Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flashback - EM 1984

NYTT TEMA
jakral
jakralInnlegg: 21276
27.04.12 15:24

Vi får vel lade opp så smått til sommerens fotballfest i Polen/Ukraina med noen tilbakeblikk på tidligere turneringer. EM-sluttspillet var jo lenge en ganske så oversett lillebror til VM, et langhelgmesterskap avgjort i fotballskyggenes dal og ofte foran glisne tribuner.

Det store gjennombruddet for Europamesterskapet som tung turnering og internasjonal TV-begivenhet ble vel Frankrike 1984. Turneringen kom hjem til grunnlegger Henri Delaunays fødeland og ble samtidig utvidet med semifinaler etter gruppespillet lansert i 1980. Nå ble det endelig mesterskapsfølelse over begivenheten.

Men før vi gyver løs på EM '84 må vi svippe kjapt innom den begivenhetsrike kvalifiseringen. 32 land skulle kjempe om syv ledige plasser ved siden av Frankrike. Det ble selvfølgelig dramatikk og flere tunge favorittfall når bare gruppevinnerne fikk mesterskapsbilletter.

GRUPPE 1
Belgia 9p
Sveits 6p
Øst-Tyskland 5p
Skottland 4p

Grei skuring for det favorittippede mannskapet til Guy Thys i en på papiret forholdsvis jevn gruppe. Malurten i begeret var en to år gammel bestikkelsesskandale som ble rullet opp i forkant av EM med Standard Liege-spillere der bl.a. nøkkelmenn i landslagsforsvaret som Eric Gerets og Walter Meeuws var involvert. Disse ble utestengt i EM. Thys måtte dermed snekre sammen en ny backrekke til mesterskapet på kort tid. Ellers i gruppa var Skottland den største skuffelsen sett utifra spillermateriale. Belgia slo skottene, med Kenny Dalglish i storform, på Heysel tidlig i kvaliken med
3-2 i en kamp mange trodde skulle bli en avgjørende toppduell.

GRUPPE 2
Portugal 10p
Sovjetunionen 9p
Polen 4p
Finland 1p

Portugal knep noe overraskende EM-plassen etter 1-0 seier i Lisboa mot Sovjet i siste kamp på et tvilsomt idømt straffespark der fellingen muligens skjedde utenfor straffeområdet. Uavgjort hadde holdt for Lobanovskis gutter for Frankrike-tur. Da lagene møtes i Moskva tidligere
vant Sovjet hele 5-0 i en av disse oppvisningene dette rødhvite maskineriet vartet opp med fra tid til annen. Bronsevinnerne fra VM 82, Polen, var aldri helt inne i kampen om sluttspillbilletter, men spilte en nøkkelrolle i oppløsningen av gruppa. Polakkene tok poeng fra Sovjet hjemme i Chorzow mens det fortsatt var teoretisk mulig for Boniek & Co å kvalifisere seg, men "ga bort" poengene og stilte noe svekket i kampen mot Portugal helt på tampen. Finnene var sjanseløse i dette selskapet.

GRUPPE 3
Danmark 13p
England 12p
Hellas 8p
Ungarn 7p
Luxembourg 0p

Denne kvaliken ble jo den danske dynamittfotballens gjennombrudd med bl.a.
seier på Wembley. Allan Simonsen satte inn kampens eneste mål der på straffe. England og Danmark spilte forøvrig 2-2 i Idrætsparken i begynnelsen på kvaliken der Jesper Olsen scoret et legendarisk solomål som sikret uavgjort like før full tid. De danske EM-billettene ble behørig sikret etter 2-0 mot Hellas i Athen der Preben Elkjær og Allan Simonsen scoret målene.

GRUPPE 4
Jugoslavia 8p
Wales 7p
Bulgaria 5p
Norge 4p

Norge var jo ikke ukjent med jumboplasser i kvaliker før i tiden, og i så måte var veien til EM 84 en ferdigopptråkket sti. Landslagssjef Tor Røste-Fossen brukte Tom Lunds avgjørelse om å legge opp midt under kvaliken som en av årsakene til Norges sorti. Vår eneste seier ble
3-1 over gruppevinner Jugoslavia på Ullevaal i starten på kvaliken der nettopp Tommy scoret ett av målene. Wales, med gullstøvelvinner Ian Rush, så lenge ut til å sikre seg EM-billetter, men da Jugoslavia slo Bulgaria 3-2 i en dramatisk avslutningskamp ble det Frankrike-tur på Safet Susic og hans kamerater istedet. Snubling på målstreken i kvaliker var jo en walisisk spesialitet på denne tiden.

GRUPPE 5
Romania 12p
Sverige 11p
Tsjekkoslovakia 10p
Italia 5p
Kypros 2p

Italias opptreden i denne EM-kvaliken som ferske verdensmestere må være et av fotballhistoriens mest gedigne mageplask. Man åpnet med tre uavgjortkamper og siden ble det verre og verre, bl.a.
0-3 i Napoli mot Sverige. Romania kranglet seg videre etter å ha klart 1-1 borte mot Tsjekkoslovakia i det som ble en ren gruppefinale.

GRUPPE 6
Vest-Tyskland 11p
Nord-Irland 11p
Østerrike 9p
Tyrkia 7p
Albania 2p

Nord-Irland fortsatte å imponere der de slapp i VM 82 og slo Vest-Tyskland både
hjemme og borte med 1-0, men rotet bort poeng i andre kamper og inviterte tyskerne tilbake inn i kampen igjen. Etter 2-1 seier mot Albania på siste kampdag kunne tyskerne hente ut Frankrike-billetter på målforskjell på bekostning av Billy Binghams tapre krigere.

GRUPPE 7
Spania 13p
Nederland 13p
Irland 9p
Island 3p
Malta 2p

En gruppe med tre meget gode lag. Irland ble hektet av da de rotet bort en 2-0 ledelse i Dublin mot Nederland.
To mål av Gullit og ett av Van Basten sørget for helvendingen og viktige poeng for treskofolket. Da én kamp gjenstod av denne gruppa ville Nederland være klare for EM dersom Spania ikke slo Malta med elleve mål eller mer. Og gjett hvordan dét gikk

- o – o – o – o – o – o – o – o – o – o -

Etter trekninga stod vi altså tilbake med følgende åtte lag fordelt på to grupper som skulle kjempe om troféet:

Gruppe A: Frankrike, Danmark, Belgia og Jugoslavia.

Gruppe B: Vest-Tyskland, Spania, Portugal og Romania.

Her var det jo vanlig turneringsoppsett med vinner mot toer i gruppene i semifinaler.

Og da kan vi jo bare la ordet være fritt. Hva husker vi fra EM 84? Kamper, mål, spillere, situasjoner, bakgrunnshistorier, enda mer fra kvaliken.. hva som helst. Og alle de som ikke opplevde mesterskapet kan selvfølgelig også slenge seg på med inntrykk de har fått i etterkant.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13511
27.04.12 15:28

Var ikke fodt den gangen, saa husker svaert lite, men flott lesning og tommel gitt! Det lille jeg husker er vel et par fine maal av Platini og Giresse?

lassvold
lassvoldInnlegg: 3569
27.04.12 15:52
jakral: Da én kamp gjenstod av denne gruppa ville Nederland være klare for EM dersom Spania ikke slo Malta med elleve mål eller mer. Og gjett hvordan dét gikk

Wtf, scoret spania på absolutt alt de hadde av sjanser? Ble det noe skandale oppslag på den tiden? Glimrende innlegg forresten, ble født dette året, så det er begrenset med hva jeg fikk med meg:)

jakral
27.04.12 16:16
lassvold: scoret spania på absolutt alt de hadde av sjanser? Ble det noe skandale oppslag på den tiden?

Det ble sikkert murret litt i nederlandske avisredaksjoner uten at jeg kan henvise til noen kilder nå i farta. Problemet var jo at det ikke var synkroniserte runder i kvaliken på den tiden, så Spania visste nøyaktig hva som krevdes for avansement ettersom Nederland hadde spilt ferdig. Malta var involvert i alle de tre siste oppgjørene i gruppa, spilte alle borte, og virket rimelig umotiverte basert på resultatene som fulgte. Først tapte de 8-0 mot Irland, så 5-0 mot Nederland og deretter altså 12-1 mot Spania. Såvidt jeg vet har det ikke dukka opp noe bevis for at kampen var fikset, men det lukter jo ille av resultatet.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27602
27.04.12 18:01
lassvold: Ble det noe skandale oppslag på den tiden?

Skandalen besto vel i at ikke siste kvalikrunde ble spilt synkront, slik at ett lag dro fordel av å spille på konkurrentenes resultater. Likevel var det i overkant å innfri en ellevemålsseier. Saken har vi så vidt tøtsjet innom i denne tråden.

Ellers, jakral - hva kan man si? En tråd skreddersydd for slike som oss, som aldri helt har nådd i kapp nåtiden, men er dømt til å leve på fordums minner. Jeg koste meg godt med de fem sovjetiske scoringene på Portugal i Moskva-kampen, men velger lett å stå over bildene fra returoppgjøret i Lisboa.

(Innlegget ble redigert 27.04.12 18:02)

mikemodano
27.04.12 19:59
jakral: Romania kranglet seg videre etter å ha klart 1-1 borte mot Tsjekkoslovakia

Det var jo småjevnt i teten av denne gruppa, og uten å ha noen målforskjell å slå øynene på i den tabellen du gjengir over: hadde svenskene noen mulighet til å kvalifisere seg dersom Tsjekkoslovakia hadde vunnet Romania-kampen, eller var de underlegne i målforskjell? Og var det slik også her at Tsjekkoslovakia - Romania ble spilt etter at resten av laga hadde gjort seg ferdig?

jakral
27.04.12 20:15
mikemodano: Og var det slik også her at Tsjekkoslovakia - Romania ble spilt etter at resten av laga hadde gjort seg ferdig?

Ja, Sverige hadde spilt ferdig for lengst så de stod på 11p og +9 i mf. Den fullstendige tabellen så slik ut:

1.ROMANIA             8  5  2  1   9- 3   12
2.Sweden               8  5  1  2  14- 5  11
3.Czechoslovakia   8  3  4  1  15- 7  10
4.Italy                     8  1  3  4   6-12   5
5.Cyprus                 8  0  2  6   4-21   2

Hadde Romania vunnet ville de stått på 13p, hadde Tsjekko vunnet ville de stått på 11p og minst +9 i mf, men uansett foran svenskene på flere scorede mål.

For uinnvidde var det altså to poeng for seier den gangen.

Janus20
Janus20Innlegg: 1442
28.04.12 13:24
jakral: Hva husker vi fra EM 84?

Jeg husker Elkjær som skjøtt over målet på straffe og han hatte hul i sine shorts.. Ellers hatte Danmark vunnet EM helt klart!

(Innlegget ble redigert 28.04.12 13:25)

jakral
29.04.12 14:47

Man trengte ikke nødvendigvis være en erkedansk roligan med rødhvit klapphatt på hodet for å påstå at Sepp Pionteks drænge burde vunnet EM 84. Jeg var selv av de lettflørtede som hoppet på medgangstoget til denne generasjonen danske spillere. For meg fremstår Danmark anno ca.1983-86 mer og mer som et unikt lag i nordisk sammenheng, og det nærmeste vi kommer et Nederland 1974 her oppe. Man kan kanskje ikke dra en direkte parallell til det Cruyff-styrte oransje storlaget, men Pionteks lag hadde på sitt beste absolutt elementer av totalfotballen.

Da tenker jeg først og fremst på sammensetningen av kreative og spillende typer i alle lagdeler og på nær sagt alle posisjoner. En rekke spillere i dette laget hadde også bakgrunn fra nederlandsk fotball, ble hentet dit i ung alder og utviklet seg i denne kulturen. Piontek kunne velge blant et galleri av individualister på høyeste internasjonale nivå i verden på den tiden. Vanligvis har jo mindre land én eller kanskje to spillere som kan gjøre noe ekstra, men Piontek hadde minst seks eller syv.

Med Morten Olsen som suveren libero bygde man opp angrepene bakfra. Jeg så UEFA cupfinalen Tottenham-Anderlecht 1984 for noen uker siden, og Brian Clough var helt lyrisk i røsten da han skulle beskrive den lett aldrende Olsens autoritet på banen: "He just strides around football grounds as if he owns them!".

Med spillere som Frank Arnesen, Michael Laudrup og Preben Elkjær hadde man dessuten kontringsstyrke i bøtter og spann når sjansen dukket opp. Det fantes neppe et bedre angrepspar på noe landslag i verden enn Elkjær/Laudrup midt på 80-tallet.

Allan Simonsen brakk dessverre beinet allerede i åpningskampen i EM mot Frankrike, men laget led ikke under hans fravær og det sier vel en del. I tillegg fikk jo Jesper Olsen smake en fransk skalle 22 år før Zidane gjorde den verdensberømt for en ny generasjon.

Det har vært bedre resultatmessige landslag i Norden i turneringer både før og etter dette laget til Piontek, men jeg våger påstå at ingen andre lag har hatt et høyere maksnivå eller større samling av individuelle toppspillere.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22615
30.04.12 20:18
jakral: Vi får vel lade opp så smått til sommerens fotballfest i Polen/Ukraina med noen tilbakeblikk på tidligere turneringer. EM-sluttspillet var jo lenge en ganske så oversett lillebror til VM, et langhelgmesterskap avgjort i fotballskyggenes dal og ofte foran glisne tribuner.Det store gjennombruddet for Europamesterskapet som tung turnering og internasjonal TV-begivenhet ble vel Frankrike 1984. Turneringen kom hjem til grunnlegger Henri Delaunays fødeland og ble samtidig utvidet med semifinaler etter gruppespillet lansert i 1980. Nå ble det endelig mesterskapsfølelse over begivenheten.

Flott tråd du har laget, men vil bare få pirke litte granne. Faktisk så var EM i Italia 1980, første gang EM ble spilt som et skikkelig mesterskap, med to grupper a 4 lag. Hvor vinneren gikk til finalen og nr 2 til bronsjefinalen. Forøvrig siste gang i EM historien at man spilte bronsjefinale.

mikemodano
01.05.12 06:42
jakral: Hva husker vi fra EM 84?

I sannhet ikke mye. Min fotballinteresse ble unnfanget under verdensmesterskapet to år tidligere. Jeg var altså temmelig fersk i gamet i '84, som elleveåring. Inntrykk jeg imidlertid satt igjen med i flere år etter, var at mesterskapet rommet et svært så folkelig portugisisk landslag, som i tillegg til vertsnasjonen og danskene vant folkegunsten. Og det kanskje aller sterkeste inntrykket etterlot seg midtbaneeleganten Chalana, som vi vel har vært innom ved flere anledninger tidligere, jakral. Det jeg derimot ikke har etterstrebet, har vært å verifisere disse inntrykkene, for å se hvor sterk rot i virkeligheten de faktisk har. Ikke at det trolig var noen større overdrivelse å kalle Portugal for "attraktive" den gang. Og lykkelig uvitende om hvilken storhet de hadde tilsidesatt for i det hele tatt å nå fram til mesterskapssluttspillet var jeg også. Tro hva den mektige sovjetiske binna kunne ha fått til om hun fikk delta, vel vitende om hvilke inntrykk hun etterlot etter de to kommende turneringene? 

Et annet bilde jeg helt sikkert ikke er aleine om å huske herfra, er hvordan den spanske målvakta Arconada lot glippe under seg et frispark fra turneringsregenten Platini i det som vel var semifinalen. 

(Innlegget ble redigert 01.05.12 06:43)

progman2
progman2Innlegg: 6304
02.05.12 13:46

1984 var et godt EM.  (Første mesterskap jeg så var 1976 EM, med en av de deiligste straffepunktum jeg har sett noensinne.)

Frankrike hadde jo et fryktinngytende lag, med midtbanespiller Platini i Gud-den-allmektige-modus, og et dansk superlag...med for lite sluttspillerfaring, les: kynisme.  De var jo egentlig enda bedre i 1986 VM, men var fremdeles i løkkeland hva taktikk angår. 

Men, det aller beste med 1984 var fiaskoen til Vest Tyskland :-)

progman2
02.05.12 13:48
mikemodano: i det som vel var semifinalen.

finalen.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 69263
02.05.12 13:54
jakral: Det har vært bedre resultatmessige landslag i Norden i turneringer både før og etter dette laget til Piontek, men jeg våger påstå at ingen andre lag har hatt et høyere maksnivå eller større samling av individuelle toppspillere.

Det måtte vel i så fall være Sverige i 1958. Hvis de ikke hadde utestengt Italia-proffene ville jo Sverige hatt et svært fryktinngytende lag i 1950 og 1954, da deres beste spillere var yngre og bedre enn i 1958.

(Innlegget ble redigert 02.05.12 13:54)

mikemodano
02.05.12 14:01
progman2: finalen

Naturligvis. Kortslutning. 

progman2
02.05.12 14:42
mikemodano: Kortslutning

Det hadde Arconada også... ;-)

jakral
03.05.12 00:10
mikemodano: Og det kanskje aller sterkeste inntrykket etterlot seg midtbaneeleganten Chalana, som vi vel har vært innom ved flere anledninger tidligere, jakral. Det jeg derimot ikke har etterstrebet, har vært å verifisere disse inntrykkene, for å se hvor sterk rot i virkeligheten de faktisk har. Ikke at det trolig var noen større overdrivelse å kalle Portugal for "attraktive" den gang. Og lykkelig uvitende om hvilken storhet de hadde tilsidesatt for i det hele tatt å nå fram til mesterskapssluttspillet var jeg også. Tro hva den mektige sovjetiske binna kunne ha fått til om hun fikk delta, vel vitende om hvilke inntrykk hun etterlot etter de to kommende turneringene?

Portugal var blant de lagene som utmerket seg, men langt bak Frankrike og Danmark for min del. Det var vel først og fremst i den legendariske semifinalen mot Frankrike at de virkelig fikk vist seg fram. Tror ikke mange ga portugiserne særlig sjanse før avspark der, men det ble jo et vanvittig drama. Chalana var en profil som du nevner. Selv har jeg alltid undret over hvorfor Fernando Gomes aldri slo til på landslaget. Han var jo en målmaskin uten like på klubbnivå, men var uvanlig blek for Portugal.

Jeg liker forresten disse stadige bjørnereferansene dine til det gamle Sovjet. Enten det er bjønn, binne eller bamse. Danskene hadde noe liknende på forsiden i en tabloidavis etter den myteomspunne 4-2 seieren i det påfølgende VM-kvalet i 1985: Fire støt i bamsen!

Det er klart det hadde vært storveis med ei EM-gruppe med Sovjet, Spania, Vest-Tyskland og Romania, men det får bli med spekulasjonene.

mikemodano
03.05.12 02:09
jakral: disse stadige bjørnereferansene dine til det gamle Sovjet

Vi har titt og ofte vært innom den veldige russiske bjønnen i våre tilbakeblikk, jakral. Og jeg har aldri lagt skjul på min gedigne fascinasjon for flere av de legendariske utgavene som ble sendt oss unge tv-seere i Vesten på 80- og tidlig 90-tall. Den samsvarer med en generelt litt over middels interesse for gammelsovjetisk og mer moderne russisk språk og samfunn, og gjør at jeg stadig har vondt for å avvikle den tøtsjen jeg alltid har hatt til både lands- og klubblag fra regionen. Ok, antakelig i større grad landslag. 

I hine dager, før Muren falt og Øst-Europa ble mer folkelig for oss fattige vestboere, var det alltid et slør av mystikk rundt det som ble sendt vestover derfra, og vi vil alltid huske hvor bortimot umulig det var selv for navngjetne klubblag å hente med seg noen form for resultater på tur i østerled. Dessverre har perestrojkaen medført veikere utgaver av gamle østeuropeiske storlag, slik at ufeilbarligheten ikke har vedvart, og nettopp derfor er det artig å tilbakeminnes de store utgavene vi av og til hadde gleden av å se. Ikke minst gjelder dette, for min del, Dinamo Kiev-utgaven fra midten av 80-tallet og det sovjetiske landslaget i samme periode. 

For tiden befinner jeg meg i det gamle Jugoslavia, og selv om mine samfeller her nede ikke utpreget er fotballhistorisk interessert, forsøker jeg å snappe opp ett og annet om de landslagsutgaver som ble sendt til internasjonale turneringer på 80-tallet. I så måte burde 84-utgaven stå høyt i kurs, selv om den kanskje ikke satte Europa direkte i brann gjennom sine resultater. 90-utgaven av Jugoslavia er i sannhet mitt eneste minne av denne veldige fotballnasjonen, og hvilke profiler var det vel ikke den troppen huset. Akk. Men den diskusjonen får man gjenoppta i en annen tråd. 

Janus20
03.05.12 12:18
jakral: Fire støt i bamsen!

Åh hvor er det dansk ;-)

Også en super kamp.

http://www.youtube.com/watch?v=BNrL_dWqQJk

Står sterkt i erindringen, men synd med både EM84 og VM86. For alvor der man i nyere tid kunne ha sett en verdensmester fra Norden. Kan stadig huske DK-Tyskland og ikke minnst DK-Uruguay.

progman2
03.05.12 12:24
jakral: Jeg liker forresten disse stadige bjørnereferansene dine til det gamle Sovjet.

men, det spørs om ikke beskrivelsen av Preben Elkjær i VM1986 (var det i boka til solstad/michelet mon tro?) tar kaka når dyreriket må til for rettmessig å skildre et fenomen:

OKSEN FERDINAND!

jakral
03.05.12 13:15
progman2: det spørs om ikke beskrivelsen av Preben Elkjær i VM1986 (var det i boka til solstad/michelet mon tro?) tar kaka når dyreriket må til for rettmessig å skildre et fenomen:
OKSEN FERDINAND!

Herlig type. Litt bulky og okseaktig, men teknisk og forholdsvis hurtig. Han bare krummet nakken og satte fart på. Ustoppelig i sine beste stunder. Ser at Elkjær scoret 38 mål på 69 landskamper, som er veldig bra spesielt siden han, såvidt jeg vet, bare laget spillemål. Straffesparkene tok andre seg av og han skaffet plenty av dem selv, blant annet ett hver i kampene mot Belgia og Jugoslavia i EM 84 som ble omsatt i scoringer av Frank Arnesen.

Ja, Jon Michelet klarte vel t.o.m. fikse seg et intervju med ham i Mexico som også delvis ble brukt i VM-boka. Får sjekke etter i bokhylla når jeg kommer hjem.

(Innlegget ble redigert 03.05.12 13:21)

progman2
03.05.12 13:26
jakral: Herlig type. Litt bulky og okseaktig

med et par tjuepakninger strategisk plassert i lommene, ready for consumption til enhver tid. 

fabelaktig type!

jakral
03.05.12 13:44
mikemodano: For tiden befinner jeg meg i det gamle Jugoslavia, og selv om mine samfeller her nede ikke utpreget er fotballhistorisk interessert, forsøker jeg å snappe opp ett og annet om de landslagsutgaver som ble sendt til internasjonale turneringer på 80-tallet. I så måte burde 84-utgaven stå høyt i kurs, selv om den kanskje ikke satte Europa direkte i brann gjennom sine resultater.

Det kunne jo vært interessant å få en forklaring til Jugoslavias totale gjennomklapping i EM 84. Selv vet jeg for lite om det temaet. Tre kamper og tre tap. En ung Dragan Stojkovic fikk verdifull mesterskapserfaring, Milos Sestic hadde en kjempescoring mot Frankrike, men ellers var det tynt med lyspunkter for jugoslavene. Vi har jo en rekke Balkan-eksperter på forumet som kanskje kan kaste lys over hva som egentlig pågikk.

Janus20
03.05.12 19:21
progman2: par tjuepakninger

Han kom vist altid i krangleri pga al den røyk.

Han var også grunden til at Verona vannt Serie A 84.

Og så hans tid i Lokeren: 190 kampe, 98 mål!

(Innlegget ble redigert 03.05.12 19:22)

Laudrupdribler
LaudrupdriblerInnlegg: 603
03.05.12 21:39

Elkjær var en gudsbenådet angriber.

Selvom han ikke scorede, så arbejdede han 110 % heeele kampen. Et mareridt for et forsvar og Danmark behøver virkelig en Elkjær ved EM.

Hvis vi havde det, havde jeg straks smidt 500 på at Danmark kom videre fra sin (håbløse) gruppe.

Men ok - Danmark mod alle odds, ja så spiller vi altid fantastisk. Eksemplerne er talrige. Italien-DK 2-3 (99 - tror jeg), Portugal-DK 2-3 (siste VM kval) og Frankrig-DK 1-2 (EM 1992).

jakral
04.05.12 00:55

Det finnes forresten en fin dokumentarfilm om EM 84 som varer en snau time og er nedlastbar her. Mål og høydepunkter fra alle kampene i mesterskapet. Det er Rpidshare-linken som gjelder og man trenger ikke noe utpakningsprogram, videofilen lastes rett inn. Aberet er jo at nedlastingen tar flere timer nå, men vel anvendte timer spør du meg.

progman2
04.05.12 12:10
jakral: Det kunne jo vært interessant å få en forklaring til Jugoslavias totale gjennomklapping i EM 84.

Er det flere enn meg som lurer på hva jugoslavia hadde fått til på landslagsnivå på 90-tallet om det ikke hadde vært for delingen av landet?

Herregud for en samling spillere!

Teleborian
TeleborianInnlegg: 526
09.05.12 01:41
progman2: Er det flere enn meg som lurer på hva jugoslavia hadde fått til på landslagsnivå på 90-tallet om det ikke hadde vært for delingen av landet? Herregud for en samling spillere!

Det er jo bare å se på Kroatias bravader i 98. Suker, Prosinescki og Boban, alle var jo med i Jugoslavias VM-tropp i 1990.

mikemodano
09.05.12 04:38
Teleborian: Suker, Prosinescki og Boban, alle var jo med i Jugoslavias VM-tropp i 1990

Der det kun var Prosinečki som fikk spilletid, men så var Boban 21 og Šuker 22, og det er sjelden heldig å kaste utpå masse ungdom i store internasjonale turneringer.

Selv loggførte jeg lagoppstillinger og ga karakter til hver enkelt spiller i 90-turneringen, og selv om jeg ikke har filene foran meg nå, husker jeg bestemt at Prosinečki gjorde et tungt inntrykk da han kom inn mot Vest-Tyskland i åpningskampen, selv om jugoslaverne tapte 1-4. Var det en sjuer jeg ga ham for 35 spilte minutter, tro?

Dessverre havnet jeg aldri i dialog med noen virkelige fotballentusiaster heller denne gang på balkantur. Problemet var antakelig mer at jeg aldri søkte dem; det er liten tvil om at de finnes. Ergo sitter jeg ikke inne med noen fullstendig oppsummering av jugoslavisk vm-deltakelse fra '82 (se lenger opp i tråden).

Teleborian
TeleborianInnlegg: 526
09.05.12 12:29
mikemodano: Der det kun var Prosinečki som fikk spilletid, men så var Boban 21 og Šuker 22, og det er sjelden heldig å kaste utpå masse ungdom i store internasjonale turneringer.

Godt mulig det, så ikke VM-90, men har sett troppene på Wikipedia. Det jeg mente, er at om et fortsatt samlet Jugoslavia hadde fått delta i store turnerninger utover 90-tallet, så kunne de nok tatt med seg flere mesterskapstitler

Klikk for å gå tilbake til toppen