Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Italiakoden [FM2010]

NYTT TEMA
Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 27827
29.04.10 20:47

Trenger litt hjelp her. Er Roma, halvspilt førstesesong og resultatene går opp og ned. Føler at uansett hvilken taktikk jeg bruker så fungerer det bare ikke.

Pr dags dato kjører jeg en 4-1-2-1-2 formasjon (inspirert av SalvatoreVitale) med følgende lagoppstilling:

Doni
Cassani     Mexes     Bocchetti    Riise
                    M. Sissoko
             De Rossi    Gourcuff
                      Totti
             Cavani    M. B. Diouf (lån)
Sub

Angel Di Maria
Juan
En haug med søppelspillere
Pizarro
Perrotta
Cerci
Brighi

Trenger litt taktikkinput ASAP

sachaz
sachazInnlegg: 3815
29.04.10 20:58
Jack_Daniels: M. B. Diouf (lån)

WHAAT!? :O

Jack_Daniels
29.04.10 20:59
sachaz: WHAAT!? :O

Shitload med skadeproblemer og mangel på å ha nok spillere til å fylle opp benken kombinert med et utrolig smalt overgangsbudsjett

(Innlegget ble redigert 29.04.10 21:00)

sachaz
29.04.10 21:15
Jack_Daniels: Shitload med skadeproblemer og mangel på å ha nok spillere til å fylle opp benken kombinert med et utrolig smalt overgangsbudsjett

okei :P 

yatabare er en veldig god spiller. altidore er også en kanonbra spiller. begge to er unge og får dem relativt billig. ca.40 mill kr. tilsammen

Jack_Daniels
29.04.10 21:18
sachaz: okei :P 

yatabare er en veldig god spiller. altidore er også en kanonbra spiller. begge to er unge og får dem relativt billig. ca.40 mill kr. tilsammen

Det var ikke spillere jeg ville ha.

Det var taktikktips. Jeg får det ikke til å klaffe i Italia. Men takk for spillertipsene!

sachaz
29.04.10 22:00
Jack_Daniels: Det var ikke spillere jeg ville ha.

Det var taktikktips. Jeg får det ikke til å klaffe i Italia. Men takk for spillertipsene!

hehe :P

jeg hadde nå nylig en sesong i atalanta og det gikk helt greit. vet ikke helt hva jeg kan hjelpe deg med da men... hadde ikke no sånt kjempe taktikkerier

Jack_Daniels
29.04.10 22:23

Er fem 0-0 kamper på rad normalt? Herregud så frustrende!!

sachaz
29.04.10 22:41
Jack_Daniels: Er fem 0-0 kamper på rad normalt?

tviler ;-)

Barca_united
Barca_unitedInnlegg: 7960
30.04.10 00:48

Føler at dette innlegget blir ganske meningsløst, men jeg prøver i alle fall.

Jeg kan ikke komme med noe konkret uten å ha prøvd noen kamper selv med det laget, men hvilke spilleroller har du? Personlig ville jeg nok brukt Totti som spiss generelt, og muligens dyptliggende? Cavani som måltyv. Gourcuff som offensiv midtbane, playmaker. Ville gitt han muligheten til å være kreativ, og komme med langskudd.

Kan teste det laget selv i morgen å se om jeg er i stand til å hjelpe deg;)

sneakyjones
sneakyjonesInnlegg: 952
01.05.10 01:45

hvordan er moralen? har du prøvd å snakke med spillerne som underpresterer.

du har jo en meget sterkt lag. ville prøvd å stille slik:

doni

Cassani Mexes bochetti Riise

sissoko   Rossi

Gorcouff De Maria

Cavani  Totti

lykke til.

Mikeyy9
Mikeyy9Innlegg: 8250
01.05.10 02:19

Ville spilt som Real Madrid gjør:

Doni

Cassani - Mexes - Bochetti - Riise

Sissoko - De Rossi

Gourcuff         -              Di Maria

Cavani - Totti

Altså, 4 forsvarere, 2 defensive midtbanespillere, ingen sentrale, 2 offensive vinger, altså mellom midtbanen og spissene samt 2 spisser. Dette er en taktikk som pleier å funke. Ellers anbefaler jeg deg å kjøpe ny keeper etterhvert, ettersom Doni er en dårlig keeper på spillet i forhold til hva du kan få. Se på f eks Adler, han er den klart beste keeperen på spillet etter Buffon og Casillas. Lykke til videre!

Kartografen
KartografenInnlegg: 4346
03.05.10 11:39

Alle formasjoner skal i prinsippet fungere, om du har spillerne til det. Sett opp en formasjon i henhold til dine 12-15 beste spillere.

Ellers: possession, possession, possession, lavt tempo, defensivt. Det er italiakoden.

Monomachos
MonomachosInnlegg: 3246
05.05.10 03:06
Jack_Daniels: Trenger litt taktikkinput ASAP

Jeg kan gi deg noen tips, da jeg føler jeg behersker Italia ganske godt. Jeg bruker en smal 4-1-3-2. Jeg kan ta et eksempel fra mitt Atalanta-lag som nå har vunnet the double i Italia for andre året på rad (etter spillets tredje sesong). Har også herjet i England og Tyskland med denne, og gjort det solid i Spania. Har vel ikke vunnet ligaen i Spania med denne enda, men har ikke spilt så mye der.

Keeper (Så god som mulig såklart)

Forsvar - to som har sentral forsvarspiller (defend), og høyre og venstre fullback med automatic. Ganske enkelt. Backene er ikke så offensive, men hjelper å vinne tilbake ballen høyt på banen. Altså skal de ikke fly ned kantene å slå innlegg. Brukte selv Ferronetti (Udinese) og Molinaro (Juve) med stor suksess. Backene burde vel være raske, men da av defensive hensyn.

Dyp Midtbane - Du har en spiller liggende som dyptliggende playmaker med defend-rolle. Hvem du skal ha her kan variere litt, møter jeg god motstand slenger inn en mer ballvinnende type, eller en mer kreativ dersom jeg møter svakere, selv om jeg ikke er helt konsekvent. I mitt Atalanta er det stort sett Guarente eller Gojko Kacar som spiller her, spesielt sistnevnte har imponert.

Midtbane, sentral - her ligger hemmeligheten. Her har du tre sentrale midtbanespillere liggende flatt. Den midterste gjør du til fremskutt playmaker med support. Dette vil være den viktigste kreative spilleren din, selv har jeg Adrien (Sporting CF) her, han har vokst seg enorm etter en svak første sesong. Han skal være sterk mentalt, og habil teknisk, først og fremst teknikk, pasninger og førsteberøring. Fabregas er vel ca ideelt (så du vet hva du må se etter). Denne spilleren burde gjerne ha PPMet tries killer balls often, eller bare lær han det.

På den ene siden (likegyldig hvilken) har du en ballvinner med support, ganske enkelt å finne en slik. Vil tro Sandro og Moussa Sissoko kan gjøre en god jobb der, Skjelbred kan også levere ganske bra der faktisk. Denne spilleren vil være med opp i angrep, mens den dyptliggende playmakeren vil ligge igjen. Fint om ballvinneren har PPMet Runs forward whenever possible eller lignende. Dealen er at han skal bidra fremover, og vinne ballen høyt. Da har du i angrep backup i den dype playmakeren, tillegg til backene dine som ikke går for høyt opp på banen.

På den andre siden setter du rollen til Central Midfielder - Attack. Dette skal helst være en omtrent vanlig offensiv midtbanespiller, bare at han ikke står i AMC-rollen. Gourcuff funker nok fett, har selv brukt Badelj en del her med stor suksess. Denne spilleren burde også ha PPMet tries killer balls often.

På topp kan du prøve deg frem, jeg brukte selv en poacher og en dyptliggende spiss support.

Instillinger som følger. Ellers er den ikke tweaket på spillernivå annet enn at jeg har bedt alle spillere om å la vær å skyte, da jeg er så lei folk som svimer bort sjanser på sånt. Smak og behag.

Et tips kan være å sette den fremskutte playmakeren til dyptliggende (support) og sette ut den dype playmakeren (de Rossi) og sette inn en offensiv midtbanespiller attack i AMC-rollen når du møter svak motstand hjemme. Kan fort bli skikkelig målfest. Trenger vel ikke si at det lønner seg med en smal bane, men tror ikke det er utrolig avgjørende (Mine sureste tap kom hjemme mot Palermo og pokkers Livorno!).

Et eksempel med laget du har gitt:

Doni
Cassani     Mexes     Bocchetti    Riise
                    De Rossi
M. Sissoko (ballvinner)  Gourcuff (Adv. Play.)  Di Maria (MC:A)

Cavani    Totti (dyp)

Ditt lag.

Ville muligens funnet en fremskutt playmaker med litt mer defensive ferdigheter enn Gourcuff, og brukt sistnevnte der Di Maria står nå. Nuri Sahin har jeg god erfaring med fra tyskland, tror også Moutinho kan gjøre en god jobb der. Sikker på at også Modric og Hamsik vil være svært gode her. Kjøpte Defour i min egen save (som du kan se) men planlegger å bruke han en del som ballvinner, da han er god offensivt, samt har utholdenhet og aggresjon som pokker... men han skal nok prøves som playmaker han også. De Rossi passer nok godt i den dype defensive playmakerrollen (har erfaring med at spilleren i denne rollen får litt lav rating til tider, men det kan vel skyldes at han blir overflødig), og Sissoko tror jeg er fenomenal som ballvinner. Spissparet ditt i Cavani og Totti tror jeg er nesten optimalt. Du burde også ha minst én rask siden forsvarslinja ligger så høyt.

Nå er det nok litt norsk-engelsk og slurv her siden klokka snart er 3 og jeg ikke får sove, men jeg vil anbefale deg på det sterkeste å prøve denne. Har hatt så mye suksess at FM nesten har blitt kjedelig (spiller sjeldent forbi 3. sesong). Bruker forøvrig nyeste patch (10.3). Med denne taktikken spiller du fin fotball, har mye posession, og befinner deg for det meste på motstanderens banehalvdel. Trenger du hjelp/spørsmål, bare si ifra, jeg besøker forumet daglig.

Monomachos
09.05.10 21:57

Forresten, gi meg gjerne tilbakemelding, får du noen fremgang?

Jack_Daniels
10.05.10 10:49

Jeg fulgte rådene dine så langt det gikk. Det starter rimelig greit etter at jeg skiftet taktikk. Fasiten etter 10 kamper var 6 seiere, 3 uavgjorte og 1 tap. Så begynte det å dale igjen. Leste meg frem på fmnorge, og tweaket taktikken litt mer. Avsluttet sesongen på 2 plass, likt antall poeng med Juventus.

Den påfølgende sommeren gjorde jeg en del forandringer og fikk inn blandt annet Macheda, Bale, Sakho og en midtbanespiller som jeg ikke husker navnet på i farten. Hadde et rimelig sterkt lag.

Åpner sesongen strålende med 5 strake og null baklengs. Så rakner alt totalt og det bare går til helvete. Spillere blir utvist annenhver kamp, maange skader osv. Pr slutten av november lå jeg på 4. plass og det hele endte i sparken. Saven sluttet der.

Nå har jeg tatt over Inter for å se om jeg har samme problemer der. Bare sliteseiere og i Champions League går det til helvete.

sachaz
10.05.10 16:03
Monomachos: poacher

hva er det på norsk?

Monomachos
10.05.10 18:24
sachaz: hva er det på norsk?

Måltyv.

_k9b_
_k9b_Innlegg: 15152
17.05.10 16:11

Et lite tips, hvis jeg spiller med to spisser, så liker jeg å ha en måltyv og en fremskutt, i hver eneste klubb jeg har prøvd dette med så har de to kombinert helt vanvittig med med måltyven på 20-30 mål og han fremskutte spissen på 15-20 mål. Og en drøss av assist de to imellom. Hvis du i tillegg har en eller to playmakere og en god box-to-box midtbanespiller så scorer du masse mål uten at det går utover forsvarsspillet ditt. Jeg foretrekker det i alle fall slik så ofrer jeg vingene og lar backene\vingbackene stå for bredden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg