Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FM 20 - Veien mot toppen

NYTT TEMA
fotballeier123

fotballeier123
05.04.20 23:39

Veien mot toppen

Datoen er 30. juni 2019, lokasjonen er Tammisaaren keskuskenttä, hjemmebanen til Ekenäs IF Tammisaari. Klubben spiller ved spillets start i Ykkönen, finsk 1. divisjon. TV 2 har fått vite at en norsk, 19 åring skal ta over Ekenäs og har sendt en reporter for å dekke saken. I et lite rom på stadion møter den norske reporteren to andre journalister, de kommer fra den lokale avisa.

Olli Kuusela (styreformannen i Ekenäs) kommer inn i rommet sammen med den norske ternåringen. Olli tar ordet "Da ønsker jeg å presentere den nye manageren til Ekenäs, Fotballeier. Dere kan nå stille spørsmål"

TV 2 - "Hei, hvordan føles det å ta over Ekenäs? Og hvordan har du endt opp i Finland?"

Fotballeier - "Hei, det føles fantastisk. Jeg gleder meg til å komme i gang. Jeg fant et utrolig spennende studie i Finland, og da jeg kom inn på studiet var det bare å pakke kofferten og reise"

TV 2 - "Hvorfor falt valget deres på Fotballeier?"

Olli - "Jeg valgte Fredrik fordi han presenterte en utrolig spennende måte å spille fotball på for meg. Han virker som en motivator, noe vårt kjære Ekenäs trenger nå. Jeg hadde veldig lyst til å ansette en ung, spennende manager. Til tross for at han ikke har noen trenerlisenser tror jeg han vil passe oss godt. Jeg snakka med spillergruppa, og de virka positive til denne ansettelsen"

Lokal finsk avis - "Fotballeier, du er vel klar over at klubben har svært begrensa økonomiske muligheter og at klubben sliter enormt mye per i dag. Kan du få klubben på rett spor igjen?"

Fotballeier - "Jeg elsker utfordringer, og har null problemer med klubbens økonomiske situasjon. Jeg kan få klubben på rett spor igjen, vi har en spillerstall som er mye bedre enn det resultatene våre tilsier, og jeg er sikker på at jeg kan få mer ut av denne gruppa"

Lokal finsk avis - "Hva var det egentlig som overbeviste deg om å ta over Ekenäs?

Fotballeier - " Jeg har hatt en drøm å bli manager siden jeg ga meg som spiller. Jeg spilte kun på amatørnivå, men som trener tror jeg at jeg kan nå langt. Ekenäs har en god spillerstall, en dedikert eier og ikke minst fantastiske supportere som elsker Ekenäs"

"Da avslutter vi denne pressekonferansen" sier Olli.

Som dere sikker har skjønt så starta jeg uten en trenerlisens og med minst mulig erfaring som tidligere spiller. Jeg spiller egentlig med mitt ekte navn, men kommer til å bruke "Fotballeier" når jeg skriver her inne. Dette er min vei mot å bli tidenes beste trener. Jeg har allerede spilt ferdig to sesonger, overganger, taktikk, spillerstall og hvordan de tidligere sesongene har gått skal dere så klart få vite i andre innlegg.

Håper du vil følge med videre!

(Innlegget ble redigert 05.04.20 23:40)

fotballeier123

fotballeier123
05.04.20 23:50

2019 sesongen

Den finske sesongen blir avslutta samme året som den starter, som seriespillet i Norge.

Da jeg tok over Ekenäs lå klubben på 9 plass i finsk 1. divisjon. Det var spilt 13 av 27 ligakamper. Man møtter hverandre tre ganger. Vi vant 11 av de resterende kampene, vi spilte en uavgjort og tapte to kamper. Det resulterte i en 3. plass, fire poeng bak plassen som ville gitt playoff om opprykk.

Men etter en så solid avslutning på sesongen var det mye positivt å ta med seg videre til neste sesong. Tabellen.

Vår superspiss Antti Ulmanen ble toppscorer i ligaen med sine 16 mål. Det var tre spillere som forsvant fra klubben gjennom denne sesongen, Robert Lindqvist, Ville Sevón og Donald Bendé Bendé.

2020 sesongen

For en sesong Ekenäs leverer! 17 seire, 4 uavgjorte og 1 tap på 22 ligakamper. Det ga 1. plass med 4 poeng ned til 2. plassen. 53 mål scora og 19 innsluppne forteller at vi er laget som scorer mest og slipper inn minst (delt med to andre).

Etter 22 ligakamper ble ligaen delt i to grupper. Opprykksgruppa og nedrykksgruppa. Der møtte man hverandre en gang. Laga gikk inn i gruppespillet med poengsummen og all annen statistikk fra ligaspillet.

Etter 4 seire og 1 tap i gruppespillet befesta vi vår posisjon på toppen og ble utvent som mestere av Ykkônen i 2020. Klubbens første trofé på 6 år og klubbens fjerde trofé siden grunnleggelsen i 1905. Vi røk ut av cupen i kvartfinalen mot SJK, som spilte i divisjonen over. Vår egen John Fagerström ble toppscorer i ligaen med 16 mål.

Ligatabell og tabellen etter gruppespillet om opprykk.

Spillerne som ble henta til klubben var Glodson Luis, Kimmo Hiltunen og Mikael Dyrestam. Alle tre kom gratis. Dyrestam var en utrolig signering, en midtstopper med masse erfaring fra Allsvenskan blant annet. Spillerne som forsvant var Simon Lindholm (lån), Andreas Wahlstedt (lån), Daniel Haglund, Joel Lahtivuori, Lucas Lönneqvist og Jonas Sjöblom

Etter denne sesongen skaffa jeg meg også min første trenerlisens, Nasjonal C-lisens.

2021 sesongen

Sesongen jeg er i nå. Etter 3 seriekamper ligger vi på 2. plass med 7 poeng, 2 poeng bak FC Honka Espoo. Vi har blant annet slått HJK, som er favoritter til å vinne ligaen, 3-0.

Spillerne som har blitt signert så langt i år er Viktor Nordin og Tomi Kult. Vi mista dessverre stjernespilleren vår Ayabulela Konqobe gratis til Orlando Pirates. Prøvde å få han til å signere en ny kontrakt, men han var ikke interessert.

Vi er også i en litt uheldig situasjon med Dyrstam og Smith (en annen av våre beste spillere) da de ikke ønsker å signere en ny kontrakt. Dyrestam har blitt satt på overgangslista med håp om at pengene vi får for han kan investeres i en ny kontrakt til Smith.

(Innlegget ble redigert 05.04.20 23:54)

fotballeier123

fotballeier123
06.04.20 15:25

Glemte å nevne at klubben ble profesjonell etter opprykket. En annen litt interessant sak er at Roberto Di Matteo har tatt over Brann, han vant Eliteserien i sin andre sesong (første sesong fra start).

Ekenäs IF Spillerstall p.d.d

Keepere
15. Yann Fillion - Klart førstevalg på keeperplassen siden start. Ekstremt god på nivået vi spiller. 
1. Jiri Koski - Kun fått sjansen i treningskamper, men har prestert svakt.

Forsvarsspillere
45. Kimmo Hiltunen - Henta gratis til akademiet, ble tatt opp i år da det var mangel på backup på backplass. Kan bli veldig god, men har vanvittig konkurranse fra Zachary Sukunda.

13. William Lindqvist - God stopper, var backup da jeg hadde Konqobe og Dyrestam. Ble mer fast da Konqobe ble solgt, men har nå selv blitt erstatta av en yngre stopper.

31. Gentrit Kovaqi - God stopper, blir brukt om det er en del skader eller suspensjoner. 

14. Mikael Dyrestam - Kvalitetsspiller. Har erfaring fra Allsvenskan, Eredivisie og Eliteserien i Norge. Vil dessverre ikke signere ny konrakt, så prøver nå å få solgt han for å kunne bruke de midlene på en ny kontrakt til Darren Smith. Ellers forsvinner han gratis etter endt sesong.

43. Endrit Dalipi - Har tatt over plassen til Lindqvist. Spennende, ungt talent.

5. Joachim Böckerman - Var fast og svært god de to sesongene i Ykkönen. Har dog denne sesonegn blitt litt mer rotert med Zacharias Ekström. God bidragsyter offensivt.

17. Zacharias Ekström - Kom ofte inn fra benken i Ykkönen, har fått starte alle de 3 kampene i Veikkausliiga.

6. Pasi Forsman - Klubbens potet. Brukes der det trengs og gjør som oftest jobben.

3. Zachary Sukunda - Vanvittig god høyreback, bidrar masse offensivt og er solid bakover.

Midtbanespillere
7. Xhevdet Gela - Vår ballvinnende defensive midtbanespiller. Bidrar overraksende mye med mål og målgivende pasninger.

11. Omar Jama - Dyptliggende playmaker som holder et bra nivå. Bidrar godt med mål og målgivende. Litt usikker på om han skal erstattes med Dominic Grondin.

8. Dominic Grondin - Kommer ofte inn fra benken og gjør en god jobb. Kommer muligens til å ta plassen til Omar Jama.

38. Simon Lindholm - Ungt, spennende talent. Var på utlån hos Futura (klubb i lavere divisjon i Finland) i fjor. Presterte svakt der. Men har tro på han.

37. Viktor Nordin - Kom gratis før årets sesong. Var på radaren min helt siden jeg tok over i første sesong. Tar enn så lenge ikke plassen til Gela.

23. Jakob Gottberg - Fikk sjansen i fjorårets sesong da August Björklund ble skada. Tok sjansen med begge hender og leverte over all forventing. Har nå blitt fast inventar i laget.

34. August Björklund - Var ekstremt god i sesongen jeg tok over. Ble skada ganske tidlig i andre sesong og prestasjonene da han kom tilbake var ikke i nærheten av å være godt nok. Endte opp med å miste plassen til Gottberg.

26. Marc Kouadjo - Var fast i min første sesong, presterte svakt og ble erstatta av John Fagerström i sesong 2.

12. Darren Smith - En av våre desidert viktigste spillere. Hadde en litt treg start under mitt regime, men tok virkelig steg i andre sesong. Vi har per nå ikke råd til å gi han den kontrakten han ønsker. Vi risikerer å miste han gratis etter denne sesongen.

27. John Fagerström - Var benkesliter i første sesong. Erstatta Kouadjo i sesong nummer to og tok enorme steg som endte med 1. plass på toppscorerlista i ligaen. Har blitt en svært viktig brikke i mitt lag.

30. Murat Israpov - God superinnbytter. Enn så lenge andrevalg i sine posisjoner. Har blitt brukt som spiss og brytende spiss.

Angrepsspillere
9. Antti Ulmanen - Vår viktigste spiller. Toppscorer i første sesong, hadde litt mer skadetrøbbel i sesong 2, men endte opp med 14 mål. Er som regel delaktig i måla vi scorer. Skulle han holde formen gående, tror jeg han kan få debuten sin for landslaget.

10. Tomi Kult - Egentlig en vanvittig god spiller på dette nivået (om man ser på stata), men Fagerström og Ulmanen er faste. Takka ja til en rolle som superinnbytter og vi kan tjene gode penger om han vil bort.

fotballeier123

fotballeier123
06.04.20 16:31

Dette her er lagoppstillinga jeg bruker. Jeg veksler mellom en svært offensiv 4-2-3-1 variant og en 4-3-3 ballbesittende variant. Jeg bruker, Gottberg er egentlig høyrebeint, men funker utrolig bra som brytende spiss på høyresida uansett.

Sesongen så langt

Jeg er veldig fornøyd med sesongen så langt, vi har spilt en tøff elite-kvalik i den finske cupen, men vi er kvalifisert for den andre runda i cupen. Den finske cupen har først et gruppespill, så et sluttspill. Skal gi dere en beskrivelse av årets kamper. Vi starter 20. januar mot KuPS i cupens gruppespill. En tøff hjemmekamp som ender 1-1.

Deretter taper vi to kamper på rappen, først 3-1 borte mot KTP (treningskamp), før IFK Mariehamn (cupen) slår oss 3-2, denne kampen spilles også på bortebane.

Den siste treningskampen i Januar ender med en 2-0 seier borte mot IK Sirius. Februar blir en lysere måned enn Januar. Tre kamper blir spilt, og vi vinner alle 3. Først blir HIFK Fotboll (cupen) knust 3-0 på hjemmebane, før også Hammarby IF (treningskamp) må reise tilbake til Sverige med et 1-0 tap.

Den siste kampen i Februar ender med en 2-0 seier borte mot FC Inter Turku (cupen). Denne seieren betyr at vi har kvalifisert oss for den 2. runda i den finkse cupen.

Mars måned gir blanda drops, noen gode prestasjoner og noen dårlige. Først blir FC Haka (cupen) slått 2-1 på bortebane, deretter slår MYPA (treningskamp) oss 2-1. Denne kampen spilles også på bortebane, vi har egentlig full kontroll, men roter det bort de siste 15-20 minuttene.

Vi revansjerer oss borte mot Gnistan/Ogeli (treningskamp) og vinner 2-0. Dette er den siste kampen før Veikkausliiga (den finske eliteserien) starter. Jeg er passelig fornøyd med hvordan det har gått i pre-season og i cupen.

Vi må opp noen hakk om vi skal overleve denne sesongen, for vi møter vanvittig tøff motstand kamp etter kamp. Ligaspillet kunne nesten ikke starta bedre, med 7/9 poeng på de første tre kampene er jeg strålende fornøyd.

En tøff bortekamp mot FC Inter Turku venter oss i sesongåpninga. Vi slo de i pre-season og har møtt de tre ganger siden jeg tok over. Vi er ubeseria med to seire og 1 uavgjort før ligaåpningen.

158 Ekenäs supporte har tatt turen for å se laget sitt. Etter 90 tøffe minutter ender det 0-0, et ålreit resultat. 11 april skal vi spille vår første hjemmekamp, motstanderen kunne ikke vært tøffere, vi møter forhåndsfavorittene til å vinne ligaen, HJK.

1835 av Tammisaaren keskuskenttäs 1900 seter blir fylt opp. 351 bortesupportere har tatt turen. Fire minutter før pause sender John Fagerström Ekenäs supporterne til himmels, 1-0 til hjemmelaget og resultatet står seg til pause.

Bare 40 sekunder ut i andre omgang dukker samme mann opp igjen, ved bakerste stolpe sender han ballen i mål igjen og stadion tar av. 4 minutter etter Fagerströms andre mål, dukker Darren Smith opp. Han vil også være med på leken og hamrer inn et nydelig langskudd fra 20 meter. Det står nå 3-0 til Ekenäs mot favorittene HJK. 3-0 blir sluttresultatet og Fotballeier har tatt sin så langt største skalp i karrieren.

Laget som er tippa på 11 (det er faktisk et lag som er tippa bak oss) maltrakterer HJK. Tre dager senere knuser vi også FC Ilves 4-1 på hjemmebane.

Da har jeg fått oppdatert dere om hvordan der er p.d.d.

(Innlegget ble redigert 06.04.20 16:31)

fotballeier123

fotballeier123
06.04.20 21:36

Månedsoppdatering April

Kamper
Jeg har allerede oppdatert dere om hvordan det har gått i de to første kampene i April. HJK ble slått med 3-0 og FC Ilves ble beseira med 4-1.

Lørdag 17. april, 2021 (Veikkausliiga) 
(2) Ekenäs Tammisaari - FC Honka Espoo (1)

Resultat: 3-1
Mål: Sukunda, Gottberg, Fagerström
Målgivende: Ekström, Gottberg, Smith
Banens beste: Darren Smith (Ekenäs Tammisaari) 8,3.

Ekenäs leder Veikkausliiga! For en kamp vi leverer. Det tar ikke mer enn 13 minutter før Sukunda sender oss i ledelsen. Et mislykka innleggsforsøk fra Gottberg spretter ut til Sukunda som avanserer inn i boksen, for så å smelle ballen ned i det venstre hjørnet.

Mål nummer to tilhører Gottberg. Smith har ballen på 20 meter, han passer til Gottberg som står på 16-metersstreken. Han drar ballen forbi forsvareren og legger den enkelt i det nærmeste hjørnet.

Vårt tredje og siste mål er signert Fagerström. Ekström har ballen nede ved 16-metersstreken, han passer ballen til Fagerström som på volley hamrer inn 3-0. FC Honka Espoo får et trøstemål etter 93 minutter. Lindqvist tror han har bedre tid enn det han har, Camara snapper ballen fra han og alene mot Fillion gjør han ingen feil.

Søndag 25. april, 2021 (Suomen Cup, runde 2)
Ekenäs Tammisaari - FC Ilves

Resultat: 2-3
Mål: Fagerström x2
Målgivende: Sukunda, Ekström
Banens beste: John Fagerström (Ekenäs Tammisaari) 8,8

Vi kommer tilbake fra 0-2, men Amarildo scorer vinnermålet for FC Ilves i det 90'ende minutt. Det betyr at vi er ute av cupen, en skuffende prestasjon og fortjent avansement for bortelaget.

Onsdag 28. april, 2021 (Veikkausliiga)
KuPS - Ekenäs Tammisaari

Resultat: 0-1
Mål: Dalipi
Målgivende: Gela
Banens beste: Endrit Dalipi (Ekenäs Tammisaari)

Dalipi med sitt første seniormål. Den 17 år gamle stopperen fra Kosovo tar stadig steg i riktig retning. Etter kampen kommer nyheten om at Sukunda som måtte byttes ut med skade, er ute i 5 til 6 uker med en vrikka ankel.

Styret ber om et møte for å diskutere ny kontrakt
30. april inviterte styret meg til et møte for å diskutere en mulig forlengelse av min kontrakt. Jeg svare at det ville vært fantastisk og styret forteller at de vil tilby meg en ny kontrakt i løpet av kort tid.

Priser i April (Veikkausliiga) - Kun Ekenäs utmerkelser
Månedens spiller: John Fagerström (2. plass)
Månedens mål: Darren Smith (2. plass) - Målet mot HJK
Månedens manager: Fotballeier (1. plass) - Kamper spilt: 4, Andel seire: 100%

Fotballeier signerte ny kontrakt
Lørdag 1. mai signerte Fotballeier en ny toårskontrakt med Ekenäs IF Tammisaari. TV 2 var i Finland for å dekke saken.

TV 2 - "Hvordan føles det å signere en ny kontrakt med Ekenäs?"

Fotballeier - "Det føles helt fantastisk, jeg kunne ikke vært mer glad. Det å få sjansen til å jobbe i to nye år i denne utrolige klubben er veldig stort for meg. Jeg har fått fantastisk hjelp av alle ansatte i klubben. Den fantastiske fansen har alltid støtta meg og det betyr masse.

TV 2 - "Hva er det som har gjort at dere er der dere er nå?"

Fotballeier - "Spillerne, de ansatte og fansen legger ned en ekstrem innsats hver dag, hver uke for at vi skal nå så langt som mulig. Nå høster vi fruktene av det harde arbeidet og det gleder oss alle at vi gjør det så bra.

TV 2 - "Hvor langt tror du at dere kan nå?"

Fotballeier - "Vi kan nå ekstremt langt. Det handler om fokus, arbeidsinnsats og motivasjon.

Toppscorer i Ekenäs: John Fagerström - 8 mål
Målgivende i Ekenäs: Zachary Sukunda - 6 målgivende
Ligatabell

(Innlegget ble redigert 06.04.20 21:37)

fotballeier123

fotballeier123
07.04.20 17:42

Månedsoppdatering Mai
To dager ut i Mai skader vår dyptliggende playmaker Omar Jama seg på trening. En strekk i ryggen setter han ut av spill i 4 uker.

Onsdag 12. mai, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 6)
(3) FC Haka - Ekenäs Tammisaari (1)

Resultat: 1-0
Banens beste: Enoch Banza (FC Haka) 8,3

Vi finner aldri noe rytme offensivt og FC Haka har full kontroll fram til det 79'ende minuttet hvor vi får straffespark. Mikael Dyrestam som vanligvis er trygg, sender ballen himmelhøyt til sida for mål. To minutter på overtid får Gela sitt andre gule kort og blir utvist. Fullt fortjent at FC Haka tar alle 3 poenga.

Søndag 16. mai, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 7)
(1) Ekenäs Tammisaari - HIFK Fotboll (9)

Resultat: 2-0
Mål: Fagerström x2 (1 straffe)
Målgivende: Hiltunen
Banens beste: John Fagerström (Ekenäs Tammisaari) 8,7

Onsdag 26. mai, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 8)
(10) AC Oulu - Ekenäs Tammisaari (1)

Resultat: 2-1
Mål: Gottberg
Målgivende: Fagerström
Banens beste: Jere Kallinen (AC Oulu) 9,0

Oppsummering av måneden
Det har vært en svak måned, når det kommer til prestasjonene i ligaen. Tre kamper spilt, 1 seier og to tap er fasiten. Flere av de viktige spillerne våre er ute av form, kun Fagerström som leverer av de offensive spillerne. Han har også tatt over straffeansvaret fra Mikael Dyrestam.

Nå er det en 20-dagers pause i ligaen, noe jeg tror passer oss nå. Vi får slå tilbake i Juni. Ingen av spillerne våre var nominert til noen priser, og jeg var heller ikke nominert i kåringen av månedens manager.

Toppscorer i Ekenäs: John Fagerström - 10 mål
Assistkonge: Sukunda 6 målgivende
Ligatabell

fotballeier123

fotballeier123
07.04.20 22:25

Månedsoppdatering Juni
Juni starter som Mai gjorde, ny skade. Denne gangen er det Zacharias Ekström. Han vil være ute i 2-3 uker etter et overtråkk.

Lørdag 19. juni, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 9)
(2) Ekenäs Tammisaari - IFK Mariehamn (7)

Resultat: 2-3
Mål: Fagerström, Gela
Målgivende: Fagerström, Ulmanen
Banens beste: Ivan Yagan (IFK Mariehamn) 8,6

Igjen en svak kamp. Vi havner under tre ganger, og den tredje gangen skjer det i det nittifjerde spilleminuttet. Vi har ikke tid til å komme tilbake. Vi er inni vår tøffeste periode enn så lenge, men vi er på 2. plass, noe som er utrolig imponerende.

Onsdag 23. juni, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 10)
(12) SJK - Ekenäs Tammisaari (3)

Resultat: 2-2
Mål: Ulmanen x2
Målgivende: Böckerman, Smith
Banens beste: Anel Raskaj (SJK) 9,0

Zacharias Ekström som måtte byttes ut med skade, er ute i 5-6 uker med en forstua lyske. Joachim Böckerman vil få en mulighet til å kjempe seg tilbake i den faste startoppstillinga.

Lørdag 26. juni, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 11)
(3) Ekenäs Tammisaari - RoPS (9)

Resultat 1-2
Mål: Israpov
Målgivende: Sukunda
Banens beste: Matias Tamminen (RoPS) 8,8

Oppsummering av måneden
Nok en begredelig måned, 1/9 mulige poeng er ikke i nærheten av bra nok. Vi slipper inn for mange mål og for mange enkle mål. Offensivt lugger det for stjernespillerne. Til tross for alt dette ligger vi på 5. plass, 7 poeng bak 1. plassen. Sesongen er halvspilt, med tanke på at dette er vår første sesong på øverste nivå vil jeg si meg fornøyd.

Klubbens økonomiske situasjon gjør det vanskelig å kunne forsterke. Så må nok vente til noen av våre beste spillere enten blir solgt, eller at kontrakta deres går ut slik at jeg kan få inn nye spillere.

Toppscorer i Ekenäs: John Fagerström - 11 mål
Assistkonge: Zachary Sukunda - 7 målgivende
Ligatabell

(Innlegget ble redigert 07.04.20 22:26)

Gardlo

Gardlo
08.04.20 16:06

Følger!

fotballeier123

fotballeier123
08.04.20 16:13

Månedsoppdatering Juli
10. juli åpner overgangsvinduet, men tviler på at vi får henta inn noen nye spillere.

Lørdag 3. juli, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 12)
(5) Ekenäs Tammisaari - FC Inter Turku (8)

Banens beste: Gassan Ahadme (FC Inter Turku) 7,2

Vi skaper bra med sjanser, men marginer imot og slapt forsvarsspill gjør at vi igjen står igjen med 0 poeng.

Onsdag 7. juli, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 13)
FC Ilves - Ekenäs Tammisaari

Mål: Ulmanen
Målgivende: israpov
Banens beste: Yusif Moussa (FC Ilves) 9,0

Søndag 11. juli, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 14)
(1) HJK - Ekenäs Tammisaari (9)

Resultat: 1-1
Målgivende: Kouadjo
Banens beste: Xhevdet Gela (Ekenäs Tammisaari) 7,8

Vi har fått et poeng! Vi har fått et poeng! Vi greide å få poeng i en kamp alle hadde avskrevet oss fra. Vi spilte godt og var fullt på høyde med de suverene serielederne. En taktisk vri i andre omgang tok HJK på senga og vi scora bare noen minutter senere.

Dessverre fortsetter våre defensive problemer og HJK svarte minuttet etterpå. Men kanskje denne nye taktikken kan være noe å bygge videre på?

Skader
Yann Fillion skader seg på trening. Strukne ankelsener setter førstevalget på keeperplass ut av spill i 3-4 uker. Han går glipp av flere viktige kamper, denne skaden kan være forskjellen på at vi holder oss i den øverste divisjonen i Finland eller rykker ned. Dominic Grondin får strukne magemuskler og er ute i 4-5 uker.

Søndag 18. juli, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 15)
(9) Ekenäs Tammisaari - KuPS (4)

Resultat: 0-0
Banens beste: Ziga Lipuscek (KuPS) 7,2

Denne kampen er noe av det verre jeg har vært med på. Tre annullerte mål fra oss i førsteomgang. Etter pause har vi et skudd i tverrliggeren og et straffespark i stanga. Det var bare en sånn dag foran mål. Men den taktiske vrien gir oss igjen et poeng.

Onsdag 21. juli, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 16)
(8) Ekenäs Tammisaari - FC Haka (5)

Resultat: 3-3
Mål: Fagerström x2 (en straffe), Smith
Målgivende: Gela, Jama
Banens beste: Arlind Sejdiu (FC Haka) 9,0

9 kamper sida vi sist smakte seier. Men vi har i hvert fall begynt å ta poeng.

Søndag 25. juli, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 17)
(8) FC Honka Espoo - Ekenäs Tammisaari (7)

Mål: Gottberg
Banens beste: Alain Eizmendi (FC Honka Espoo) 8,3

Oppsummering av måneden
Vi sliter kraftig nå, til tross for det så er vi bare seks poeng bak tredjeplassen. Har noen taktiske vridninger jeg skal prøve ut i de neste kampene. Vi må begynne å plukke trepoengere, og det fort. Fagerström fortsetter å levere, det er vel stort sett det positive om dagen.

Toppscorer i Ekenäs: John Fagerström - 13 mål
Assistkonge: Sukunda - 7 målgivende
Ligatabell

(Innlegget ble redigert 08.04.20 16:14)

fotballeier123

fotballeier123
08.04.20 16:15
Gardlo: Følger!

Takk skal du ha!

fotballeier123

fotballeier123
08.04.20 21:56

Månedsoppdatering August

Søndag 1. august, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 18)
(12) HIFK Fotboll - Ekenäs Tammisaari (8)

Resultat 0-1
Banens beste: Zachary Sukunda (Ekenäs Tammisaari) 7,9

Er det en drøm? Skjedde faktisk dette? Ekenäs kan faktisk vinne en fotballkamp, endelig en kamp vi dominerer fra start til slutt. Vi ble dog ikke belønna før 2 minutter på overtid, da snek Ulmanen seg fram på en ball slått inn av Sukunda. Ulmanen timer løpet sitt perfekt, og sender Ekenäs-supporterne til himmels. Skal det endelig snu?

Skade
Darren Smith pådrar seg en leddbåndskade i kneet og er ute i ti dager til to uker. Det betyr at han potensielt kan miste 3 av våre 4 siste kamper. 

Fredag 6. august, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 19)
(7) Ekenäs Tammisaari - AC Oulu (11)
Resultat: 3-0
Mål: Ulmanen x2, Kult
Målgivende: Sukunda, Ekström, Kult
Banens beste: Antti Ulmanen (Ekenäs Tammisaari) 8,8

Tomi Kult med sine første målpoeng for klubben. Ulmanen ser ut til å våkne, han kunne ikke valgt en bedre tid enn nå. Vi fortsetter å skape en luke ned til nedrykksplassen som gir playoff. Vi ligger nå an til å spille kvalifisering om spill ute i Europa!

Mikael Dyrestam som skada seg på overtid, er ute i to til tre måneder med skulderen ute av ledd. Det betyr at han har spilt sin siste kamp for Ekenäs Tammisaari, da han har et altfor høyt lønnskrav som gjør at han ikke vil signere en ny kontrakt. Karriera hans hos oss ender med 42 kamper, 7 mål og et ligagull. 

Overgang
Viktor Nordin har gått til FC Espoo på lån ut sesongen. 

Skade
Joachim Böckerman pådrar seg en leddbåndskade i kneet og er ute i to til tre uker. Det betyr at sesongen er over for hans del.

Søndag 15. august, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 20)
(3) IFK Mariehanm - Ekenäs Tammisaari (7)

Resultat: 3-2
Mål: Ulmanen, Lindholm
Målgivende: Fagerström
Banens beste: Antti Ulmanen (Ekenäs Tammisaari) 7,6

Vi mister 1 poeng, 3 minutter på overtid. Men en ålreit prestasjon. Det virker som vi fant formen akkurat da vi trengte det som mest.

Skade
Zacharias Ekström er ute resten av sesongen med en strekk på baksida av låret.

Lørdag 21. august, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 21)
(8) RoPS - Ekenäs Tammisaari (7)

Banens beste: Aleksandr Kokko (RoPS) 7,3

Søndag 28. august, 2021 (Veikkausliiga, Serierunde 22)
(9) Ekenäs Tammisaari - SJK (10)

Resultat: 1-4
Mål: Hiltunen
Målgivende: Gela
Banens beste: Billy Ions (SJK) 8,7

Oppsummering av måneden 
En måned som ender skuffende, de to siste kampene er kamper jeg mener vi bør vinne. Men vi rota det til. Vi må opp en del hakk når vi skal inn i gruppespillet. Som nevnt er er selve ligaspillet ferdig. Det neste på programmet nå er et gruppespill hvor vi har havna i nedrykksgruppa. Der møtes de 6 dårligste laga.

Vi møter hvert lag en gang. Om det er slik som det var i Ykkönen, kan vi fremdeles klatre på tabellen. Det betyr at vi kan havne på 7. plass som gir kvalik til kvalifisering om spill i Europa. Jeg kommer tilbake med en egen oppdatering om gruppespillet og kommer da også med en oppsummering av sesongen.

Priser i August (Veikkausliiga) - Kun Ekenäs utmerkelser
Månedens spiller: Antti Ulmanen - 2. plass

Toppscorer i Ekenäs: John Fagerström - 13 mål
Assistkonge: Sukunda - 9 målgivende
Ligatabell

fotballeier123

fotballeier123
09.04.20 21:44

Månedsoppdatering September og Oktober

Kontraktsforlengelser
Hvem skulle trodd at Mikael Dyrestam endelig skulle godta et tilbud. De to siste tilbuda har sportsdirektøren tatt seg av. Hans andre tilbud ble godtatt av Mikael, en fantastisk god nyhet for alle som er involvert i Ekenäs Tammisaari.

Han skrev under på en kontrakt fram til slutten av november 2024. Pasi Forsman har også signert en ny kontrakt, han har signert fram til November 2023.

Lørdag 11. september, 2021 (Veikkausliiga, nedrykksgruppe)
(10) Ekenäs Tammisaari - AC Oulu (11)

Mål: Lindholm, Fagerström (straffe)
Banens beste: Stanislav Latsevich (AC Oulu) 8,3

Vi kommer tilbake fra 0-2, men igjen slipper vi inn for enkle mål. Ble bedre etter noen taktiske endringer da 0-2 scoringa kom.

Ulmanen på vei til å bli den mestscorende i ligaen for Ekenäs Tammisaari
Ulmanen har imponerende 42 ligamål for Ekenäs. Han er 11 mål fra å ta rekorden som Johan Estlander har.

Lørdag 18. september, 2021 (Veikkausliiga, nedrykksgruppe)
(12) HIFK Fotboll - Ekenäs Tammisaari (10)
Resultat: 1-1
Mål: Sukunda
Målgivende: Lindholm
Banens beste: Zachary Sukunda (Ekenäs Tammisaari) 8,3

Kontraktsforlengelse
Endrit Dalipi signerer en ny treårskontrakt med klubben. Viktig signering da han er et kjempetalent (for nivået vi er på).

Fredag 24. september, 2021 (Veikkausliiga, nedrykksgruppe)
(7) SJK - Ekenäs Tammisaari (10)

Mål: Gela
Målgivende: Smith
Banens beste: Xhevdet Gela (Ekenäs Tammisaari) 8,3

Priser i September (Veikkausliiga) - Kun Ekenäs utmerkelser
Månedens spiller: Xhevdet Gela - 3. plass
Månedens mål: Xhevdet Gela - Målet mot SJK - 3. plass

Søndag 3. oktober, 2021 (Veikkausliiga, nedrykksgruppe)
(9) FC Ilves - Ekenäs Tammisaari (10)

Banens beste: Yusif Moussa (FC Ilves) 7,2

Zacharias Ekstöm blir utvist etter 21 minutter. Det skaper enorme problemer for oss, FC Ilves kjører over oss og vinner fortjent. AC Oulu slår heldigvis HIFK Fotboll, det betyr at Ekenäs Tammisaari beholder plassen i den øverste divisjonen i Finland.

Skade
Antti Ulmanen pådrar seg en strekk i ryggen og er ute i tre uker. Da går han glipp av sesongens siste kamp, men det er ikke en kamp av betydning for vår del.

Lørdag 16. oktober, 2021 (Veikkausliiga, nedrykksgruppe)
(10) Ekenäs Tammisaari - FC Inter Turku (8)

Resultat: 1-3
Mål: Fagerström
Målgivende: Böckerman

Banens beste: Gassan Ahadme (FC Inter Turku) 9,1

Da var sesongen ferdig, heldigvis! Nå trenger vi virkelig noen nye spillere inn og en taktikk som fungerer. 

Kontraktsforlengelse
Darren Smith har skrevet under på en ny treårskontrakt. Det betyr at de to spillerne jeg var svært bekymra for å miste, blir i klubben en god stund fremover.

Toppscorer i Ekenäs: John Fagerström - 15 mål
Assistkonge i Ekenäs: Zachary Sukunda - 9 målgivende
Ligatabellen etter avslutninga av gruppespillet

Vi avslutter sesongen grusomt. 3 seire de siste 20 kampene sier sitt. Vi skal være utrolig takknemlige for at vi starta sesongen såpass bra, ellers hadde vi etter all sannsynlighet rykka ned. En oppsummering av sesongen kommer i morgen.

fotballeier123

fotballeier123
10.04.20 18:13

Sesongoppdatering 2021

Ligaen og gruppespillet etter sesongen
Ligaen starta helt fantastisk. Ubeseira de første fem kampene, fire seire og en uavgjort. Da april var over leda vi Veikkausliiga. Fra april og ut sesongen var det stort sett bare skuffende prestasjoner. Mange tap, noen uavgjorte og ekstremt få seire. Til tross for det, greide vi å holde plassen i Finlands øverste divisjon.

I mange kamper slipper vi inn altfor mange mål, og altfor mange mål. Forsvaret som var ligaens beste etter 5 kamper, ender som det fjerde dårligste. Føler egentlig at forsvarsspillerne statsmessig er bra nok, men i kamper så slokner mange av de. Ønsker nok 1-2 nye forsvarsspillere inn til neste sesong. Vi har fått et solid lønnsbudsjett, så skal være mulig å få inn mer kvalitet.

Føler at midtbanen er bra nok, men skal muligens hente inn en ny ballvinnende midtbanespiller. I angrep synes jeg vi har god dekning med kvalitetsspillere. Prøvde en del forskjellige taktikker da det begynte å gå skeis, men fant ikke en taktikk som det løsna med. Har lyst til å prøve en 4-4-2 formasjon neste sesong, for å få mest mulig ut av Ulmanen og Kult.

Gruppespillet etter sesongen var like katastrofalt som sesongen var. Men de få seirene vi fikk gjennom sesongen skapte en stor nok luke ned til laga bak oss. Vi har dog mye jobb å gjøre for å ikke havne i en tilsvarende situasjon neste sesong. Omtrent det eneste positive vi opplevde mot slutten av sesongen var at Darren Smith og Mikael Dyrestam signerte nye kontrakter.

Cupen
Ikke veldig mye å si om vår prestasjon i cupen. Et poeng på de første to kampene, deretter vinner vi alle de tre siste kampene i kvaliken. Det sier dog stopp i runde to mot FC Ilves.

Overganger
Viktor Nordin og Tomi Kult var våre to signeringer gjennom 2021-sesongen. Klubbens dårlige økonomi gjorde det vanskelig å signere flere. Nordin endte opp med å dra på lån til FC Espoo i Ykkönen, der ble det to kamper før han skada seg og mista store deler av slutten av sesongen. Kult kom ikke skikkelig i gang, men har definitvt ferdighetene til å bli en sto spiller for oss.

Spillerstatistikk i alle turneringer
Navn - kamper (fra benken) - mål - målgivende - Gj.snitt rating

Keepere
Yann Fillion - 27 (0) - 0 - 0 - 6,92
Jiri Koski - 6 (0) - 0 - 0 - 6,77
Lennart Jansson* - 0 (0) - 0 - 0 - 0,00

Forsvarsspillere
Kimmo Hiltunen* - 7 (9) - 1 -1 - 6,69
William Lindqvist - 15 (5) - 0 - 0 - 6,79
Gentrit Kovaqi - 4 (3) - 0 - 0 - 6,63
Mikael Dyrestam - 22 - 3 - 0 - 7,00
Endrit Dalipi* - 25 (1) - 1 - 0 - 6,85
Joachim Böckerman - 11 (8) - 0 -3 - 6,71
Zacharias Ekström* - 20 (0) - 0 - 6 - 6,79
Pasi Forsman - 4 (9) - 1 -0 - 6,76
Zachary Sukunda - 26 (0) - 2 - 9 - 7,08

Midtbanespillere
Xhevdet Gela - 30 (0) - 2 - 4 - 7,01
Omar Jama - 25 (3) - 0 - 3 - 6,91
Dominic Grondin* - 5 (8) - 0 - 0 - 6,62
Simon Lindholm* - 6 (10) - 2 - 1 - 6,73
Viktor Nordin - 3 (0) - 0 -0 - 6,47
Jakob Gottberg* - 21 (7) - 4 - 1 - 6,64
August Björklund* - 1 (8) - 0 - 0 - 6,51
Marc Kouadjo* - 1 (10) - 0 - 1 - 6,57
Darren Smith - 30 (0) - 3 - 3 - 6,96
John Fagerström - 29 (0) - 15 - 4 - 6,97
Murat Israpov - 3 (5) - 1 - 1 - 6,58

Angrepsspillere
Antti Ulmanen - 31 (0) - 12 - 1 - 6,90
Tomi Kult - 13 (10) - 1 - 1 - 6,63

* = Fra eget akademi

Prisutdeling Ekenäs
Sesongens spiller blant fansen -  Zachary Sukunda - 40% av stemmene
Sesongens mål: Darren Smith - Mot FC Haka - 21. juli 2021
Sesongens signering - Tomi Kult
Sesongens unge spiller - Antti Ulmanen

Statistikk
Toppscorer - John Fagerström - 15 mål
Høyest gj.snitt rating - Zachary Sukunda - 7,08
Flest målgivende - Zachary Sukunda - 9 målgivende
Flest ganger banens beste - Antti Ulmanen og John Fagerström - 4 ganger
Flest gule -  Xhevdet Gela og Zachary Sukunda - 9 gule kort
Flest røde - Xhevdet Gela, Zacharias Ekström og Endrit Dalipi - 1 rødt kort

(Innlegget ble redigert 10.04.20 18:14)

fotballeier123

fotballeier123
11.04.20 18:45

Oppdatering før sesongen

Kontraktsforlengelser
Tirsdag 16. november signerte William Lindqvist en ny kontrakt som binder han til klubben fram til 2024. Emil Lindberg har også signert en kontrakt fram til 2024. Lindberg kom inn via ungdomsinntaket i år.

Marc Kouadjo signerer fram til 2024, Simon Lindholm signerer fram til 2024 (forlenges med 1 år om han spiller ti ligakamer og vi ikke rykker ned), Dominic Grondin signerer fram til 2023, med samme klausul i kontrakta som Lindholm har, Sukunda signerer fram til 2023.

Kimmo Hiltunen signerer sin første profesjonelle kontrakt og binder seg til klubben fram til 2024. Justus Poulsen (fra akademiet) signerer fram til 2024, Yann Fillion signerer fram til 2023 Alle kontrakter varer til slutten av November.

Spillere som ikke får fornya kontrakt
Jiri Koski og Sami Kankaristo får ikke fornya kontraktene sine med klubben. Sami var aldri en del av seniortroppen.

Gruppene til cupen er trukket
Vi havner i gruppe med FC Honka Espoo, FC Inter Turku, KPV Kokkola, KuPS og SJK.

Overganger
Vi har fiska to storfisk. Guillaume De Schrijver kontrakt løp ut med KVC Westerlo og vi plukka han opp. Guillaume er en ballvinnende midtbanespiller, som betyr at en posisjon jeg ville forsterke nå er fylt.

Gianluca Frabotta er vår andre signering. Gianluca er en venstreback som forhåpentligvis kan gjøre en enorm forskjell i begge ender av banen. Det var Juventus som slapp Gianluca på "free transfer".

Målsetting fra styret
Ligaen: Kom til ned nedrykksplayoff
Cupen: Minimum nå andre runde

Målsetting personlig
Ligaen: Unngå nedrykksplayoff
cupen: Nå kvartfinalen

Troppen p.d.d
Keepere
Yann Fillion
Lennart Jansson

Forsvarsspillere
Kimmo Hiltunen
William Lindqvist
Gentrit Kovaqi
Mikael Dyrestam
Endrit Dalipi
Joachim Böckerman
Zacharias Ekström - Overgangslista
Pasi Forsman
Gianluca Frabotta - Ny
Zachary Sukunda

Midtbanespillere
Xhevdet Gela - Overgangslista
Omar Jama
Dominic Grondin
Simon Lindholm
Victor Nordin
Guillaume De Schrijver - Ny
Jakob Gottberg
August Björklund
Marc Kouadjo
Darren Smith
John Fagerström
Murat Israpov

Angrepsspillere
Antti Ulmanen
Tomi Kult

XI
Fillion
Sukunda - Dyrestam - Lindqvist - Frabotta
Gottberg - De Schrijver - Smith - Fagerström
Ulmanen - Kult

Benk: Jansson, Hiltunen, Dalipi, Nordin, Lindholm, Kouadjo, Israpov

(Innlegget ble redigert 11.04.20 18:45)

fotballeier123

fotballeier123
11.04.20 22:02

Månedsoppdatering Januar 2022

Skade
1. januar pådrar Viktor Nordin seg en forstua lyske og er ute i fire til fem uker.

Onsdag 19. januar, 2022 (Cupen, Elite-kvalik, kamp 1)
(1) Ekenäs Tammisaari - KuPS (5)

Målgivende: Hiltunen
Banens beste: Oskar Opsahl (KuPS) 9,0

Onsdag 26. januar, 2022 (Cupen, Elite-kvalik, kamp 2)
(3) KPV Kokkola - Ekenäs Tammisaari (6)

Banens beste: Joakim Latonen (KPV Kokkola) 7,5

Skade
Jakob Gottberg har fått en leddbåndskade i kneet og er ute i tre til fire uker.

Oppsummering av måneden
Vi sliter fremdeles, tror vi kan snu trenden ved å gå tilbake til en litt mindre intens 4-2-3-1 variant. Vi må virkelig begynne å få resultater snart.

Toppscorer i Ekenäs: John Fagerström - 1 mål
Assistkonge i Ekenäs: Kimmo Hiltunen - 1 målgivende
Tabellen i gruppespillet
Månedens spiller: Kimmo Hiltunen

Gardlo

Gardlo
11.04.20 22:10

Du må gjerne legget ved screenshots av spillere du henter inn, beste spillere ved ungdomsinntak etc. :)

KingAnderson

KingAnderson
12.04.20 10:24

Følger. Og slenger meg på ønsket til Gardlo.

Hva er dine langsiktige ambisjoner? Er målet å komme seg til større ligaer etter hvert?

fotballeier123

fotballeier123
12.04.20 14:04
Gardlo: Du må gjerne legget ved screenshots av spillere du henter inn, beste spillere ved ungdomsinntak etc. :)

Takk for tips! Skal få ordna dette :) 

@KingAnderson: Mine langsiktige ambisjoner er å ta klubbene jeg er i så langt jeg føler de kan nå. Jeg har veldig lyst til å ta Ekenäs til Europa League. Målet er absolutt å komme til større ligaer, har lyst til å unngå å ta over de største klubbene. Ikke at det er sannsynlig i nærmeste fremtid.

Skulle det dog dukke opp et spennende prosjekt i en av de større klubbene, kan det hende jeg tar over når det skulle bli aktuelt.

fotballeier123

fotballeier123
12.04.20 14:26

De to nye stjernespillerne
Gianluca Frabotta
Guillaume De Schrijver

De beste spillerne fra forrige ungdomsinntak
Xoriyo Ushey
Ville Bäckman
Emil Lindberg

fotballeier123

fotballeier123
12.04.20 22:06

Månedsoppdatering Februar

Onsdag 2. februar, 2022 (Cupen, Elite-kvalik, kamp 3)
(6) Ekenäs Tammisaari - FC Honka Espoo (1)

Mål: Ulmanen, Israpov
Banens beste: Murat Israpov (Ekenäs Tammisaari) 8,3

Endelig! Hadde vi ikke vunnet denne, hadde vi satt ny klubbrekord i antall kamper på rad uten seire. Vi var på ti kamper (samme som rekorden var før kampen). Hjalp at vi spilte mot ti mann i femtifire minutter.

Lørdag 5. februar, 2022 (Treningskamp)
BK-46 - Ekenäs Tammisaari

Resultat: 0-4
Mål: Ulamanen, Lindholm, Smith x2
Målgivende: Gela, Lindholm, Smith, De Schrijver
Banens beste: Darren Smith 9,4

Kontraktsforlengelse
Murat Israpov har signert en ny avtale som binder han til klubben fram til slutten av november 2024.

Skade
Kimmo Hiltunen har brukket ankelen og er ut i fem til seks uker.

Onsdag 9. februar, 2022 (Cupen, Elite-kvalik, kamp 4)
(6) SJK - Ekenäs Tammisaari (5)

Banens beste: Anel Raskaj (SJK) 8,3

Lørdag 12. februar, 2022 (Treningskamp)
SalPa Salo - Ekenäs Tammisaari

Mål: Kult x2, Sukunda
Målgivende: Smith, De Schrijver
Banens beste: Tomi Kult (Ekenäs Tammisaari) 8,8

Lørdag 19. februar, 2022 (Treningskamp)
RiPS - Ekenäs Tammisaari

Resultat: 0-5
Mål: Ulmanen x3, Kult x2
Målgivende: Frabotta, Grondin, Smith x2, Kult
Banens beste: Antti Ulmanen (Ekenäs Tammisaari) 9,6

Lørdag 26. februar, 2022 (Treningskamp)
MaPS Masku - Ekenäs Tammisaari

Mål: Sukunda
Målgivende: Kult
Banens beste: Zachary Sukunda (Ekenäs Tammisaari) 8,5

Skade
Zacharias Ekström vrikka ankelen i kampen mot MaPS Masku. Han er ute i tre til fire uker.

Oppsummering av måneden
En ålreit måned, men kampen mot SJK var skuffende. Har gått over til en 4-4-2 formasjon. Ser ut til å funke ålreit, men kan ikke legge for mye i det, da motstanden vi har møtt i treningskampene har vært så som så.

Toppscorer i Ekenäs: Antti Ulmanen - 2 mål
Assistkonge i Ekenäs: Zachary Sukunda - 2 målgivende
Tabellen i gruppespillet
Månedens spiller: Tomi Kult

fotballeier123

fotballeier123
13.04.20 15:56

Månedsoppdatering Mars 2022

Onsdag 2. mars, 2022 (Cupen, Elite-kvalik, kamp 5)
(6) Ekenäs Tammisaari - FC Inter Turku (1)

Mål: Kult x2
Målgivende: Israpov

Vi måtte vinne denne kampen, men det holdt dessverre ikke. Våre tidligere svake prestasjoner feller oss, vi når ikke cupens andre runde.

Lørdag 5. mars, 2022 (Treningskamp)
FC Espoo - Ekenäs Tammisaari

Mål: Kult x2, De Schrijver
Målgivende: Sukunda x2, Kouadjo
Banens beste: Tomi Kult (Ekenäs Tammisaari) 8,9

Lørdag 12. mars, 2022 (Treningskamp)
FC Jazz - Ekenäs Tammisaari

Resultat: 0-5
Mål: Kult x3, Ulmanen x2
Målgivende: Fagerström, Frabotta, de Schrijver, Smith, Sukunda
Banens beste: Tomi Kult (Ekenäs Tammisaari) 9,6

Tittelodds
Vi er tippa på sisteplass, ikke overraskende. Oddsen på at vi stikker av med tittelen i den finske toppdivisjonen er 1001,00. Oddsen på at vi rykker ned er 1,50.

Søndag 20. mars, 2022 (Treningskamp)
PK-35 Vantaa - Ekenäs Tammisaari

Mål: Kult x2, Fagerström
Målgivende: Lindholm, Kult, Ulmanen
Banens beste: Tomi Kult (Ekenäs Tammisaari) 9,2

Skade
Simon Lindhom skader hælen sin, han er ute i to uker. Det betyr at han går glipp av serieåpninga.

Onsdag 30. mars, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 1)
(1) Ekenäs Tammisaari - FC Inter Turku (5)

Resultat: 3-2
Mål: Fagerström (x2 straffe), Kult
Banens beste: John Fagerström (Ekenäs Tammisaari) 8,8

Ekenäs med rekordhøye billettinntekter
Billettinntektene fra årets åpningskamp var på 220 000 NOK. Det er ny klubbrekord. Den forrige rekorden var på 200 000 NOK og ble satt mot HJK forrige sesong.

Oppsummering av måneden
Fem kamper spilt, fem seire. Tre av kampene var mot betydelig svakere motstand, men gode prestasjoner likevel. Vi får en god start i ligaen med seier i åpningskampen. Liker det jeg ser av laget i 4-4-2, Tomi Kult har virkelig kommet til live i denne formasjonen.

Toppscorere i Ekenäs: John Fagerström og Tomi Kult - 3 mål
Assistkonge i Ekenäs: Zachary Sukunda - 3 målgivende
Ligatabell
Månedens spiller: Tomi Kult

KingAnderson

KingAnderson
13.04.20 19:45
fotballeier123: Oddsen på at vi stikker av med tittelen i den finske toppdivisjonen er 1001,00.

Satser en tusenlapp jeg da :)

fotballeier123

fotballeier123
13.04.20 21:46

Månedsoppdatering April 2022

Søndag 10. april, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 2)
(12) KuPS - Ekenäs Tammisaari (4)

Resultat: 1-2
Mål: Kult, Fagerström
Målgivende: De Schrijver, Sukunda
Banens beste: Matti Steinmann (KuPS) 7,4

Onsdag 13. april, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 3)
(1) Ekenäs Tammisaari - FC Haka (9)

Mål: Grondin, Smith
Målgivende: De Schrijver
Banens beste: Darren Smith (Ekenäs Tammisaari) 8,3

Lørdag 16. april, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 4)
(2) Ekenäs Tammisaari - HJK (5)

Resultat: 0-3
Banens beste: Ferhan Hasani (HJK) 9,3

Vi møter et ekstremt effektivt HJK, som straffer oss ekstremt hardt. Sånn er det når man møter de beste.

Skader
Dominic Grondin forstuer lysken. Han er ute i fire til fem uker. August Björklund brekker ankelen på trening. Det betyr fire til fem måneder på sidelinja for August.

Onsdag 27. april, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 5)
(1) FC Lahti - Ekenäs Tammisaari (2)

Banens beste: Antti Ulmanen (Ekenäs Tammisaari) 7,2

FC Lahti gjorde som vi gjorde året før. De vant Ykkönen og leder Veikkausliiga etter de fem første serierundene.

Skade
Antti Ulmanen tråkker over på trening. Han er ute i elleve til fjorten dager

Oppsummering av måneden
Jeg synes April har vært en bra måned for oss. Litt skuffa over at vi ikke gjorde det bedre mot FC Lahti, men de er et bra lag. Ellers er jeg veldig stolt av prestasjonen vår mot KuPS, de er nestfavoritt til å ta ligatittelen. I den kampen havna vi under, men vi kjempa oss tilbake.

Toppscorer(e) i Ekenäs: John Fagerström og Tomi Kult - 4 mål
Assistkonge: Zachary Sukunda - 4 målgivende
Ligatabellen
Månedens spiller: De Schrijver

Gardlo

Gardlo
14.04.20 20:15

God start på sesongen! Ryddige og fine oppdateringer, fortsett i samme stil. :)

fotballeier123

fotballeier123
14.04.20 22:01
Gardlo: God start på sesongen! Ryddige og fine oppdateringer, fortsett i samme stil. :)

Fornøyd med starten! Tusen takk for tilbakemelding! Det skal jeg :)

fotballeier123

fotballeier123
14.04.20 23:06

Månedsoppdatering Mai 2022

Onsdag 11. mai, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 6)
(6) FC Ilves - Ekenäs Tammisaari (4)

Resultat: 2-0
Banens beste: Gabriel Ardenghi (FC Ilves) 8,0

Skade
Gianluca Frabotta pådrar seg noen strukne ankelsener. Italieneren er satt ut av spill i fire til fem uker.

Lørdag 14. mai, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 7)
(9) FC Honka Espoo - Ekenäs Tammisaari (6)

Mål: De Schrijver, Ulmanen, Kult
Målgivende: De Schrijver
Banens beste: Guillaume De Schrijver (Ekenäs Tammisaari) 8,7

Et utrolig flatterende resultat for vår del. FC Honka Espoo kjører oss hele kampen. Ulmanen gir oss en heldig ledelse etter 13. minutter. Da har FC Honka Espoo allerede hatt 3-4 store muligheter. De tre neste måla kommer alle etter 90+. minutter. Tre minutter på overtid scorer vertene et fullt fortjent utligningsmål.

Bare minuttet etterpå får vi frispark på 20-25 meter. De Schrijver smeller ballen i mål. Minuttet etterpå sender belgieren Tomi Kult gjennom og han punkterer kampen. Idrissa Camara på FC Honka Espoo burde hatt 3-4 mål, men sto igjen med 0 ved kampslutt.

Forhåndskikk på inntaket av ungdomsspillere
Det ser ut til å være et stort talent som spiller sentral midtbane. Vi får inn en del sidemidtbanespillere. Backene som kommer inn er ikke blant de beste. Mange av de nye defensive midtbanespillerne ser ikke ut til å kunne kjempe om en plass på førstelaget. Mange av spillerne ser rett og slett ikke lovende ut. Virker som det blir et svært dårlig ungdomsinntak i år.

Onsdag 25. mai, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 8)
(6) Ekenäs Tammisaari - KPV Kokkola (4)

Mål: Israpov
Målgivende: Dyrestam
Banens beste: Mikael Dyrestam (Ekenäs Tammisaari) 8,2

Lørdag 28. mai, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 9)
(3) Ekenäs Tammisaari - RoPS (10)

Resultat: 4-1
Mål: Ulmanen x2, Kult, Fagerström
Målgivende: Sukunda, Ekström, Fagerström
Banens beste: John Fagerström (Ekenäs Tammisaari) 9,1

Ekenäs tilbyr Fotballeier ny kontrakt
Tirsdag 31. mai mottar jeg en melding fra styreformannen Olli Kuusela. Han ønsker å tilby meg en ny kontrakt som varer fram til November 2023. Det finnes ingen tvil her, jeg godtar tilbudet fra Olli og blir værende i Finland.

Priser i Mai (Veikkausliiga) - Kun Ekenäs utmerkelser
Månedens spiller: Antti Ulmanen - 1. plass

Oppsummering av måneden
For en måned! Etter å ha starta måneden med en svak kamp mot FC Ilves, tar vi oss virkelig sammen. Tre strake seire og en tredjeplass i ligaen er imponerende når vi nærmer oss halvspilt sesong. Antti Ulmanen har vært helt fantastisk for oss denne måneden, måtte det fortsette.

Toppscorer i Ekenäs: Tomi Kult - 6 mål
Assistkonge i Ekenäs: Zachary Sukunda - 5 målgivende
Ligatabellen
Månedens spiller: Antti Ulmanen

KingAnderson

KingAnderson
15.04.20 16:12

He prøvd å se gjennom Youtube samt lest litt om FM-20 nå, da jeg vurderte å ta dette opp igjen etter mange år uten å spille.
Men dropper det, da det rett og slett har blitt for avansert og tidkrevende.

I disse Koronatider har jeg nok tid til å sette meg skikkelig inn i det og bruke tid på å spille, men når tidene blir bedre så vil jeg nok komme i tidspress igjen selv uten å ha dette spillet å være hektet på.

Gardlo

Gardlo
15.04.20 16:33

Hvor mange tilskuere har du i snitt?

fotballeier123

fotballeier123
15.04.20 17:17
KingAnderson: He prøvd å se gjennom Youtube samt lest litt om FM-20 nå, da jeg vurderte å ta dette opp igjen etter mange år uten å spille.
Men dropper det, da det rett og slett har blitt for avansert og tidkrevende.
I disse Koronatider har jeg nok tid til å sette meg skikkelig inn i det og bruke tid på å spille, men når tidene blir bedre så vil jeg nok komme i tidspress igjen selv uten å ha dette spillet å være hektet på.

Du kan spille "touch-versjonen", den er mye enklere slik jeg har forstått det. Om du hadde valgt å spille fullversjonen så kan man delegere mange av oppgavene til andre ansatte, slik at det ikke blir like mye å holde styr på.

@Gardio Har i snitt 1657 tilskuere. Vårt gjennomsnittlige tilskuertall i % av kapasiteten er det desidert høyeste i ligaen. Da vi i snitt fyller 87% av stadion. Neste lag på lista FC Lahti, står oppført med 66%.

fotballeier123

fotballeier123
15.04.20 19:57

Månedsoppdatering Juni 2022

Skade
Gentrit Kovaqi har fått en strekk på baksida av låret. Han er satt ut av spill i to til tre uker.

Mandag 13. juni, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 10)
(7) IFK Mariehamn - Ekenäs Tammisaari (3)

Målgivende: Smith
Banens beste: Christoffer Boateng (IFK Mariehamn) 8,3

Lørdag 18. juni, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 11)
(8) SJK - Ekenäs Tammisaari (4)

Resultat: 0-0
Banens beste: Luan Miguel (SJK) 7,5

Onsdag 22. juni, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 12)
(12) FC Inter Turku - Ekenäs Tammisaari (3)

Mål: Kult x2
Målgivende: Smith x2

Mandag 27. juni, 2022 (Veikkausliiga, Serierunde 13)
(4) Ekenäs Tammisaari - KuPS (11)

Resultat: 0-2
Banens beste: Ilmari Niskanen (KuPS) 7,9

Oppsummering av måneden
En veldig svak måned. Mister seieren fem minutter på overtid mot FC Inter Turku. Mot KuPS bommer vi på to-tre gigantiske muligheter. Har flaks som ikke taper mot SJK. Må finne tilbake til mai-formen.

Toppscorer i Ekenäs: Tomi Kult - 8 mål
Assistkonge i Ekenäs: Zachary Sukunda - 5 målgivende
Ligatabellen
Månedens spiller: Darren Smith

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg