Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM-finale 2018: France - Hrvatska

NYTT TEMA
Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 39170
15.07.18 20:26

VAR gjør en åpenbar feil her, eller det vil som de som sitter i VAR-rommet. De skal nemlig bare bryte inn når det er en åpenbar feil, og det er det ikke her. I denne situasjonen skulle de bare vært stille og latt dommerens opprinnelige avgjørelse stå.

arveka
arvekaInnlegg: 11223
15.07.18 20:28

Og med dagens seier klatret Frankrike til topps på ELO-ratingen, som Brasil har toppet siden 2016.

FIFA skal forøvrig legge om til ELO fra nå av. Et ratingsystem som langt bedre avspeiler lagenes styrke.

Corvus
CorvusInnlegg: 22589
15.07.18 20:40
InsVerderben: Det beste laget vant så tørk tårene, kompis.... :-)

Vil tvert imot si at det beste laget tapte.

Floflofloflo
FlofloflofloInnlegg: 1968
15.07.18 20:42

For de som mener det er straffe ønsker jeg å legge ved bevis #1:
https://1tvs492zptzq380hni2k8x8p-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/07/Perisic-handball.jpg

Tre spillere som hopper, ser dere noe de har til felles hva angår armene? Er det da en unaturlig posisjon?

Stopper Perisic ballen med vilje? Armene faller nedover naturlig, han har ikke øynene åpnene engang.

Ballen endrer retning like fremfor han og det er fullstendig umulig å reagere på det.

Om noe så bør denne brukes som eksempel i dommeropplæring på ikke-hands.

Enzino
EnzinoInnlegg: 34024
15.07.18 20:51
Myshkin: Et rimelig samlet korps av eksperter både i inn- og utland er av en helt annen oppfatning.

Du finner nok av dem som mener det var straffe også.

Jon Arne Riise, Jesper Mathiesen, Svein-Erik Edvardsen, osv. 

Så ikke engang PRØV deg på at "et rimelig samlet krops" er enige. Dårlig forsøk på hersketeknikk.

Les reglen, så ser du hvor mange faktorer som spiller inn, og at det finnes flere gode argumenter både for og mot straffe i den situasjonen.

P.S. Jeg håpet det ikke skulle bli straffe, men var rimelig sikker på at den kom til å bli dømt, med tanke på linjen fra tidligere i mesterskapet.

Enzino
15.07.18 20:52
Art-Vandelay: AR gjør en åpenbar feil her, eller det vil som de som sitter i VAR-rommet. De skal nemlig bare bryte inn når det er en åpenbar feil, og det er det ikke her.

Dette er det beste argumentet jeg har sett hittil i dag. For dette er nemlig et poeng. Helt merkelig at 4 VARs kan mene dette er en åpenbar feil.

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 1832
15.07.18 20:52
Corvus: Vil tvert imot si at det beste laget tapte.

En påstand jeg ikke helt kan støtte, men for all del..... :-)

Enzino
15.07.18 20:54
Hallogallo: Det vil fortsatt skje feil med VAR. Men det skjer færre åpenbare feil. Jeg vil argumentere for bruk av VAR fordi det skjer færre åpenbare feil. Ikke argumentere mot fordi det fortsatt skjer feil.

I NHL gjorde de reasearch på dette da de innførte videodømming. Feilprosenten på de viktige avgjørelsene falt fra 5% til 1%.

Det slår egentlig sjakk matt på alle andre argumenter imo.

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 1832
15.07.18 21:16
Enzino: I NHL gjorde de reasearch på dette da de innførte videodømming. Feilprosenten på de viktige avgjørelsene falt fra 5% til 1%. Det slår egentlig sjakk matt på alle andre argumenter imo.

I NHL har de brukt mange år for "finslipe" dette systemet og det du angir her i % er tatt fra hvilket år?!

Når det gjelder kritiske avgjørelser så er det slik at disse initieres av manageren (Coach`s challange) for det respektive laget et begrenset antall ganger og straffes hvis det viser seg at de tar feil.

Hockey skiller seg på så mange måter fra fotball så man kan ikke direkte sammenligne disse og si at alle argumenter mot V.A.R. "slås sjakk matt!"

Så enkelt er det ikke....!

wazzzza
wazzzzaInnlegg: 1033
15.07.18 21:26

Lovren hahahhaha. Banens dårligste, som i CL-finalen.

(Innlegget ble redigert 15.07.18 21:29)

Myshkin
MyshkinInnlegg: 6577
15.07.18 21:43
Hallogallo: Spillere på lag som leder som blir "skada" og bruker lang tid på dødballer er et betydelig større problem med tanke på effektiv spilletid enn VAR. Spontane gleder som etter en stund med spenning ender opp som skuffelser er synd for de supporterne. Men hyggelig for den andre supportergrupperinga da. Pluss at avgjørelsen (som regel) faktisk blir korrekt. Mål som burde vært annullert, men som blir godkjent, er verre enn at supportere noen få ganger setter jubelen i halsen, hvis det går an å si.

Man må vel ikke velge mellom VAR og drøying av tid? Ser ikke sammenhengen her. Forsåvidt enig i at drøying er en forferdelig uting.

Jeg har ikke noe problem med å se argumentene (i hvert fall fra et sportslig synspunkt) for VAR. Jeg er ikke nødvendigvis noen motstander heller, men jeg er av den oppfatning av at VAR tar for lang tid slik det er i dag. Så lenge man ikke får raskere avgjørelser enn for eksempel straffesituasjonen i dag, fungerer det ikke - i tillegg gjorde man vondt verre i dag med å fatte en så kontroversiell beslutning.

Fra et underholdningssynspunkt, syns jeg VAR slik det framstår i dag, ikke er holdbart, men som med det meste annet må man finne seg i en periode hvor ting ikke er godt nok før man finner en farbar vei.

Min personlige oppfatning er at VAR er dårlig for underholdningen, men positivt for idretten (for dette er for mange to forskjellige ting) - i hvert fall enn så lenge.

flounderswake
flounderswakeInnlegg: 3270
15.07.18 21:47

Kampen ble jo mer slik en litt useriøs bronsefinale skal være: Seks mål og en følelse av at noe ikke stemmer. Særlig mange opplagte sjanser ble det jo heller ikke skapt i denne kampen, og seks mål var eksepsjonell uttelling. Vil heller ikke huske det som en spesielt god kamp, om enn den ble helt ulik en del andre finaler vi har sett. Man får jo lyst til å le. 

Hadde det ikke vært for at en også må gråte. At fotballen har et regelverk som åpner for at en slik bagatell skal straffes med å tildele motstanderlaget fritt leide fra 11 meter... Det var en helt rystende opplevelse å se dette i en VM-finale, som skal være noe "hellig". Jeg er ennå skaket og klarte ikke ta resten av kampen helt alvorlig.

Uansett, ingen tvil om at et av de bedre lagene i dette VM'et vant.

Bleke
BlekeInnlegg: 16710
15.07.18 21:50
Floflofloflo: For de som mener det er straffe ønsker jeg å legge ved bevis #1:
https://1tvs492zptzq380hni2k8x8p-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/07/Perisic-handball.jpg Tre spillere som hopper, ser dere noe de har til felles hva angår armene? Er det da en unaturlig posisjon? Stopper Perisic ballen med vilje? Armene faller nedover naturlig, han har ikke øynene åpnene engang. Ballen endrer retning like fremfor han og det er fullstendig umulig å reagere på det. Om noe så bør denne brukes som eksempel i dommeropplæring på ikke-hands.

Er jo vanskelig å si noe som helst, siden man her ikke engang ser armene til Perisic. I en av reprisene så er det tydelig at den ene armen går ned mot ballen, mens den andre armen er i ro. Ballen går forbi Matiudi så det er ingen retningsforandring. Han har full mulighet til å unngå hands gitt hvordan ballen beveger seg.

Bleke
15.07.18 21:58
Myshkin: Jeg har ikke noe problem med å se argumentene (i hvert fall fra et sportslig synspunkt) for VAR. Jeg er ikke nødvendigvis noen motstander heller, men jeg er av den oppfatning av at VAR tar for lang tid slik det er i dag. Så lenge man ikke får raskere avgjørelser enn for eksempel straffesituasjonen i dag, fungerer det ikke - i tillegg gjorde man vondt verre i dag med å fatte en så kontroversiell beslutning. Fra et underholdningssynspunkt, syns jeg VAR slik det framstår i dag, ikke er holdbart, men som med det meste annet må man finne seg i en periode hvor ting ikke er godt nok før man finner en farbar vei. Min personlige oppfatning er at VAR er dårlig for underholdningen, men positivt for idretten (for dette er for mange to forskjellige ting) - i hvert fall enn så lenge.

Prosentvis så er VAR ganske langt nede på rangstigen over hva som tar lengst tid som avbryter spillet. I hver kamp er det ca. 0,5% av spilletiden som opptas av VAR(der hvor dommer vurderer situasjonen på video). Det må være opp mot 5 situasjoner med VAR for at det skal ta så mye tid som med frispark, som er den verste synderen.

Knaxern
KnaxernInnlegg: 39425
15.07.18 21:59

Ingen offside på Pogba.

VAR-bilder.

Myshkin
15.07.18 22:12
Bleke: Prosentvis så er VAR ganske langt nede på rangstigen over hva som tar lengst tid som avbryter spillet. I hver kamp er det ca. 0,5% av spilletiden som opptas av VAR(der hvor dommer vurderer situasjonen på video). Det må være opp mot 5 situasjoner med VAR for at det skal ta så mye tid som med frispark, som er den verste synderen.

Det har da ingenting med poenget å gjøre. Poenget her er at man kommer til et antiklimaks når man egentlig skulle hatt et klimaks.

Når man scorer nå, sender man som publikum et blikk til linjedommeren for å se om flagget er oppe eller nede. Nå kan man stå og kikke tomt på hverandre i et minutt mens dommeren glor på en skjerm for å sjekke en hands. Den tidsbruken er ikke sammenliknbar med tidsbruken et frispark tar.

Det er ikke stoppet i spillet som er utfordringen med VAR, men hva den gjør med spenningsoppbyggingen og spontaniteten.

Corvus
CorvusInnlegg: 22589
15.07.18 22:18
Enzino: I NHL gjorde de reasearch på dette da de innførte videodømming. Feilprosenten på de viktige avgjørelsene falt fra 5% til 1%.
Det slår egentlig sjakk matt på alle andre argumenter imo.

Kan ikke bare sammenligne to forskjellige idretter helt uten videre.

Bleke
15.07.18 22:33
Myshkin: Det har da ingenting med poenget å gjøre. Poenget her er at man kommer til et antiklimaks når man egentlig skulle hatt et klimaks. Når man scorer nå, sender man som publikum et blikk til linjedommeren for å se om flagget er oppe eller nede. Nå kan man stå og kikke tomt på hverandre i et minutt mens dommeren glor på en skjerm for å sjekke en hands. Den tidsbruken er ikke sammenliknbar med tidsbruken et frispark tar. Det er ikke stoppet i spillet som er utfordringen med VAR, men hva den gjør med spenningsoppbyggingen og spontaniteten.

Så langt har vel VAR ikke annulert et mål, og VAR har heller ikke avbrutt et jubelbrus. Har dessuten vært flust av situasjoner hvor mål har blitt avblåst for offside eller frispark tidligere.

Det er da nok av god spenningsoppbygging med VAR. Det skjer noe innenfor feltet, ingen vet hva om regelbrudd har skjedd, dommer må gå for å se hva som skjedde på monitor. Det blåses straffe, det blir enten mål eller ikke mål. Det er heller ganske så nervepirrende.

Ved feilaktige mål så vil ikke dommeren nødvendigvis måtte se på monitor, men få opplyst om relevante fakta og hvilken avgjørelse som er riktig. Noe som ikke tar særlig lengre tid enn hva dommeren har annulert av mål tidligere.

Myshkin
15.07.18 22:36
Bleke: Så langt har vel VAR ikke annulert et mål, og VAR har heller ikke avbrutt et jubelbrus. Har dessuten vært flust av situasjoner hvor mål har blitt avblåst for offside eller frispark tidligere. Det er da nok av god spenningsoppbygging med VAR. Det skjer noe innenfor feltet, ingen vet hva om regelbrudd har skjedd, dommer må gå for å se hva som skjedde på monitor. Det blåses straffe, det blir enten mål eller ikke mål. Det er heller ganske så nervepirrende. Ved feilaktige mål så vil ikke dommeren nødvendigvis måtte se på monitor, men få opplyst om relevante fakta og hvilken avgjørelse som er riktig. Noe som ikke tar særlig lengre tid enn hva dommeren har annulert av mål tidligere.

Jo

Jeg deler ikke ditt syn på hvordan spenning i fotball bør bygges opp. Det burde være fokus på spillerne og spillet og ikke dommeren mens han lytter til en øreplugg eller stikker bort til en skjerm, etter min mening.

Hver sin smak.

Bleke
15.07.18 22:49
Myshkin: Jo Jeg deler ikke ditt syn på hvordan spenning i fotball bør bygges opp. Det burde være fokus på spillerne og spillet og ikke dommeren mens han lytter til en øreplugg eller stikker bort til en skjerm, etter min mening. Hver sin smak.

To sekunder etter målet har dommeren i været, som signaliserer at målet er annulert. At iranerne blir så emosjonelle at de ikke ser det, er neppe dommeren eller VAR sin feil eller skyld.

Slik ting har dessuten skjedd tidligere, og skjer ikke hyppigere på grunn av VAR.

Myshkin
15.07.18 22:53

Det var et svar på påstanden din om at mål ikke har blitt annulert av VAR. Det er feil.

Dette var for øvrig et eksemplel på god bruk av VAR.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 66445
15.07.18 23:30

Skulle det første målet til Kroatia vært annullert for offside, siden Vida, som ga den målgivende pasningen til Perisic, sto to meter i offside når Modric slo frisparket, eller oppstår det en "ny situasjon" når Vrsaljko header inn i feltet, siden han header bakover på banen?

Jeg er ikke helt sikker på reglene rundt slike situasjoner lenger.

(Innlegget ble redigert 15.07.18 23:40)

Enzino
15.07.18 23:32
Corvus: Kan ikke bare sammenligne to forskjellige idretter helt uten videre.

Jo, man kan sammenligne som bare faen, helt fritt hvis man vil. 

Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at det er direkte overførbart, og vil få nøyaktig samme effekt.

Det gir dog en ganske tydelig pekepinn.

Legg til at evalueringen fra gruppespillet gav nesten nøyaktig de samme tallene, altså fra 5% feil til rett under 1% feil, så tenker jeg at selv de største motstanderene klarer å legge sammen 2+2=4 og skjønner at VAR gir vesentlig mindre feildømming.

Man skal være ekstremt flink til å ikke la seg forvirre av fakta, for å forstå sammenhengen.

Enzino
15.07.18 23:38
Myshkin: Jeg deler ikke ditt syn på hvordan spenning i fotball bør bygges opp. Det burde være fokus på spillerne og spillet og ikke dommeren mens han lytter til en øreplugg eller stikker bort til en skjerm, etter min mening.

Man bør selvsagt tillatte flere dommerfeil i fotball, siden du ikke synes at du bør se dommeren høre på en øreplugg fra sine meddommere (noe han forøvrig har gjort i mange år allerede) eller ser på en skjerm.

Det er et så absurd argument, at det er helt merkelig at du ikke skjønner at det er et ikke-argument (og her kan jeg slenge på 100-vis av ikke-flatterende adjektiver, men det endrer ingenting på absurditeten og er heller ikke verdiøkende).

Enzino
15.07.18 23:52
InsVerderben: I NHL har de brukt mange år for "finslipe" dette systemet og det du angir her i % er tatt fra hvilket år?! Når det gjelder kritiske avgjørelser så er det slik at disse initieres av manageren (Coach`s challange) for det respektive laget et begrenset antall ganger og straffes hvis det viser seg at de tar feil. Hockey skiller seg på så mange måter fra fotball så man kan ikke direkte sammenligne disse og si at alle argumenter mot V.A.R. "slås sjakk matt!" Så enkelt er det ikke....!

NHL har brukt lang tid på å finslipe systemet, og det er fortsatt gjenstand for heftig debatt. De startet i 24. juni 1991, og laget et helt uavhengig "war room" i Toronto i 2004, for å kjøle ned kontroversene da det etter den gamle ordningen var lokale dommere som satt i video-panelet.

Ellers må man bare elske dette sitatet og den avsluttende konklusjonen:

Arguments for and against the implementation of instant replay in the NHL were strong. Some felt that adding this new technology would take away from the human element of hockey.  Others felt reviewing the official’s call would slow down the pace of the game.  In the end, technology and a 99.9 percent accuracy rate of getting the call correct, won the argument.

Det diskuteres også nå hvorvidt det er dommeren som skal ta den endelige beslutningen eller ikke:

At the 2016 General Managers meetings, video review was a topic of discussion. Although there will not be an immediate change, the General Managers considered whether the Coach’s Challenge review should only be performed by the NHL Situation Room since they are better equipped than referees, who only have access to an HD tablet. Taylor Hall of the Edmonton Oilers is in favor of another party making the final decision, rather than the referees on the ice for another reason: “I feel like we’d be better served if this went to a third party. There has to be some kind of mediator here. It’s not in our nature to admit we’re wrong.

Så det er nok lite som tyder på at siste ord er sagt innen fotballen. Men at fotballen i 2018 innfører et system som har vært brukt i hockey i 27 år, er selvsagt på høy tid. Så får fotballen bruke den tiden som trengs for å finjustere systemet. Å gå bakover i tid og teknologi, vil være galskap.

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 42787
15.07.18 23:57
Enzino: Da har du definitivt alle nødvendige kvaliteter til å bli sportsjournalist i England. Kroatia hadde banespillet, hadde mest posession og skapte flere målsjanser, mens Frankrike skapte 1 målsjanse på filming til et frispark og en 50/50 bingo-hands straffe.  Spilte franskmennen seg til en eneste legitim målsjanse før 3-1?

Skapte Kroatia så vanvittig mye? Gjorde de så mye effektivt med ballen? Nytter ikke å ha ball om det går i sirup, det er LVG-tankegang.

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 42787
15.07.18 23:59
barba: Ikke? 63-37 i ballinnehav og 14-7 i skudd rett før 3-1. 7-1 i skudd i 1. omgang.

Så de hadde 1-7 i skudd, men synes ikke de skapte veldig mye akkurat. Var mye skudd fra dårlige distanser.

unitedkid1902
unitedkid1902Innlegg: 38593
16.07.18 00:11
Enzino: Dobbel L med L som neste bokstav? :-D

Slovenias hovedstad burde hoppe på denne umiddelbart etter min mening. Lllublllana

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 2410
16.07.18 00:19
Enzino: Du finner nok av dem som mener det var straffe også.
Jon Arne Riise, Jesper Mathiesen, Svein-Erik Edvardsen, osv.
Så ikke engang PRØV deg på at "et rimelig samlet krops" er enige. Dårlig forsøk på hersketeknikk.
Les reglen, så ser du hvor mange faktorer som spiller inn, og at det finnes flere gode argumenter både for og mot straffe i den situasjonen.
P.S. Jeg håpet det ikke skulle bli straffe, men var rimelig sikker på at den kom til å bli dømt, med tanke på linjen fra tidligere i mesterskapet.

Det er i hvertfall ikke hersketeknikk å hevde at det store flertall av eksperter mener at dette ikke var straffe. Om det er en 50/50 situasjon, noe jeg mener at det ikke er, så bør dommeren i en VM finale kun dømme straffe om han er overveldende sikker.

Kroaten hopper opp i en duell. Ikke se det hele i sakte film, men se det som det er. Innlegget kommer sikkert i 50-60 km/t. Ballen passerer franskmannen, som muligens er litt bort i ballen, før den treffer kroaten som hopper opp i ryggen på angriper med lukkede øyne. Hva gjør du når du vil hoppe høyt ? Hva gjør du når du vil hoppe høyt i en hodeduell om du har spilt fotball ? Du bruker armene aktivt  for å nå en viss høyde, for å komme opp. Det er fullt legitimt. Det er ingen avstand eller tid fra kroaten eventuelt ser ballen og til den treffer hånden.

Jeg gjentar. Om det konsekvent skal dømmes straffe for dette, vil dommere få det travelt fremover. VAR burde heller brukes til å ta juksemakere som filmer og spiller skadd, og Griezmann i dag som filmet seg til et frispark, og Pogba som fra offsideposisjon dytter stakkaren som headet ballen i eget mål.

(Innlegget ble redigert 16.07.18 00:20)

Semih
SemihInnlegg: 3248
16.07.18 00:48

Det verste med Frankrike er de dansende fjolsene de har på laget. Dans skulle vært forbudt av fifa.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester