Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

De beste spillerne du har sett i VM

NYTT TEMA
Padrino
PadrinoInnlegg: 651
20.06.18 10:46

Sett opp de beste 11 (eller 23, som i en full VM-stall) spillerne fra de VM-ene du kan huske. Jeg har sett alle fra 1998, og har kun inkludert spillere som har nådd helt frem til finalen i min VM-tropp. Kan bli spennende å se om noen spillere fra årets VM klarer å spille seg inn på dette mesterlaget...

MIN ALL-STAR SQUAD

Keepere
Manuel Neuer - Tyskland (2010, 2014, 2018)
Gianluigi Buffon - Italia (2002, 2006, 2014)
Iker Casillas - Spania (2002, 2006, 2010, 2014)

Her var det knallhard konkurranse. Oliver Kahn ville være med i troppen, men landsmann Neuer er den beste keeperen jeg har sett. Buffon og Casillas har vært toppkeepere over lengre tid i Europa, men Manu tar denne.

Sidebacker
Phillip Lahm - Tyskland (2006, 2010, 2014)
Roberto Carlos - Brasil (1998, 2002, 2006)
Marcos Cafu - Brasil (1994, 1998, 2002, 2006)
Gianluca Zambrotta - Italia (2002, 2006, 2010)

Fire fantastiske backer. Setter Lahm og Carlos høyest, men Cafu er ekstremt nære en plass. Zambrotta også er en herlig backtype, og passer godt inn som backup på begge sidene. Sergio Ramos sin backprestasjon i 2010 fortjener en plass, men han kommer inn som midtstopper.

Midtstoppere
Fabio Cannavaro - Italia (1998, 2002, 2006, 2010)
Lillian Thuram - Frankrike (1998, 2002, 2006)
Carles Puyol - Spania (2002, 2006, 2010)
Sergio Ramos - Spania (2006, 2010, 2014, 2018)

Solid gjeng. Cannavaro er mitt førstevalg. Enestående i 2006. Thuram var med i finalen både i 1998 og 2006, og var en av de beste noensinne. Både Puyol og Ramos var gode i 2010, og Ramos har muligheten til å nå langt i 2018 også. Begge to er svært nære en plass på laget.

Midtbanespillere
Sergio Busquets - Spania (2010, 2014, 2018)
Javier Mascherano - Argentina (2006, 2010, 2014, 2018)
Andrea Pirlo - Italia (2006, 2010, 2014)
Toni Kroos - Tyskland (2010, 2014, 2018)
Xavi Hernandez - Spania (2002, 2006, 2010, 2014)
Andres Iniesta - Spania (2006, 2010, 2014, 2018)

En gjeng som sjelden mister ballen. Mascherano og Busquets har levert fantastiske VM, men italienske Pirlo tar registarollen i dette laget etter hans prestasjon i 2006. Xavi og Iniesta fra overlegne Spania i 2010 kommer også med, mens Toni Kroos får plass på benken etter hans VM i 2014. Vieira var nære...

Angrepsspillere
Lionel Messi - Argentina (2006, 2010, 2014, 2018)
Rivaldo - Brasil (1998, 2002)
Ronaldo - Brasil (1998, 2002, 2006)
Thierry Henry - Frankrike (1998, 2002, 2006, 2010)
Ronaldinho - Brasil (2002, 2006)
Zinedine Zidane - Frankrike (1998, 2002, 2006)

Så til kremen av ballsparkere. Tidenes beste Messi må med etter finale i 2014. Zidane med enorme prestasjoner i 98 og 06, og Ronaldo med det samme i 98 og 02. Det gjør at fantastiske Rivaldo, Ronaldinho og Henry må ta benken på dette laget.

BESTE XI
:::::::::::::::::::::::::::::::: Manuel Neuer
:::::::::::::: Lillian Thuram ::::::::::: Fabio Cannavaro
Phillip Lahm ::::::::::::: Andrea Pirlo  ::::::::::::: Roberto Carlos
:::::::::::: Xavi Hernandez ::::::: Andres Iniesta
::::::::::::::::::::::::::::::: Zinedine Zidane
::::::::::::: Lionel Messi ::::::::::::::::::: Ronaldo Lima

Klarer du å stable sammen et bedre lag?
Har jeg glemt noen?

(Innlegget ble redigert 20.06.18 10:54)

progman2
progman2Innlegg: 6304
20.06.18 11:05

Har sett VM siden 1974 så det er litt av hvert å velge fra...

Keeper:
Jan Tomachevski

Forsvar:
Manuel Amoros, Ruud Krol, Franz Beckenbauer, Paolo Maldini

Midtbane:
Diego Maradona
Johan Cruyff (hvor som helst egentlig...)
Michel Platini
Zinedine Zidane

Angrep
Gerd Müller, Ronaldo (den egentlige - dvs, Brasil)

Padrino
21.06.18 09:43

Cristiano Ronaldo viser til nå at han vil være med denne gjengen å spille fotball. Klarer han å ta Portugal til finalen så må Messi, Zidane og den originale Ronaldo passe seg...

FranciscoM
FranciscoMInnlegg: 1493
21.06.18 17:03

Miroslav Klose, tidenes mestscorende i VM, burde vel også nevnes.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 15337
21.06.18 17:13

:::::::::::::::::::Lehman::::::::::::::::

D. Alves:::::Pepe::::::S.Ramos::::Alba
:::::::::::::::Van Bommel:::::::::::::::
::::::::Palacio:::::::Prince Boateng:::::
C. Ronaldo::::::::::::::::::::::::Neymar

:::::::::::::::Diego Costa::::::::::::::::

En gjeng det er vanskelig å ikke bli glad i < 3

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 30518
21.06.18 17:19
LaGoeba: :::::::::::::::::::Lehman:::::::::::::::: D. Alves:::::Pepe::::::S.Ramos::::Alba
:::::::::::::::Van Bommel:::::::::::::::
::::::::Palacio:::::::Prince Boateng:::::
C. Ronaldo::::::::::::::::::::::::Neymar :::::::::::::::Diego Costa:::::::::::::::: En gjeng det er vanskelig å ikke bli glad i < 3

Synes du kunne skvist inn Balotelli.

Ellers ser det ut som et lag etter mitt hjerte.

(Innlegget ble redigert 21.06.18 17:20)

LaGoeba
21.06.18 18:28
Tjaaah: Synes du kunne skvist inn Balotelli. Ellers ser det ut som et lag etter mitt hjerte.

Det var en tøff kamp om plassene, Super-Mario fikk bli supersub i denne omgangen.

Burde vel funnet plass til typer som både C. Sanchez og De Jong også, men det var en tøff kamp om plassene. Kahn kunne vel utfordret landsmannen i buret også. 

Et lag jeg ville gitt mye for å få opplevd gå ut sammen på matta. 

Tjaaah
21.06.18 19:44
LaGoeba: Det var en tøff kamp om plassene, Super-Mario fikk bli supersub i denne omgangen. Burde vel funnet plass til typer som både C. Sanchez og De Jong også, men det var en tøff kamp om plassene. Kahn kunne vel utfordret landsmannen i buret også. Et lag jeg ville gitt mye for å få opplevd gå ut sammen på matta.

Skulle til å nevne Mexes også, men de to stopperne der er vanskelig å overgå.

Hadde vært gøy å sette opp to lag, og se de spille mot hverandre. De Jong hadde jeg nesten glemt ja. Flott forbilde for ungdommen!

(Innlegget ble redigert 21.06.18 19:44)

Enzino
EnzinoInnlegg: 37848
21.06.18 20:11

----------------Buffon

Cafu - Cannavaro - Pastarella - Carlos

------- Deschamp - Socrates

----------- Zidane -  Zico

--------------Maradona

-------------Ronaldo (Br)

Subs:

Neuer

Zoff

Thuram

Zambrotta

Gentile

Nesta

Xavi

Falcao

Eder

Messi

Ronaldo (Pt)

Henry

Manager (defensiv organisering):

Beckenbauer

Ass. manager (offensiv samhandling):

Tele Santana

b0lle
b0lleInnlegg: 13513
21.06.18 20:34

Tim Cahill er selskreven. Det han har gjort i VM for et svakt lag overgår det meste.

Everenga
EverengaInnlegg: 4910
22.06.18 10:07

Roger Milla i 1990. Var utgammel og holdt ikke en hel kamp men for en impact-spiller.

Ellers er langt over alt og alle Maradona som dro med seg et helt anonymt Argentina lag til VM gull i 1986 og så et forferdelig Argentina lag til finale i 1990 før han pinadø i et last hurrah er i ferd med å gjøre noe lignende i 1994 før kokainbruken blir et lite hinder.

All verdens geitereferanser fra Ronaldo vil aldri løfte ham til Diegos høyder.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27593
22.06.18 10:42
Everenga: før kokainbruken blir et lite hinder

Kun et lite et. 

Vi som er så gamle at vi knapt orker gå over tunet for å se til postkassa, har en tendens til å minnes eldre bravader med langt større glede enn det som har skjedd i aller mest moderne tid. Jeg har ingen sjanse til å sette opp noen ønskeellever for noen av de tre-fire foregående mesterskapene, så en slik oppgave er for meg nødt til å inneholde spillere fra ('82-) '86-'94. Det behøver imidlertid ikke bli så ille, det heller, selv om ungdommen i dag neppe forstår den mimretrangen vi som har opplevd begge verdenskriger og Titanics forlis ikke helt greier å slippe fra. 

Målvakt: Fristende å plukke ut Dasajev, men jeg faller ned på Michel Preud'homme, siden tataren helst var verdens beste før han og jeg var ordentlig på fornavn. Han sto ganske godt han belgier'n også, må sies. 

Forsvar: Det må bli noe italiensk. Kanskje mye italiensk, til og med. Franco Barese (for å få med enda en Staffan Lindeborg-referanse) er selvskreven som libero. Fernando De Napoli får tilslaget som høyreback, selv om han nok gjorde seg bedre som høyrealternativ i et 3-5-2. Usedvanlig kjekk fyr, som naturligvis (nesten) like mye får plassen for sin uimotståelige sjarm som sine fotballtaktiske kunnskaper. Forstopper må bli Riccardo Ferri, som alltid ble holdt i øra av Baresi, og så tar vi med en gammal traver på venstreback i Anatolij Dem'janenko. Kanskje i overkant forutsigbart (når det kommer fra min penn), men det er bare fordi han var så forbaska god når han var på sitt beste (tidlig '80-tall til rundt '86-'87). Litt væl offensivt i sum, kan hende, men det får våge seg. 

Midtbane: Enhver firer må ha et anker, og her ender jeg på Franky Van der Elst. Jeg er nok litt preget av at jeg stadig arbeider med Italia '90-kvaliken som en evig hovedoppgave, men fytti rakker'n hvilken aura han utstrålte bak alle disse hodestups offensive belgierne på denne midtbanen, også i selve '90-turneringen (sterkest konkurranse fikk han så klart av Sergej Alejnikov, men det råtne '90-mesterskapet sett fra et SSSR-ståsted bikket denne gang favøren vekk fra en sovjeter). Til høyre sender jeg utpå Gennadij Litovtsjenko. En av Lobanovskijs aller mest betrodde folk, og som oftest blant de aller første navnene ned på den kommunegrå sovjetiske trenerblokka. Fabelaktig spiller voller Einsatz, og som hadde et av 80-tallets mest hyfsade skuddbein (hans høyre). Til venstre står Éder. Det skulle holde å vise til et par av målene hans i Spania-VM (jeg tenker på det i åpningskampen (selv om det inntraff mot Sovjetunionen) og det han hadde mot Skottland). På offensiv midtbane skal Falcão få holde til. Det til tross for at han vel var en bestanddel i en påstått defensiv toer med Toninho Cerezo den gang i '82.

Fremst: Diego Maradona. Ronaldo. Jøye meg. Her lurte seg inn en fra 1998 og 2002, gitt. 

Det er en hurtig sammenrasket ellever som ikke en gang ville vært mitt ultimate valg dersom jeg hadde satt meg ned for å finstudere kandidater. Likevel tør jeg presentere den som et slags alternativ i denne konkurransen. Jeg utfordrer så jakral til å la oss få se hans elleve. 

Andropov
AndropovInnlegg: 33425
22.06.18 10:46

Jerzy Slazek må vel nevnes i denne tråden.

Everenga
EverengaInnlegg: 4910
22.06.18 10:50
mikemodano: Michel Preud'homme

Utrolig undervurdert i ettertid. Han tok vel over for Pfaff også. Keepere har de hatt greie på i Belgia.

mikemodano
22.06.18 10:52
Everenga: Han tok vel over for Pfaff

Ja, det gjorde han. Begge hanket de vel hjem en individuell pris som VMs beste også, i henholdsvis '82 (? - Pfaff) og '94.

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 12395
22.06.18 11:07

Fra 1998 og fremover:

Buffon
Cafu - Cannavaro - Thuram - Carlos
                   Xavi - Pirlo
          Messi - Zidane - Rivaldo
                    Ronaldo

Reserver: Kahn, Lahm, Puyol, Iniesta, Ballack, Klose, Ronaldinho

LaGoeba
22.06.18 17:19
Tjaaah: De Jong hadde jeg nesten glemt ja. Flott forbilde for ungdommen!

Hvem kan vel glemme silkefoten hans.

Hadde vært artig å sett to XI-er av denne typen opp mot hverandre, ja. Satt inn effektiv spilletid, så kunne man sett hvor lenge en kamp egentlig kunne vart.

Tjaaah
22.06.18 17:21
LaGoeba: Satt inn effektiv spilletid, så kunne man sett hvor lenge en kamp egentlig kunne vart.

Haha, det hadde sikkert blitt verre enn cricket.

LaGoeba
22.06.18 17:38
Tjaaah: Haha, det hadde sikkert blitt verre enn cricket.

Sette av en uke i førsteomgang? Eller spørs vel på motstanderlaget.

Kunne vel satt opp en XI som dette, så kunne det blitt mye gøy:

:::::::::::::::::::::::Kahn::::::::::::::::::::::

:::::::::Stam::::Olaskoaga::::Materazzi::::::

Thuram:::::::V.Jones:::::Tardelli:::::Chiellini

:::::::::::::::::::::De Rossi::::::::::::::::::::

:::::::::::Koller::::::::::::::::Drogba:::::::::

Spissene blir valgt utelukkende fordi jeg skulle gjerne sett dem opp mot Pepe og Sergio Ramos. 

Tjaaah
22.06.18 17:43
LaGoeba: Spissene blir valgt utelukkende fordi jeg skulle gjerne sett dem opp mot Pepe og Sergio Ramos.

Bytte Koller med Totti kanskje? Og da mener jeg selvsagt denne verjonen.

Skulle likt å se Pepe sin reaksjon når han ble spyttet på. Han hadde vel reagert som om han ble truffet av hagl på størrelse med en bowlingball.

LaGoeba
22.06.18 18:26
Tjaaah: Bytte Koller med Totti kanskje?

Tenkte faktisk på han, men da denne versjonen (selv om det ikke er på landslaget) som vel er i samme periode for øvrig.

(Innlegget ble redigert 22.06.18 18:27)

Tjaaah
22.06.18 18:26
LaGoeba: Tenkte faktisk på han, men da denne versjonen som vel er i samme periode for øvrig.

Hahaha. Det der skulle jeg gjerne hatt en statue av i hagen.

LaGoeba
22.06.18 18:35
Tjaaah: Det der skulle jeg gjerne hatt en statue av i hagen.

Da er vi to!

Eksberten
EksbertenInnlegg: 28729
23.06.18 00:44
mikemodano: Ja, det gjorde han. Begge hanket de vel hjem en individuell pris som VMs beste også, i henholdsvis '82 (? - Pfaff) og '94.

Var vei i 86 Pfaff var den beste, i 82 var del vel Zoff?

Preud'homme var vel trolig Belgias nest beste i mange år (debuterte før 80), men ønsket nok ikke varme benken for sin eldre rival.

Med disse gode keeperne i minne måtte det ha vært ekstra trist for belgierne å ryke ut av hjemme-EM etter en rekke keepertabber av Filip De Wilde, som avsluttet sin landslagskarriere med å bli utvist i siste gruppespillkamp i EM 2000.

Tarins
TarinsInnlegg: 993
23.06.18 08:00

Riquelme for Argentina VM 2006! At den mannen ikke har fått flere VM er en skam i seg selv

mikemodano
23.06.18 08:04
Eksberten: Var vei i 86 Pfaff var den beste, i 82 var del vel Zoff?

Ja, gud, naturligvis. Temmelig hjernedødt av meg å ikke få treff på Zoff for '82 umiddelbart. 

Belgiske målvaktstradisjoner i moderne tid er ganske imponerende. Bak Pfaff, og før Preud'homme fikk lov til å gjøre seg ordentlig komfortabel med den internasjonale scenen, så fantes også andre habile folk som 'Jacky' Munaron og Gilbert Bodart, førstekeepere i henholdsvis Anderlecht og Standard Liège, begge forholdsvis tunge klubber i europeisk målestokk på 80-tallet. Filip De Wilde skulle siden avløse Munaron i Brussel, samt få en fin rekke kamper for det belgiske landslaget på 90-tallet. Så joda, målvakter har de lenge hatt god greie på. 

Padrino
24.06.18 11:43

Toni Kroos befester sin posisjon i denne troppen etter gårsdagen. Cristiano Ronaldo er veldig nære.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5374
24.06.18 12:03
LaGoeba: D. Alves:::::Pepe::::::S.Ramos::::Alba

Hvor er Materazzi?

kansas00
kansas00Innlegg: 22279
24.06.18 12:13

Ville funnet plass til Roberto Baggio et slikt lag. Hadde han ikke bommet på straffa i 1994 hadde han vært kongen av turneringa. Og i italia er han vel fremdeles ansett som en av de aller største, om ikke den største. Fant denne saken (under) her, som kanskje beskriver det hele litt godt...

Roberto Baggio er kanskje den eneste spilleren som alle i Fotball-Italia elsker. Han var en ren sjel i den moderne fotballens skitne verden.

Tormund
TormundInnlegg: 26906
24.06.18 12:17

Walter Zenga

Zambrotta Baresi Desailly Maldini

Stoichkov Zidane Mattheus Hagi

Maradona
                           Ronaldo(den ekte)

Offensiv slagkraft og italiensk brillianse i de bakre rekker. Uslåelig kombo.

Klikk for å gå tilbake til toppen