Velkommen skal dere være til Career Mode-tråden for FIFA20. Det er nøyaktig en måned til spillet er ute i butikk og i år har vi faktisk litt å glede oss til. Hovedfokuset til EA er fortsatt på pengesluken Ultimate Team, men på den kommende utgaven virker det som at EA har hørt på CM-miljøet og gjort mange gode forbedringer.
Du kan nå lage din helt unike manager hvor du kan velge mellom begge kjønn. Man kan designe utseende akkurat som man vil og endre kroppstype, hudfarge, hårfrisyre og antrekk. Man kan også starte en spillerkarriere med f.eks Messi, legge opp som spiller og ta over en klubb som manager. Uten å vite for mye om akkurat dette så tror jeg du da vil få jobbtilbud fra mindre klubber i starten før du må jobbe deg oppover til toppen. Dette kan være en kul Road To Glory-karriere som jeg tror vil bli veldig populær.
Noe jeg savner er at man ikke kan starte karrieren med manageren som faktisk er i klubben på ekte. Personlig syns jeg det hadde vært veldig kult å spilt en United-save med Solskjær sitt scannede ansikt som manager. EA har jo faktisk scannet samtlige managere i PL og flere andre managere i andre ligaer så det burde være en smal sak å legge dette til.
Moral er det viktig å vite litt om. Underveis i sesongen vil spillere henvende seg til deg for å snakke om spilletid. Man har da samtaler med hver enkelt spiller via en meldingsapp. Valgene du tar har en direkte innvirkning på spillerens moral og overall. Vil du f.eks bli kvitt en spiller og snakker negativt om han i media kan også lagmoralen synke. Det er dermed litt mer å tenke igjennom enn det har vært på tidligere utgaver av dette spillet.
På tidligere utgaver har spillerens potensial vært bestemt på forhånd, men nå kommer det en endring i dette. Dynamisk spillerpotensial, som det så fint kalles, fungerer på følgende måte: Jo bedre spilleren spiller gjennom en hel sesong, desto høyere vil potensialet hans bli den neste sesongen. Så om du har en unggutt som får masse spilletid og har en god del mål/assists så kan du regne med at potensialet blir justert opp. Om du har en rutinert spiller som spiller fast og gjør det bra så vil ikke overallen hans synke så raskt som den har gjørt før. Men potensialet kan også slå motsatt vei om spillere ikke får nok spilletid. Det virker derfor som at et rulleringssystem kan være viktigere enn før - akkurat som i virkeligheten.
Og virkeligheten er noe jeg føler EA har hatt mer fokus på. Folk er opptatt av realisme og det føler jeg vi får mer av på denne utgaven. Det er fremdeles mye som mangler om man kikker over på FM og PES, men dette virker å være et steg i riktig retning.
Hvilke andre forandringer og forbedringer har EA gjort på CM og generelt på FIFA? Og hvilket lag kommer du til å starte med først?
Les mer om FIFA 20 her.