Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

England [VM 2018]

NYTT TEMA
-k9b_
-k9b_Innlegg: 25875
08.06.18 10:58
caliblue: På sine fire landskamper, totalt 228 minutter mot VM-nasjonene Nigeria, Costa Rica, Tyskland og Brasil, har han gitt vekk ballen 4 ganger.

Statsbomb med en interessant artikkel om Englands midtbanevalg. 

Dier eller Henderson dypest, så blir spørsmålet: Hvem av RLC, Delph, Lingard og Alli skal inn som de to 8'erne? 

Alli er nok selvskreven, for meg står det mellom RLC og Lingard på den andre plassen. Lingard for pressing og målfarlighet, RLC for ballsikkerhet og litt mer ambisiøst spill med ball.

En av Sterling, Rashford og Vardy sammen med Kane på topp seff.

Gir følgende 11 spillere: 

Pickford, Walker, Cahill, Stones, TAA, Henderson, Lingard, Alli, Rose, Rashford, Kane

Solen skinner, men synd å skam å droppe Sterling. Liker egentlig tanken på å ha Pope i mål i stedet for Pickford også.

(Innlegget ble redigert 08.06.18 10:58)

jback
jbackInnlegg: 16856
08.06.18 11:21
-k9b_: Alli er nok selvskreven, for meg står det mellom RLC og Lingard på den andre plassen. Lingard for pressing og målfarlighet, RLC for ballsikkerhet og litt mer ambisiøst spill med ball.

Southgate må vel legge om til fire bak om det skal bli en realitet. Mulig jeg har misforstått noe her. 

Jeg sliter virkelig med å tippe hvem South starter med i trioen bak. 

-k9b_
08.06.18 12:08
jback: Southgate må vel legge om til fire bak om det skal bli en realitet. Mulig jeg har misforstått noe her.

3-5-2, ikke 3-4-3. Eventuelt om du vil kalle det 5-3-2

(Innlegget ble redigert 08.06.18 12:08)

caliblue
caliblueInnlegg: 12557
08.06.18 12:17

Det har vært litt snakk om suksessen Southgate hadde i Toulon-turneringa for to år siden med Woodrow og Redmond som "kantspisser" og RLC sentralt i en litt dypere rolle bak de.

Noe lignende kan være plan B nå, med RLC bak Rashford og Vardy. Om Kane blir skadet, hviles eller ikke leverer. Det åpner vel også for bruk av Dier og Henderson samtidig.

Vinner man mot Tunisia og Panama kan det fort bli testet ut mot Belgia.

Så det blir litt Kane/Sterling/Alli eller Rashford/Vardy/RLC.

Jeg har fortsatt tilgode å bli særlig imponert over Alli og Kane på landslaget. De har stort sett prestert veldig mye bedre for Spurs og det er prestasjonene der som gjør de til førstevalg på landslaget.

Bak tror jeg det blir Stones og Walker, så får Cahill og Maguire gjøre opp om den siste plassen. Maguire i kamper England skal ha mest ball, mens Cahill sikkert kan gjøre en jobb i kamper man blir satt under press.

Ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at Pickford blir førstevalg i mål. Han har hatt en god sesong, uten å egentlig få anerkjennelse for det. Det avgjørende er uansett Southgates ønske om å være mer ambisiøs og ta sjanser ved å spille seg ut bakfra. Skal man lykkes med det, trenger man en keeper som er komfortabel med ballen i beina og som hele tiden vil ha ball. Pickford er veldig mye mer enn lange utspill og flere ganger for England har man kommet til gode sjanser etter at Pickford har startet angrep bakfra i situasjoner hvor andre keepere ville banka ballen langt på måfå.

Pope og Butland er gode keepere de og kan sikkert gjøre en brukbar jobb, men starter man med de kunne man like gjerne kjørt videre med Cahill, Jones og Smalling i midtforsvaret.

Everton-supporteren i meg seg nok helst at Pickford vrakes. Det er ingen oppside ved at han spiller. Og det betyr ingen verdens ting at Southgate sier man skal spille med mer risiko i bakre rekker - den som gjør avgjørende feil vil bli syndebukk.

startelver
startelverInnlegg: 44994
08.06.18 13:14

Rashford viste mot Costa Rica at han fortjeer å få tillit fra start. Ser gjerne Kane og Rash på topp. 

Sterling har enda ikke bevist nok på landslaget og han kan fort bli henvist til benken hvis han ikke skjerper seg. 

-k9b_
15.06.18 10:09

Da er laget til åpningskampen sånn rimelig klart. Det blir linet opp i en slags 3-2-3-1-1 formasjon: 

Pickford blir førstekeeper. 

Walker, Stones og Maguire blir 3 backs-linjen, Tripper ligger på høyre, mens Young tar venstre vingback. 

Henderson blir ankeret framfor Dier, mens Alli og Lingard blir de 2 indreløperne. Sterling vil da spiller rett rundt og bak Kane. 

Spennende oppstilling, og relativt sterke kort på benken i form av Rashford og Loftus Cheek som kan komme inn og gi noe helt annet ved behov.

jback
15.06.18 10:27
-k9b_: Young tar venstre vingback.

Artig med Young, har vært solid ganske så lenge nå. 

Blir nok et vanskelig lag for mange å møte, mange løpssterke folk. Spørsmålet er om det er nok kreativitet i dette laget. Blir viktig å komme rundt på kantene og skjønner valget av Young da han har en bedre fot enn Rose. 

Dersom de bak ikke driter seg alt for mye ut og Sterling og Kane spiller rundt toppnivået kan det bli et fint fint VM for England. 

Den trioen bak kan slå begge veier. Farlig og sexy. Måtte telle opp målpoeng på de tre bak, 22 målpoeng(PL/CL) denne sesongen. 

(Innlegget ble redigert 15.06.18 10:34)

wig1
wig1Innlegg: 2906
15.06.18 13:18

Jeg frykter England rett og slett ikke har nok krutt framover. De er veldig avhengige av at Kane leverer.

BigTonyAdams
BigTonyAdamsInnlegg: 17041
15.06.18 14:03

Jeg ser bare ikke hvor kreativiteten skal komme fra.

Vært et gjennomgående problem for England dette i veldig mange år nå.

caliblue
15.06.18 20:59

Skjønner at de går for Henderson foran Dier mot antatt dårligere motstand, men det ligger jo i kortene at om han spiller OK+, så ender man opp med både Dier og Henderson sammen på midten når det drar seg til.

startelver
18.06.18 08:47

Sterling er den svake linken i England.

Han må bevise i den første kampen at han ikke er det ved å score mål. Rashford er klar til å komme inn hvis han har en svak kamp. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35124
18.06.18 08:49
startelver: Sterling er den svake linken i England. Han må bevise i den første kampen at han ikke er det ved å score mål. Rashford er klar til å komme inn hvis han har en svak kamp.

Et lag som altså starter med Maguire, Trippier, Young, Lingard, Dier og Henderson og du mener at Sterling med 29 målpoeng i PL sist sesong blir den svake linken. Hvor er logikken i det?

startelver
18.06.18 13:56

Bare tar opp den debatten som har vært i England om Sterling vs Rashford. Mange såkalte eksperter er ikke fornøyd med Sterling i landslagstrøya. 

-k9b_
18.06.18 14:25
KongOlav2: Et lag som altså starter med Maguire, Trippier, Young, Lingard, Dier og Henderson

Enig, men England starter neppe med både Dier og Henderson.

jback
18.06.18 22:41

Ser ikke bort i fra at det blir noen forandringer til neste kamp. Ser gjerne RLC fra start.

England virker veldig farlige på dødballer, ikke en dum egenskap det. Slipper også til veldig få sjanser imot, så trenden fra kvalifiseringen og privatlandskampene fortsetter. 

BigTonyAdams
19.06.18 08:21

Litt mer presise foran kassa, så har dette laget her ei grei sjanse på kvarten i alle fall.

Ellers enig med jback over her, mer RLC i VM, var veldig frisk og god når han kom inn, ikke fullt så imponert over Dele Alli i går.
Han godt med første 20, for så forsvinne veldig utover kampen.

jback
19.06.18 08:37
BigTonyAdams: ikke fullt så imponert over Dele Alli i går.

Han er veldig bob-bob i mange kamper, dog er han ofte innblandet når det først blir mål. Mot lag som Panema ser jeg gjerne RLC fra start.

Er litt frem og tilbake ang Lingard, men han er ekstremt flink uten ball. Minner meg kanskje litt om Øyvind Leonhardsen som løp og løp. Typer som stresser spillerne til å gjøre feil er noe som gagner et lag ganske så mye. 

Sterling hadde igjen høye skuldrer i går, Rashford så langt friskere ut. Så blir spennende å se om Rashford starter neste. 

Både Sterling og Alli er på papiret flotte folk å kaste inn på utover kampen.

jback
19.06.18 08:42

Trippier, Henderson og Stones var meget gode i går. Trippier kan fort bli en nøkkelspiller for England. 

caliblue
19.06.18 10:25
KongOlav2: Sterling med 29 målpoeng i PL sist sesong

Sane har flere målpoeng i serien denne sesongen enn noen spiller i den tyske VM-troppen.

Så kan man alltids argumentere for at han burde vært med, men over tid vil man komme mye lenger med å gi spillere tillit på landslaget etter prestasjoner for landslaget, og ikke ut fra hva de gjør for klubblaget.

Det at Sterling scorer jevnt og trutt for City endrer ikke det faktum at Sterling nå har 21 kamper for England uten scoring.

Litt det samme med Alli. Han scorer hver tredje kamp i PL for Spurs, mens han scorer hver 13. kamp for England. Hadde han scoret hver 13. kamp for Spurs, hadde han ikke fått mye spilletid der.

BigTonyAdams
19.06.18 10:42
jback: Er litt frem og tilbake ang Lingard, men han er ekstremt flink uten ball. Minner meg kanskje litt om Øyvind Leonhardsen som løp og løp. Typer som stresser spillerne til å gjøre feil er noe som gagner et lag ganske så mye.  Sterling hadde igjen høye skuldrer i går, Rashford så langt friskere ut. Så blir spennende å se om Rashford starter neste.

Ja, er usikker selv hva jeg skal mene etter i går om Lingard.
Ekstremt bevegelig og kommer til mange sjanser, men blir veldig fort heit i hodet i avgjørende situasjoner.
Satser på at det var nerver av å spille sin første VM-kamp bare og at det løsner utover.

Ja, Sterling virker ikke å få det til på England.
Syntes han virker veldig utilpass, trur England hadde fått mer ut av han, om hadde spilt ren ving og fått ballen foran seg oftere.

Rashford var frisk ja.

Henderson var veldig god, styrte og balanserte midten perfekt for England.

molishani
molishaniInnlegg: 2305
19.06.18 11:44

Fullstendig latterlig å nedvurdere dette engelske laget. De hellige kuene i den tidligere engelske generasjonen som Gerrard, Lampard, Scholes og Rooney, disse immobile statuene klarte aldri å føre England til noe som helst. Nå er de byttet ut med Kane, Sterling, Lingard og Henderson, og jeg er sikker på at det er til det bedre. Mye mer bevegelse enn tidligere, England kommer langt i år!!

Samp
SampInnlegg: 6549
19.06.18 16:11

Vil se England mot ordentlig motstand før jeg gjør noen vurdering.  Dette tunisiske landslaget er noe av det svakeste jeg har sett i VM på lenge. Greie nok ballspillere (som spiller i enkelte brukbare franske klubber, i Saudi-Arabia etc), men et veldig dårlig lag/kollektiv. Spillerne satt vidt forskjellig presshøyde, jobbet en og en, dårlig organisert i etablert forsvar både i åpent spill og på dødball og kom med få spillere fremover på banen. Blir ikke mo i knærne av at England såvidt tok denne «skalpen».

(Innlegget ble redigert 19.06.18 16:12)

mags77
mags77Innlegg: 233
19.06.18 21:36

Hvis jeg ser litt på oppsettet fremover og Mexico vinner sin pulje samt at Brasil vinner sin pulje, da er det vel en stor fordel for England å jo nummer to i pulja? Eller tar jeg helt feil? Blir de nummer to i pulja møter de vinneren i gruppe h som mest sannsynlig blir Senegal, og vinner de den møter de så vinneren av Mexico mot nummer to i pulje c som mest sannsynlig blir Polen i kvarten?

caliblue
19.06.18 21:49

Det er en risiko for at både Frankrike, Brasil og Tyskland havner på samme side av oppsettet, så man risikerer at England og Belgia allerede er klare før de møtes og ser seg tjent med å tape siste gruppekamp.

Bacary
BacaryInnlegg: 18859
20.06.18 22:22

Ikke første gang Kyle Walker kløner det til med en håpløs forseelse. Litt sent ute, men handler om mandagens straffesituasjon. 

Everenga
EverengaInnlegg: 4382
20.06.18 23:58

Det som er nytt med Southgate er at England har en plan B og også C I og med Vardy. England har stort sett alltid hatt veldig dogmatiske trenere inkludert utlendingene Eriksson of Capello som har hatt en vei og holdt seg til den. 

KongOjo
KongOjoInnlegg: 2535
21.06.18 07:54

Liten skandale hvis ikke Rash starter neste kamp. Var glimrende før VM og var veldig god når han kom inn mot Tunisia. Burde være en no brainer, Sterling er stort sett alltid for het i pappen når det blir ekstra store anledninger.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 11637
21.06.18 07:57

Peps påvirkning på tenkemåte rundt fotball i England kan sel sakt ikke overvurderes og da drypper det også selvsagt litt på klokkeren i landslagstårnet.

jback
21.06.18 09:16

Stones hadde 99% treffsikkerhet mot Tunisia. Lingard løp mest og hadde flest sprinter for England og Trippier hadde flest nøkkelpasninger. 

Det er vel tre spillere som sjeldent får de store overskriftene, men som uten tvil har egenskaper som kan gagne et lag stort om dem har prikket inn formen. 

Maguire gjorde noen rare feil, men kom seg utover kampen. Kjente nok på presset. 

Jeg ser ikke bort i fra at Sterling får en ny sjanse mot Panema. Virker veldig usikker, men får han seg en god kamp under beltet kan det lette på trykket. 

Veldig frem og tilbake ang Alli. Ikke verdens beste i det oppbyggende spillet, men han besitter matchvinner-egenskaper og er en ekkel spiller å møte. 

(Innlegget ble redigert 21.06.18 09:17)

Nordavind1
Nordavind1Innlegg: 479
21.06.18 11:08
mags77: Hvis jeg ser litt på oppsettet fremover og Mexico vinner sin pulje samt at Brasil vinner sin pulje, da er det vel en stor fordel for England å jo nummer to i pulja? Eller tar jeg helt feil

Enig.

For 8-dels finalen spiller det ikke så stor rolle. Blir uansett Senegal, Japan, Colombia eller Polen, fire lag England bør kunne ta.
Men for en eventuell kvartfinale kan det ha mye å si om man blir 1 eller 2 i gruppa si, så lenge Tyskland ikke vinner gruppe F.
Realistisk sett havner man i kvartfinale mot Brasil eller Tyskland hvis man vinner gruppa, blir man nummer to kan man få kvartfinale mot lag som Sverige, Mexico eller Serbia. 

Blir interessant å se oppgjøret mot Belgia hvis begge lag er klare for 8-dels finalen og 2.plass i gruppe vil være best i det videre cupspillet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg