Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FPL The Weakest Link-Cup 2018/19 - påmeldingstråd

NYTT TEMA
keyser1
keyser1Innlegg: 14430
31.07.18 01:48

Det morsomste med FPL er jo mini-leagues og bragging rights. Og siste tilskudd på stammen er nykommeren av året i champions cup-format; The Weakest Link!

50 lag får være med på moroa fra start, og 10 av de er allerede borte så fort første runde er unnagjort etter den første landslagspausen, og kun 40 lag gjenstår dermed når GW6 sparkes i gang. Brutalt? Tja... I motsetning til den nært beslektede FPL Survivor, så vil ikke kun 1 dårlig runde automatisk sende deg hjem. Gjør du det dog gjennomgående dårlig over en periode, så er det lite som kan berge deg her heller....

Turneringen gjennomføres som følger:

Runde 1 (GW1-GW5): De 50 deltagende lagene vil deles opp i 10 grupper a 5 lag foran GW1, og resultatene fra de 5 første GWs legges til grunn for innbyrdes tabeller i hver gruppe. Svakeste lag i hver gruppe ryker. (4/5 går videre, og kun bunnslammet skilles ut).

Runde 2 (GW6-GW10): De 40 gjenværende lagene dels opp i 8 grupper a 5 foran GW6, og resultatene fra de neste 5 rundene legges til grunn for innbyrdes tabeller i hver gruppe. Igjen ryker svakeste lag i hver gruppe. (4/5 går videre, så nok en runde med 80 % sjanse for å henge med om du er gjennomsnittlig i forhold til gjenværende felt).

Runde 3 (GW11-14): Vi er nede i 4 GWs pr runde, og de gjenværende 32 lagene deles i 8 grupper a 4. Som vanlig ryker svakeste lag i hver gruppe. (75% overlever, og med færre runder er det og mindre slingringsmonn for feilsteg).

Runde 4 (GW15-18): Adventa er kommet med juleprogram i sikte, og de 24 gjenværende deles igjen i 8 grupper, men kun 2/3 av dem vil overleve til Boxing Day i denne omgangen ettersom ting tilspisses og kun de som har tilpasset seg overgangen fra CL gruppespill til den røffe engelske hverdagen henger med. (66.67 % sjanse for overlevelse).

Runde 5 (GW19-22): De 16 gjenværende lagene deles i 4 grupper a 4, og når nyttår er feiret og første FA cup-runde unnagort, så skal etterhvert 12 stykker stå igjen med billett til neste runde (75 % sjanse for overlevelse).

Runde 6 (GW23-26): 12 skal bli til 9, og det gjøres med 3 grupper a 4, hvor igjen kun svakeste lag som vanlig siles ut. (75 % sjanse for overlevelse).

Runde 7 (GW27-30): Det tikker mot den fryktede kvartfinale i FA cup-runden, og valgene inn mot den vil nok påvirke resultatene i denne omgangen. 9 skal bli til 6, og igjen er det vi nede i det tøffe terrenget hvor kun 2/3 skal videre fra hver av de 3 gruppene a 3 lag. (66.67 % sjanse for overlevelse).

Runde 8 (GW31-34): Vi leter etter Final Four-kandidatene, og over disse fire tøffe rundene klemt inn med potensielle DGW(s) og FA-kvartfinale, så skal 2 av 3 karre seg videre fra de to gjenværende gruppene. (Nok en tøff 66.67 % sannsynlighet å manøvrere, og her er det ikke mange slaktofre igjen å oppdrive om noen ikke har brent alle chips på å taktisere seg frem hit ved behov i tidligere runder).

Runde 9 (GW35-38): Final Four skal fordele podiumplasseringene gjennom hengekamper, lag med nada å spille for, og smart utnyttelse av de få chipsene de fortsatt har igjen å rutte med. En skal få den sure fjerdeplassen og en skal stå igjen som vinner av VGDs The Weakest Link FPL-cup for 2018/19.

Har du det som kreves for å unngå sisteplassen i hver eneste gruppe frem til Final Four? Bevis det da vel! Meld din interesse med lagnavnet i den her tråden, samt meld laget ditt på med League Code: 164578-384218

Har du opparbeidet deg den statusen som skal til for å få plass? Vel, det gjenstår å se... Eg antar dette vil bli tilnærmet like populært som Survivor, om enn ikke like veldrevet, så alt under 100 påmeldinger er en nedtur. Arrangør velger i så fall ut deltakerne subjektivt blandt de påmeldte, så her er det ingen come first-service å oppdrive. Det skader ikke å minne meg på dine tidligere meritter fra andre VGD-konks som Survivor for å øke dine sjanser....

Hvordan er reglene ellers?

Kun dine nettopoeng for perioden for hver runde som teller. Bruker du fire hits i den perioden, så trekkes dermed de fra din totalscore på samme vis som de trekkes fra i din jakt på gode OR. Du står selvfølgelig fritt til å brenne dine chips akkurat når det passer deg, og scoren fra disse telles selvfølgelig med på samme vis som de gjør i OR-racet. Det er dog verdt å merke seg at ved poenglikhet i bunnen så er første tie-breaker i enhver gruppe nettopp antall chips spilt gjennom de tellende rundene... Færre chips brukt går alltid foran, da det krever mindre å klare samme poengsum med bruk av dem enn det det gjør uten.

Hvordan deles gruppene inn?

For første runde vil 10 deltagere seedes subjektivt (ikke nødvendigvis på meritter, men gjerne også basert på bidrag i vgd's FPL-miljø. Eksempelvis er nok bjerkseth en opplagt kandidat for den seedinga gjennom hans bidrag som Survivor-master), mens de gjenværende 40 tilfeldig trekkes og fordeles med bruk av random.org eller lignende (og med en tidskode som legges ut i god tid før trekninga, så dermed alle kan se at det er rettferdig og random).

For de resterende rundene gjøres ting litt annerledes. Da hjelper det lite å brife med snøen som falt i fjorårets sesong, dine bidrag til FPL-trådene eller annet fjas, men heller kun hva du presterte i forrige gruppespill. Eksempelvis vil de 8 gruppevinnerne med høyest totalscores fra Runde 1 bli seedet i Runde 2. (De 2 dårligst presterende gruppevinnerne må dermed finne seg i å trekkes helt tilfeldig som resten av oss).Samtlige 8 gruppevinnere i Runde 2 vil så seedes i Runde 3, og sånn fortsetter vi no...

Dersom det av en eller annen grunn ikke blir minst 50 påmeldte, så vil arrangøren innse svakhetene i konseptet og heller pønske ut noe annet til neste år enn å bruke tid på en konkurranse som åpenbart har hadd for liten interesse og prestisje....

Eventuelt andre ting, regel-uklarheter og spørsmål taes underveis, men påmeldingen er i alle fall nå åpnet og den lukkes samtidig som Transfer Deadline.

(Innlegget ble redigert 31.07.18 01:55)

robins
robinsInnlegg: 6919
31.07.18 02:36

Low Tier llamas stiller så klart.

Giggsy11
Giggsy11Innlegg: 6168
31.07.18 02:53

Ryan Giggs XI melder seg på!

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16757
31.07.18 03:32

F mandagskampen melder seg på!

Bibelnissen
BibelnissenInnlegg: 24843
31.07.18 03:34

Kult konsept, keyser!

Chill Town søker om lov til å få delta.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 37853
31.07.18 03:34

Haugen FC er med!

keyser1
31.07.18 03:47
Bibelnissen: Kult konsept, keyser! Chill Town søker om lov til å få delta.

Takker. Kan allerede røpe såpass som at ikke bare er søknaden innvilget, men vi har dermed også første "seedete" lag klar for første runde. Samma om man kaller det celebrity-seed, legacy-seed, eller whatever, men liten tvil om at Chill Town blir en av de 10 utvalgte.

Barks
BarksInnlegg: 10895
31.07.18 08:53

Nederlaget FK er med.

Fpl_star
Fpl_starInnlegg: 268
31.07.18 09:03

FC Fata Morgana stiller gjerne :)

ModernMan
ModernManInnlegg: 10115
31.07.18 10:37
keyser1: Har du opparbeidet deg den statusen som skal til for å få plass? Vel, det gjenstår å se...

Var klar til å melde deltakelse helt til jeg leste denne. Ække her for å konkurrere om noens gunst.

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 16137
31.07.18 10:58

berre lækkert syntes konseptet hørtes gøy ut og søker om å få være med :). Rimelig ny i gamet, så kan ikke lyve på meg å ha opparbeidet meg noen status. 

keyser1
31.07.18 11:26
InDeilawetrust: kan ikke lyve på meg å ha opparbeidet meg noen status

Godt aktivitetsnivå på FPL-delen av forumet, og (stort sett) konstruktiv sådann, teller nok langt mer her enn rene resultater i min utvelgelse... Tror nok du kan forberede deg på deltakelse med god samvittighet, men trenger selvfølgelig lagnavnet også for godkjent påmelding ;)

keyser1
31.07.18 11:32
ModernMan: Ække her for å konkurrere om noens gunst.

Er vel noe man allerede enten har eller ikke har (i denne sammenhengen), så er ikke så mye å konkurrere om i det her tilfellet. Eg har dog forståelse for ditt synspunkt, men kommer neppe til å justere konseptet for å tilpasse meg x eller y antall påmeldte. Hard-cap'en på 50 blir nok dermed stående, og på ett eller annet vis må eg jo basere utvelgelsen....

Eg prioriterer da heller folk som er aktive på vgd, enn å f eks prioritere de 49 første som melder seg på. Tror det gir ett bedre konsept og større interesse for konkurransen fra de som deltar, spesielt etterhvert som det spisser seg til, men også ettersom det spisser seg til i hver enkelt runde-del av konken og man f eks har kniver med brukere man har diskutert mye FPL med gjennom sesongene...

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 16137
31.07.18 11:35
keyser1: men trenger selvfølgelig lagnavnet også for godkjent påmelding ;)

Lagnavn: berre lækkert. 

mac_stoffer
mac_stofferInnlegg: 3472
31.07.18 11:37

animals melder seg på. Har et par gode plasseringer tidligere mener jeg å huske i Survivor og diverse andre ligaer:-)

Lew_Ashby
Lew_AshbyInnlegg: 3197
31.07.18 11:46

Syltet Skræv henger seg på. Beklager ydmykt for lagnavnet, burde være unødvendig i 2018.

MadsFantasy
MadsFantasyInnlegg: 220
31.07.18 12:25

Solvik Fc er med, Topp 5 i fjorårets utgave av fpl survivor.

BurkyBoy
BurkyBoyInnlegg: 7
31.07.18 12:59

AFC Helvete vil joine. Ingenting å skryte av på VG Debatt (obviously, siden dette er innlegg 1), men nr 4 i FPL Norge i fjor.

TeamTurtles
TeamTurtlesInnlegg: 120
31.07.18 13:06

Team Turtles ønsker å få plass. Har vært med på diverse konkurranser her i flere år.

LordBendtner00
LordBendtner00Innlegg: 2331
31.07.18 16:29

Blir gjerne med på dette. Lagnavn: Willian Dollar Baby

gilean
gileanInnlegg: 662
31.07.18 16:46

Triforce er med :) 

WhatsUpDoc
WhatsUpDocInnlegg: 16581
31.07.18 20:34

Spennende opplegg! Fjells Angels stiller

fotballeier123
fotballeier123Innlegg: 2156
31.07.18 22:18

Sunday League FC er med.

FPL-nerd
FPL-nerdInnlegg: 883
31.07.18 23:12

FPL-Nerd gjør comeback og er meldt inn. Håper at spesielt god innsats i 14/15 og 15/16-trådene verdsettes ifm utvelgelsen.

upforgrabs
upforgrabsInnlegg: 7479
01.08.18 00:56

Man Moths stiller her.

Juvelkasse
JuvelkasseInnlegg: 2206
02.08.18 12:36

Bra opplegg! Lord of the Ings er med. Hatt et år med lite bidrag her inne, men 15/16 og 16/17 var jeg svært aktiv og har planer om mye aktivitet i år. 

HeskeyTime
HeskeyTimeInnlegg: 8454
02.08.18 12:40

Urmele Bhoys er med.

Yukka
YukkaInnlegg: 285
02.08.18 15:51

Yukka FC er med. 

keyser1
02.08.18 23:36

Teller kun 23 så langt, så godt med rom enn så lenge... Bør da vel være mulig å minst doble det antallet i uka som kommer?

markus11051
markus11051Innlegg: 229
02.08.18 23:41

Leik er gjerne med!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg