Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VAR i VM-Suksess eller fiasko?

NYTT TEMA
Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 8367
13.06.18 00:32

Tenker vi trenger en tråd om VAR nå som det for første gang introduseres i VM. Her kan det diskuteres ulike VAR situasjoner som vil oppstå i mesterskapet og kanskje vi 15.juli kan komme med en endelig konklusjon angående videodømming i VM-Suksess eller fiasko?

Anelka2
Anelka2Innlegg: 19249
13.06.18 08:03

Håndteres det på samme måte som i prøve-VM ifjor blir det total fiasko. 

Iucky
IuckyInnlegg: 11873
13.06.18 09:56

Jeg tror det kommer til å bli et helvetes styr, så det er bare å stålsette seg. Mange av dommerne har lite erfaring med VAR, så feil kommer til å bli gjort og kontroversene kommer til å bli mange.

Det kommer også til å føre til forvirring på stadion, og drepe mye av øyeblikkets magi.

Jeg var positiv til VAR, men har snudd litt etter å ha sett det i bruk. Synes nå kun det bør brukes der det er et objektivt korrekt svar. Var ballen inne eller ute? Var det offside eller ikke? Var det riktig spiller som fikk kort?

Der problemene oppstår er denne "clear an obvious error" i forbindelse med f.eks. straffer, der det uansett vil være en subjektiv vurdering. Er redd dette mesterskapet vil huskes av spillere som løper bort og omringer dommer mens de tegner firkant med hendene som tegn for at han må bort og se på skjermen. La oss håpe jeg tar feil!

(Innlegget ble redigert 13.06.18 09:56)

Iucky
IuckyInnlegg: 11873
13.06.18 10:06

Nytt av året i forbindelse med VAR er også at spillere kan straffes senere i samme kamp, dersom noe ulovlig plukkes opp på kamera i løpet av kampen som dommeren ikke fikk med seg da det skjedde.

Så en spiller kan f.eks. få gult eller rødt kort i pausen, dersom han gjorde en forseelse som dommeren blir gjort oppmerksom på i etterkant. Her kommer det garantert til å bli noen kontroverser.

Det har såvidt jeg vet også blitt testet veldig lite, skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal gjøre nyvinningene i store mesterskap der konsekvensene av feil er størst.

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 57463
13.06.18 10:10
Iucky: Så en spiller kan f.eks. få gult eller rødt kort i pausen,

og i mellomtiden kan han ha lagt en målgivende pasning.. Strykes målet da om han får rødt?...

Elguaje
ElguajeInnlegg: 20660
13.06.18 10:18
Iucky: Mange av dommerne har lite erfaring med VAR,

Er vel her det störste problemet kommer. Man ser jo f.eks i Serie A at VAR har fungert bra, men der trengte også dommerne tid for å bli vant til systemet. 

Behmann
BehmannInnlegg: 2143
13.06.18 16:32

Jeg gleder meg til all VAR-dramatikken. Det har jo fungert utmerket i hockey og jeg tror det vil fungere enda bedre i fotball. Vi trenger VAR siden det er så mange vanskelige avgjørelser for dommerteamet gjennom en kamp.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 20209
13.06.18 16:33

Går ikke an å sammenligne hockey og fotball. To idretter som helt forskjellig når det kommer til kampens egenart og flyt. Hockey har f.eks mange stopp og pauser i spillet under en kamp på tre perioder, fotball har ingen.

Royu
RoyuInnlegg: 10240
13.06.18 16:45

Forskjellen er at det ikke er effektiv spilletid og ting er litt mer kompleks enn i hockey. Reglene der er ganske simple.

sexxes
sexxesInnlegg: 13191
13.06.18 18:15

VAR er det samme som VAD?

notforfun
notforfunInnlegg: 656
15.06.18 22:28

OK. Dette var den eneste var-tråden jeg fant. Burde kanskje starte en ny en. Kan noen forklare meg var. Costa skårer i kveld etter en klar albue.  Det blir mål 7 sek etter. Mener var- dommerne  at det ikke var albue, eller er dette forseelser de ikke skal bry seg om. Hva skal var brukes til?

sexxes
sexxesInnlegg: 13191
15.06.18 23:15

Formoder at VAR OG VAD er det samme, men hvorfor sier man HD og AD, og ikke MR og AR i såfall? På norsk blir VAR bare teit.

Bleke
BlekeInnlegg: 17146
15.06.18 23:29
notforfun: OK. Dette var den eneste var-tråden jeg fant. Burde kanskje starte en ny en. Kan noen forklare meg var. Costa skårer i kveld etter en klar albue.  Det blir mål 7 sek etter. Mener var- dommerne  at det ikke var albue, eller er dette forseelser de ikke skal bry seg om. Hva skal var brukes til?

Det jeg tror mange misforstår eller ennå ikke fått med seg er at VAR er jo kun en dommer som ser alt i en monitor. Retningslinjene til FIFA er også utformet slik at det kun er til hjelp for en dommer, og ikke noen som skal avgjøre situasjoner. I siste instans er det dommeren som bestemmer.

VAR skal egentlig kun gripe inn når det er en feilaktig avgjørelse som fører til mål, ved straffesituasjoner hvor dommeren ikke får med seg alt, farlige/stygt spill, eller feilaktig identitet.

Man kan jo argumentere for at den situasjonen til Costa ikke direkte fører til målet, selv om et frispark ikke ville ført til målet. I tillegg er det kun tydelig og åpenbare feil som blir kommunisert til dommeren. Det kan jo også argumenteres at den situasjonen ikke var tydelig nok til å ta tak i.

Flere opplysninger her.

Enzino
EnzinoInnlegg: 37848
16.06.18 13:13

Klar straffe, og VARs første hakk i beltet på vei mot suksess i dette mesterskapet!

Anelka2
Anelka2Innlegg: 19249
16.06.18 13:16

Korrekt bruk av VAR, og ikke tok det for lang tid heller så den der var eksemplarisk. 

Skrtel
SkrtelInnlegg: 10279
16.06.18 14:16

For meg er VAR noe negativt selv om de får det til å fungere i praksis. Fotballen blir alt for seriøs om det ikke skal være mulig å ha feil og kontroverser som avgjør kampene. Slik har det alltid vært, og det har aldri hatt noen dramatisk følger fordi fotball tross alt bare er sport. Nå har blitt så mye penger på spill i fotballen at man ikke har råd til at det gjøres feil lenger, og det syns jeg er synd. 

Samuh0lm
Samuh0lmInnlegg: 8799
16.06.18 17:08

Hvor var VAR i Island-Argentina kampen? (Og nei, vi trenger ikke diskutere Messi/Ronaldo, straffebommen osv..)

Hvorfor ble ikke VAR brukt da Argentina ville ha straffe etter ca.79min?

spårt
spårtInnlegg: 3124
16.06.18 17:38
Samuh0lm: Hvorfor ble ikke VAR brukt da Argentina ville ha straffe etter ca.79min?

VAR er nydelig, men det hjelper jo ikke når det ikke brukes...

Samuh0lm
Samuh0lmInnlegg: 8799
16.06.18 18:46

Men sitter det ikke 4-5 folk (faktisk oppkledd) i dommerdrakt og følger med på skjermer hele tiden? Da må jo dommeren få beskjed på øret når han ikke får med seg at det er en forseelse..

-Jolla
-JollaInnlegg: 17769
16.06.18 22:18
Samuh0lm: Men sitter det ikke 4-5 folk (faktisk oppkledd) i dommerdrakt og følger med på skjermer hele tiden? Da må jo dommeren få beskjed på øret når han ikke får med seg at det er en forseelse..

Ja. Dommerne sitter der og sier til hoveddommer at det var kontakt i situasjonen og at det kan dømmes straffe. Dommer kan da svare at han så at det var kontakt, men at hans vurdering ut ifra fakta er at det ikke er nok til at det skal dømmes straffe. Han velger derfor å holde seg til den originale avgjørelsen.

Hvis dommer ikke hadde fått med seg at det hadde vært en felling der, så hadde han nok forandret mening når han hørte at det var en felling, men ettersom han hadde fått med seg at det var en felling, og allerede dømt ut ifra dette så lar han den gå.

Det er ikke en stor feil. Mulig at det er en situasjon som i 70% av tilfellene blir dømt straffe, men det betyr ikke at det alltid dømmes straffe. Tolkning og vurdering av regelverket er opp til den enkelte dommer.

Edit: Bare for å gjøre det klart så mener jeg ikke at det hadde vært feil av dommer å gi straffe der, jeg mener til og med at det hadde vært mer rett av dommer å gi straffe der, men jeg mener også at dommere både i rettsinnstanser og idrett skal få tvilen til gode, og at vi skal stole på at de har gjort et korrekt valg ut ifra sin personlige forståelse for situasjonene. Mandatory minimums er noe drit.

(Innlegget ble redigert 16.06.18 22:21)

gebo70
gebo70Innlegg: 96
16.06.18 22:23
Royu: Forskjellen er at det ikke er effektiv spilletid og ting er litt mer kompleks enn i hockey. Reglene der er ganske simple.

Du trenger virkelig å sette deg inn i hockey, du har overhode ikke peil. Forøvrig burde fotball hatt effektiv spilletid også. Så jævla trøtt av å se på folk som aldri kommer seg av banen på bytte. Eller holder på død når det er 5 minutter igjen og 1-0 ledelsen skal forsvareres 

-Jolla
16.06.18 22:25

Tar forøvrig og limer inn mine to innlegg om VAR sålangt i VM (visste ikke at det var en egen tråd for det.)

Kamptråd: Portugal - Spania 15/6-18

"   Angående VAR-situasjonen så vil jeg begynne med å si at jeg er en stor tilhenger av VAR.

Jeg mener derimot at det helt klart var et frispark i forkant av målet til Spania, og at VAR således burde ha brukt innflytelsen sin til å få målet annullert.

Det som er problemet her (og i andre situasjoner) er ikke VAR, men hvordan det brukes. Det er ikke noe feil i at det sitter kvalifiserte dommere og vurderer TV-bilder med repriser, og jeg mener at på grunn av at man har kvalifiserte dommere som vurderer TV-bilder med repriser så kommer de sjeldent eller aldri til å ta feil. Det som derimot spiller inn er instruksene og direktivene de jobber under, som jeg mener kan være feil (og som helt klart i denne situasjonen er feil).

Jeg kan love dere at dommerne i boksen mener at det er frispark, så da er det eneste som stopper dem fra å annullere målet hvilke direktiver de har å forholde seg til. I utgangspunktet skal de kun bryte inn hvis dommer gjør en grov feil. Og definisjonen HER er der det kan bli rom for tolkninger.

Jeg kan ikke forstå annet enn at VAR har veldig strenge regler i dette mesterskapet (siden det er ny teknologi) om hvor stor/grov feil dommer må gjøre før de skal anbefale dommer å skifte mening. For eksempel kan det være en så enkel regel som at de spør hoveddommer om han så situasjonen med DC og Pepe, hvis dommer da sier at han så den, og ikke følte at det var noe særlig, så vil da altså VAR bare måtte akseptere at dommer har vurdert situasjonen. Han har vurdert den feil, men ikke med overlegg, og han har ikke sett feil.

Edit: Og bare sånn for å ha det klar, selv om VAR mener at det kvalifiserte til en grov feil, så kan de ikke overstyre dommer. Da kan de si til dommer at de anbefaler at han ombestemmer seg, men Hoveddommer kan bare velge å ignorere hele VAR-bua, og fortsatt ha sitt på det rene (altså følge reglene som er pålagt ham/henne.)    "

(Innlegget ble redigert 16.06.18 22:26)

-Jolla
16.06.18 22:26

Argentina - Island

"   Gode innlegg fra caliblue her, og jeg hadde ett i går også for å prøve å påpeke hvordan VAR opererer.

En liten finurlig ting her som jeg kan bruke for å forklare hva som menes er at hvis dommeren hadde gitt Pavón gult kort i straffesituasjonen, da altså for å direkte filme (ingen kontakt, til forskjell fra overspilling (en differanse som det virker som om flere sliter med)) så hadde VAR anbefalt sterkt at kortet ble trukket tilbake og at det hadde blitt gitt straffe til Argentina. For da har man faktisk en situasjon hvor dommeren ikke bare vurderer, i mangel av ett bedre ord, feil, men også oppfatter situasjonen feil og tror at det ikke er kontakt, dermed altså en grov feil.

Siden dommer ikke ga Pavón gult kort, men heller ikke ga Argentina straffe så kan man dermed forstå at dommeren så situasjonen, så at det var kontakt og vurderer at det ikke er nok for straffe.

Så man kan på en rar måte si at det ikke blir straffe til Argentina, på grunn av at Argentina ikke blir dømt for filming.   "

Royu
RoyuInnlegg: 10240
16.06.18 22:54
gebo70: Du trenger virkelig å sette deg inn i hockey, du har overhode ikke peil. Forøvrig burde fotball hatt effektiv spilletid også. Så jævla trøtt av å se på folk som aldri kommer seg av banen på bytte. Eller holder på død når det er 5 minutter igjen og 1-0 ledelsen skal forsvareres

Mer peiling enn deg hvert fall. Benekter du at fotball har mer komplekse regler/tolkninger enn hockey?

jonas
jonasInnlegg: 33877
16.06.18 23:05
Samuh0lm: Hvorfor ble ikke VAR brukt da Argentina ville ha straffe etter ca.79min?

Jeg tror noe av poenget med VAR er at dommeren bestemmer når det skal brukes. Hvis spillerne skal kunne kreve VARing vil det nok bli temmelig oppstykkede kamper.

(Innlegget ble redigert 16.06.18 23:11)

SalSomer
SalSomerInnlegg: 8603
16.06.18 23:21

Jeg kan særdeles lite om hockey, så jeg skal ikke si noe om kompleksiteten i den sporten, dog jeg vet at sporter som oftest er ganske mye dypere/komplekse enn det kan virke som når man ser dem fra utsiden.

Men jeg vil poengtere at i amerikansk fotball er videodømming blitt benyttet i NFL siden 1999 og i college siden 2006, så dette med at det ikke fungerer i en sport med komplekse regler stemmer rett og slett ikke. Skulle jeg argumentert mot VAR ville jeg heller holdt meg til argumentene om effektiv spilletid og stopp i spillet, noe som jo ikke er et problem i amerikansk fotball, men som kan være et problem i fotball.

gebo70
gebo70Innlegg: 96
17.06.18 08:32
Royu: Benekter du at fotball har mer komplekse regler/tolkninger enn hockey?

Siden jeg ser både fotball og hockey; fotball har ikke mer komplekse regler/tolkninger enn hockey. Så ja, det benekter jeg.

Siden du påstår noe annet, kunne du kanskje lagt fram eksempler på denne forskjellen i kompleksitet?

goggen48
goggen48Innlegg: 1140
17.06.18 08:38

Hvis dommer gir feil rødt kort , spiller går ut setter seg i garderoben skifter og reiser, så ser det på kamera etterpå det var feil.

skal de da ringe han, be han komme tilbake og spille videre?

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16497
17.06.18 08:49
goggen48: skal de da ringe han, be han komme tilbake og spille videre?

Det er vel for sent om han allerede har fått en slant til bussen hjem.

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 13530
17.06.18 12:10

Jeg tror VAR kommer til å ødelegge en god del av opplevelsen. Den store appellen med fotball er den øyeblikkelige eksplosjonen av følelser rett etter scoring. Skal man nå måtte vente flere minutter på en avgjørelse på om det var hårfin offside eller for mye holding i feltet på corner blir denne magien borte. Usikkerheten rundt hvorvidt målet blir stående er rett og slett et stort antiklimaks, og man går ikke bananas på samme måten to minutter etter som i sekundene rett etterpå.

Klikk for å gå tilbake til toppen