Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tyzkl4nd - zv3rige

NYTT TEMA
real-_-
real-_-Innlegg: 10035
24.06.18 00:24
Maradona_123: Men Mexico, Sverige og Tyskland får da helt lik målforskjell i dette scenarioet, og da går det på innbyrdes og/eller antall mål scoret? Mexico slår Tyskland på innbyrdes.

Slik i trur det er:

Om man har lik målforskjell i alle fire kamper så går man videre i kun de kampene som omhandler de tre aktuelle lagene. Sverige, Tyskland, Mexico.

Da har Tyskland 3p 2-2, Sverige 3p 2-2 og Mexico 3p 1-1. Mao så rykker Mexico på mindre mål scoret innbyrdes.

Og da vinner vel Tyskland gruppen på innbyrdes mot Sverige, kanskje.

(Innlegget ble redigert 24.06.18 00:25)

knut_m
knut_mInnlegg: 1710
24.06.18 00:58

Dette ser stygt ut for Sverige. De må slå Mexico i siste kamp. Men gjør de det, er de til gjengjeld garantert å få videre. Problemet er at de sannsynligvis da går videre på bekostning av Mexico, så Mexico kommer til å gjøre alt for å unngå at det skjer.

Jeg ser det er noen over her som har gjengitt reglene korrekt og en del som ikke ser ut til å ha truffet helt. Fair play kommer ikke til å bli avgjørende, om jeg tolker reglene korrekt. Lagene rangeres etter følgende kriterier, i synkende rekkefølge med hensyn til signifikans:

1: Antall poeng fra alle kamper i gruppen

2: Målforskjell fra alle kamper i gruppen

3: Antall scorede mål fra alle kamper i gruppen

Hvis to eller flere lag står likt etter alle nevnte kriterier rangeres de etter følgende kriterier, sortert etter signifikans:

4: Antall poeng fra kampene mellom de aktuelle lagene

5: Målforskjell fra alle kamper mellom de aktuelle lagene

6: Antall scorede mål fra alle kamper mellom de aktuelle lagene

7: Fair play

8: Loddtrekning

https://www.fifa.com/worldcup/news/tie-breakers-for-russia-2018-groups

Dersom de to siste kampene i gruppen ender 1 - 0 til Tyskland og 1 - 0 til Sverige, vil det kriteriet jeg har uthevet bety at Mexico ryker ut fordi man stryker kampene mot Sør-Korea. Når man så skal rangere Tyskland og Sverige, vil man stryke kampene mot både Sør-Korea og Mexico og dermed vil Tyskland vinne gruppen og Sverige ta andreplassen i henhold til kriterium nummer 4.

Dersom de to siste kampene ender 1 - 0 til Mexico og Sør-Korea, vil Sør-Korea havne sist i gruppa på grunn av færre scorede mål mot de andre lagene med 3 poeng. Deretter vil Sverige rangeres bak Tyskland på innbyrdes oppgjør.

Hvis Tyskland slår Sør-Korea med to mål eller mer, er de videre uansett hva som skjer i den andre kampen. Hvis Tyskland vinner 1 - 0 og Sverige slår Mexico 2 - 1, ryker Tyskland ut, mens Sverige vinner gruppen. 

dzk
dzkInnlegg: 12198
24.06.18 01:20
knut_m: Dette ser stygt ut for Sverige. De må slå Mexico i siste kamp.

Nah. De kan i teorien gå videre med både uavgjort og tap.

Stoner
StonerInnlegg: 12714
24.06.18 02:49
Rockeprins: Er det folk her inne på Vgd med vettet sånn noenlunde på plass som heier på Tyskland?

Selvfølgelig. De er våre brødre.

FadingMemory
FadingMemoryInnlegg: 542
24.06.18 03:13

Selvfølgelig heier vi på Fedrelandet. 

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 14596
24.06.18 03:38
dzk: Nah. De kan i teorien gå videre med både uavgjort og tap.

Uinteressant vurdering med mindre man mener at det er en sjanse for Tyskland skal tape mot et mye svakere lag som allerede er slått ut av VM.

(Innlegget ble redigert 24.06.18 03:39)

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 787
24.06.18 03:42
Folkflesk: Uinteressant vurdering med mindre man mener at Tyskland skal tape mot et mye svakere lag som allerede er slått ut av VM.

Det skal ikke mer til enn at Tyskland spiller 0–0 og Sverige spiller 1–1. Da går Sverige videre på bekostning av Tyskland.

For øvrig er Sør-Korea langt fra ute allerede. Hvis de slår Tyskland har de faktisk ganske gode sjanser til å gå videre! Kanskje ikke veldig sannsynlig, men de har i alle fall alt å spille for.

Mer info her:
https://vgd.no/sport/fotball-vm-2018/tema/1848348/tittel/den-uhyre-spennende-avslutningen-i-gruppe-f

Folkflesk
24.06.18 03:45
TheRedDevils: nei nazigjengen vil jeg aldri klare å holde på som nordman

Hallo mann, tok du en Han Solo i april 1940 for aldri å våkne opp igjen før nå?

(Innlegget ble redigert 24.06.18 03:51)

Folkflesk
24.06.18 03:46
Morten_1996: Det skal ikke mer til enn at Tyskland spiller 0–0

VELDIG sannsynlig at Tyskland nå, etter å ha reddet seg opp fra grava med 10 mot 11 mot Sverige, spiller 0-0 mot Sør-Korea og ryker ut av VM.

Man kan ha det artig med teoretiske perspektiver, men jeg ser egentlig ikke humoren her.

(Innlegget ble redigert 24.06.18 03:49)

Morten_1996
24.06.18 03:51

Tror ikke det er veldig stor sjanse for det, men det er vel hakket mindre utenkelig at et heltent avansement-jagende Sør-Korea klarer uavgjort, enn det du skisserte, at et allerede resignert og utslått Sør-Korea må klare å vinne mot Tyskland. 

(Innlegget ble redigert 24.06.18 03:52)

Folkflesk
24.06.18 04:04
Morten_1996: Tror ikke det er veldig stor sjanse for det, men det er vel hakket mindre utenkelig at et heltent avansement-jagende Sør-Korea klarer uavgjort, enn det du skisserte, at et allerede resignert og utslått Sør-Korea må klare å vinne mot Tyskland.

"Et avansement-jagende Sør-Korea".. De har 0 poeng og 1-3 etter to kamper. Kan du forklare menigheten hvordan i alle dager de skal gå videre?

(Innlegget ble redigert 24.06.18 04:04)

skattesjefen
skattesjefenInnlegg: 1122
24.06.18 04:15

Ikke vanskelig å få Sør-Korea videre, i teorien.

Sverige taper med to mål for Mexico, og så holder det med seier over Tyskland. Det siste skjer selvsagt ikke.

Morten_1996
24.06.18 04:24
Folkflesk: "Et avansement-jagende Sør-Korea".. De har 0 poeng og 1-3 etter to kamper. Kan du forklare menigheten hvordan i alle dager de skal gå videre?

Hadde du giddet å klikke på linken jeg la ved over her, så hadde du sett det. :-)

Som skattesjefen sier, hvis Mexico slår Sverige med to mål (eller mer), så går Sør-Korea videre med en hvilken som helst seier.

Hvis Mexico slår Sverige 1–0, så går Sør-Korea videre med alle mulige seierssifre utenom eksakt 1–0.

Ergo, hvis Sør-Korea vinner, så har de veldig gode muligheter til å gå videre! Som sagt, alt å spille for. :-)

kansas00
kansas00Innlegg: 20509
24.06.18 07:08

Skal bli interessant å følge hvordan tyskland og brasil vil posisjonere seg i løpet av kampen og dets forløp for å slippe å møte hverandre i en 1/8-finale. Er mange faktorer inne i bildet.

I siste kamp i brasil-gruppe møter jo brasil et serbia som faktisk har mulighet til å gå videre som egentlig ikke har spilt så allerverst. Ble snytt mot Sveits og slo nå costa rica.

I tyskland-gruppa har vel mexico-vunnet gruppa om de minst får uavgjort mot sverige. Da blir tyskland nr.2 med seier over sør-korea. 

Sånn statistisk før siste kampene iht. 11v11

Mexico - Sverige  2-3-4
Tyskland
- Sør-Korea 2-0-1

Brasil
- Serbia 1-0-0
Costa Rica - Sveits 1-0-1

EL-FERNANDO
EL-FERNANDOInnlegg: 56879
24.06.18 08:23

Helt etter alle bøker det darre der..

Corvus
CorvusInnlegg: 22525
24.06.18 11:09
Framsynt: Hvor mange "eksperter" her har selv spilt fotball på relativt høyt nivå (som meg selv)?Bare spør, siden mange utgir seg for å være eksperter på fotball.

Mener du det er må være en sammenheng mellom å ha spilt på et relativt høyt nivå, og å være ekspert på fotball?

Corvus
24.06.18 11:11
Maradona_123: Muller har virkelig blitt middelmådig med årene, lever på navnet og tidligere prestasjoner.

Har spiller ofte i en posisjon hvor han ikke får brukt sine beste egenskaper vil nå jeg si.

Men har ikke hatt noe bra VM til nå uansett.

Taururu
TaururuInnlegg: 1923
24.06.18 11:16

Lurer på hvorfor dommeren la til 5 min i går egentlig. Det var vel bare 5 bytter i andre omgang å legge til for. Ingen skader, eller Var, uthaling eller andre ting å legge til for.

Vil si svenskene ble straffet for å ikke spille skadet og bruke andre metoder på å hale ut tiden. Sett mange nasjoner som gjør det og hvor det burde blitt lagt til 10-12 min,men det at det bare blir lagt til 5min.

Så det riktige hadde vært å legge til 3, maks 4 minutter. Tiden er nok inne for effektiv spilletid, da det blir slutt på uthaling og dommerens tilfeldige vurdering av overtidstid.

Det kan ikke være sånn at usportslig opptreden lønner seg.

chelsea8
chelsea8Innlegg: 29515
24.06.18 11:17

Helt utrolig hvor uklokt svenskene spilte i tilleggstiden. 

bernt007
bernt007Innlegg: 22110
24.06.18 11:37
kansas00: Skal bli interessant å følge hvordan tyskland og brasil vil posisjonere seg i løpet av kampen og dets forløp for å slippe å møte hverandre i en 1/8-finale.

Hadde de hatt et tryggere utgangspunkt, ville det nok vært enda mer interessant med tanke på dette. Men nå må de jo først og fremst sørge for at de faktisk går videre. Skummelt for Brasil å spille på uavgjort mot et Serbia-lag som går videre med seier på brasilianernes bekostning.

R1ngrev91
R1ngrev91Innlegg: 378
24.06.18 11:39
Corvus: Mener du det er må være en sammenheng mellom å ha spilt på et relativt høyt nivå, og å være ekspert på fotball?

Så klart. Det kalles førstehåndserfaring. 

Du vil alltid ha store hull som fotballekspert dersom du ikke har brukt barne- og ungdomsårene på løkka, om det så være taktisk eller teknisk forståelse, eller om det så var de de fysiske og mentale rammevilkårene ulike posisjoner stiller til en spiller. 

Du kan tillære deg en viss teoretisk forståelse ved å tillegge deg informasjonen fra annenhånds-kilder (fotball på lavere nivåer er også nettop dette, men i mindre grad enn analyse via video og fagartikler), men aldri den samme helhetlige forståelsen som en som også har spilt på det nivået han prater om. 

(Innlegget ble redigert 24.06.18 11:41)

Corvus
24.06.18 11:43
R1ngrev91: Så klart. Det kalles førstehåndserfaring.
Du vil alltid ha store hull som fotballekspert dersom du ikke har brukt barne- og ungdomsårene på løkka, om det så være taktisk eller teknisk forståelse, eller om det så var de de fysiske og mentale rammevilkårene ulike posisjoner stiller til en spiller.

Selvsagt må en ha spilt fotball en god stund for å ha denne erfaringen.

Men tror absolutt ikke det er noe "krav" å ha spilt på noe høyt nivå. Har man spilt fra man er barn og til f.eks junioralder så har man alle forutsetninger for å være en såkalt fotballekspert.

kansas00
kansas00Innlegg: 20509
24.06.18 11:46
bernt007: Hadde de hatt et tryggere utgangspunkt

Kan jo hende i løpet av kampen at utgangspunktet faktisk blir trygt. Kampene spilles jo samtidig, så regner med at mobiler, nettbrett og annet blir flittig brukt både av brasilianere og tyskere. Tidlige mål i noen av kampene kan jo legge premissene for den andre parten. Uansett enig i at å spille for/på uavgjort resultat for brasil kan være livsfarlig for dem. Regner med at albanerne i det sveitsiske laget har sprøytet mye motivasjon og vilje inn i serberne.

(Innlegget ble redigert 24.06.18 11:50)

Tranquillo
TranquilloInnlegg: 6269
24.06.18 11:50

Digg at Sverige tapte. Å se på dem uten Zlatan er gørrkjedelig.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26758
24.06.18 11:51
Taururu: Lurer på hvorfor dommeren la til 5 min i går egentlig

Mest trolig fordi det var "en av de store" mot en av de litt mindre. Slik har verdensfotballen for lengst blitt, at de største skal gis så mange fortrinn kontra de litt mindre at de (så å si) alltid blir sittende igjen med gevinsten. Man så symptomene tidlig, da svenskene skulle hatt straffespark og Tyskland rødt kort. Det var for tidlig i kampen (får vi anta) til at dommer turte å blåse (jeg må innrømme at jeg trengte reprise for å forstå hvor alvorlig forseelsen var), men så tør man leke med tanken at dersom en liknende situasjon hadde oppstått i motsatt ende av banen, så...ja, det er, dessverre, lett å mistenke at også et slikt utfall ville ha gått i disfavør av Sverige. Trist, men leit.

molishani
molishaniInnlegg: 2353
24.06.18 11:55

Bra at FlakseSverige røyk på slutten der. Egentlig er det et tømmerhuggerlag som spiller på andres feil. Eller for å si det sånn, vi i Norden har en helt spesiell måte å spille på som ikke vinner fans, men som er uhyrlig effektiv. Må si jeg liker Tyskland og Mexico bedre, fotballen de står for, men samtidig var Sverige nærme denne gangen. Men nå kan Søta Bror pakke sekken og forberede seg på hjemreise, for de tapte 8delsfinalen 4 minutter og 50 minutter på overtid i går, dessverre.

Morten_1996
24.06.18 12:00
R1ngrev91: Så klart. Det kalles førstehåndserfaring.  Du vil alltid ha store hull som fotballekspert dersom du ikke har brukt barne- og ungdomsårene på løkka

Nå ser det dog ut som at mange eks-proffe «fotballeksperter» også har noen «store hull» – noen som kanskje ikke er like lette å tette.

axce
axceInnlegg: 19040
24.06.18 12:16

Tyskland hadde det beste laget på banen, og de største pøblene/drittsekkene i lagledelsen på benken, enkelt og greit.

(Innlegget ble redigert 24.06.18 12:20)

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4962
24.06.18 12:34
Rockeprins: Jeg står på mitt. Som ikke-tysker heier man bare ikke på Tyskland. Punktum.

Som ikke-svensk heier man bare ikke på Sverige. Punktum.

Folkflesk
24.06.18 13:04
chelsea8: Helt utrolig hvor uklokt svenskene spilte i tilleggstiden.

Ble for feige. Minner meg om Semb & co som skulle holde 0-0 mot Slovenia og la det andre resultatet i gruppa avgjøre avansementet.

Bra at feighet ikke alltid lønner seg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester