Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trekning av gruppene i VM

NYTT TEMA
Bacary
BacaryInnlegg: 20843
03.12.13 13:29

Når skal dette foregå?

Noen som vet om hvilke tv-kanaler som sender dette?

FSOAH2
FSOAH2Innlegg: 448
03.12.13 13:37
Bacary: Når skal dette foregå?

Nå på fredag kl. 13 lokal tid (Sao Paolo), dvs kl 16 her i Norge, tror jeg.

(Innlegget ble redigert 03.12.13 13:38)

Bacary
03.12.13 14:35

Ok er vel 8 lag som er seedet, og så er resten seedet etter hvilket kontinent de kommer fra. 

Noen som vet hvilke 8 lag dette er ?

Andropov
AndropovInnlegg: 33425
03.12.13 14:36

Er Det han skallede grisen som skal åpne ballene nå igjen?

sehu
sehuInnlegg: 1811
03.12.13 15:26
Andropov: Er Det han skallede grisen som skal åpne ballene nå igjen?

Håper McNeill får prøve seg på ballene igjen, det var legendarisk.

Bud
BudInnlegg: 5889
03.12.13 15:57

(     #     )

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1334
03.12.13 16:03
Bacary: Når skal dette foregå?
Noen som vet om hvilke tv-kanaler som sender dette?

Vises fra 1645 til 1845 fredag 6. des. på nrk1/nrk2, tv2 sport og tv4. Hvilken kanal bør en se trekningen på?

Om en halvtime offentliggjøres seedingsgruppene 2-4. Blir en overraskelse om det blir noe annet enn:

Pot 1: Brazil, Spain, Germany, Argentina, Colombia, Belgium, Uruguay, Switzerland
Pot 2: Japan, Australia, Iran, Korea Republic, Costa Rica, USA, Honduras, Mexico
Pot 3: Nigeria, Côte d'Ivoire, Cameroon, Ghana, Algeria, Chile, Ecuador, France
Pot 4: Netherlands, Italy, Russia, Bosnia-Herzegovina, England, Portugal, Greece, Croatia

(Innlegget ble redigert 03.12.13 16:07)

casadetucuman
03.12.13 17:13
casadetucuman: Pot 1: Brazil, Spain, Germany, Argentina, Colombia, Belgium, Uruguay, Switzerland Pot 2: Japan, Australia, Iran, Korea Republic, Costa Rica, USA, Honduras, Mexico Pot 3: Nigeria, Côte d'Ivoire, Cameroon, Ghana, Algeria, Chile, Ecuador, France Pot 4: Netherlands, Italy, Russia, Bosnia-Herzegovina, England, Portugal, Greece, Croatia

Seedingsgruppene ble

Pot 1: Brasil, Spain, Tyskland, Argentina, Colombia, Belgia, Uruguay, Sveits
Pot 2: Nigeria, Elfenbenskysten, Kamerun, Ghana, Algerie, Chile, Ecuador, UEFA
Pot 3: Japan, Australia, Iran, Sør-Korea, Costa Rica, USA, Honduras, Mexico
Pot 4: Nederland, Italia, Russland, Bosnia og Herzegovina, England, Portugal, Hellas, Kroatia, Frankrike

Trekningen vil starte med å trekke et lag fra pot 4 som plasseres i pot 2. Det var forventet at Frankrike ville bli plassert direkte i pot 2, da de var lavest ranket av de europeiske lagene. Således fordel Frankrike ift hva som var forventet. Hadde et mindre lag vært lavest ranket hadde de ganske sikkert blitt plassert rett inn i pot 2.

(Innlegget ble redigert 03.12.13 17:21)

Barbarez9
Barbarez9Innlegg: 10618
03.12.13 18:06

Platini strikes again. 

asmodan
asmodanInnlegg: 2572
03.12.13 20:04
casadetucuman: Trekningen vil starte med å trekke et lag fra pot 4 som plasseres i pot 2. Det var forventet at Frankrike ville bli plassert direkte i pot 2, da de var lavest ranket av de europeiske lagene. Således fordel Frankrike ift hva som var forventet. Hadde et mindre lag vært lavest ranket hadde de ganske sikkert blitt plassert rett inn i pot 2.

Jepp det tror jeg også.

Akkurat som den gangen UEFA bestemte 2 dager før at de ville seede lagene i playoffen for å unngå at de store nasjonene møtte hverandre.

Nordmarka
NordmarkaInnlegg: 383
05.12.13 09:14
asmodan: Jepp det tror jeg også. Akkurat som den gangen UEFA bestemte 2 dager før at de ville seede lagene i playoffen for å unngå at de store nasjonene møtte hverandre.

Dette åpner opp for dødens gruppe Argentina-Nederland-Italia-USA, noe som kan bli litt artig.

Men trekningen over hvem som skal være "spesiallag" fra UEFA blir nok rigget uansett. Jeg tipper at Kroatia blir "trukket" for å være i pot 2.

Edit:

Satt "Trukket" i anførselstegn 

(Innlegget ble redigert 05.12.13 09:15)

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10887
05.12.13 09:26

Eller vi kan få noe sånt som Brasil, Italia, USA og Nederland i Gruppe A.

Får man så i tillegg Spania og Portugal i "nabogruppe" B- da åpner det for noen ganske så heftige 8-delsfinaler!

Brasil-Spania i en 8-delsfinale: cirka hvor mange ganger i forkant av en slik kamp får vi vel høre om at dette er den "moralske finalen" ? :)

JODDEMM
05.12.13 09:43

Basert på tidligere meritter:

Sterkeste gruppe:

Brasil (5 VM-Gull, 2 sølv, 2 bronse)
Italia (4 VM-Gull, 2 sølv, 1 bronse)
USA (1 bronse)*
England (1 VM-Gull)

10 Gull, 4 sølv, 4 bronse

Svakeste gruppe:

Alt 1:
Colombia (8-delsfinale)
Elfenbenskysten (2 ganger 1R)
Honduras (2 ganger 1R)
Bosnia Hercegovina (NY)

Alt 2:
Colombia (8D)
Bosnia Hercegovina (NY) (Fra nivå 2)
Honduras (2 ganger 1R)
Hellas (2 ganger 1R)

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13512
05.12.13 11:17
casadetucuman: Trekningen vil starte med å trekke et lag fra pot 4 som plasseres i pot 2. Det var forventet at Frankrike ville bli plassert direkte i pot 2, da de var lavest ranket av de europeiske lagene. Således fordel Frankrike ift hva som var forventet. Hadde et mindre lag vært lavest ranket hadde de ganske sikkert blitt plassert rett inn i pot 2.

Jeg er blond og må ha dette inn med teskje,hvorfor eksakt kom Frankrike in i pot 2?

JODDEMM
05.12.13 11:32
Jazzeron: Jeg er blond og må ha dette inn med teskje,hvorfor eksakt kom Frankrike in i pot 2?

13 lag er VM-kvalifisert fra Europa.

4 av disse er toppseedet på Nivå 1 (Spania, Tyskland, Belgia, Sveits)

Resten av seedingsnivåene er geografisk inndelt

Dermed er det 9 europeiske lag igjen.

Nivå 4 består av lag fra Europa. Men siden det er snakk om 8 grupper er det selvfølgelig kun plass til 8 europeiske lag her.

Dermed må ett europeisk lag settes inn på nivå 2- som består av de 5 laga fra Afrika + de 2 fra Sør-Amerika som ikke er toppseedet.

(Nivå 3 består av 4 lag fra Asia + 4 fra Nord-Amerika)

Om man hadde tatt hensyn til FIFA-rankingen og plassert det dårligst rankede laget her- så ville det blitt Frankrike.

Men nå skal man i begynnelsen av VM-trekningen på fredag trekke ut hvilket av de europeiske lagene som skal plasseres på nivå 2.

casadetucuman
05.12.13 11:35
JODDEMM: Basert på tidligere meritter:
Sterkeste gruppe:
Brasil (5 VM-Gull, 2 sølv, 2 bronse)Italia (4 VM-Gull, 2 sølv, 1 bronse)USA (1 bronse)*England (1 VM-Gull)

Frankrike må vel rankes over England, basert på tidligere meritter? Sør-Koreas 4. plass fra 2002 henger vel også strengt tatt også høyere enn "bronsen" til USA, men ok.

Rumbler
RumblerInnlegg: 2419
05.12.13 12:00
JODDEMM: Svakeste gruppe: Alt 1:
Colombia (8-delsfinale)
Elfenbenskysten (2 ganger 1R)
Honduras (2 ganger 1R)
Bosnia Hercegovina (NY) Alt 2:
Colombia (8D)
Bosnia Hercegovina (NY) (Fra nivå 2)
Honduras (2 ganger 1R)
Hellas (2 ganger 1R)

Dette hadde vært kjedelige grupper for Colombia, men det viktigste er jo å komme videre så jeg blir vel ikke veldig trist. Blir spennende å se om laget klarer ny bestenotering :)

Hadde også vært artig å prøvd seg mot England igjen som i 1998.

JODDEMM
05.12.13 12:09
casadetucuman: Frankrike må vel rankes over England, basert på tidligere meritter? Sør-Koreas 4. plass fra 2002 henger vel også strengt tatt også høyere enn "bronsen" til USA, men ok.

Selvfølgelig! Hvordan kunne jeg overse Frankrike ? :)

Brasil (5-2-2)
Italia (4-2-1)
USA (0-0-1)*
Frankrike (1-1-2)

(10-5-6) blir dermed det korrekte.

*Hvor reell denne bronsen fra 1930 er, kan diskuteres. Om det så er 4.plass- så har de med en kvartfinale og et par 8-delsfinaler uansett litt mer å slå i bordet med enn Sør-Korea.

Bacary
05.12.13 12:19
casadetucuman: Pot 1: Brasil, Spain, Tyskland, Argentina, Colombia, Belgia, Uruguay, Sveits
Pot 2: Nigeria, Elfenbenskysten, Kamerun, Ghana, Algerie, Chile, Ecuador, UEFA
Pot 3: Japan, Australia, Iran, Sør-Korea, Costa Rica, USA, Honduras, Mexico
Pot 4: Nederland, Italia, Russland, Bosnia og Herzegovina, England, Portugal, Hellas, Kroatia, Frankrike

Sterkeste gruppe:

Spania, Elfenbenskysten,USA, Italia

Svakeste gruppe:

Colombia, Algerie, Honduras, Bosnia

Men fra pot 2: Hvilket land er egentlig UEFA? :P

no23
no23Innlegg: 833
05.12.13 12:23
Bacary: Når skal dette foregå? Noen som vet om hvilke tv-kanaler som sender dette?

eurosport

casadetucuman
05.12.13 12:33

Jeg holder først og fremst med Argentina. Jeg er fornøyd med trekningen om de unngår Ghana, Elfenbenskysten, Japan, Mexico og 2 europeiske lag, skjønt sistnevnte er ikke så farlig om ett av dem er Hellas eller Bosnia og Herzegovina.

Skal jeg be om mer må det være at Argentina ender i en gruppe som gjør det lite sannsynlig at de møter Brasil, Tyskland, Spania og Italia før en eventuell semifinale. Alle disse 4 må gjerne ende i gruppe A-D, mens Argentina kommer i gruppe E-H.

Har sett litt på logistikk/klimaforhold og vurderer gruppene B, F, G og H som best i dette henseende. Særlig F og H er gunstige grupper, både for spillerne og for fans som følger laget.

Jeg vil tro at samtlige lag og fans ønsker å unngå kamp i Manaus. Blant de seedede lagene er det kun gruppe E som gir kamp der.

Trekningssimulator: http://nurp.se/vm2014/draw.php

casadetucuman
05.12.13 12:34
no23: eurosport

Såvidt jeg kan skjønne viser ikke eurosport trekningen. NRK1/NRK2, TV2 sport og TV4 viser den.

Topographix
TopographixInnlegg: 3950
05.12.13 15:00

Kommer de til å styre unna, slik at ikke de sør-amerikanske laget i gruppe 1 kan møte de sør-amerikanske laget i gruppe 3, At man ikke får 3 europeiske lag i en gruppe etc.?

casadetucuman
05.12.13 15:25
Topographix: Kommer de til å styre unna, slik at ikke de sør-amerikanske laget i gruppe 1 kan møte de sør-amerikanske laget i gruppe 3, At man ikke får 3 europeiske lag i en gruppe etc.?

Det stemmer. Maks 2 europeiske lag i en gruppe. Det kan ikke trekkes to søramerikanske lag i samme gruppe.

casadetucuman
05.12.13 16:31

Mulige reiseavstander (i miles) for de useede lagene med utgangspunkt i base i Sao Paulo. Vil tro de fleste har base i Sao Paulo, Rio eller Belo Horizonte som alle ligger relativt nært hverandre.

http://soccer.si.com/2013/12/03/travel-considerations-world-cup/

(Innlegget ble redigert 05.12.13 16:41)

Jonaz
JonazInnlegg: 11944
05.12.13 22:34

Selve trekningen begynner visstnok ikke før 16.45. 

Rimelig hefty prøvetrekning i dag. Brasil, Frankrike og Italia i samme gruppe. 

JODDEMM
06.12.13 00:30
casadetucuman: Skal jeg be om mer må det være at Argentina ender i en gruppe som gjør det lite sannsynlig at de møter Brasil, Tyskland, Spania og Italia før en eventuell semifinale. Alle disse 4 må gjerne ende i gruppe A-D, mens Argentina kommer i gruppe E-H.

Enig i resonnementet ditt bortsett fra at det er Tyskland jeg holder med.

Det mest gunstige for Tyskland- som sannsynligvis vil være favoritt til å vinne sin gruppe: det vil være Gruppe F eller H. Med tysk gruppeseier her vil de antagelig unngå Brasil (som jeg er mest redd for, og som jeg tror vinner gruppe A) gjennom hele cupspillet.  Kunne man også få plassert Italia et sted slik at Tyskland kunne styre unna dem så lenge som mulig- så hadde det også vært OK.

Noe av det verste som kan skje er Tyskland i Gruppe B- samtidig som at Italia kommer i Gruppe A. Blir sannsynligvis en veldig vanskelig 8-delsfinale for Tysklands del om dette skulle bli utsiktene! (Når det er sagt så er det et fåtall kamper i et VM som er lette)

(Innlegget ble redigert 06.12.13 00:32)

Magnific
MagnificInnlegg: 13423
06.12.13 00:49
Barbarez9: Platini strikes again.

Så sykt og. Er så korrupt det systemet at jeg blir helt satt ut.

-k9b_
-k9b_Innlegg: 28252
06.12.13 01:16
Barbarez9: Platini

er UEFA mens VM er FIFA.

Barbarez9
Barbarez9Innlegg: 10618
06.12.13 02:10
-k9b_: er UEFA mens VM er FIFA.

Mhm, han har sikkert null innflytelse i FIFA. 

Klikk for å gå tilbake til toppen