Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Football Manager 2021

NYTT TEMA
Chelsea-guy93

Chelsea-guy93
09.11.20 19:55

Rart at ingen har opprettet en tråd for FM 21 nå som vi er 1 dag unna release. Har det "gått ut på dato"? Har de fleste gått over til FIFA? Får dere ikke lov til å spille av kjerringa fordi hun ikke orker dine jublende brøl? Eller at du kaster ting rundt deg fordi laget ditt tapte cupfinalen på overtid etter at laget ditt dominerte fra start til slutt?

Da er i hvertfall tråden opprettet, i håp om at vi kan dele taktikker, resultater og andre ting med hverandre.

Hvilket lag tenker dere å begynne med? Hva er forventningen til årets versjon?

Og dette er hva som er nytt i FM 21. Tror dette blir bra!

TheOpiate

TheOpiate
09.11.20 20:01

Er bel jeg som har gjort det i alle år. Tenkt på det flere ganger, men ikke helt fått ut fingeren enda. Hadde tenkt å gjøre det i dag, da det er mulig at beta'en kommer i dag, men du kom meg i forkjøpet :)

Chelsea-guy93

Chelsea-guy93
09.11.20 20:06
TheOpiate: da det er mulig at beta'en kommer i dag, men du kom meg i forkjøpet :)

Da jeg søkte det på Google sto det release date 09.11, men det er betaen det kanskje.

Når jeg går inn på forhåndsbestilling står det at den er ute 24. november. Så jeg var visst alt for tidlig ute allikevel. Jaja, pytt pytt. ;)

TheOpiate

TheOpiate
09.11.20 20:11

Betaen forventes enten i dag eller i morgen, men Si har foreløpig ikke sagt noe. For alt vi vet så kan den komme om flere dager. Ferdig versjon slippes vel 24. ja. Greit å være litt i forkant :)

kimkong_8

kimkong_8
09.11.20 22:06

Rart at de ikke har sagt noe ang beta enda, hvis den slippes imorgen som forventet.

Mye lovnader ang sterkt forbedret match engine, fantastisk om det stemmer men de har lovet mye før.

Håper spillet er mye vanskeligere og det ikke er broken formasjoner som i år. Pluss hundrevis av småting de må fikse.

Gleder meg til å finne nye wonderkids!

TheOpiate

TheOpiate
10.11.20 21:10

Da er Betaen live folkens. Hvis dere har forhåndbestilt så skal det være mulig å installere fra Steam as we speak

Einarglu

Einarglu
10.11.20 21:46

Installert, driver å kopierer over facepacks og lignende, så blir vel 1-2 timer før jeg kan sette igang 

OchoCinco

OchoCinco
10.11.20 22:15
Einarglu: Installert, driver å kopierer over facepacks og lignende

Hvor finner du det?

Navarone73

Navarone73
10.11.20 22:38

Masse skader fra dag 1. Lover ikke bra. Assman kommer garantert til å ta pressekonferansene fremover. Virker som det vil ta en del mer tid enn før.

annonaki

annonaki
10.11.20 22:59

Individuell teamtalk etter kamp:

Alle spillerne er automatisk merket, og du må huke av alle du ikke skal snakke til? Burde vel være omvendt..

Blir slitsomt i lengden når du skal gi forskjellige beskjeder til forskjellige spillere. Eller er det en knapp som huker av alle spillerne på en gang?

(Innlegget ble redigert 10.11.20 22:59)

Navarone73

Navarone73
10.11.20 23:51

Savner å kunne se spillernes tilstand i prosenter og ikke et XXXXX hjerte.Ikke mye å rope hurra for så langt dessverre. Men heldigvis bare BETA versjonen dette.

Einarglu

Einarglu
11.11.20 09:37
OchoCinco: Hvor finner du det?

De jeg bruker er herfra

Elektrolytt

Elektrolytt
12.11.20 15:43
Navarone73: Savner å kunne se spillernes tilstand i prosenter

Dette er meget irriterende. Og, det fins absolutt ingen plass man kan se prosentene som jeg har funnet. Om man sorterer etter fitness så flytter spillerne på seg, men alle kan fortsatt ha grønt hjerte. Irriterende.

Ellers er det noen små bugs i grafikken, og litt masete pressekonferanser.

Virker som teamtalk er ganske viktig for prestasjonene nå.

Syns ikke det virker helt forferdelig så langt. Kampmotoren er bedre enn på 2020.

Men fortsatt er det INGEN som legger 45 grader ut i feltet om de kommer mot mål fra spiss vinkel. Neida, skal brennes til i nettveggen eller keeper, hver jævla gang. Knurr!

Mål på corner og frispark er også sjelden vare. I min første sesong var det 2 mål på direkte frispark og 6 mål på corner i hele Premier League. Det er jo ikke så sannsynlig.

King-Xavi6

King-Xavi6
12.11.20 17:59

Jeg avsluttet akkurat 14 sesonger med gamle storheten Deportivo på FM 20. Hjemmekontor har skylda. Men syntes dette uten prosenter på spillerne var dårlig på 21 utgaven så langt. Sliter litt med å finne en klubb jeg føler. Har noen kommet igsng med noen spennende lag? 

Salihovic

Salihovic
12.11.20 18:50

Det med prosenter er vel rett og slett gått ut all den tid det ikke finnes ET menneske i verden som kan si at en spiller er 97 % matchfit. Det er rett og slett helt urealistisk

Zarico

Zarico
12.11.20 19:43

Synes de hjertene er grei, og mer virkelighetsnært. Liker også kampmotoren mye bedre enn FM 20

ErlendBerre

ErlendBerre
13.11.20 12:46
Chelsea-guy93: Da jeg søkte det på Google sto det release date 09.11, men det er betaen det kanskje. Når jeg går inn på forhåndsbestilling står det at den er ute 24. november. Så jeg var visst alt for tidlig ute allikevel. Jaja, pytt pytt. ;)

Jeg trodde det var 24.november med at FM 21 skulle komme, mulig jeg tar feil, men ifølge steam har det vært det som gjelder tror jeg.

ErlendBerre

ErlendBerre
13.11.20 12:47

Og ifølge mange andre å

(Innlegget ble redigert 13.11.20 12:48)

Mysterio19

Mysterio19
13.11.20 12:51
ErlendBerre: Jeg trodde det var 24.november med at FM 21 skulle komme

Dette er riktig.

kimkong_8

kimkong_8
13.11.20 13:14
ErlendBerre: 24

Stemmer det men beta kommer som regel to uker før hvert år

annonaki

annonaki
13.11.20 14:05

Har spilt en sesong og ca 50 kamper med Molde. Har merket meg følgende.

Positivt:

- Kampmotoren mye bedre. Spillet flyter mer naturlig. Langt mindre frustrerende situasjoner som at vingene skyter fra umulige vinkler eller at man treffer stolpen 3-4 ganger hver kamp. 1 mot 1 er også langt bedre. Spillerne virker mer intelligente. Bare dette alene er verdt å oppgradere til FM21 spør du meg.

- Rekrutterings møtene. Nydelig tilvekst og her kan man finne mange bra spillere. Sportsdirektør har blitt viktig. Har funnet flere kupp igjennom disse møtene allerede.

- At man kan henvende seg til Agent å få en god indikasjon kjapt og enkelt på tilgjengelighet, klubbens og spillerens krav for å få til en overgang

- Spillet er mer optimalisert. Mye raskere. Så man kan kjøre på med større databaser uten at det tar så lang tid

Nøytralt:

- Byttet ut prosenter på tilstand til hjerter. Plager ikke meg, og har null betydning. Hjertene fylles opp med en "bar" som visualiserer prosent uansett. Så du har fortsatt god indikasjon om spilleren er 70, 80 eller 90% kampklar. Dessuten vil det komme skins som bringer prosentene tilbake uansett hvis det blir ett stort savn.

Negativt:

- Endringer i UI generelt, men spesielt på teamtalk. Herregud så upraktisk. Heldigvis vil det nok snart komme skins som fikser dette, så ikke noe stort problem.

- Finner ingen nattmodus og så har de forandret farge på stjernene fra sort til hvit. Liten sak, men helt uforståelig. Men igjen; SKINS

- I taktikkbildet har de fjernet indikasjonen på hvor godt en spiller passer til valgt rolle. Nå må man trykke inn på spilleren for å finne denne infoen. Unødvendig. Men skins...

- Ekstremt mye skader. Får i snitt en skade pr. kamp. Skadefrekvens burde vært redussert med minst 50%. Kanskje mer. Men kommer nok en mod som gjør dette snart.

- Manglende oversetting fra Engelsk til Norsk. Ser ut til at ingenting av det nye er oversatt, så da får man en merkelig blanding av norsk og engelsk. Selvsagt ikke ett stort problem, og ihvertfall ikke for dem som bruker kun engelsk uansett.

- AI klubber virker å være like intelligente på overgangsmarkedet som før. Det vil si klubber i lavere ligaer, som Eliteserien kjøper knapt spillere. Får satse på det tar seg opp når corona sesongen er over.

Da var det jeg kom på nå i farta.

kimkong_8

kimkong_8
13.11.20 15:32
annonaki: nattmodus

Dette er faktisk veldig viktig, helt fullstendig aids de hvite skinsa de kjører.

annonaki

annonaki
13.11.20 15:50
kimkong_8: Dette er faktisk veldig viktig, helt fullstendig aids de hvite skinsa de kjører.

Ja, det er helt jævlig. Er veldig anstrengende for øya. Kanskje en god ting slik at jeg slipper å sitte 5 timer i strekk..

kimkong_8

kimkong_8
14.11.20 09:40

Spilt 12 timer.. orker ikke skrive noe utdypende nå men dette er det kjedeligste FM jeg noen gang har spilt... Godt blandet med håpløse design valg.

Lukter Covid-spill lang vei

OchoCinco

OchoCinco
14.11.20 16:35
kimkong_8: dette er det kjedeligste

Godt man er ulike. For min del så virker FM21 meget bra så langt. Nye spill er uvant i starten og man tenker ofte at dette er jævlig men man tilpasser seg.
Utseende/skins kan man velge som man vil etterhvert og det med hjerter istedenfor prosenter går helt fint. Uvant første gang, ikke nå.
Kampmotoren er mye bedre enn forrige, mer hurtig en-touch spill, flere ordentlige taklinger etc. 

Og dette er bare betaen, kan fremdeles bli noen endringer når fullversjonen kommer ut men regner med at det ikke blir allverden.

kimkong_8

kimkong_8
14.11.20 19:18

FM20 var overkill på ALT og 20 store målsjanser hvert game var vanlig men i FM21 er ALT tatt ned 17 hakk. Det er så og si ingen key highlights så for å få et bilde av hva som funker og hva taktiske endringer gjør så må man se store deler av kampen. Dette er helt nytt og gjør spillet litt for hardcore, noe kun en veldig veldig lav andel spillere gjør.

Dette at det er hjerter og ikke prosent er sikkert bare uvant men problemet er at de fleste har fullt hjerte selv med 3 kamper hver uke. Men når du starter en kamp så faller de helt sammen etter 20 min og er på rød. Dette er noe som kan tweekes så klart men det ødelegger mye akkurat nå.

Det at de har skrudd opp realismen en million hakk er noe som tydelig ikke har blitt tatt godt imot. Det er et spill, så å ikke vite om en spiller er best på høyre eller venstre side f.eks er bare klønete.

Det at det de fleste måter å se info på hurtig er fjernet er også veldig frustrerende, vi bruker så ekstremt mange timer på å detaljestyre i dette spillet at dette blir veldig frustrerende.

Det er fortsatt ikke fikset i samtale med spillere, som du har gitt beskjed om at du skal selge, at det er et alternativ å si når du utelater dem fra en registrering. Dette var i FM,18,19,20 og nå i FM21 en feil som gjør at det blir mer splittelser i laget, uten grunn. Dette må de fikse snart.

Info man kan se i kamper er veldig dårlig og du kan ikke justere dette godt nok selv. Med mindre du spiller på en 30 tommer så må du myse og se helt nederst på  skjermen etter bittesmå fjes.. denne slidene infoen som kommer over og under ifra mellom høydepunkt er treg, dum og helt grusom for alle som spiller på en eldre laptop. Når dette så kommer opp så et alt bittelite og info tilgjengelig veldig dårlig.

Mørk og behagelig skinn er ødelagt av noe uforklarlige hvite ting som dreper øynene dine på kvelden. Ett skinn er for svakt. Fikses jo fort men dette er svakt.

Men det er POSITIVE ting også!

Liker er at attributtes på spillere er tonet ned, det vil gjøre at å finne unike spillere blir mer gøy og det er mer nytte i ekstremferdigheter.

Samme med wonderkids, disse var latterlig OP før og du vant alle ligaer lett med alle under 21. Nå er det gjort mye mer realistisk og vanskelig men jeg kan tenke meg mye mer tilfredsstillende når du får de til å blomstre.

Valgmulighetene i samtaler er mye flere, det er supert.

Rekrutteringsmøter er kult men skal sies at det er veldig mye rart man får anbefalt.. 

Agenter virker som en god ny ting, ikke helt sett alt for mye til de enda men liker det lille jeg har sett.

Så spillet i ett er en stor skuffelse og har gjort endringer som vil minske spillerbasen veldig. Dette tror jeg de inser og vil forhåpentligvis endre. Spillet er kjedelig, lite høydepunkt, laaangt mellom gode spillere, lite viktig info osv, strø på null action første sesong pga Covid så har man en kjip opplevelse. Men det er mye som lett kan fikses og mye som trengs tilvending.

kimkong_8

kimkong_8
14.11.20 20:11

Dark polish skinn ute! Fjerner de hvite nyhetene bla. Krem

TheOpiate

TheOpiate
15.11.20 11:36

For de som vil kose seg litt med ett spennende talent med genene i orden. Sjekk ut Albert Braut Tjåland. Fetteren til selveste Brauten, og en som ser ut til å kunne utvikle seg til noe meget bra

annonaki

annonaki
15.11.20 16:11
TheOpiate: Sjekk ut Albert Braut Tjåland

Blir en god spiller på eliteserie nivå, men ikke så mye mer enn det tror jeg. Tror sivertsen i Kristiansund har større potensial.

Moldes største talent er vel Løvik. Allerede en god eliteseriespiller som 17år i min save med Molde og har fortsatt 5 stjerners potensial. Tipper han kan bli en verdensklasse spiller med nok matching og riktig trening.

Mannsverk i Sogndal er også veldig god.

En del brukbare norske talenter faktisk, så hvis man er interessert i en save med ett Eliteserielag bestående av bare norske spillere kan man fortsatt hevde seg godt i Europa.

annonaki

annonaki
15.11.20 16:13
kimkong_8: Dark polish skinn ute! Fjerner de hvite nyhetene bla. Krem

Og ikke minst "insta result" knapp som kommer godt med etter noen sesonger og når man ikke er like ivrig på å se samtlige ligakamper.

Også en del andre skins ute som ser interessante ut

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg