Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PGA tour 2019 - 2020

NYTT TEMA
drazyc
drazycInnlegg: 3210
25.02.20 14:21
Ice_man: Det er ikke enkel matte dette, da alle andre også tjener/mister poeng, men 15 poeng da bør han være sikret. Blir noen spennende uker framover.

Ja, og jeg tror den største muligheten hans kan være allerede denne uken. Svakere felt i Honda Classic enn på Bay Hill og i Players. I tillegg må det være lov å håpe på at han flyter litt på suksessen fra forrige uke (selv om det selvsagt kan slå andre veien også...). En topp 10-plassering denne uken hadde vært helt strålende.

Atrapskhi
AtrapskhiInnlegg: 1196
25.02.20 15:28
vif_support: Eee, Nei.... Selvfølgelig, alle på øverste nivå kan 'ha dagen', men når 'alle' er med så vinner stort sett en av de man forventer skal vinne. Altså noen fra topp 50 lista.

Det er da ikke noen motsetning mellom det McLovin skrev og det du hevder her?
Selvsagt skjer det oftere at topp 50 vinner turneringer enn at de under topp 50 vinner, men det har da hendt mange ganger at f.eks spillere som mandagskvaler, altså av de som ikke er forhåndskvalifisert ender opp med å vinne hele turneringen. Skjedde ved minst en anledning i fjor

Så påstanden at en fra turneringen på Puerto Rico utmerket godt kunne vunnet i Mexico er valid så det holder den. At det er like stor sannsynlighet for at en hadde gjort det er noe annet. Men det var da heller ikke påstanden. 

vif_support
vif_supportInnlegg: 7201
26.02.20 09:12
startelver: Hvor mange PGA-turneringer har lettere motstand som denne helgen? Det var jo 2 PGA-turneringer samme helg og eliten valgte å spille den i Mexico.  Er dette noe som skjer ofte ? Isåfall øker jo sjansene for Hovland å komme topp 10 flere ganger.

Stort sett er det parallellturneringer ved mange av de store turneringene eks. The Open, WGC-turneringene. 
Høsten, etter FedEx Cup blir det stille på PGA touren. Store deler av eliten tar fri, noen spiller i Europatouren/Asiatouren. 

Så kan man si at dette er bakveien inn, men, hadde feks. Rodal vunnet OL-gull om Kipketer hadde stilt?? 

PGA schedule 19/20 kan ses her...

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 21773
26.02.20 12:26

Den diskusjonen dere begynte på her inne, om å sammenligne idrettsprestasjoner på tvers av idrettsgrener.....

Min mening er at det er både umulig, og ikke minst totalt unødvendig. Man kan ta en idrettsutøver som Ole Einar Bjørndalen som eksempel. Det er selvfølgelig ingen tvil om at skiskyting er en idrett som har veldig få utøvere sett opp mot golf, tennis, fotball osv osv, men samtidig var Bjørndalen en av de mest seriøse og dedikerte utøverne vi har opplevd. Skal vi da virkelig ikke verdsette hans imponerende prestasjoner som idrettsutøver fordi sporten han utøvde ikke er stor nok?

Har, som jeg også har skrevet tidligere, ikke fulgt med på golf. Hadde heller ikke muligheten til å følge med når Hovland vant forrige turnering, men jeg er selvfølgelig mektig imponert uansett. 

Når jeg får tid og mulighet skal jeg se på golf, og se om det er noe for meg. 

vif_support
26.02.20 13:42

PGA tour - Honda Classic Top 5 Shots of the Week(2019)

Golf Channel - Hovland ‘motivated’ by Wolff, Morikawa wins 

PGA tour - Featured Groups: The Honda Classic

PGA tour - Tee Times

PS. Norsk Golf har en Viktor Hovland spesial...

Torsdag...
Eurosport Norge - The Honda Classic 20:00 - 00:00

lavskrika
lavskrikaInnlegg: 921
26.02.20 14:23
KingAnderson: Den diskusjonen dere begynte på her inne, om å sammenligne idrettsprestasjoner på tvers av idrettsgrener.....

Enig i at man ikke skal sammenligne så mye på tvers av idretter, men det er et spørsmål jeg synes er interessant:

Golf og tennis er jo to av verdens desidert største og tøffeste individuelle idretter. Men hvilken av de er aller vanskeligst å hevde seg i toppen i?

Skal prøve å svare kort selv. Akkurat som i golf er det i tennis utrolig vanskelig å nå toppen, nåløyet er svært trangt. Kanskje tøffere enn i golf? Men har man først klart å komme dit så blir man som regel der. Spillet ditt er da på et så høyt nivå at du ofte kan vinne mot de nest beste selv på en middels dag. Og det er vanligvis bare de aller beste som kjemper om seieren i de store tennisturneringene.

I golf er det annerledes. Der har man til enhver tid sikkert 50 til 100+ (?) spillere som potensielt kan vinne. Det er alltid en eller flere som er i sinnsyk form hvor alt stemmer og hvem det er varierer fra turnering til turnering. Og det er veldig små marginer hvor en spiller f.eks. kan slite med puttingen over lang tid uten å finne ut av det. Så setter derfor en liten knapp på at golf er den vanskeligste av de to idrettene å vinne i. I hvert fall over tid.

Men kanskje er konklusjonen basert på feil grunnlag og er jo ingen ekspert overhodet, så er spent på hva dere mener om saken...

(Innlegget ble redigert 26.02.20 14:29)

drazyc
drazycInnlegg: 3210
26.02.20 15:41
lavskrika: Golf og tennis er jo to av verdens desidert største og tøffeste individuelle idretter. Men hvilken av de er aller vanskeligst å hevde seg i toppen i?

Enig i at det er et interessant spørsmål. Jeg kjenner tennis mye bedre enn golf, men noen tanker fra meg:

- Tennis er en bredere idrett på verdensbasis, dvs. det spilles tennis i flere land enn det spilles golf.

- Til gjengjeld er golf stort i noen viktig og store land, spesielt i USA der golf antagelig er større enn tennis.

- Det er mye penger i begge idretter, men enda mer i golf, noe som kanskje er et tegn på at enda flere satser profesjonelt. Men det er vanskelig å si.

- Tennis er en (mye) mer fysisk idrett, mens golf er en mer teknisk idrett. Dette tror jeg er en hovedforklaring til at resultatene vil svinge mer i golf enn i tennis, jf. det du nevner. Likevel er rankingpresset veldig stort i tennis, større enn i golf, tror jeg. Hvis du ikke leverer jevnt godt, er du fort ute av sirkuset pga. dropp i ranking. I golf er det også andre kriterier for entry, f.eks. at du har vunnet en turnering de siste to årene.

Samlet sett holder jeg Casper og Viktors prestasjoner som forholdsvis likeverdige så langt. Begge har vunnet en (litt svak) turnering på profesjonelt nivå og er topp 60 i sine idretter. Man kan kanskje si at Viktors turneringsseier er mer imponerende siden det var flere deltagere i turneringen. Samtidig har Casper så langt noe mer å vise til for øvrig og er høyere rangert.

(Innlegget ble redigert 26.02.20 15:41)

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 21559
26.02.20 17:41
lavskrika: spent på hva dere mener om saken...

Vanskelig å sammenligne og iom. at jeg er helfrelst på begge idrettene vil jeg heller ikke forsøke meg. Men det som ihvertfall er interessant er at de som er virkelig gode i en av de to idrettene, de er som regel gode i den andre også. Nadal er vel scratch spiller og jeg tror ikke Casper er så langt unna heller og jeg har for meg det går andre veien også. Noen har et ekstremt balltalent. Interessant i så måte er jo denne guttungen: https://www.norskgolf.no/artikler/nyheter/her-gutten-vi-ikke-kan-miste

(Innlegget ble redigert 26.02.20 17:45)

martinlucu
martinlucuInnlegg: 668
26.02.20 21:34

Ingen plass til ventura ser det ut til? Hovland med niemann og fowler. Blir stas.

vif_support
26.02.20 21:54

Godt å se at Hovland har beina godt plantet på bakken, tross mye oppmerksomhet

Han må jo selge seg litt da han er sin egen reklame, men det er tre grunner til at vi har de beste skiløperne i verden, trening, trening, trening 

PGA tour - Tough Test: The Bear Trap at PGA National

Torsdag...
Eurosport Norge - The Honda Classic 20:00 - 00:00

vif_support
26.02.20 22:56

Fra golf.tv

THIS WEEK ON GOLFTV
Watch Hovland, Fowler, Koepka & more tussle for the PGA TOUR's Honda Classic title

Sendinga starter 13.00

startelver
startelverInnlegg: 59293
26.02.20 23:18
vif_support: Stort sett er det parallellturneringer ved mange av de store turneringene eks. The Open, WGC-turneringene. 
Høsten, etter FedEx Cup blir det stille på PGA touren. Store deler av eliten tar fri, noen spiller i Europatouren/Asiatouren.

Det var det jeg tenkte ja, mange anledninger for Hovland å plassere seg høyt oppe i noen av de "mindre gjeve" turneringene. 

(Innlegget ble redigert 26.02.20 23:18)

milksteak
milksteakInnlegg: 5534
27.02.20 08:24

Hovland har sikret seg såpass god ranking at vi ikke kommer til å se han i de mindre alternative turneringene fremover.

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 6962
27.02.20 09:50

Når går Hovland ut idag?

vif_support
27.02.20 10:27

13.35 norsk tid.

Sendinga på golf.tv starter 13.00

Aprilsnarr
27.02.20 10:31

Æsj, hadde håpet det var kveldstid. Får med meg starten iallefall

vif_support
27.02.20 12:56

(Innlegget ble redigert 27.02.20 12:56)

Sportfreaken
SportfreakenInnlegg: 8230
27.02.20 14:47

Tre-putt fra 16 meter. Hadde 95 meter inn på innspillet. 
To litt unødvendige bogeyer til å starte med, men satser på bedring utover runden. 

Aprilsnarr
27.02.20 14:47

Merkbart at dette er en tøffere bane med tøffere greener enn i puerto rico. Hovland med to bogey, en birdie og en par første 4 hull. Vinnerscoren her blir garantert en del lavere enn sist helg. Siden 2010 kun 13 ganger vinneren har hatt mer enn -10, med 13 som lavest. -6 har vært høyeste vinnerscore, så får vi hovland et par under par i dag er det godkjent start

JohnTiger67
JohnTiger67Innlegg: 2820
27.02.20 14:48

Kult at han er i FG. Da er han jo gratis på GolfTV i hele dag.

Konklusjon etter de 4 første hullene. Han må virkelig jobbe med nærspillet sitt. Innspillet på hull 4, fra 95 meter. Bommer vel med 15 meter. Det samme med innspillet på hull 1. Fra 40 meter bommer han med 5 meter.

Edit : ser flere er inne på det samme.

(Innlegget ble redigert 27.02.20 14:49)

Aprilsnarr
27.02.20 14:56

Må kjempe hardt for paret her nå på hull 14 og dessverre. Langt unna å treffe green på innspillet fra roughen

vif_support
27.02.20 14:58

Koblet PC til tv på jobb. Koser oss med Golftv

hull 14 nå. Så det 'bear trap' 15, 16, 17

Aprilsnarr
27.02.20 15:04

Men han gjør en kjempejobb og har fine muligheter for par nå

Aprilsnarr
27.02.20 15:09

I vannet på hovland. Har ikke dagen

laffano
laffanoInnlegg: 16730
27.02.20 15:40

Blowout etter forrige helgs seier normalt for up and coming spillere 

lavskrika
lavskrikaInnlegg: 921
27.02.20 15:53

Spiller litt bedre nå, men leser ikke greenen så bra. Hvis han kan komme tilbake på par denne runden så er det greit i forhold til resten av feltet.

Trekker tilbake det, slo rett i vannet.

(Innlegget ble redigert 27.02.20 15:58)

Sportfreaken
SportfreakenInnlegg: 8230
27.02.20 15:59

I vannet på 18 også. Fryktelig slag 

Ice_man
Ice_manInnlegg: 617
27.02.20 16:05

Fryktelig dag for Hovland, håper han kan snu det litt på siste 9.

Granca96
Granca96Innlegg: 4772
27.02.20 16:12
Sportfreaken: I vannet på 18 også. Fryktelig slag

5 slag fra ca 225 meter, midt i fairway...

(Innlegget ble redigert 27.02.20 16:12)

skattesjefen
skattesjefenInnlegg: 1657
27.02.20 17:03
Granca96: 5 slag fra ca 225 meter, midt i fairway...

Eller 4 slag og ett straffeslag for å slå i vannet. Ikke unaturlig med bogey etter besøk i vannhinderet

Klikk for å gå tilbake til toppen