Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Football Manager 2019

NYTT TEMA
NahDawg
NahDawgInnlegg: 3013
20.11.18 01:00

Startet opp i dag, valg av lag ble Barnet. Første seriekamp sløser vi bort det som føltes som hundre sjanser i andre omgang, før Aldershot scorer en deflection-goal på overtid. Da begynner man å revurdere kjøpet... Men men, skal nok greie å bruke noen hundre timer i år også.

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16979
20.11.18 10:39

«Nesten som å jukse».. det er jo faktisk en form for juks. Nå er det kun deg selv du spiller mot så det velger du helt selv men hva i alle dager er poenget med FM hvis du ikke setter opp din egen taktikk engang?

Vetle13
Vetle13Innlegg: 12900
20.11.18 16:46

Surfa gjennom Vanarama National også. 

Unge talenter som Adekanye og Nathan Phillips hjalp godt, men det var de mer rutinerte herremennene Jack Payne, Tyler Blackett, Shane Ferguson, Adam Matthews og Will Keane som virkelig gjorde utslaget.

Ferguson endte sesongen med 20 assists; 17 i ligaen og var dominerende på venstrebacken. Will Keane slet med å tilpasse seg stilen vi brukte, men har vært strålende på de 12 første i Leauge 2.

Før League 2-sesongen begynte styrket vi stallen med blant annet Ben Sheaf, Tanganga og James Shea.

Clarke, Adelakun og Kenlock ble også innhentet for rundt 3.5 millioner totalt. (Mathews ble solgt til USA for 5 millioner). De to førstnevnte er rutinerte og fantastiske fotballspillere, mens Kenlock skal rullere med Shane Ferguson på venstrebacken. Den tidligere Ipswich-spilleren var dyr, men jeg tror jeg kan få han opp på hvertfall Championship-nivå og da vil han være verdt det.

I Vanarama National brukte vi 6.25 millioner på to newgens, mens vi solgte for 21 mill. Dette er to spillere som er spådd å kunne nå ganske høyt opp i ligasystemet. Spesielt keeperen, Doherty, er lovende. (For øyeblikket 17, fast på laget og ønsket av alle bunn 10-lagene i PL, heldigvis har ikke storfiskene meldt seg på enda). Med tanke på et alltid åpent vindu i Vanarama North handlet vi stort sett fra oss der og har et lag som BØR klare å rykke lett opp fra League 2.

Tanganga har forøvrig vært veldig bra; men til tross for en soleklar tabelltopp i slutten av september er han misfornøyd med at vi ikke har nådd play-off til League 1. Rundt 2 mnd etter han satte penn til papir der altså..

(Innlegget ble redigert 20.11.18 16:52)

real-_-
real-_-Innlegg: 10179
20.11.18 19:49

Noen som har prøvd en edit med lavere norske divisjoner som fungerer bra?

ragnarMadrid
ragnarMadridInnlegg: 35605
20.11.18 21:24

Hvor lavt ned tenker du? Jeg la ut et innlegg om det på forrige side (innlegg 6/7)

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 11518
20.11.18 21:39
kimkong_8: «Nesten som å jukse».. det er jo faktisk en form for juks. Nå er det kun deg selv du spiller mot så det velger du helt selv men hva i alle dager er poenget med FM hvis du ikke setter opp din egen taktikk engang?

Tull og tøys. 

Taktikker er vel det som deles, prøves og diskuteres mest på diverse FM-forum. For min del synes jeg det beste er å plukke tips, og sette sammen min egen taktikk. Om andre synes det er vanskelig, kanskje for tidskrevende (man må som regel streve litt for å finne en skikkelig bra taktikk) er det selvsagt helt greit å laste ned fra andre som kan det. 

real-_-
real-_-Innlegg: 10179
20.11.18 21:45
ragnarMadrid: Hvor lavt ned tenker du? Jeg la ut et innlegg om det på forrige side (innlegg 6/7)

Så langt ned man kommer.

Prøvd denne selv?

Chapman7
Chapman7Innlegg: 47
21.11.18 00:55

Trenger sårt hjelp. 

Gikk hen å vant PL med Newcastle, før spillet regelrett krasjer ved endt sesong. Spillet lukker seg, men mine save-games ligger tilgjengelig under "hent spill". Problemet er at dette nå ikke lar seg laste. Både "hovedfilen" og back-up. 

Lar dette seg redde på noe vis? Spiller på PC med Windows 10. 

(Innlegget ble redigert 21.11.18 00:56)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29843
21.11.18 00:59

Chapman: Spillet skjønte vel at dette var en umulighet og imploderte.  :)

Nei, for å være litt seriøs har jeg også opplevd dette på forrige versjon. Jeg fant dessverre ikke ut av det.

gilean
gileanInnlegg: 728
21.11.18 10:11

Har du prøvd å spørre på sigames forumet chapman? De ber deg kanskje om å laste opp filen til dem for å se nærmere på den, men dette er heller kanskje ikke mulig? Uansett verdt å spørre der. Hvis noen kan det burde de være der

Chapman7
21.11.18 11:32

Takk for svar. Har opprettet en dialog med support, så får vi se.

Fantastisk frustrerende at en slik fil muligens går dukken. Det ene er at motivasjonen var stor for videre spill i Europa og forsøk på gjentakende suksess i egen liga. Det andre er at jeg anser det som urealistisk å oppnå noe lignende igjen, og at jeg slik sett har peaket prestasjonen for min egen del på spillet - noe som gir motivasjonen en real knekk. 

Når det er sagt, så vil jeg fremheve Moussa Sissoko som et varp om man er ute etter en indreløper som skal levere fra dag èn. Var et regelrett monster for meg på midten, og ble kåret til årets spiller i England. På transferlista ved oppstart. 

samsung22
samsung22Innlegg: 18410
21.11.18 21:10

Spilte mye FM for mange år siden, sist var nok i 2013/2014. Frister å begynne igjen, men jeg har lite tid til å sette meg ned foran PCen. Tenkte derfor å kjøpe spillet på  iPad, da jeg hsr den tilgjengelige i lunsj på jobb osv.. 

Hvordan er det med FM på hånholdte enheter nå om dagen. Er det fortsatt slik at databasen er veldig begrenset, eller får man spilt en del lavere divisjoner? F.eks norsk 2.div 

Ellers mtp taktikk og treninger virker det som man har ganske mange muligheter på iPad.. Dog litt usikker på databasen over spillere og ligaer.. 

Noen med erfaringer, eller som vet?

(Innlegget ble redigert 21.11.18 21:11)

Chapman7
21.11.18 23:30

Hvordan får man egentlig spilt FM touch? Står på Steam at jeg har det tilgjengelig i biblioteket, men virker som at man ikke får spilt på IPad? 

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 13496
22.11.18 00:51
Chapman7: Hvordan får man egentlig spilt FM touch? Står på Steam at jeg har det tilgjengelig i biblioteket, men virker som at man ikke får spilt på IPad?

Det får du heller ikke. Det som er inkludert hos deg er Touch-versjonen til PC. Ønsker du Touch-versjonen til Ipad så må du kjøpe den i tillegg dessverre

Navarone73
Navarone73Innlegg: 4946
22.11.18 08:34

Jeg fikk muligheten til å spørre styret om å kjøpe stadion. Nå jobber de med å få til det. Har tenkt at det må jo være bra å eie sin egen stadion. Men nå tenker jeg på at det kan vel bli en enorm gjeld også som påvirker budsjettet i fremtiden. Noen andre med erfaring når det gjelder å kjøpe sin egen stadion.

WaltonBreckRd
22.11.18 09:52

Jeg har rykket opp med Nottingham Forest, og etablert dem i Premier League. De holder på å bygge ny stadion nå, men jeg kan ikke si jeg merket noe særlig til det på budsjettet. Økningen til transfer og lønn ville muligens vært større om de ikke bygget ny bane? 

Gjeldsposten har dog gått en del opp så jeg må passe på at klubben drives forsvarlig. 

Navarone73
22.11.18 11:37
WaltonBreckRd: Jeg har rykket opp med Nottingham Forest, og etablert dem i Premier League. De holder på å bygge ny stadion nå, men jeg kan ikke si jeg merket noe særlig til det på budsjettet. Økningen til transfer og lønn ville muligens vært større om de ikke bygget ny bane?

Men dette gjelder å kjøpe stadion. Ikke bygge ny. Frykter lavere transferbudsjett i fremtiden pga dette.

WaltonBreckRd
22.11.18 12:06

Det kan vel umulig være dyrere å kjøpe stadion enn å bygge ny? Men ja, det vil nok uansett påvirke budsjettet i en periode.

(Innlegget ble redigert 22.11.18 12:07)

Navarone73
22.11.18 12:14
WaltonBreckRd: Det kan vel umulig være dyrere å kjøpe stadion enn å bygge ny? Men ja, det vil nok uansett påvirke budsjettet i en periode.

Men bør man kjøpe stadion hvis man har mulighet til det? Det er spørsmålet. 

WaltonBreckRd
22.11.18 13:00

Absolutt, ihvertfall om planen din er å jobbe lenge nok i klubben til at du får utbytte av at inntektene økes. 

Vetle13
22.11.18 15:40

Tanganga endte opp med å forlate klubben i januar, i en sesong der klubben tok nok et opprykk på rad. League 1 neste altså!

Inn er spillere som Jerome Sinclair, Dominic Duhaney, Oliver Shenton og Assombalonga kommet. Ut dro blant annet James Shea, Tyler Blackett, Jack Payne, Bobby Adekanye, Sambou og Teddy Bishop. Samt klubblegenden Shane Ferguson, aldri sett noen bli legende i en klubb på bare 2 sesonger. Kenlock var yngre og gjorde det samme som han gjorde offensivt, men kunne forsvare seg. 

Etter 39 assists på 64 sereiekamper er det ingen grunn til å huske Shane som noe annet enn legende dog.

-Jolla
-JollaInnlegg: 16046
22.11.18 15:51
Navarone73: Men bør man kjøpe stadion hvis man har mulighet til det? Det er spørsmålet.

Laget jeg styrer, Hendon, leier en stadion på 20 000 seter til den fantastiske prisen av £2 750 i året, så for oss så lønner det seg absolutt ikke å kjøpe stadion (ikke at vi kan gjøre det heller, ettersom at det er AFC Wimbledon som eier den.)

Kommer jo helt an på hvor mye det vil koste å få fullt eierskap på stadion som du spiller på kontra leieprisen, samt størrelse på den og fremtidige planer.

Selv hvis vi hadde betalt £500 000 i året for den så ville jeg måttet vurdert om det var verdt å kjøpe den for la oss si £15 000 000, ettersom at jeg tenker at om 3-4 år så vil jeg nok be styret om å bygge en større stadion.

Navarone73
22.11.18 23:02
-Jolla: Selv hvis vi hadde betalt £500 000 i året for den så ville jeg måttet vurdert om det var verdt å kjøpe den for la oss si £15 000 000, ettersom at jeg tenker at om 3-4 år så vil jeg nok be styret om å bygge en større stadion.

Klubben min Hertha Berlin kjøpte Olympiastadion etter første sesong. Gjelden gikk fra noen få millioner pund til over 300 mill pund. £1.3 mill i avdrag i mnd. Får håpe vi ikke må leve på sparebluss i fremtiden. Kjekt å eie sin egen stadion men dette var da veldig...

NahDawg
24.11.18 04:55

Lasta ned ekstra nivåer i Tyskland, og starta med BFC Dynamo på nivå 4. Seks kamper igjen, ligger to poeng bak Hertha sitt reservelag, etter at jeg kun har tatt ett poeng på de to siste. Ekstremt frustrerende å se Hertha cruise inn til seier etter seier med spillere som er gode nok for 2. Bundesliga. 

Oeystein94
Oeystein94Innlegg: 1027
25.11.18 16:26

Liten pause har det vært, men nå er jeg tilbake med første rapport fra min første sesong i OBOS-ligaen med Fram.

Suksess i cupen, og veldig mange mål i ligaen, men ingen klarer å score alene med keeper? Irriterende

Fram Larvik i OBOS

Vetle13
26.11.18 13:27

League 1 gikk også relativt greit.

Jerome Sinclair banka dem inn, Kenlock gjorde fortsatt at vi ikke savnet Shane Ferguson og loanee Ronaldo Vieira var fantastisk.

Ble tatt over i ca. oktober. Den nye styreformannen gikk ikke inn med noen penger, men virket ganske kul. Godtok å forbedre ungdomsfasilitetene og treningsfasilitetene.

I slutten av januar derimot, aksepterer han to bud på Zak Doherty, unggutten som kostet oss 16 millioner i Vanarama National. Zak velger Everton og vi mottar 31 (65) mill. 

Eneste plasteret på såret er at vi har solgt bra nok til å hente inn Dan Cotterill fra Blackpool for 40 mill. 16-åringen som spiller bak spissen eller på kanten har potensiale til å bli en ledende spiller i PL.

Han leverer kun 2 mål og 2 assists på sine første 13, men laget gjør nok til å rykke opp til Championship.

Sommeren var fin! Birmingham har transferlistet Dohertys fremste konkurrent på U20-nivå, Steve Holmes, og han signerer for klubben etter vi har gitt dem bare 5 mill. 

Valery Djiehoua hentes inn fra ASEC Mimosas for 5 mill etter vi endelig kan tilby nok lønn til å bruke utlendinger. Barrie Mckay, Callum Styles, Beni Banigime og Joel Latibeuardiere kommer også inn. I tillegg kliner vi til med å hente Marcus Edwards på free transfer og Hulls spiss Andrew Olisema for 102 millioner. 

Føler ikke laget er blant de beste i Championship, men spesielt Edwards, Djiehoua, Reid, Cotterill, Smith, Holmes og Olisema er spillere vi kan bygge laget rundt i tiden fremover. Og vi bør hvertfall klare playoff.

NahDawg
26.11.18 20:45

Min første sesong i BFC Dynamo endte med opprykk etter en ekstremt nervepirrende sesongavslutning. Ledet lenge serien, men bare så vidt foran Hertha Berlin II og Chemnitz. Etter to svake kamper i midten av mars ble vi forbipassert av Hertha, men kom raskt på toppen igjen, da Hertha kun tok ett poeng på tre kamper i april. 

Dette gjorde at vi ledet serien med fire poeng når det gjenstod to kamper. I neste siste kamp møter vi Hertha på bortebane, og har muligheten til å sikre opprykk om vi unngår tap. Hertha vinner 1-0, og luken er kun på ett poeng før sesongens siste kamp. Hertha møter der ligaens suverent dårligste lag, så vi måtte gjøre jobben selv hjemme mot Rathenow. Vi tar ledelsen like før pause, men ca. 20 min ut i andre omgang får vi en spiller utvist, og jeg begynner å frykte for opprykket. Heldigvis holder vi unna, vinner 1-0, og sikrer opprykket til 3. Liga.

I cupen trakk vi Bundesliga-laget Fortuna Düsseldorf i første runde, men greide ikke å overraske, og gikk på et fortjent 4-2 tap. Likevel fikk vi godt betalt i både billettinntekter og premiepenger. Deltok også i Berliner Landespokal, der vi spilte oss helt frem til finalen. Finalen ble spilt kun to dager før siste serierunde, og ble derfor nedprioritert. Endte derfor med tap, men gikk kun glipp av ca. £30 000 i premiepenger, noe som ikke er i nærheten av det opprykket gir. 

Klubben leier Friedrich-Ludwig-Jahn-Sportpark, som har en kapasitet på ca. 18 000, men kun 11 000 benyttes til vanlige kamper. Var ikke i nærheten av å fylle dette, med et snitt på ca. 3 000. Fikk utnyttet kapasiteten i treningskamper mot storklubber, noe som ga svært solide billettinntekter, og sikret et solid overskudd for sesongen. 

Hadde mange spillere på utgående kontrakt, og forlenget kun med noen få. Klubben har blitt profesjonell nå, noe som bidro til å overtale noen av de beste spillerne om å fortsette i klubben. Startet sommeren med en ekstremt liten tropp, i tillegg er vi tippet desidert sist, så det er vanvittig stor oppgave som ligger foran oss. 

Navarone73
27.11.18 07:51
NahDawg: Min første sesong i BFC Dynamo endte med opprykk etter en ekstremt nervepirrende sesongavslutning. Ledet lenge serien, men bare så vidt foran Hertha Berlin II og Chemnitz. Etter to svake kamper i midten av mars ble vi forbipassert av Hertha, men kom raskt på toppen igjen, da Hertha kun tok ett poeng på tre kamper i april.

Spennende å se om/når du gjør BFC Dynamo til Berlins beste fotballklubb.Selv har jeg Hertha Berlin og koser meg med det. Mye større utfordring med din klubb derimot. Lykke til!

-Jolla
27.11.18 14:42
NahDawg: Fikk utnyttet kapasiteten i treningskamper mot storklubber, noe som ga svært solide billettinntekter, og sikret et solid overskudd for sesongen.

Virker som om dette er "hacken" i årets spill, ettersom at du faktisk ikke betaler den summen som det står når du arrangerer hjemmekamp.

-Jolla
27.11.18 14:52

Ellers så legger taktikken min opp til at laget mitt er et big-number lag.

Vi er omtrent alltid i ekstremene på alle statistikker (flest pasninger, mest ballinnehav, flest kort, best completion% på innlegg, headinger og taklinger osv.)

Men et problem vi har er uttelling på sjanser. Jeg kan sammenligne med Manchester United som et eksempel:

Sjanser skapt:
Hendon - 109
Manchester United - 67

Skudd på mål :
Hendon - 276
Manchester United - 251

Mål:
Hendon - 49
Manchester United - 63

Taktikken min legger litt opp til at det skal være slik, men jeg synes vi har vært i overkant ineffektive denne sesongen. Noen som har en løsning på dette? Eventuelt noen andre som sliter med det samme?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester