Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Styrer VM inn i avgrunnen

NYTT TEMA
Referee799
Referee799Innlegg: 6973
16.07.18 23:16
sexxes: Ble vel ikke spilt om sommeren i 1930, 50, 62, 78, 2010 og 14.

Sommer for den nordlige halvkule i hvert fall….

Anelka2
Anelka2Innlegg: 17964
16.07.18 23:18

sexxes:VM skal spilles om sommeren!? Ble vel ikke spilt om sommeren i 1930, 50, 62, 78, 2010 og 14. 

Noen skal kverrulere på alt. Si mai,juni og juli da vel. 

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 13016
16.07.18 23:51
Referee799: Å? Hvis kampene går på omtrent samme klokkeslett som under nylig avsluttet VM, så er det vel omtrent like stort TV-publikum? Det er ikke SÅ mange som har hatt sommerferie under VM nå heller!

Mente om vinteren og ikke klokkeslett. Det er lettere for mange, inkl. meg, å se kampene om sommeren enn november/desember.

sexxes
sexxesInnlegg: 12106
17.07.18 01:30

Mulig, vil dog tro det er mange det er lettere for å se kampene i november/desember inkl. meg selv. 

unitedkid1902
unitedkid1902Innlegg: 38504
17.07.18 02:38

Hvilket land er backup for Qatar?

Referee799
17.07.18 07:15
Wellewinhio: Mente om vinteren og ikke klokkeslett. Det er lettere for mange, inkl. meg, å se kampene om sommeren enn november/desember.

Hvorfor det? Kamper som går på kveldstid er vel omtrent like lette/vanskelige å få med seg uansett når på året de går. Og vil man eller er så innmari avhengig av VM, så kan man jo ta "sommerferien" i november i stedet...

Referee799
17.07.18 07:16
Anelka2: Ble vel ikke spilt om sommeren i 1930, 50, 62, 78, 2010 og 14.

Det var vel sommer i mai-juli på den nordlige halvkule de nevnte årene også!

Wellewinhio
17.07.18 10:15

Ja, fordi studenter kan jo ta seg «ferie» midt i eksamensperioden. Jeg er heldigvis ikke student når VM i Qatar er, men hadde vært rimelig pissed hvis jeg glipp av hele VM fordi jeg må prioritere fremtiden. Det er også flere yrkesgrupper, butikkarbeidere spesielt, som må jobbe mye mer når julen nærmer seg. Å si at folk bare kan ta seg ferie fremstår som lettere hånlig. 

Det at jeg risikerer å få sett langt færre kamper fordi pampene i FIFA  skal få nok svarte penger i lomma og god nok service på banketten provoserer meg noe jævlig. Man kan late som at Qatar fikk det fordi at det skal være for hele verden, men alle vet at det er fordi FIFA er pill råttent. En organisasjon som er en så stor brand på verdensbasis, og som representerer fotballen internasjonalt burde heller ikke assosiere seg med forkastelige regimer som Qatar hvor det er slavearbeid og helt sinnsyke lover for kvinner og homofile. 

Referee799
17.07.18 11:24
Wellewinhio: Ja, fordi studenter kan jo ta seg «ferie» midt i eksamensperioden. Jeg er heldigvis ikke student når VM i Qatar er, men hadde vært rimelig pissed hvis jeg glipp av hele VM fordi jeg må prioritere fremtiden. Det er også flere yrkesgrupper, butikkarbeidere spesielt, som må jobbe mye mer når julen nærmer seg. Å si at folk bare kan ta seg ferie fremstår som lettere hånlig.

Ikke alle studenter har eksamener til jul. Ikke alle studenter har eksamensfri i juni heller, så noen "går det utover" uansett. Du hadde blitt pissed om du måtte ha droppet noen tv-sendte fotballkamper fordi du må prioritere fremtiden. Velkommen til voksenverdenen - du må regne med at du må prioritere bort fotballkamper på tv i ganske mange år fremover pga jobb og familie. Og du tror ikke at sommerferie gjør at de som IKKE har ferie får mer å gjøre? Er ikke bare "julestria" som er slitsom i arbeidslivet. Velkommen til voksenverdenen, del 2. De fleste av de som skal se disse kampene er IKKE studenter, men voksne folk i såkalt normale jobber, som KAN ta seg ferie i november/desember like gjerne som i juni/juli - hvis de vil prioritere tv-fotball fremfor familie. Og det er ikke alle som har ferie når VM går i juni/juli heller...

(Innlegget ble redigert 17.07.18 11:26)

Wellewinhio
17.07.18 11:40

Herregud, nå kverrulerer du bare. Det er langt flere, og for de fleste, langt lettere å ta seg ferie i sommermnd. Nesten alle europeiske land har sommer/fellesferie samtidig +- 1 uke fra eller til. Nå skal jeg ikke uttale meg om hvordan semestrene er i utlandet, vet at Tyskland blant annet har et litt annet opplegg, men også her så er det lettere for det store flertallet. Det er selvfølgelig alltid noen grupper det vil passe bedre for at det blir flyttet, men hvis man generaliserer så er jeg 100% sikker på at flertallet ville svart at sommerferien passer best. 

Og faen ta den nedlatende holdningen din. Jeg er helt inneforstått med at man må gjøre prioriteringer, men det er likefullt forbanna irriterende at man må gjøre den prioriteringen fordi FIFA-pampene skal line lommene sine med mer penger. 

I tillegg, som nevnt i et av tidligere innleggene så får dette stor påvirkning på ligaene i de fleste land i Europa, i hvert fall alle de største. De klarer sikkert å finne en halvveis løsning, men det kan likeså få store følger på hvem som ender opp med å vinne ligaen det året. Jeg tviler på at det er mange spillere, trenere og eiere som er fornøyd med dette også. 

Og avslutningsvis så er Qatar et jævla drittland, verre enn Russland, og noe FIFA og VM ikke burde assosieres med. 

Mer du virkelig positiv til dette VM-et? Isåfall er du den eneste jeg har snakket med/møtt siden jeg fant ut av dette som faktisk er det. Samtlige andre syns at det er en skandale. 

Referee799
17.07.18 13:13
Wellewinhio: Og faen ta den nedlatende holdningen din. Jeg er helt inneforstått med at man må gjøre prioriteringer, men det er likefullt forbanna irriterende at man må gjøre den prioriteringen fordi FIFA-pampene skal line lommene sine med mer penger.

Hvis det er nedlatende å poengtere at man som voksent individ må prioritere og, av og til, prioritere vekk egne ønsker, så lever jeg godt med det.

(Innlegget ble redigert 17.07.18 13:20)

Referee799
17.07.18 13:16
Wellewinhio: Herregud, nå kverrulerer du bare.

Ja, jeg gjør det. Med faktum er at FIFA ikke er forpliktet til å forholde seg til europeiske ferievaner. Når de først har valgt Qatar som vertskap for neste VM (så kan man like eller mislike det valget), så er det jo mest fornuftig å legge mesterskapet til november/desember. Kos deg i sommerferien da!

(Innlegget ble redigert 17.07.18 13:17)

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 9365
17.07.18 14:55
Kjetil_e: Altså helst hadde jeg sett at VM fortsatte som nå med 32 lag og gruppespill. Men skal man på død og liv utvide så hadde jeg foretrukket 64 lag og ren cup fremfor 48 lag og 16 grupper. For med det opplegget der blir det 80 kamper. Og fort veldig mange totalt uintresante kamper når 2 lag skal videre fra hver gruppe. Og du er jo heller ikke garantert 3 kamper. 16 av lagene for 2 kamper.

Skjønner. Da er vi enige i at en utvidelse er idiotisk. 

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 2031
17.07.18 21:09

Det er gode argumenter både for og imot en utvidelse til 48 lag. Det er imidlertid et paradoks at Qatar håndterer 48 lag. Hvor mange mega stadioner skal dette lille landet bygge for et en måned med VM ? Hva med etterbruk i et lite land uten fotballhistorie og fotballtradisjoner. Det fremstår som meningsløs galskap satt i scene av stormannsgale oljemilliardærer, som sikkert bestakk det meste av korrupte FIFA delegater fra Afrika og Asia for å få dette mesterskapet.

Det andre er logistikk. Her fungerte Russland godt med spredning av kamper fra Volgograd ved Volgas bredder i øst til St.Peterburg og Moskva i vest. Det var en million fotballturister/supportere som besøkte Russland etter at kvartifinalene ble spilt. Hvor skal disse bo i et lite land som Qatar ? Skal man foruten store fotballstadioner bygge nye store hoteller for dette ene arrangementet med ansatte på slavekontrakter, som blir stående som spøkelsesbygg etter VM ? Ressurssløsing så det holder i disse miljøtider.

Qatar er og blir meningsløst. At arrangementet avvikles i november/desember bryr jeg meg mindre om, men stakkars engelskmenn som får ødelagt sine romjulstradisjoner. Qatar har åpenbart fått mesterskapet etter bestikkelser av sentrale FIFA representanter. Anlegg bygges av fremmedarbeidere med elendige lønns- og arbeidsvilkår. Behandlingen av kvinner og homofile i dette arabisk muslimske "paradiset" behøver jeg ikke å gå inn på. Jeg tror dessverre at Qatar er begynnelsen på slutten for VMs rennomme', med eller uten 48 lag. Hele Qatar er en skandale.

kansas00
kansas00Innlegg: 20133
17.07.18 22:16
Hunkpapa: Qatar er og blir meningsløst. At arrangementet avvikles i november/desember bryr jeg meg mindre om, men stakkars engelskmenn som får ødelagt sine romjulstradisjoner. Qatar har åpenbart fått mesterskapet etter bestikkelser av sentrale FIFA representanter. Anlegg bygges av fremmedarbeidere med elendige lønns- og arbeidsvilkår. Behandlingen av kvinner og homofile i dette arabisk muslimske "paradiset" behøver jeg ikke å gå inn på. Jeg tror dessverre at Qatar er begynnelsen på slutten for VMs rennomme', med eller uten 48 lag. Hele Qatar er en skandale.

Nja egentlig ikke. De har råd til dette og det vil neppe gå på bekostning av andre ting i samfunnet. Noe som kanskje står i kontrast til en rekke andre land hvor store summer brukt på idrettsmesterskap faktisk koster samfunnet dyrt. Har jo sett det veldig klart etter at Rio/Brasil hadde både OL og fotball-vm. Der vare vel byen nærmest blakk 3 måneder etter OL.  Hva gjelder slavekontrakter etc, så får jo vesten og andre som kjøper naturgass fra landet takke seg selv. Det er jo i grunnen de som spytter pengene inn i Qatar. Selv om Norge ikk kjøper gass i fra Qatar, så spytter nå oljefondet penger inn i business i flere land i regionen. Inkludert Qatar. Man ser et hykleri fra ende til annen. Har du prinsipper så holder du deg helt unna landene i den regionen, men da betaler du selvsagt en pris.

(Innlegget ble redigert 17.07.18 22:17)

Hunkpapa
17.07.18 23:31
kansas00: Nja egentlig ikke. De har råd til dette og det vil neppe gå på bekostning av andre ting i samfunnet. Noe som kanskje står i kontrast til en rekke andre land hvor store summer brukt på idrettsmesterskap faktisk koster samfunnet dyrt. Har jo sett det veldig klart etter at Rio/Brasil hadde både OL og fotball-vm. Der vare vel byen nærmest blakk 3 måneder etter OL. Hva gjelder slavekontrakter etc, så får jo vesten og andre som kjøper naturgass fra landet takke seg selv. Det er jo i grunnen de som spytter pengene inn i Qatar. Selv om Norge ikk kjøper gass i fra Qatar, så spytter nå oljefondet penger inn i business i flere land i regionen. Inkludert Qatar. Man ser et hykleri fra ende til annen. Har du prinsipper så holder du deg helt unna landene i den regionen, men da betaler du selvsagt en pris.

Hvordan tror du formuen er fordelt i et land som Qatar ? Noen her er veldig rike på bekostning av folket. Hvordan dette landet kan arrangere VM for 48 nasjoner, en rekke kamper og nye stadioner osv, er meg en gåte. Bare treningsareal for 48 lag mellom kampene bør by på problemer ?? I tillegg har vi logistikken. En million utenlandske supportere besøkte Russland i flere ulike byer. Om like mange besøker Qatar, hvor skal disse bo ? Om nye hotell bygges i fleng, hva med etterbruk ?

QatarVM er gigantomani i moderne drakt, iscenesatt av arabiske sjeiker som takket være sin korrupte rikdom ikke vet hva de skal bruke pengene på. Dette vil gå på bekostning av hvem ? Fattige og sårbare fremmedarbeidere fra Asia uten rettigheter som arbeidstakere, eller landets befolkning ? Sikkert begge deler. Jeg tror som nevnt at VM i Qatar og 48 lag, flere uinteressante kamper, er begynnelsen på slutten for de VM jeg har fulgt fra 1986 (1982).

FabrizioMiccoli
FabrizioMiccoliInnlegg: 11069
18.07.18 00:09

Whoops 

(Innlegget ble redigert 18.07.18 00:11)

Arggg
ArgggInnlegg: 1321
18.07.18 00:11
Hunkpapa: Hvordan tror du formuen er fordelt i et land som Qatar ? Noen her er veldig rike på bekostning av folket. Hvordan dette landet kan arrangere VM for 48 nasjoner, en rekke kamper og nye stadioner osv, er meg en gåte. Bare treningsareal for 48 lag mellom kampene bør by på problemer ?? I tillegg har vi logistikken. En million utenlandske supportere besøkte Russland i flere ulike byer. Om like mange besøker Qatar, hvor skal disse bo ? Om nye hotell bygges i fleng, hva med etterbruk ? QatarVM er gigantomani i moderne drakt, iscenesatt av arabiske sjeiker som takket være sin korrupte rikdom ikke vet hva de skal bruke pengene på. Dette vil gå på bekostning av hvem ? Fattige og sårbare fremmedarbeidere fra Asia uten rettigheter som arbeidstakere, eller landets befolkning ? Sikkert begge deler. Jeg tror som nevnt at VM i Qatar og 48 lag, flere uinteressante kamper, er begynnelsen på slutten for de VM jeg har fulgt fra 1986 (1982).

Denne gigantomanien er noe av det verste med Qatar-vm for min. Det er rett som Kansas sier at Qatar nok har råd til dette, og selv om rikdommen naturligvis er skeivfordelt, så har hver eneste qatarer det fett økonomisk uavhengig av om de svir av ørten milliarder på et mesterskap eller fem.

Dette VM'et blir så usjarmerende lite bærekraftig og fornuftig. Qatar har drøyt 2, 5 millioner innbyggere, også skal de bygge en drøss med stadioner. I al-Khor skal det f.eks bygges en stadion som tar 60000 på en plass hvor det kanskje bor 40 000. Det er jo helt kvalmt. Det blir helt sikkert et perfekt utført arrangement med høy klasse på det som leveres av anlegg og øvrige fasiliteter, men det hele er så dyrt og vulgært.

Hadde FIFA f.eks foreslått at Gulfen kunne arrangere VM sammen, så hadde det ikke vært så ille. KSA kunne selvsagt ikke vært med, men selv uten dem ville det kunne blitt spilt kamper i store byer som Doha, Manama, Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Muscat, Kuwait osv. Det ville ikke vært helt hårreisende med et VM i de landene. Det ville vært kompakt, det kunne blitt gjenbruk, og det er faktisk land hvor fotball er veldig populært. 

Så hører det jo selvsagt med at Qatar er autoritært, men så lenge FIFA består av veldig mange ikke-demokratiske land, så tror jeg ikke det er til å unngå at mesterskap legges i land vi ikke liker. 

FabrizioMiccoli
FabrizioMiccoliInnlegg: 11069
18.07.18 00:13

Her skal det altså deles inn i 16 grupper på 3 lag, der de som møter hverandre til slutt kan spille på resultat, sånn at det siste laget ryker. 

Det er naivt å tro at Fotball-Europa taper på dette, da det fremdeles kun skal spilles 7 kamper fra starten til en evt finale. Tyskland hadde lett gått videre i en gruppe med Uzbekistan og Venezuela.

Her er det snakk om flere TV-kamper i gruppespillet(flere fans fra flere forskjellige land), og en lettere reise for europeerne til finalen. 

Der Ja. Gammel mob.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 23350
18.07.18 00:53
trøndergutten: Skjønner. Da er vi enige i at en utvidelse er idiotisk.

Siden mesterskapet i Qatar er redusert til 28 dager, så er det nok lite sannsynlig med utvidelse til 80 kamper allerede i 2022.
Enklere å øke til 80 kamper med 3 dager ekstra, samt flere tidssoner i arrangørlandene.
Skulle man fått til å arrangere 80 kamper på 28 dager, så måtte man ha kjørt 4 kamper om dagen til langt inn i cupspillet i desember.
Dag 1-12 : Innledende runder
dag 13-16 : 16-delsfinaler
dag 17-19 : 8-delsfinaler
dag 21-22 : Kvartfinaler
dag 25 : Semifinaler
dag 28 : Bronsefinale og Finale.

Hunkpapa
18.07.18 01:08
Arggg: Denne gigantomanien er noe av det verste med Qatar-vm for min. Det er rett som Kansas sier at Qatar nok har råd til dette, og selv om rikdommen naturligvis er skeivfordelt, så har hver eneste qatarer det fett økonomisk uavhengig av om de svir av ørten milliarder på et mesterskap eller fem.
Dette VM'et blir så usjarmerende lite bærekraftig og fornuftig. Qatar har drøyt 2, 5 millioner innbyggere, også skal de bygge en drøss med stadioner. I al-Khor skal det f.eks bygges en stadion som tar 60000 på en plass hvor det kanskje bor 40 000. Det er jo helt kvalmt. Det blir helt sikkert et perfekt utført arrangement med høy klasse på det som leveres av anlegg og øvrige fasiliteter, men det hele er så dyrt og vulgært.
Hadde FIFA f.eks foreslått at Gulfen kunne arrangere VM sammen, så hadde det ikke vært så ille. KSA kunne selvsagt ikke vært med, men selv uten dem ville det kunne blitt spilt kamper i store byer som Doha, Manama, Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Muscat, Kuwait osv. Det ville ikke vært helt hårreisende med et VM i de landene. Det ville vært kompakt, det kunne blitt gjenbruk, og det er faktisk land hvor fotball er veldig populært.
Så hører det jo selvsagt med at Qatar er autoritært, men så lenge FIFA består av veldig mange ikke-demokratiske land, så tror jeg ikke det er til å unngå at mesterskap legges i land vi ikke liker.

Jeg trodde landet hadde flere innbyggere enn 2,5 millioner. Det gjør saken enda verre, også i et miljø-/gjenbruksperspektiv. Snakk om sløseri. Landet er ikke større enn en forstad til London. Med så få innbyggere i et så lite land, må det legges opp til at stadionanleggene fylles opp av tilreisende supportere. Hvor skal de bo ? I følge nettet nådde Russland en million tilreisende supportere etter at kvartfinalene var spilt. Ble vel noen flere med semifinaler og finale. Hvordan kan et land med 2,5 millioner innbyggere ta i mot en million mennesker i løpet av 28 dager ? Transport, overnatting og annen logistikk ?

Qatar bare bekrefter at FIFA må være en ekstremt korrupt organisasjon, hvor bestikkelser betyr mer enn for IOCC. Jeg er rimelig sikker på at delegater fra U-land ble smurt opp etter veggen med dollar for å gi Qatar mesterskapet. Prisen er at ligaene i Europa må ta en uvant pause, enda mer maktkamp mellom de store ligaene som PL og FIFA, stjernespillere som går lei av alle kampene og en århundre lag boxing day trad i England som går i vasken. Som nevnt, Qatar er begynnelsen på slutten for anseelsen til VM. Jeg håper det ikke, men jeg tror det.

supersubben
supersubbenInnlegg: 615
18.07.18 02:45
Hunkpapa: Jeg tror som nevnt at VM i Qatar og 48 lag, flere uinteressante kamper, er begynnelsen på slutten for de VM jeg har fulgt fra 1986 (1982).

VM i Qatar skal ha 32 deltakernasjoner. Det utvides ikke til 48 land før i 2026! Ser det er mange som tror dette...

Tarins
TarinsInnlegg: 922
18.07.18 06:20

Si hva dere vil men verden går fremover. Jeg liker heller ikke tanken på 48lag eller at det er 24lag med i EM, men i 1992 var det 8lag med i EM og i 1994 24lag i VM. Vet ikke jeg men folk var sikkert skeptiske til utvidelser da å når det skjedde. 

Tenker bare at vi er skeptiske nå men tror ikke folk tenker særlig på det i 2030 da det sikkert skal forslås å utvides til 60lag;D

Eksberten
18.07.18 07:32
Tarins: Si hva dere vil men verden går fremover. Jeg liker heller ikke tanken på 48lag eller at det er 24lag med i EM, men i 1992 var det 8lag med i EM og i 1994 24lag i VM. Vet ikke jeg men folk var sikkert skeptiske til utvidelser da å når det skjedde

24 og 48 lag er mer ukurante tall enn 16 og 32 i denne sammenhengen. Ved å øke fra 24 til 32 lag fikk man en mer naturlig stige frem mot finalen gjennom at halvparten av lagene gikk videre fra hver runde, samt at verden ble bedre representert i VM.
8 lag 15 kamper i EM ble for lite og den store økningen i antall land i Europa gjorde det også avansementsprosenten ikke ble for høy.
Motargumentet mot økning var at EM ble for stort å arrangere for mindre land, noe man har løst med delte løsninger som Nederland/Belgia, Sveits/Østerrike og Polen/Ukraina.

Utvidelsene til 48 og 24 lag gir ingen mening, bortsett fra at FIFA og UEFA ønsker å melke kua til siste dråpe.

Anelka2
Anelka2Innlegg: 17964
18.07.18 08:21

«Si hva dere vil men verden går fremover. Jeg liker heller ikke tanken på 48lag eller at det er 24lag med i EM, men i 1992 var det 8lag med i EM og i 1994 24lag i VM. Vet ikke jeg men folk var sikkert skeptiske til utvidelser da å når det skjedde. «

Man har stort sett økt med 8 lag når man har økt. Når man da plutselig skal øke med 16 lag(!) fra et allerede høyt antall utvanner man hele greia. Så flott at vi neste gang får de lagene som er dårligere enn Saudi Arabia og Panama.... 

Men sånn er det når man har griske pamper ,som gjør alt de kan for å ødelegge idretten,til å styre hele greia. Som jeg har sagt før, Qatar 2022 teller ikke. 

Eksberten
18.07.18 13:11
supersubben: VM i Qatar skal ha 32 deltakernasjoner. Det utvides ikke til 48 land før i 2026! Ser det er mange som tror dette...

Hvis du leser linken i åpningsinnlegget, så ser du at det er aktuelt med økning allerede fra 2022. Men som jeg skrev tidligere vil det i praksis gjennomførbart å spille 80 kamper på 28 dager. Ingen vil være tjent med cupkamper i desember fra tidlig formiddag til midnatt.
Dette sa en talsperson for VM 2022 i linken fra åpningsinnlegget: "Det er gjennomførbart. Vi må bare finne ut hvordan vi skal gjøre det.
- Hvis vi ser at det ikke er fordelaktig verken for oss eller fotballen, så gjør vi det ikke. Men hvis vi finner et spennende format med 48 lag, som ikke følger det tradisjonelle oppsettet for en turnering, så ja, hvorfor ikke? Det kan være et nytt spennene element."

Dermed er det ikke sikkert at det blir dette oppsettet med 3 lagsgrupper og 16-delsfinaler.
Men ser ikke helt hva som er alternativet. 16 3-lagsgrupper, hvor kun vinneren går videre til åttedelsfinaler. Da er man nede på 64 kamper igjen, men da bare 6 kamper for de som går hele veien og 2 kamper på 32 av 48 lag. Ingen  forbedring fra dagens system det heller.

(Innlegget ble redigert 18.07.18 13:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen