Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM-magasiner

NYTT TEMA
GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 78251
11.05.18 00:49

Starter denne tråden da det virker noe uoversiktleg med tanke på hvem som har VM-magasiner denne gangen. Her kan vi poste info om disse.

GiPazzini_85
11.05.18 00:53

FIFAs offisielle VM-magasin var ikke mye å skryte av. Her finner det sedvanlige mølet med Pelé, men info rundt hvert lag rett og slett ikke holder mål. Her mangler det info om spillere som har deltatt i kvaliken, forventede lagoppstillinger og eventuelle tropper ved siden av at man heller ikke har gjort intervjuer med alle land.Det mangler også skikkelig info om kvaliken denne gangen. Det er derimot en del info rundt stadionene og en del flotte bilder i dette magasinet, men det kompenserer ikke i det hele tatt.

Dette var rett og slett elendig.

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14898
11.05.18 17:17
GiPazzini_85: FIFAs offisielle VM-magasin var ikke mye å skryte av.

Godt jeg ikke kjøpte det da. Kikket litt i det i en butikk her om dagen, og det så litt fristende ut. 

Vil tro Josimar kommer med ny VM-bibel ganske snart, så da blir det vel å skaffe seg den i alle fall. Ellers vet jeg ikke hvilke internasjonale magasiner som har bra VM-stoff.  

jakral
jakralInnlegg: 20792
11.05.18 18:17

World Soccer bruker å ha et stort VM-nummer og skikkelig gjennomgang av alle lag og aktuelle spillere. Ellers er jo Kickers WM-sonderheft et greit supplement.

GiPazzini_85
13.05.18 10:48

Ser egentlig mest frem til Josimars utgave. World Soccer sine utgaver har som regel vært bra, men den har vel ikke kommet enda. Har aldri sett Kicker sin. Bare lest for Bundesliga og det har vært bra.

GiPazzini_85
13.05.18 10:51

Er det f.ø noen som driver med bladimport i Norge? Bladkioskene holder jo ikke mål lenger.

Jeg tenkte her da på å kjøpe enkeltutgaver, ikke abonnement som f.eks hos Bladkongen.

(Innlegget ble redigert 13.05.18 10:59)

Flammen2
Flammen2Innlegg: 4112
13.05.18 22:46

Medelsvenssonene i Fotballmagasinet Offside har sikkert masse stoff i neste utgave.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26720
14.05.18 17:07

Hvordan er kvaliteten på det Offside-redaksjonen leverer? Er man for eksempel noenlunde politisk nøytrale, i motsetning til Josimar?

GiPazzini_85
15.05.18 06:25

Hva legger du i det politiske hos Josimar, mikemodano?

mikemodano
15.05.18 09:09

Tja, nå er det en stund siden jeg har lest Josimar, men tidligere har det i alle fall ikke vært spesielt vanskelig å merke seg en klar venstrebias. Jeg er nok naiv, men jeg foretrekker å lese solide artikler uten noen direkte politisk innfallsvinkel eller noe spesielt politisk motiv, være seg fra den ene eller andre fløyen. 

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13245
15.05.18 13:29

Hva er venstre-bias? Å skrive om menneskerettigheter som blir brutt f eks i Qatar?

mikemodano
16.05.18 08:30

Knappest. 

Jeg ser lite kontroversielt i å gi "Josimar" en slik merkelapp basert på (i hvert fall tidligere) artikler som har vært publisert. Om jeg vil ha samme oppfatning dersom jeg leser bladet i dag? Vet ikke. Kan være. 

Jazzeron
16.05.18 10:08
mikemodano: Jeg ser lite kontroversielt i å gi "Josimar" en slik merkelapp basert på (i hvert fall tidligere) artikler som har vært publisert. Om jeg vil ha samme oppfatning dersom jeg leser bladet i dag? Vet ikke. Kan være.

Nei jeg bare lurer på hvilke konkrete saker du refererer til. Er ikke så glad i sånt selv, men har ikke sett det du nevner.

Wavy
WavyInnlegg: 11707
16.05.18 11:28

Jeg mener at et godt VM-magasin burde ha fokus på informasjon framfor artikler og featurestoff. Alltid interessant med en eller annen rags-to-riches historie om en marokkansk venstreback som har blitt stor i Tyrkia, men når jeg skal ha et VM-magasin skal jeg ha en blekke som ligger på stuebordet fra 15.juni-15 juli hvor jeg enkelt kan finne informasjon om hvem som spiller på hvilket lag, hvor de spiller kampene, kanskje litt historikk på hvordan de enkelte land har gjort det i VM før. Kan gjerne ha profiler, men det er bedre med litt korte profiler om mange enn tre lange artikler om Neymar, Isco og Christian Eriksen.

Nå skal liksom alt av info inn i apper og TV-bilag, men jeg mener at VM-magasiner også må huske på dette.

Jazzeron
16.05.18 12:35
Wavy: Jeg mener at et godt VM-magasin burde ha fokus på informasjon framfor artikler og featurestoff. Alltid interessant med en eller annen rags-to-riches historie om en marokkansk venstreback som har blitt stor i Tyrkia, men når jeg skal ha et VM-magasin skal jeg ha en blekke som ligger på stuebordet fra 15.juni-15 juli hvor jeg enkelt kan finne informasjon om hvem som spiller på hvilket lag, hvor de spiller kampene, kanskje litt historikk på hvordan de enkelte land har gjort det i VM før. Kan gjerne ha profiler, men det er bedre med litt korte profiler om mange enn tre lange artikler om Neymar, Isco og Christian Eriksen.

Absolutt enig. Syns det ble altfor mye laaaange artikler om fotball i Nord-Irland under krigen og alt mulig rart på EM-bibelen deres hvertfall. Men blir spennende å se. Jeg abonnerer fra før, så forhåpentligvis blir det bra. Den skal visstnok bli tidenes lengste i år, så noe relevant må det være.

GiPazzini_85
16.05.18 19:32

Det er mye som er bra med Josimar, men ser også litt av det samme som mikemodano. Det er til tider også litt for mye påtatt forfinethet her, dog ikke like ille som i svenske blekker som Offside, men likevel.

Ellers enig med Wavy angående VM-magasiner. 

mashadar2
16.05.18 21:55
Wavy: Jeg mener at et godt VM-magasin burde ha fokus på informasjon framfor artikler og featurestoff.

Husker at bladet Tips hadde egne magasiner i forbindelse med VM 98 og EM 2000 (fant til min glede igjen disse i noen poser i kjelleren nylig), som var av den typen du etterlyser. Her var det også rubrikker for alle kampene i mesterskapet, der man kunne fylle inn kampfakta og lagoppstillinger. 

Har savnet disse i mesterskap siden da.

Ellers synes jeg litt historikk og artikler om spesielle hendelser/kamper/spillere fra tidligere mesterskap hører med. 

(Innlegget ble redigert 16.05.18 21:55)

Wavy
WavyInnlegg: 11707
16.05.18 22:33
mashadar2: Ellers synes jeg litt historikk og artikler om spesielle hendelser/kamper/spillere fra tidligere mesterskap hører med.

Jada, det er fint med gode artikler og historikk og sånn.

Jeg tror en type innhold jeg liker spesielt godt er hvis du kan få litt fotballanalyse per lag (hvilken rolle spiller Son på Sør-Korea kontra på Tottenham, hvorfor slipper Iran inn så lite mål, hvorfor er Kante viktig for Frankrike) etc...for eksempel på hver lagprofil har du en rød boks: "Se opp for.."

Siem-de-Jong
Siem-de-JongInnlegg: 4192
17.05.18 08:02
Jazzeron: Hva er venstre-bias? Å skrive om menneskerettigheter som blir brutt f eks i Qatar?

De fleste ville jo sagt at venstrevridde sjeldent er interessert i nettopp å belyse hvordan menneskerettigheter er i disse type land.

Angående VM- magasin så er det jo flere som har vært ute i de fleste Narvesen i en god stund nå. Både på engelsk og norsk. Problemet med disse er at som nevnt i denne tråden blir det mye saker om tidligere sluttspill og litt om landenes vei i kvalifiseringen. Med tanke på at flere landslag har annonsert sin tropp denne uken og de enda ikke er fullstendige så blir det lite nyttig innhold.

GiPazzini_85
22.05.18 13:20

World Soccer sin er vel den greieste så langt. Enkel oversikt over eventuell tropp og lagoppstillinger. Ellers litt tynt.

Match sin var direkte elendig. Der var det lite å hente.

VG kunne i går skilte med "stort VM-magasin". Det var på hele fire sider og var lite annet enn oppsett av grupper.

jofl
joflInnlegg: 8319
22.05.18 13:31

Litt på siden, noen som vet om excel-templates der man kan føre opp resultater, lagoppstillinger osv. Litt enkel googling har gitt middels resultater på dette så langt.

jakral
22.05.18 15:40

Aftonbladet kommer snart med sin velkjente VM-bibel. Her kan man lese litt om den.

Toetoe244
Toetoe244Innlegg: 2875
22.05.18 15:44
jakral: Aftonbladet kommer snart med sin velkjente VM-bibel. Her kan man lese litt om den.

Pleier dette å være mulig å få tak i hos norske bladforhandlere?

(Innlegget ble redigert 22.05.18 15:45)

Toetoe244
Toetoe244Innlegg: 2875
22.05.18 15:49
Jazzeron: Hva er venstre-bias? Å skrive om menneskerettigheter som blir brutt f eks i Qatar?

Har ikke pleid å kjøpe Josimar, men husker spesielt en artikkel for et par år siden som begynte med "I Norge, hvor man lenger ikke kan kalle rasisme for rasisme". Jeg stusset veldig(selv om jeg forsåvidt kan være enig i selve påstanden) på at denne personlige meningen kom i en artikkel som ikke hadde noe med rasisme å gjøre. 

jakral
22.05.18 15:57
Toetoe244: Pleier dette å være mulig å få tak i hos norske bladforhandlere?

Kanskje på en større Narvesen med utvalg av utenlandske aviser, men neppe ellers. På linken jeg postet kan man få tilsendt den i posten hvis man logger inn. Ellers kan man kanskje kombinere magasinkjøpet med neste harry-tur til Strömstad. Aftonbladets VM-bibel vil være tilgjengelig i hyllene mellom 6-20. juni.

mashadar2
01.06.18 23:51
mashadar2: Vil tro Josimar kommer med ny VM-bibel ganske snart

Fikk kloa (pun ikkje intended) i denne i dag. Veldig stor vekt på reportasjer og tidligere VM-historikk (særlig sistnevnte settes pris på), men veldig sparsommelig med analyser og fakta om de deltakende nasjonene.

-Jolla
-JollaInnlegg: 15800
02.06.18 17:41
mashadar2: Veldig stor vekt på reportasjer og tidligere VM-historikk (særlig sistnevnte settes pris på), men veldig sparsommelig med analyser og fakta om de deltakende nasjonene.

Og politikk blir brukt som grunnen til dette. Josimar vurderte å boikotte VM siden det er i Russland, men velger heller å gi det ut med overlegg ha minst mulig fokus på mesterskapet og mest mulig fokus på fortidens VMer.

Hadde jeg visst dette så hadde jeg nok sett meg om etter et annet VM-magasin.

Totalt er det altså 32 av 240 sider som direkte omhandler VM2018.

GiPazzini_85
02.06.18 19:19

Hva er egentlig konklusjonen så langt? Sliter med å se at noen egentlig har kommet med noe skikkelig bra denne sommeren.

Anelka2
Anelka2Innlegg: 18141
03.06.18 10:37

Bare kjøpt Josimar, mye fin lesning, og ja som flere er inne på ,mye mimring. Men det er jo forsåvidt tida for det og, neste VM i Qatar teller ikke for min del, og VM deretter har Infantino utvanna og ødelagt. 

(Innlegget ble redigert 03.06.18 10:37)

jakral
08.06.18 12:56

Da ble det Aftonbladets VM-bibel på meg. 228 sider og nesten alt handler om 2018. Naturlig nok stort fokus på Sveriges gruppe. Lange intervjuer med nøkkelspillere. Også lengre artikler om flere av storfavorittene samt Danmark og Island.

I andre halvdelen av magasinet går man igjennom de 32 lagene gruppe for gruppe. Detaljerte fakta om alle spillere samt børskarakterer individuelt og for hver lagdel som man til slutt summerer. Dette danner grunnlaget for spådommen om hvem som går videre. Dessuten et oppsett om hvordan lagene stiller opp formasjonsmessig.

Et eksempel på hvordan hver spiller vurderes:

Ahmed Elmohamady (karakter 2 av 5)
Född: 1987-09-09. Längd 182cm. Vikt 75 kg. Klubb: Aston Villa.
Matcher/mål 2017-18: 43/0. A-landskamper/mål: 74/2
Matcher i VM-kvalet/mål: 2/0. Tidigare VM: 0
Kan gå både som ytterback och ytter. Har spelat i England sen 2010. Uppskattad främst för sin löpskapasitet och sitt hårda jobb. Har funktionell teknik. Mest på bänken i kvalet, men var lagkapten i senaste träningslandskampen.

Bra kjøp for 79 kroner vil jeg si.

Noe for VG og Aftenposten å tenke på til neste korsvei. Bør kunne fikses.

(Innlegget ble redigert 08.06.18 12:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg