...eller Keyser1 Invitational som den gjerne kalles på folkemunne.
Turneringen gjennomføres som følger:
Runde 1 (GW1-GW5): De 50 deltagende lagene vil deles opp i 10 grupper a 5 lag foran GW1, og resultatene fra de 5 første GWs legges til grunn for innbyrdes tabeller i hver gruppe. Svakeste lag i hver gruppe ryker. (4/5 går videre, og kun bunnslammet skilles ut).
Runde 2 (GW6-GW10): De 40 gjenværende lagene dels opp i 8 grupper a 5 foran GW6, og resultatene fra de neste 5 rundene legges til grunn for innbyrdes tabeller i hver gruppe. Igjen ryker svakeste lag i hver gruppe. (4/5 går videre, så nok en runde med 80 % sjanse for å henge med om du er gjennomsnittlig i forhold til gjenværende felt).
Runde 3 (GW11-14): Vi er nede i 4 GWs pr runde, og de gjenværende 32 lagene deles i 8 grupper a 4. Som vanlig ryker svakeste lag i hver gruppe. (75% overlever, og med færre runder er det og mindre slingringsmonn for feilsteg).
Runde 4 (GW15-18): Adventa er kommet med juleprogram i sikte, og de 24 gjenværende deles igjen i 8 grupper, men kun 2/3 av dem vil overleve til Boxing Day i denne omgangen ettersom ting tilspisses og kun de som har tilpasset seg overgangen fra CL gruppespill til den røffe engelske hverdagen henger med. (66.67 % sjanse for overlevelse).
Runde 5 (GW19-22): De 16 gjenværende lagene deles i 4 grupper a 4, og når nyttår er feiret og første FA cup-runde unnagort, så skal etterhvert 12 stykker stå igjen med billett til neste runde (75 % sjanse for overlevelse).
Runde 6 (GW23-26): 12 skal bli til 9, og det gjøres med 3 grupper a 4, hvor igjen kun svakeste lag som vanlig siles ut. (75 % sjanse for overlevelse).
Runde 7 (GW27-30): Det tikker mot den fryktede kvartfinale i FA cup-runden, og valgene inn mot den vil nok påvirke resultatene i denne omgangen. 9 skal bli til 6, og igjen er det vi nede i det tøffe terrenget hvor kun 2/3 skal videre fra hver av de 3 gruppene a 3 lag. (66.67 % sjanse for overlevelse).
Runde 8 (GW31-34): Vi leter etter Final Four-kandidatene, og over disse fire tøffe rundene klemt inn med potensielle DGW(s) og FA-kvartfinale, så skal 2 av 3 karre seg videre fra de to gjenværende gruppene. (Nok en tøff 66.67 % sannsynlighet å manøvrere, og her er det ikke mange slaktofre igjen å oppdrive om noen ikke har brent alle chips på å taktisere seg frem hit ved behov i tidligere runder).
Runde 9 (GW35-38): Final Four skal fordele podiumplasseringene gjennom hengekamper, lag med nada å spille for, og smart utnyttelse av de få chipsene de fortsatt har igjen å rutte med. En skal få den sure fjerdeplassen og en skal stå igjen som vinner av VGDs The Weakest Link FPL-cup for 2018/19.
Hvordan er reglene ellers?
Kun dine nettopoeng for perioden for hver runde som teller. Bruker du fire hits i den perioden, så trekkes dermed de fra din totalscore på samme vis som de trekkes fra i din jakt på gode OR. Du står selvfølgelig fritt til å brenne dine chips akkurat når det passer deg, og scoren fra disse telles selvfølgelig med på samme vis som de gjør i OR-racet. Det er dog verdt å merke seg at ved poenglikhet i bunnen så er første tie-breaker i enhver gruppe nettopp antall chips spilt gjennom de tellende rundene... Færre chips brukt går alltid foran, da det krever mindre å klare samme poengsum med bruk av dem enn det det gjør uten.
Hvordan deles gruppene inn?
For første runde vil 10 deltagere seedes subjektivt (ikke nødvendigvis på meritter, men gjerne også basert på bidrag i vgd's FPL-miljø. Eksempelvis er nok bjerkseth en opplagt kandidat for den seedinga gjennom hans bidrag som Survivor-master), mens de gjenværende 40 tilfeldig trekkes og fordeles med bruk av random.org eller lignende (og med en tidskode som legges ut i god tid før trekninga, så dermed alle kan se at det er rettferdig og random).
For de resterende rundene gjøres ting litt annerledes. Da hjelper det lite å brife med snøen som falt i fjorårets sesong, dine bidrag til FPL-trådene eller annet fjas, men heller kun hva du presterte i forrige gruppespill. Eksempelvis vil de 8 gruppevinnerne med høyest totalscores fra Runde 1 bli seedet i Runde 2. (De 2 dårligst presterende gruppevinnerne må dermed finne seg i å trekkes helt tilfeldig som resten av oss).Samtlige 8 gruppevinnere i Runde 2 vil så seedes i Runde 3, og sånn fortsetter vi no...
Vi åpner konk-posten med å kunngjøre de 10 "seedete" lagene til første runde som spilles over GW1 -> GW5:
Gruppe 1: Team Badeball (iChris)
Gruppe 2: Team Hammerfest (bjerkseth)
Gruppe 3: Ernest United (ErnestMangnall)
Gruppe 4: Triforce (gilean)
Gruppe 5: Chill Town (Bibelnissen)
Gruppe 6: Haugen FC (Knaxern)
Gruppe 7: 20 Characters (-k9b_)
Gruppe 8: Ground and Pound (Makatelli)
Gruppe 9: FD PÅ (StringerBell)
Gruppe 10: Hells Grannies (-Jolla)
Da har vi 11 spikrede deltagere (undertegnede tar jo selvfølgelig en plass sjøl..), og de resterende 39 kommer no tikkende inn i tråden før eller siden når eg har fått plukket de (blir fort etter jobb i morgen en gang).