Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

***Fantasy Premier League 18/19***

NYTT TEMA
InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 19952
24.09.18 10:30

Mendy overlevde natten uten å falle i pris ser jeg.

Librarian
LibrarianInnlegg: 230
24.09.18 10:48

Hva tror folk om spilletid for Sané framover?

InDeilawetrust
24.09.18 10:56

Uten Mendy så blir jo Sane viktig som breddeholder i City laget.

bjerkseth
bjerksethInnlegg: 2435
24.09.18 10:57
-k9b_: Aguero i 60 minutter for City er fortsatt mer verdifullt enn stort sett alle andre. Ser at du vil ha Kane i de to neste, men om jeg før sesongen fikk vite at Aguero er bankers, men vil ofte bare spille 60 minutter, så ville jeg tatt de tilbudet.

Agüero har levert rett under 9poeng/90 min i sin Fantasy-karriere, med nokså stabile tall. Og det er inkludert at han svært ofte blir tatt av tidlig. Så 60 min på Agüero betyr at man kan forvente ca 6 poeng i return. 60 min mot Brighton bør gi litt høyere return enn f. eks 60 min mot Liverpool, men Agüero er nokså fixture-proof. 

Per nå er det 79 spillere som har levert flere poeng per million enn Agüero. Det vil si at dersom det ikke hadde vært mulig å doble kapteinspoengene så hadde ingen hatt Agüero på laget. Det eneste som gir de dyre spillerne verdi i dette spillet er muligheten til å doble poengene på kapteinen. Og akkurat nå føler jeg meg ikke komfortabel med å kappe Agüero. Det er derfor jeg cappet Vardy denne runden og det er derfor vil jeg ha han ut til fordel for noen jeg tørr cappe fremover.

Kane i 2 runder, deretter Salah inn (kombinert med Vardy/Hazard som allerede er inne) kan jeg spille cap mot følgende de neste 10: hud/CAR/hud/CAR/car/FUL/bha/FUL/SOU/bou. Jeg lever ganske fint med det. Det vil helt sikkert være enkeltrunder hvor Agüero straffer meg, men jeg tror det lønner seg i lengden.

InDeilawetrust
24.09.18 11:02

Gode argumenter både for og imot her. Men må innrømme at jeg blir mer og mer gira på Kane inn for de to neste.

Necropenis
NecropenisInnlegg: 79
24.09.18 11:14

Synes folk overdriver litt mtp spilletiden til Aguero, han har spilt 75, 78, 90 og 90 i de 4 første kampene. Eneste grunnen til at han kun spilte 53min mot Fulham var pga en smell, ville sikkert spilt rundt 75 hvis ikke. Kun denne kampen han blir spart og tatt av tidlig. Han smeller fort inn 2 nye mål mot bortesvake Brighton, jeg har ikke et snev av tvil på hvem min kaptein blir i hvert fall :-)

InDeilawetrust
24.09.18 11:16

Kan det gå utover spilletiden til Fraser at Stanislas er tilbake?

Guten
GutenInnlegg: 84
24.09.18 11:20

Agüero er den spissen som har tatt flest poeng i årets sesong, selv om mange mener at han har underprestert poengmessig. Greit nok at han er dyr, men det er også en "sikker" måte å få poeng på. Man kan absolutt få like mange poeng på noen av de billigere spissene, men sannsynligheten for at det skjer mener jeg er lavere. 

Jeg synes det blir feil å legge mye vekt på allerede utdelte poeng pr million, Bjerkseth. Jeg føler meg rimelig trygg på at mange hadde valgt Agüero selv uten muligheten for å kapteine ham. Med fasit i hånd (allerede utdelte poeng) ser vi at det er mulig å få fler poeng pr million. Dersom vi ser på forventede fremtidige poeng pr million (hvis det hadde vært mulig å finne fram til dette) tror jeg Agüero stiller godt selv om han koster mye. 

iChris
iChrisInnlegg: 1554
24.09.18 11:43
bjerkseth: Det eneste som gir de dyre spillerne verdi i dette spillet er muligheten til å doble poengene på kapteinen.

Og selvsagt det faktum at det lønner seg å bruke opp hele budsjettet :p

Ser man kun på prognosert P/£ + Salah som fast Cap har vel det optimale laget en pris på £85M, som inkluderer Alonso og Bellerin. Man "må" derfor ha en del dyre spillere offensivt i laget, samtidig som det optimale er å benke færrest mulig £ hver GW, og ha en god rotasjon. De dyre spillerne konkurrerer altså kun mot hverandre når det kommer til P/£.

Og ser man på de dyre offensive spillerne, så er det vel bare Hazard og Mané som har levert bedre enn Aguero. Og Mané har en lavere prognosert P/£ enn Aguero fremover.

bjerkseth
bjerksethInnlegg: 2435
24.09.18 11:52
Guten: Jeg synes det blir feil å legge mye vekt på allerede utdelte poeng pr million, Bjerkseth. Jeg føler meg rimelig trygg på at mange hadde valgt Agüero selv uten muligheten for å kapteine ham. Med fasit i hånd (allerede utdelte poeng) ser vi at det er mulig å få fler poeng pr million. Dersom vi ser på forventede fremtidige poeng pr million (hvis det hadde vært mulig å finne fram til dette) tror jeg Agüero stiller godt selv om han koster mye.

Hvis vi antar at man kjører billigste tilgjengelige benk (17M) så har man 83M tilgjengelig på de 11 utvalgte. Uten muligheten til å doble poeng på kapteinen så hadde vært veldig enkelt å regne ut det optimale laget (i etterkant, fordi ingen kan spå fremtiden).  Det er bare å lese denne (den er litt lang). Beste formasjonen hadde vært 4-5-1 eller 5-4-1. 

Den kjappe konklusjonen er at premium keepere og spisser gir minst verdi (poeng per million), mens premium midtbanespillere og premium spisser gir mest poeng per minutt. Så det eneste som kan forsvare å ha en premium spiss på laget er at han cappes relativt ofte. Og akkurat der er jeg ikke med Agüero nå. 

*Disclaimer: Dataene er fra 2014/15-2016/17, dvs at litt kan ha forandret seg.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 26218
24.09.18 12:26
bjerkseth: Per nå er det 79 spillere som har levert flere poeng per million enn Agüero. Det vil si at dersom det ikke hadde vært mulig å doble kapteinspoengene så hadde ingen hatt Agüero på laget. Det eneste som gir de dyre spillerne verdi i dette spillet er muligheten til å doble poengene på kapteinen.

Nei, dette stemmer ikke.

Jeg sier forøvrig ikke at det ikke kan lønne seg å droppe Aguero for en stund  til fordel for Kane, men la oss ikke late som at den eneste grunnen til å ha Aguero er muligheten til å kapteine han.

Han er også den som har tatt 4. mest poeng denne sesongen. Det er ikke direkte usannsynlig at han ender opp på topp 3. Da er det verdi der.

Guten
GutenInnlegg: 84
24.09.18 12:28

God artikkel, Bjerkseth. Jeg forstår konklusjonen og er enig i resonnementet ditt. Jeg sitter likevel igjen med en følelse av at denne analysen mangler noe, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Artikkelen baserer seg på et gjennomsnitt av alle spillere i de ulike posisjonene i de ulike prisklassene. Mulig at det er her stokker seg for meg. Det er jo ikke sånn at feks alle premium spisser er aktuelle å ha på laget. Denne artikkelen sier da kanskje mer om prissettingen til fantasy-utviklerne enn hva som vil være den beste strategien for å få flest mulig poeng.  

(Innlegget ble redigert 24.09.18 12:40)

stc887
stc887Innlegg: 14380
24.09.18 13:52
InDeilawetrust: Mendy overlevde natten uten å falle i pris ser jeg.

Balle ass. Skal man måtte bruke det ene bytte allerede nå pga Mendy kommer å gå ned og Trippier opp? Ellers som Bilva eier er det jo sjukt å se han ligge på tror det var 83% på prisnedgang før runden som nå er snudd til 13% på at prisen går opp. Folk er så triggerhappy.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 12083
24.09.18 13:54
stc887: Folk er så triggerhappy.

Fantasty-gjengen i et nøtteskall. 

Librarian
24.09.18 13:55

Beholde eller bytte ut Lukaku?

klaumb
klaumbInnlegg: 5841
24.09.18 14:46
stc887: Folk er så triggerhappy.

Har aldri skjønt behovet for tidligere bytter med mindre det er snakk om store prisfall man ikke tåler. Det er alltid en risiko for at det skjer noe som påvirker erstattere i løpet av en uke, og da spesielt når det er cup eller landslagssamling i mellom slik som nå. 

Librarian
24.09.18 14:51

Noen som har troen på Aubameyang framover?

Lala20
Lala20Innlegg: 1969
24.09.18 15:02
Guten: God artikkel, Bjerkseth. Jeg forstår konklusjonen og er enig i resonnementet ditt. Jeg sitter likevel igjen med en følelse av at denne analysen mangler noe, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Artikkelen baserer seg på et gjennomsnitt av alle spillere i de ulike posisjonene i de ulike prisklassene. Mulig at det er her stokker seg for meg. Det er jo ikke sånn at feks alle premium spisser er aktuelle å ha på laget. Denne artikkelen sier da kanskje mer om prissettingen til fantasy-utviklerne enn hva som vil være den beste strategien for å få flest mulig poeng.

Ja, den mangler noe. Som du er inne på er gjennomsnitt vanskelig å forholde seg til.

Enhver klarer å identifisere Aguero som et bedre kjøp enn f.eks Morata.

Når det gjelder billig til medium prisede midtbanespillere er det langt vanskeligere å plukke Fraser fremfor Moura, eller Maddison fremfor Mane. I den tro at man får mer valuta for pengene i et gitt tidsrom.

Så dette blir veldig teoretisk.

Roy-toy
Roy-toyInnlegg: 23
24.09.18 15:05

Status på Arna?

RedDevil7
RedDevil7Innlegg: 569
24.09.18 15:20

Roy-toy: Han hadde problemer  med å løpe på Late Fitness Testen i går.

FinnHenning
FinnHenningInnlegg: 376
24.09.18 16:37

Bra diskusjon angående Aguero. Er litt skuffet over poenfangsten foreløpig,, men det kommer. Han har levert jevt og trutt hittil og hattricket kommer til helga. Han er per nå en av de få man kan forvente 3+ mål fra. Så lenge en spiller leverer målpoeng hver runde og eksploderer en del ganger hver sesong, er det en soleklar kaptein hver runde. 

Roggbiff
RoggbiffInnlegg: 862
24.09.18 17:49

Lurer på en ting...
Møter et lag til helga i en H2H
Han gjorde 3 bytter i helga som var - og i samme minutt aktiverte han også Free Hit, så det står "Transfers: 0" hos han (i runden som var).
Hvilket lag har han til runden som kommer?
Han har altså gjort 3 transfers og brukt Free Hit i samme minutt...

Edit: Eller regnes alle kjøp (med Free Hit) inn under "Transfers"?
Slik at han går tilbake til sitt gamle lag med Aguero og Firmino (han hentet Lukaku og Mitrovic på Free Hit)

(Innlegget ble redigert 24.09.18 17:51)

Magiii
MagiiiInnlegg: 4630
24.09.18 18:00

Går tilbake til sitt gamle lag, ja

BobaNils
BobaNilsInnlegg: 253
24.09.18 19:17

Har 4 spillere som møter hverandre til helga (alonso,  hazard, mane og firmino), samtidig har jeg foreløpig wan B og doherty på benk. Resten av de utvalgte er hart, laporte, trippier, fraser, moura, aguero og wilson.

Tror dere det er verdt å benke en av alonso, mane eller firmino til fordel for wan b og/eller doherty for å spre "risikoen" litt? Alternativt en av fraser/wilson? Er egentlig imot å benke noen man har brukt så mye penger på å ha i laget, men med tanke poengfangsten til hvertfall wan b så er det jo noe som taler for å gjøre det.

Hvis CS ryker i pool-chelsea kampen, uten involvering fra noen av de jeg har så snakker vi minimal poengfangst på 4 spillere!

Threewheeler
ThreewheelerInnlegg: 1017
24.09.18 19:20

Går på WC om 2 runder.... tenker da at Mane må ut nå da Liverpool møter Chelsea borte og City hjemme runden etter. Har liten tro på Liverpool disse to kampene. Videre er det Mendy, spiller neppe neste runde mot Brighton og dersom klar runden etter venter Liverpool. Tenker da Valencia og Utd som et alternativ for Mendy, og så er jeg veldig i tvil om midtbaneerstatter for Mane... har da 9,5M til disp... noen gode råd med fokus 2 kamper fremover?

martinlucu
martinlucuInnlegg: 253
24.09.18 19:27

Eriksen for to kamper kanskje.

Nevi
NeviInnlegg: 7516
24.09.18 19:28
Threewheeler: Går på WC om 2 runder.... tenker da at Mane må ut nå da Liverpool møter Chelsea borte og City hjemme runden etter. Har liten tro på Liverpool disse to kampene.

Kan godt hende du tenker riktig.

Men Liverpool bruker å bite godt fra seg mot disse lagene og. Så motstander betyr sånn sett ikke veldig mye.
Kanskje spesielt i forhold til Man City hjemme. Kan bli masse fine brudd på midtbanen der Manè og co kan sette på toppfarten.

Muligens og mot Chelsea. Om de sender frem vingbackene like mye som ellers.

Men for alldel. En midtbanemann fra Spurs kan gi bra avkastning de neste par tre kampene.

(Innlegget ble redigert 24.09.18 19:34)

netrom84
netrom84Innlegg: 1168
24.09.18 19:52
bjerkseth: Hvis vi antar at man kjører billigste tilgjengelige benk (17M) så har man 83M tilgjengelig på de 11 utvalgte. Uten muligheten til å doble poeng på kapteinen så hadde vært veldig enkelt å regne ut det optimale laget (i etterkant, fordi ingen kan spå fremtiden).  Det er bare å lese denne (den er litt lang). Beste formasjonen hadde vært 4-5-1 eller 5-4-1.

Dette er mye av de tankene jeg selv har kommet til. Men jeg landet på 5-3-2 formasjon alene for å unngå å bli tvunget til å ha en god reservespiss. Nå holder det å ha en grei reserve på midtbanen som kommer inn i alle tilfeller. 

Man kan få en følelse av artikkelen du linker til at det å investere mest mulig penger på midtbanen er fasiten, men det artikkelen egentlig sier er vel at de midtbanespillerne man har bør være premium. Veldig mange gode forsvarere knuser de fleste midtbanespillerne i Point/million. Så jeg forsøker å investere så mye som mulig i forsvaret. Selv om jeg har Wan-Bissaka som et hederlig unntak fra den regelen. 

Jeg har pr nå Agüero, men da som et reelt kapteinsvalg sammen med Salah og Hazard på midtbanen. Så spørs det om jeg bruker han ofte nok som kaptein til å forsvare prisen. Mulig jeg bør nedgradere han til eksempelvis Arnautovic og heller oppgradere Walcott til Sterling. 

xytheon
xytheonInnlegg: 18366
24.09.18 20:24
netrom84: Point/million

Fatter ikke at dette fremdeles er et referansepunkt for folk.

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 17349
24.09.18 20:33

Noen som har noen innspill?

1FT 0.2 i bank

Ederson

Alonso Mendy Robertson

Salah Moura Fraser Mane

Mitrovic Aguero(c) Wilson

Hamer Bissaka Cook Westwood

Frister å prøve med en frekkis, Mendy/Moura ut, Doherty/Sane inn.

Trippier inn for Mendy vurderes også.

Frister også å få på Richarlison.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester