Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FIFA 20: Career Mode

NYTT TEMA
Alekseve
AlekseveInnlegg: 2139
27.08.19 17:43

Velkommen skal dere være til Career Mode-tråden for FIFA20. Det er nøyaktig en måned til spillet er ute i butikk og i år har vi faktisk litt å glede oss til. Hovedfokuset til EA er fortsatt på pengesluken Ultimate Team, men på den kommende utgaven virker det som at EA har hørt på CM-miljøet og gjort mange gode forbedringer.

Du kan nå lage din helt unike manager hvor du kan velge mellom begge kjønn. Man kan designe utseende akkurat som man vil og endre kroppstype, hudfarge, hårfrisyre og antrekk. Man kan også starte en spillerkarriere med f.eks Messi, legge opp som spiller og ta over en klubb som manager. Uten å vite for mye om akkurat dette så tror jeg du da vil få jobbtilbud fra mindre klubber i starten før du må jobbe deg oppover til toppen. Dette kan være en kul Road To Glory-karriere som jeg tror vil bli veldig populær.

Noe jeg savner er at man ikke kan starte karrieren med manageren som faktisk er i klubben på ekte. Personlig syns jeg det hadde vært veldig kult å spilt en United-save med Solskjær sitt scannede ansikt som manager. EA har jo faktisk scannet samtlige managere i PL og flere andre managere i andre ligaer så det burde være en smal sak å legge dette til.

Moral er det viktig å vite litt om. Underveis i sesongen vil spillere henvende seg til deg for å snakke om spilletid. Man har da samtaler med hver enkelt spiller via en meldingsapp. Valgene du tar har en direkte innvirkning på spillerens moral og overall. Vil du f.eks bli kvitt en spiller og snakker negativt om han i media kan også lagmoralen synke. Det er dermed litt mer å tenke igjennom enn det har vært på tidligere utgaver av dette spillet.

På tidligere utgaver har spillerens potensial vært bestemt på forhånd, men nå kommer det en endring i dette. Dynamisk spillerpotensial, som det så fint kalles, fungerer på følgende måte: Jo bedre spilleren spiller gjennom en hel sesong, desto høyere vil potensialet hans bli den neste sesongen. Så om du har en unggutt som får masse spilletid og har en god del mål/assists så kan du regne med at potensialet blir justert opp. Om du har en rutinert spiller som spiller fast og gjør det bra så vil ikke overallen hans synke så raskt som den har gjørt før. Men potensialet kan også slå motsatt vei om spillere ikke får nok spilletid. Det virker derfor som at et rulleringssystem kan være viktigere enn før - akkurat som i virkeligheten.

Og virkeligheten er noe jeg føler EA har hatt mer fokus på. Folk er opptatt av realisme og det føler jeg vi får mer av på denne utgaven. Det er fremdeles mye som mangler om man kikker over på FM og PES, men dette virker å være et steg i riktig retning.

Hvilke andre forandringer og forbedringer har EA gjort på CM og generelt på FIFA? Og hvilket lag kommer du til å starte med først?

Les mer om FIFA 20 her.

(Innlegget ble redigert 27.08.19 17:46)

ragnarMadrid
ragnarMadridInnlegg: 35921
27.08.19 20:24

Ser bra ut dette. Blir nok Athletic Bilbao karriere i år også. Pluss Zaragoza/Deportivo/Blackburn/Glimt.

Gloryglory20
Gloryglory20Innlegg: 1096
27.08.19 21:11

Gleder meg til å lage karriere med Juvent...Ahh nei bare glem det.

Men ja å starte en den spillerkarriere ala Road To Glory greia høres spennende ut. Støtter den om at man burde kunne starte karrieren med de managerene som faktisk er manager der. 

Alekseve
27.08.19 21:29
ragnarMadrid: Blir nok Athletic Bilbao karriere i år også.

Med Aritz Aduriz som manager? Det var ihvertfall min første tanke da jeg leste at man kunne legge opp som spiller og fortsette som manager. Athletic Bilbao er kanskje den gøyeste saven man kan ha over lang tid.

Usikker på hvem jeg skal starte med først, men Salford City ligger høyt på lista. Tyske lag er også veldig aktuelt.

(Innlegget ble redigert 27.08.19 21:29)

LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1599
28.08.19 11:45
Alekseve: Tyske lag er også veldig aktuelt.

Min første seriøse save blir i Tyskland, og Ingolstadt. Få de tilbake til topp. Hadde en save med disse 2-3 år tilbake i tid. Ekstra gøy nå når de har så mye lisenser til Bundesliga 2. 

Første save blir United. Spiller typ 7mnd før eg går over å starter en oppbygning save :) Har god tro i år, gleder meg litt nå kjenner eg.. 

annonaki
annonakiInnlegg: 7866
02.09.19 12:45

For min del er det kun dynamisk spillerpotensial som er interessant av årets "nyvinninger".

Jeg klager ikke på at man får langt større frihet til å lage sin manager, men for å være ærlig så bryr jeg meg lite over hvordan han ser ut.

Moralsystemet, snakke med spillere og pressekonferansene kommer bare til å bli tidkrevende og irriterende. Noe som ikke tilfører noe annet enn syting fra spillere og du må leke psykolog for figurer du selv skal kontrollere. Frykter dette kommer til å suge morroa ut av karieremodus. 

Hva karrieremodus trenger er mulighet for managere til å styre mer med klubben. Skaffer sponsorer, bygge omdømme, oppgradere personell og fasiliteter. Større kontroll og flere faktorer over klubben økonomi. Trenger også ett bedre talent og speider system. Statistikker over spillere og lag. Realistisk kalender. Så dritt lei av å spille norske kamper midt på vinteren.

Reservelag og aldersbestemte lag bør legges til. Spillere som ikke spilles fast bør kunne utvikles gradvis i klubben.

Trist når fifa 07 hadde bedre karrieremodus.

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 14828
09.09.19 00:22
annonaki: Skaffer sponsorer, bygge omdømme, oppgradere personell og fasiliteter.

Dette er ikke oppgavene til en manager. Ta seg av syting fra spillere og pressekonferanser derimot, det gjør de en del av.

ragnarMadrid
10.09.19 20:01

To dager til demo!

Roy-toy
Roy-toyInnlegg: 147
10.09.19 20:04

Den er ute nå.

Alekseve
10.09.19 21:28

Hvilke lag er med på demoen?

MiniGH
MiniGHInnlegg: 5270
11.09.19 00:21

Liverpool, Real Madrid, PSG, Borussia Dortmund, Tottenham og Chelsea.

Alekseve
11.09.19 12:17

Noen som har testet demoen? Hva er dommen?

ragnarMadrid
11.09.19 22:48

Forferdelig blafring i skjermen når jeg er inne i kamp på demoen. Flasher svart. Skuffende. Gameplayet er OK, merker lite forskjell fra i fjor. Det jeg dog merker er at EA over hele fjøla har senket hastigheten på trege spillere. I tillegg virker forsvarsspillere sterkere i duellspillet mot angrepsspillere.

Alekseve
14.09.19 23:22
ragnarMadrid: Det jeg dog merker er at EA over hele fjøla har senket hastigheten på trege spillere.

Dette merker jeg også veldig. Spillerne virker utrolig tunge. Det er akkurat som at de spiller med 30 kg ekstra. Saido Mané som er en av de raskeste sliter med å ta igjen Eric Dier.

Jeg er ikke spesielt imponert over demoen.

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 1288
16.09.19 00:17

Første CM blir med Chelsea. Skal kjøre på med ungguttene. Abraham, Hudson-Odoi, Mount, Loftus-Cheek, James, Tomori og Christensen skal alle inn i førsteelleveren og vinne det som er!

(Innlegget ble redigert 16.09.19 00:17)

WaltonBreckRd
19.09.19 02:37

Får 10 timer spilltid pre-release i helgen. Da får jeg startet litt på første save.

Ikke helt bestemt meg enda, men det skal bygges storklubb ala det Jurgen Klopp og Diego Simeone gjorde med Dortmund og Atletico Madrid. Står mellom Schalke 04, Leverkusen eller Sevilla.

sindreo96
sindreo96Innlegg: 170
19.09.19 07:11

Blir å starte en karriere nå til helgen med Leicester City. Mye bra å bygge videre på

LaRedoutee
23.09.19 07:02
sindreo96: Mye bra å bygge videre på

Absolutt! Begynner mine 10t trail med United. Dette varer max ut sesongen så begynner en oppbygning av et dårlig lag. 

Alekseve
23.09.19 13:43
LaRedoutee: Absolutt! Begynner mine 10t trail med United. Dette varer max ut sesongen så begynner en oppbygning av et dårlig lag.

Hvilke spillere har du tenkt til å hente? Gleder meg veldig til å starte en karriere med United. Det er mye som må gjøres for å si det mildt.

James Maddison, Jadon Sancho og Callum Wilson er spillere som står høyt på min ønskeliste. Denis Zakaria er også en jeg har kikket litt på når jeg har sett etter Matic-erstatter.

WaltonBreckRd
24.09.19 02:48

Grusomt, grusomt, grusomt. Spilt 10 kamper uten å slippe inn mål på Ultimate. Barcelona, Chelsea og store lag slås 0-3 på bortebane. Gjort flere sim tester og de gode lagene driver bare å surrer. Bournemouth, og West Ham inne på topp 4 i PL. Man City på 12.plass. Frankfurt vinner Bundesliga foran Hoffenheim. Bayern nummer 6. Fy faen så skuffende.

Alekseve
26.09.19 14:23

Har sett flere YouTubeere slite med akkurat det samme og det er en av grunnene til at jeg aldri spiller FIFA før det er sluppet i butikk. Det er alltid masse bugs som fikses til spillet slippes. EA er klar over problemene og de vil bli fikset opp i.

LaRedoutee
27.09.19 06:08
Alekseve: Hvilke spillere har du tenkt til å hente?

Endelig var de ferdig med vedlikehold.. 

Fikk solgt en hel del og kjøpt også.

- C.Tolisso

- J.Sancho

- R.Varane

- T.Almada

- M.Chunha

- A.Hlozek

- W.Farrinez

Så nå er det å få tak i en HM eller ST i 82+ klassen. Får det veldig bra til med Martial og Rashford på topp. Så blir godt å komme i gang for så å gå over til å bygge fra bunn til topps.

Alekseve
27.09.19 11:57

Spennende overganger! Hvordan er Sancho? Han og Maddison skal ihvertfall hentes når jeg starter United-save neste helg. 

Trenger du enda en HM når du har nevnte Sancho? På spissplass kommer jeg trolig til å hente Mandzukic som en midlertidig løsning i januarvinduet. 

LaRedoutee
27.09.19 17:55
Alekseve: Hvordan er Sancho?

Skudd med han å høyre foten da skjer det ting, veldig god spiller. Så han kommer til å ha sin faste plass på VM/HM. Bruker han på VM nå å Lingard HM, vil bytte ut Lingard. Enten kjøper eg en Spiss å setter ned Martial, eller så kjøper eg en HM og selger/benker lingard. James har en fremtid på en av kantene :) 

Fått heim Fifa CD og klar for gaming ? 

Laget nå.

DeGea

Shaw-Maguire-Varane-Bissaka

Sancho-Pogba-Tolisso-Lingard

Martial-Rashford

Alekseve
27.09.19 20:42
LaRedoutee: Fått heim Fifa CD og klar for gaming ?

Spillet er på plass og ferdig installert, men jeg kommer ikke til å spille før neste uke når EA har fikset opp i rotet sitt. Jeg installerte nettopp spillet og spillertroppene er ikke oppdatert og jeg har et inntrykk av at CM er ødelagt akkurat nå. F.eks. så rykker Man City ned på så og si hver eneste save jeg har sett på YouTube.

Drøyer det derfor til neste helg når jeg skal spille med en kompis.

En god gammeldags 442-formasjon er fint! Kan skjønne at du vil erstatte Lingard på vingen. Gleder meg veldig til å spille med Sancho! Hvor langt har du kommet på saven?

Paddvart
PaddvartInnlegg: 6837
27.09.19 22:55

Kjipt at Ribery forsvant etter den siste oppdateringen. Når oppdateres lagene igjen?

Alekseve
27.09.19 23:05
Paddvart: Når oppdateres lagene igjen?

Når det kommer til EA så vet man aldri, men det burde være fikset i løpet av helga.

Paddvart
PaddvartInnlegg: 6837
27.09.19 23:33

Får håpe det. Kjipt å starte karrieremodus når mange av spillerne mangler, eller ikke er oppdaterte, som f.eks. Håland. Han hadde 75 og gikk tilbake til 73.

Alekseve
27.09.19 23:38
Paddvart: Kjipt å starte karrieremodus

Helt enig med deg! For å si det sånn, det er ikke vits å starte karrieremodus før de har fikset problemene. CaniSports oppsummerer greit problemene i denne videoen. De har altså så SINNSYKT mye å ta tak i og alt burde være fikset i løpet av denne helga.

Dette må være verdensrekord i den dårligste utgivelsen av et spill noen gang!

(Innlegget ble redigert 27.09.19 23:39)

WaltonBreckRd
27.09.19 23:51

Jeg er glad jeg ikke kjøpte spillet, men kun testet det. Tror aldri jeg har vært borti verre fra FIFA.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg