Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg er fersk på FM08 og trenger litt svar.

NYTT TEMA
Ankarn_

Ankarn_
11.07.08 20:25
Jeg sliter med at en spiss ikke scorer så mye som han brukte. Sløser en del sjanser. Jeg tror dette er noe jeg kan gjøre noe med. Jeg er opptatt av to ting, å få spillerne til å trives. Og å trene dem riktig.

Kan noen nevne hovedtrekkene for å få spillere til å trives? Jeg gir dem litt fri her og der, men thats about it.

Når det gjelder trening, hva bør spissene trene mye på? hva bør midtstoppere trenes på? Jeg har spissene hovedsaklig på skyting og angrep mens jeg har stopperne på defending og styrke. Er det vits å be spillerne anbefale trenere?

Andre ting jeg lurer på er, hvor mye hensyn bør man ta til denne rapporten man får forran hver kamp om motstanderens styrker og svakheter. Kan jeg ikke bare kjøre et system og holde meg til det? bør jeg endre hele tiden?

Hvorfor står ikke fart og akselrasjon blant egenskapene til en spiller?
pling_6

pling_6
11.07.08 23:05
"Når det gjelder trening, hva bør spissene trene mye på? hva bør midtstoppere trenes på? Jeg har spissene hovedsaklig på skyting og angrep mens jeg har stopperne på defending og styrke. Er det vits å be spillerne anbefale trenere?"

-Angrep er ikke så viktig for spisser egentlig, går på litt andre ting. For all del, la de trene litt angrep, men senk den, og ta med litt høyere verdier av det andre i stedet. Ville hatt litt taktikk på stopperne også. Det med å be spillere anbefale trenere eller spillere hjelper på trivselen som du var så hypp på ;-)

"Andre ting jeg lurer på er, hvor mye hensyn bør man ta til denne rapporten man får forran hver kamp om motstanderens styrker og svakheter. Kan jeg ikke bare kjøre et system og holde meg til det? bør jeg endre hele tiden?"

-Kommer litt an på motstanden og hjemme\borte-kamper. Hjemme kjører jeg vanligvis mitt eget løp, borte markerer jeg ut playmakeren(hvis de har en), og presser vingene dems og tvinger de over på den svake foten. Om du vil kan du også presse den hodesterke spissen, med den ene stopperen og legge den andre stoppern litt dypere. Enkelt og greit er det å heller ligge litt dypt med laget borte, kjøre kontringer og drøye litt mer tid enn vanlig.

"Hvorfor står ikke fart og akselrasjon blant egenskapene til en spiller?"

-Det gjør det, venstre kolonne.
trlz

trlz
11.07.08 23:30
Står vel i høyre kolonne:-)
pling_6

pling_6
11.07.08 23:31
Hehehehe, ennå ikke lært meg forskjell på venste og høyre, trist....Oppdatering på Halifax på vei?
Ankarn_

Ankarn_
12.07.08 02:00
En ting jeg lurer på, som du nevner her.

Markere playmakeren deres, hvis de har en.

Jeg har ikke helt skjønt hvordan man forholder seg til spesifikke spillere på motstanderens lag. Jeg har skjønt at man kan sette en spiller til å "tight marking", men hvordan setter jeg ham til å markere en viss spiller? hvordan finner man ut hvem som er playmakeren deres?
Ankarn_

Ankarn_
12.07.08 02:11
Og et par ting til.

Hva gjør jeg for å ivareta talenter best mulig? er det noen spesielle triks sådan?

Hva gjør man med spisser som har totalt måltørke? bør de få fri fra trening eller få skryt eller et eller annet sånn?
pling_6

pling_6
12.07.08 02:37
Du ser fort om de har en spiller på midtbanen med god pasningsfot og slikt. Jeg bruker å sette harde taklinger, press og skyve ball over på feil bein på slik spiller. Markering kan fort gå galt hvis han snurrer spillern din på "rumpa". Lurere da å markere spillerne rundt ham, så han får få pasningsalternativer.

Når det gjelder talenter, først, så setter du jo i tillegg til treningsopplegg til seniorspillerne, så må du også fikse opplegg for juniorene. Her trengs ikke like stor oppdeling, holder egentlig med, forsvar, offensiv og defensiv midtbane og spisser og keeper, også viktig at du henter spillerne opp på reservelaget med en gang de er fylt 17, da senior treningene er hardere og mer effektive enn juniortreningene. Så er det på tide å låne de ut om mulig, da førstelagsfotball er bedre enn reservelagsfotball.

Alle spisser har måltørke, du kan f.eks prøve å sende de ned til reservelaget for en kamp eller to, sjansen er større for at de scorer der....Når det gjelder skryt, så reagerer spillerne forskjellig, her må du nesten prøve deg frem på den individuelle spilleren, en del som heller "vil ha" kritikk, et lite spark i rumpa kan du si.
Ankarn_

Ankarn_
12.07.08 15:29
Hva gjør man med at spillere misliker hverandre?
Ganondwarf

Ganondwarf
12.07.08 16:19
Enten selger du den dårligste, eller satser på at det går over. Om det ikke gjør det, er førstnevnte alternativ løsningen.
Klikk for å gå tilbake til toppen