Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tysklands tredje mål

NYTT TEMA
Chelsea-Jacob
Chelsea-JacobInnlegg: 2281
28.06.10 01:59

skulle aldri vært mål.

På stillingen 2-1 til Tyskland fikk England frispark.

Dette var etter at Lampard ikke fikk godkjent skuddet sitt som klart var inne.

Nevnte Lampard hadde tidligere hatt et frispark som gikk i tverra og fra en enda bedre posisjon fikk han nå frispark på stillingen 2-1 til Tyskland.

Fra farlig hold tar muren til Tyskland og tripper tre, fire meter frem og ender opp med å stå 5! meter i fra ballen i det skuddet tas. Ballen går naturligvis i muren og tyskerne kontrer og scorer.

Skandaløst sier jeg. Ingen ting er jeg mer lei av i internasjonal fotball enn dette. Dagens kyniske fotball ødelegger for noe av det vakreste innen sporten. Nemlig fine frispark-mål. 

Når japanerne scoret to ganger på frispark mot Danmark så jeg på det som en liten seier for fotballen (ja det ene var en mulig keepertabbe + skudd fra langt hold). For slike frispark-mål blir et sjeldnere og sjeldnere syn.

Dommerne har startet å slå ned på holding i feltet og harde taklinger på tekniske spillere. Men hva med å holde muren på plass?

I noen land har dommerne fått en liten sprayboks som han sprayer med der muren skal stå. Går de over den før frisparket er tatt er det frem med det gule koret og nytt frispark. For at det ikke skal bli hvite streker over alt så går streke bort av seg selv etter noen titals sekunder. Dette kan være løsningen. Ellers så kan bare dommeren bruke sine egne øyne og se at muren har forflyttet seg fire meter fra der han sist stilte den opp.

Gang på gang på gang tar muren og tripper fremover, til frispark-skytterens store fortvilelse. Dommeren gjør ingen ting. Han gir verken gule kort eller ber muren gå tilbake. Muren kaster seg frem, i det skytteren starter på tilløpet og gang på gang på gang går ballen i muren. 

Alle som så England-Tyskland så at ballen var inne og det er ikke noe som trengs å diskuteres. Om videodømming, to dommere til eller at fjerdedommer skal ha muligheter for å si om det var mål eller ikke i etterkant skal innføres er noe vi eller nei FIFA bør finne ut av.

Lampards frispark kunne ført til utligningen som England ble snytt for tidligere, i stede endte det med mål i mot pga en inkompetent dommer. Men for all del, han er ikke den eneste. Under Ghana-USA gjorde ghanaserne det samme, uten at dommeren gjorde noe som helst.

ALLE diskuterer målet England aldri fikk godkjent. Jeg vil heller diskutere ett problem som blir større og større i internasjonal fotball og som også ødela en ellers fin fotball-kamp (foruten den andre feilen).

KANSKJE hadde tyskerne vunnet uansett. Ja, England er kanskje ikke gode nok. JA, England har skuffet stort og har til tider sett ut som FK Tønsberg (no disrespect) MEN to dommer-feil skal ikke sende dem på hue ut av VM grunnet det.

En jeg så kampen med som hadde veddet penger på tyskerne sa til meg at det ikke hadde hatt noe å si om Lampards skudd som var inne, men ikke ble godkjent hadde blitt godkjent fordi tyskerne da hadde vunnet 4-2.. MEN der tar han og andre som tror det feil. På stillingen 2-2 hadde kampen blitt helt annen.

Da hadde Engelskmennene kommet tilbake etter å ha ligget under med to mål og vært ekstra tent. Dessuten hadde ikke tyskerne da kunne kontret inn mål nummer tre (som aldri skulle vært mål) og mål nummer fire så lett.

Jeg er lei av å lese at England ikke hadde vunnet VM uansett. Det bryr jeg meg ikke om. Intet lag fortjener å ryke ut på den måten. Synd at mitt favoritt-lag røk ut slik. Enda mer synd er det dette kanskje var den beste engelske genrasjonen med fotballspillere vi vil få se på noen år. Håper FIFA gjør noe med problemet som jeg har nevnt ovenfor. Som i dette tilfelle, var med på å sende England ut av VM. Noe som flere millioner mennesker verden over og jeg, finner svært trist.

Ganklabb
GanklabbInnlegg: 5930
28.06.10 02:02

England tapte 4-1!

4-1!

Intet lag fortjener å ryke ut på denne måten? Herregud, når man trodde at de anglofile halvhjernene ikke kunne synke lavere...

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37653
28.06.10 02:21
Chelsea-Jacob: skulle aldri vært mål. På stillingen 2-1 til Tyskland fikk England frispark. Dette var etter at Lampard ikke fikk godkjent skuddet sitt som klart var inne. Nevnte Lampard hadde tidligere hatt et frispark som gikk i tverra og fra en enda bedre posisjon fikk han nå frispark på stillingen 2-1 til Tyskland. Fra farlig hold tar muren til Tyskland og tripper tre, fire meter frem og ender opp med å stå 5! meter i fra ballen i det skuddet tas. Ballen går naturligvis i muren og tyskerne kontrer og scorer.

Unnskyld meg, men dette er blank løgn. Muren rørte knapt på seg og står de tilmålte meterne unna. Her er bildebeviset *. Hvis du ser på bildet så er bredden på stripene i gresset like lang som fem-meteren, som kalles fem-meter til tross for at den egentlig er 5.5 meter, noe som bekreftes ved å se på de to stripene i forhold til straffemerket som er på 11 meters avstand fra målet altså det dobbelte av fem-meteren. Ser man så på avstanden mellom muren og stedet frisparket tas fra så er det litt mindre enn to striper i gresset, omtrent ni meter. Hvordan du får dette til å være fem meter unna ballen er for meg ganske uforståelig.

*Det skal sies at bildet er tatt noe etter at skuddet har gått og den hvite flekken foran muren er ballen som treffer muren.

grock19
grock19Innlegg: 83572
28.06.10 02:24
Chelsea-Jacob: Jeg er lei av å lese at England ikke hadde vunnet VM uansett. Det bryr jeg meg ikke om. Intet lag fortjener å ryke ut på den måten. Synd at mitt favoritt-lag røk ut slik. Enda mer synd er det dette kanskje var den beste engelske genrasjonen med fotballspillere vi vil få se på noen år.

Etter storspillet de viste i en vanskelig gruppe, mot verdens mektigste land, landet som kastet franskmennene på dør og ellers er ett røft folkeford (MASSEVIS av sand i Algerie), samt.. ehrm.. Slovenia, er det uansett bare spekulasjon.

Den beste generasjonen, som feigt ble nektet å være med i EM08 og der altså på ufint vis ble nektet en fair sjanse til å prøve seg, kommer til å reise seg igjen!

grock19
grock19Innlegg: 83572
28.06.10 02:27
Johninho2: Hvordan du får dette til å være fem meter unna ballen er for meg ganske uforståelig.

Når alle andre har løpt bort og dratt opp alle halmstråene før man kommer til stedet, må man i gang med torv og gresstuster. :/ 

Noe nedverdigende å se på vil noen si, kanskje til og med trist, men whatever makes you sleep at night, får vel bli mottoet.

storpeder
storpederInnlegg: 5460
28.06.10 02:30
Chelsea-Jacob: En jeg så kampen med som hadde veddet penger på tyskerne sa til meg at det ikke hadde hatt noe å si om Lampards skudd som var inne, men ikke ble godkjent hadde blitt godkjent fordi tyskerne da hadde vunnet 4-2.. MEN der tar han og andre som tror det feil. På stillingen 2-2 hadde kampen blitt helt annen.

Akkurat det har du rett i.  

Utrolig hvor mange som ikke evner å begripe at kamputfallet kunne blitt annerledes om det hadde stått 2-2 til pause.  Tyskerne avgjorde jo kampen i 2. omgang nettopp fordi England blottla seg bakover i jakten på utligningen de egentlig skulle fått før pause.  Tror nok tyskerne ville vunnet likevel, men det kan vi ikke være sikre på.

jakral
jakralInnlegg: 21292
28.06.10 02:34
Chelsea-Jacob: Enda mer synd er det dette kanskje var den beste engelske genrasjonen med fotballspillere vi vil få se på noen år.

Jeg har fått med meg at denne generasjonen av England kalles The Golden Generation, men jeg har aldri skjønt hvorfor.

Når oppstod egentlig dette begrepet? Flere land har ofte omtalt enkelte av sine landslag som gyldne generasjoner, men da har det som regel bunnet i resultater fra ungdoms-VM. Portugal ble jo f.eks U20-verdensmester to ganger på rad med spillere som Rui Costa og Figo, og disse dannet jo siden stammen i portugisiske a-landslag som slo bra fra seg i EM og VM med semifinaler og finaler.

Jeg finner ingen slike fremtredende ungdomsresultater fra stammen i dagens engelske seniorlandslag som skulle tilsi at denne generasjonen er mer gylden enn noen andre de har hatt. Merkelappen virker glorifisert og malplassert.

Supercrabby
SupercrabbyInnlegg: 1558
28.06.10 02:50
jakral: Rui Costa

Rui Costa, for en spiller! En legende!

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30282
28.06.10 02:51
jakral: Portugal ble jo f.eks U20-verdensmester to ganger på rad med spillere som Rui Costa og Figo

Joao Pinto!!

y0sap
y0sapInnlegg: 6654
28.06.10 02:54
Ganklabb: anglofile

Folk burde seriøst lære seg hva dette betyr snart. Seriøst.

(Innlegget ble redigert 28.06.10 02:55)

KvTvK
KvTvKInnlegg: 156
28.06.10 03:05
Johninho2: Her er bildebeviset

EID!

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37653
28.06.10 03:24
jakral: Jeg har fått med meg at denne generasjonen av England kalles The Golden Generation, men jeg har aldri skjønt hvorfor.

Når oppstod egentlig dette begrepet? Flere land har ofte omtalt enkelte av sine landslag som gyldne generasjoner, men da har det som regel bunnet i resultater fra ungdoms-VM. Portugal ble jo f.eks U20-verdensmester to ganger på rad med spillere som Rui Costa og Figo, og disse dannet jo siden stammen i portugisiske a-landslag som slo bra fra seg i EM og VM med semifinaler og finaler.

Jeg finner ingen slike fremtredende ungdomsresultater fra stammen i dagens engelske seniorlandslag som skulle tilsi at denne generasjonen er mer gylden enn noen andre de har hatt. Merkelappen virker glorifisert og malplassert.

Har vel noe med at England har flere spillere som (angivelig) er i verdenstoppen enn de har hatt på mange år, samt at England har gjort det veldig bra internasjonalt på klubbnivå de siste 5-6 årene. Det med Golden Generation er en medieskapt greie som spillerne visstnok misliker. Dessuten så tror jeg denne generasjonens engelske landslag blåste sine beste muligheter for internasjonal suksess i 2004 og 2006, av ulike grunner. Vel, ulike og ulike, de røk jo på straffer mot Portugal begge gangene, men det var jo ikke bare det, da.

Chelsea-Jacob
Chelsea-JacobInnlegg: 2281
28.06.10 04:03
Johninho2: Unnskyld meg, men dette er blank løgn. Muren rørte knapt på seg og står de tilmålte meterne unna. Her er bildebeviset *. Hvis du ser på bildet så er bredden på stripene i gresset like lang som fem-meteren, som kalles fem-meter til tross for at den egentlig er 5.5 meter, noe som bekreftes ved å se på de to stripene i forhold til straffemerket som er på 11 meters avstand fra målet altså det dobbelte av fem-meteren. Ser man så på avstanden mellom muren og stedet frisparket tas fra så er det litt mindre enn to striper i gresset, omtrent ni meter. Hvordan du får dette til å være fem meter unna ballen er for meg ganske uforståelig. *Det skal sies at bildet er tatt noe etter at skuddet har gått og den hvite flekken foran muren er ballen som treffer muren.

Kan ikke noe annet enn å beklage på det punktet. Har bare sett hendelsen en gang og mente å huske at muren gikk frem. Men der tok jeg tydeligvis feil. Man blir ofte blendet av kjærlighet til sitt favoritt-lag.. Noe dette er et godt bevis på..  

Ingen ting å si i mot det for bildet sier jo sannheten, men på resten av punktene står jeg fortsatt for det samme!

Dzagoev
DzagoevInnlegg: 8580
28.06.10 04:14

Jeg er så glad for at jeg umiddelbart etter kampen fokuserte på at Rooney nå får ca 2,5 uker lenger sommeferie enn det han hadde hatt hvis England hadde vunnet VM.

_madscandi_
_madscandi_Innlegg: 433
28.06.10 05:45
y0sap: Folk burde seriøst lære seg hva dette betyr snart. Seriøst.

An·glo·phile [ang-gluh-fahyl, -fil] –noun a person who is friendly to or admires England or English customs, institutions, etc.

(Innlegget ble redigert 28.06.10 05:45)

anjag
anjagInnlegg: 623
28.06.10 08:18
Chelsea-Jacob: Dommerne har startet å slå ned på holding i feltet og harde taklinger på tekniske spillere. Men hva med å holde muren på plass?

hva hvis man gir ansvaret til lagkapteinen å holde muren 9,15  unna til frisparket er tatt?regelbrudd medfører gult kort til kapteinen.tror nok etter et par innkjøringsrunder ville problemet være løst

anjag
anjagInnlegg: 623
28.06.10 09:06
jakral: Jeg har fått med meg at denne generasjonen av England kalles The Golden Generation, men jeg har aldri skjønt hvorfor.

England har hatt mange gode generasjoner,hvilken som er ''mest golden''vet ikke jeg.hva med em troppen i 1988 barnes-beardsley-lineker-hoddle-waddle-webb-adams-gary stevens-trevor steven og de litt eldre robson-sansom-viv anderson- reid og gamlefar shilton.problemet har aldri vært kvaliteten på spillerne,men en kombinasjon av holdninger til land som er laver ranket en dem selv,feks algerie(who the fu.. are they)dårlig komponerte lag,naiv taktisk forståelse(well mate lets play ''4-4-2 tactic'')og sist men viktigst det mentale(oh shit if I fail Im gonna shit myself ,and my country)...At spillerene er gode nok beviser de på klubblagene i europacupene.feks fra 1977-82  vant de serievinnercupen hvert år med stort sett bare spillere fra de britiske øyer mens de ikke engang kvalifiserte seg til vm 74-78 og em 76 og spillte dårlig i em 80 og vm82.det er noe med det mentale hos engelske spillere,er de avhengige av ekstra trygge omgivelser eller?veldig få har jo hatt stor suksess i utenlandske klubber,ja bortsett fra trevor morley i brann da!!!tilbake til ''min''golden generation fra em 88.Hvordan gikk det da, jo 0-0-3 mf 2-7 og rett hjem!

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27638
28.06.10 10:18
Chelsea-Jacob: sa til meg at det ikke hadde hatt noe å si om Lampards skudd som var inne, men ikke ble godkjent hadde blitt godkjent fordi tyskerne da hadde vunnet 4-2

Hva slags mennesker er det som evner å nå den type konklusjoner? Det vitner helt klart om lynende intelligens...med mindre det var sagt med glimt i øyet i provokasjonsøyemed. 

Tysklands 3-1-mål var kontringsmål utført med fynd og presisjon à la et Sovjetunionen anno '86. Med det manglende tempoet hos det engelske mannskapet var det alltid en viss fare forbundet med å ligge høyt, men tyskernes evne til å dra nytte av engelsk taktisk dårskap avslørte igjen Löw som en dyktig strateg. 

Argentina skal også trøble hjemover mot fotrappe folk som Özil og Müller, men samtidig lukter det brist for tyskerne i motsatt ende også. Schweinsteiger er ikke den ultimate dype midtbanespiller, og stopperparet står ofte sårbart. Siden det dunster målrikt, vinner antakelig Argentina 1-0. 

Markmus
MarkmusInnlegg: 54980
28.06.10 10:59
Chelsea-Jacob: Jeg er lei av å lese at England ikke hadde vunnet VM uansett. Det bryr jeg meg ikke om. Intet lag fortjener å ryke ut på den måten. Synd at mitt favoritt-lag røk ut slik. Enda mer synd er det dette kanskje var den beste engelske genrasjonen med fotballspillere vi vil få se på noen år.

Vel, de hadde ikke vunnet hverken kampen eller VM uansett. Det er sant, ingen lag fortjener å ryke ut med grove dommerfeil i bagasjen. Akkurat det gjorde Slovenia i gruppespillkampen. England (Defoe) scorte et ureglementært mål hvor han holdt trøyen til en slovener. Hadde dommeren gjort som han skulle og annullert scoringen, så hadde Slovenia gått videre og England måtte ha reist hjem allerede etter gruppespillet.

Var dette den beste generasjonen til England? Jeg synes dette var noe av det dårligste jeg har sett i min levetid (25 år). Spesielt forsvaret til England hang ikke på greip (lekk som en sil) og angrepet var langt fra fryktinngytende.

(Innlegget ble redigert 28.06.10 11:01)

VCC
VCCInnlegg: 138
28.06.10 12:47

Først av alt: HAHAHA, du skriver faktisk en stil om hvor urettferdig fotballen er, til tross for at du vet at det er likt for alle. Ja dommertabber skjer, og ja, man har uflaks i noen kamper, men det er fotball!

Du bekrefter forresten alle mine fordommer mot englandsupportere. Alltid er det noe, ALLTID! "Dommeren gjorde ditt, treneren gjorde datt".. Det virker som du skriver det hele, fullstendig klar over at det er piss, men du gjenntar det om og om igjen, helt til det blir en sannhet for deg. Sånn at du har noe å skylde på, siden verden er så urettferdig.. Faktumet er at det ble 4-1. Faktumet er at England er en middelmådighet, noe de alltid har vært, og forhåpentligvis, alltid vil være.

milanB
milanBInnlegg: 33852
28.06.10 12:51
Chelsea-Jacob: Fra farlig hold tar muren til Tyskland og tripper tre, fire meter frem og ender opp med å stå 5! meter i fra ballen i det skuddet tas. Ballen går naturligvis i muren og tyskerne kontrer og scorer.

England sugde no jævli og ville tapt uansett. Men: dette med en mur som ikke står langt nok unna har irritert meg i alle år. Er det så forbanna vanskelig for en dommer å vifte med kortstokken når det helt åpenbart jukses? Dommerne har dessverre gitt faen i dette lenge.

Edit: jeg husker ikke situasjonen igår godt nok, men dette med at muren "stjeler" meter er ikke noe nytt fenomen akkurat.

(Innlegget ble redigert 28.06.10 12:53)

den12mann
den12mannInnlegg: 10324
28.06.10 12:56
Johninho2: som kalles fem-meter til tross for at den egentlig er 5.5 meter

hvis du først skal pirke på navn/lengde så er sikkert like greit at du gjør det riktig selv også ;)
6 yards = 5,49.. en hel cm i forskjell altså =)

og 16m er 18 yards (16,46)

JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
28.06.10 14:02
Markmus: Hadde dommeren gjort som han skulle og annullert scoringen, så hadde Slovenia gått videre og England måtte ha reist hjem allerede etter gruppespillet.

Kun få poster ovenfor din, blir denne fordummende logikken latterliggjort. Og så kommer du med et strålende eksempel. Takk skal du ha.

-Pat

SalSomer
SalSomerInnlegg: 8618
28.06.10 14:12
mikemodano: Hva slags mennesker er det som evner å nå den type konklusjoner? Det vitner helt klart om lynende intelligens...med mindre det var sagt med glimt i øyet i provokasjonsøyemed. 

Jeg har lenge vært glad i tysk fotball og landslag. Jeg kunne fort funnet på å kommentere at målet som ikke ble gitt i går ikke hadde noe å si, fordi Tyskland da uansett hadde vunnet 4-2, som en slags spøkefull referanse til alle gangene jeg har blitt fortalt at det ikke hadde noe å si om 3-2 var inne eller ikke i 1966, siden England senere scoret 4-2 (som også kom på en kontring).

Men å mene seriøst at målet som ikke ble gitt i går ikke hadde noe å si, det gjør jeg ikke. Var meget nervøs i går i perioden umiddelbart etter 2-1, da det virket som om Tyskland falt litt sammen. Hadde England fått 2-2 før pause frykter jeg at det kunne gått riktig ille.

Markmus
28.06.10 15:51
JohnLocke: Kun få poster ovenfor din, blir denne fordummende logikken latterliggjort. Og så kommer du med et strålende eksempel. Takk skal du ha.

Du fikk vel med deg at jeg bruke Chelsea-Jacobs logikk for hvorfor England skulle være ute allerede etter gruppespillet? Akkurat det er det jo ikke engang noen som helst tvil om.

suprstr
suprstrInnlegg: 5677
Markmus
29.06.10 00:20

ey, hvordan fikk du til å linke flash som bilde? Hvordan kan jeg kopiere linken og sende videre? Meget artig.

Helena_M
Helena_MInnlegg: 9746
29.06.10 02:01

Haha, trådstarter. Tror det er på tide og logge av VGD.

suprstr
suprstrInnlegg: 5677
29.06.10 02:26
Markmus: ey, hvordan fikk du til å linke flash som bilde? Hvordan kan jeg kopiere linken og sende videre? Meget artig.

Her, er bare å legge inn linken på youtube-knappen og skrive inn hvor stort bilde er

DavidHerd
DavidHerdInnlegg: 3327
29.06.10 02:42

Antageleg fordi dei har hatt 5-6 verdsklassespelarar og ein del gode spelarar bak desse i tillegg. Det har ikkje akkurat vore standard for England, iallfall ikkje sidan 50- og 60-talet. Diverre har dei aldri klart å skapa eit skikkeleg lag av denne gjengen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg