Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1. div damer 2008/ 2009

NYTT TEMA
JWLo
JWLoInnlegg: 3517
11.03.08 19:22
Mitt innlegg nr. 3002 går til ære for 1. divisjon damer 2008/ 2009.

Kvalifiseringspuljene er nå trukket;

Pulje 1:

Åkra/ TGS Arendal
Sverresborg
Oppsal

Pulje 2:

Fyllingen
Harstad
Larvik Turn

Det hele skal avgjøres andre helgen i april. (11.-13.)

stian_3
stian_3Innlegg: 1535
11.03.08 19:25
Hvis det er ett lag fra hver pulje som skal opp tipper jeg på Oppsal og Fyllingen.
Fyllingen, ooops enda ett lag fra bergen i 1. div. Er det lurt med en sammenslåing for å få ett nytt storlag. Bergen kan jo få fire lag i 1. div. neste sesong.
JWLo
11.03.08 19:34
Jeg har faktisk mest tro på Larvik Turn.
handballvenn
handballvennInnlegg: 287
11.03.08 19:43
Larvik Turn er rekruttlaget til Larvik Håndballklubb. De ble flyttet over som et "farmerlag", for å kunne få rekruttene opp i 1. divisjon.
De er ubeseiret, men står oppført med et tap. Dette fordi de brukte en feil spiller i en kamp, og mistet seieren. De har altså vært overlegne.
Ser på de som favoritter til opprykk !!

I tillegg til vinnerne av puljene, møtes toerne for å spille om siste plassen.
Det er tre lag som rykker opp.
Joey
JoeyInnlegg: 18419
11.03.08 20:40
Tipper Oppsal og Larvik Turn vinner hver sin pulje. Og så må det gjerne bli nok et lag fra Bergen i 1. divisjon.
Emol
EmolInnlegg: 18341
11.03.08 21:09
Åkrå har vel TGS Arendal på innbyrdes tror jeg, men de er vel ikke gode nok noen av lagene

LarvikTurn sammen med Oppsal, ja der er jeg enig
Sverresborg vet jeg lite om, men de vant sin i Trøndelag

Men vi ser :)
Kempa
KempaInnlegg: 225
11.03.08 23:07
Larvik Turn og Oppsal spiller 1. divisjon neste år.
runeha
runehaInnlegg: 549
11.03.08 23:52
Skal bli spennende å se hvordan Sverresborg gjør det. Noen som vet om Marthe Florholmen er spilleklar for dem?
StevieY_
StevieY_Innlegg: 20456
13.03.08 11:15
Joey skrev:
Tipper Oppsal og Larvik Turn vinner hver sin pulje. Og så må det gjerne bli nok et lag fra Bergen i 1. divisjon.

--- Nei, det må det gjerne ikke!

Kan ikke skjønne hva godt det skal gjøre.

Jeg har ingenting imot Fyllingen, jentene og treneren er både dyktige og hyggelige, men min mening er at dette ikke vil gavne bergenshåndballen. Det er allerede en knapphet på spillere som er gode, og villige, nok til å spille på et nasjonalt nivå. Se bare på hvordan Åsane ikke klarte å stille lag før sesongen, hvordan Tertnes har slitt, og hvordan Årstad nå sliter når et par spillere er borte. Det er rett og slett ikke plass til at enda et lag skal kjempe på det samme spillermarkedet. Dessuten er nivået i 2. divisjonen labert nok fra før, om ikke topplaget i tillegg skal forsvinne neste år.

Mitt tips er at Fyllingen blir nummer to i gruppa, og taper søndagskampen mellom tredjeplasslagene.

Kampene går forøvrig i Framohallen, sammen med herrekvalifiseringen hvor Nornen er arrangør.
topp71
topp71Innlegg: 55
13.03.08 11:40
Marthe Florholmen spiller for Sverresborg. Tror Larvik Turn og Oppsal er de 2 beste lagene. Så får håpe at Sverresborg tar 3 plassen..
Joey
13.03.08 21:52
StevieY_ skrev:
Joey skrev:

--- Nei, det må det gjerne ikke!

Kan ikke skjønne hva godt det skal gjøre.

Jeg har ingenting imot Fyllingen, jentene og treneren er både dyktige og hyggelige, men min mening er at dette ikke vil gavne bergenshåndballen. Det er allerede en knapphet på spillere som er gode, og villige, nok til å spille på et nasjonalt nivå. Se bare på hvordan Åsane ikke klarte å stille lag før sesongen, hvordan Tertnes har slitt, og hvordan Årstad nå sliter når et par spillere er borte. Det er rett og slett ikke plass til at enda et lag skal kjempe på det samme spillermarkedet. Dessuten er nivået i 2. divisjonen labert nok fra før, om ikke topplaget i tillegg skal forsvinne neste år.

Mitt tips er at Fyllingen blir nummer to i gruppa, og taper søndagskampen mellom tredjeplasslagene.

Joda ser poenget ditt. Min kommentar var nok med et snev av patriotisme i seg. Tror vel også at tipset ditt angående hvordan det ender på søndagen fort kan bli fasiten.
StevieY_
StevieY_Innlegg: 20456
14.03.08 00:15
Jeg skjønner hva du mener. Det er klart det ser bra ut med flere lag høyt i systemet. Hvis tre av dem derimot rykker ned (ett fra eliten og to fra 1. divisjon) fordi man bare klarer å skrape sammen "halvveis"-spillerstaller så er det derimot ikke så attraktivt...

Langt mer interessant enn Fyllingen opp i 1. divisjon ville det vært å se at Årstad fikk knyttet til seg et par av toppspillerne fra 2. divisjon. Med f.eks. Christine Danielson (Fyllingen), Elisabeth Baird (Fyllingen) og Janne Olsen (Os) sammen med returnerende Gunhild Sævareid, Linda Øy og Anne Stav, og spillere som Tirill Tønder, Hanne Kvernberg og Tina Dalseide fra før hadde vi snakket et slagkraftig lag neste år. Det er dog bare tankespinn fra min side...
Emol
EmolInnlegg: 18341
08.04.08 09:18
Da er Fjellhammer og GVHK klar for 1 divisjon..

Vil de rykke rett opp igjen eller skal de ta en Sola - Bjørnar med et et år eller to i nest høyeste divisjonen?
Gvhk-fan
Gvhk-fanInnlegg: 499
08.04.08 23:02
Hadde vært bra om det endelig kom et lag fra Nord-Norge opp da!
Gvhk-fan
Gvhk-fanInnlegg: 499
08.04.08 23:05
og jeg tror at GVHK rykker rett opp igjen : ))
Tror det satte en vekker i mange når de rykket ned. Det jobbes allerde godt med tanke på neste sesong/oprykk!
Virker også som om det skjer litt i Sola om dagen?
JWLo
23.04.08 22:51
1. divisjon 2008/ 09:

GVHK
Fjellhammer
Selbu
Flint
Sola
Bjørnar
Porsgrunn HK
Stavanger IF
Fredrikstad Bkl.
Rælingen
Årstad
Larvik Turn
Oppsal
Fyllingen

"Dødens pulje". Blir nok et rotterace i begge ender.
handballvenn
24.04.08 19:21
Litt spesielt at Larvik Turn garantert kjemper i øvre halvdel, men ikke har lov til å rykke opp pga partnerklubbsavtale med Larvik HK. Tøff og fin matching for unge talenter, men er egentlig dette bra for håndballen?
Liberite
LiberiteInnlegg: 1111
24.04.08 19:29
Tipper Porsgrunn, Stavanger, Rælingen, Årstad og Fyllingen vil kjempe om å unngå nedrykk. Kjenner lite til Oppsal, noen som har litt info om dette laget?

Larvik Turn legger vel akkurat nok i det til å havne trygt midt på tabellen. Her tror jeg det kan være en viss fare for ett mye bedre lag hjemme enn borte...

Flint vil få problemer med sitt ambisiøse mål: Opprykk! Spesielt hvis Cecilie Thorstensen
velger å trappe ned. Tror også Larvik Turn vil stille med alt de kan i disse 2 kampene, vil nok ikke ha et eliteserielag til i fylket...

I toppen har det tradisjonelt vært lagene som rykket ned som vil kjempe, litt usikker på hva Fjellhammer kan få til.

Er enig med "handballvenn" sin skepsis til dette med Larvik Turn og LHK, tror spesielt for andre klubber i Vestfold/Telemark vil dette være en utvidet støvsuging av talenter...

helge65
helge65Innlegg: 2595
25.04.08 18:33
Liberite skrev:
Tipper Porsgrunn, Stavanger, Rælingen, Årstad og Fyllingen vil kjempe om å unngå nedrykk. Kjenner lite til Oppsal, noen som har litt info om dette laget?
---
Flertallet av dem som får mye spilletid på Oppsal, har tidligere spilt i 1. og 2. divisjon for Furuset for noen år sia (et par av disse kommer vel opprinnelig fra Oppsal). Et par-tre har også vært innom eliteserieklubber. Selv om de var nyopprykka fra 3. divisjon, var de blant opprykksfavorittene (sammen med Sarpsborg og Follo). De underpresterte vel et lite hakk i første del av sesongen, men hang med hele veien og kom sterkt på slutten. De var ikke helt suverene, og Nordstrand 2 var bedre. Oppsal har mye rutine, men også enkelte yngre spillere. Trener er Stig Quille.
Kempa
KempaInnlegg: 225
25.04.08 20:58
Porgrunn HK tviler jeg sterkt på at kommer til å måtte slite for å holde seg i divjonen. De beholder samme stall som denne sesongen så vidt jeg vet,pluss ett par talenter fra lokale klubber!

En annen ting er at Gjerpen som sliter ikke prøver å hente 1. divisjons toppscorer Martine Lervik tilbake til klubben sin. I mine øyne er dette en spiller med ett meget godt skudd, gode finter og bunnsolid bakover. Lokal jente er hun også.

Men på en annen side, skulle hun forsvinne, kan PHK få det tøfft.
Flint-fan
Flint-fanInnlegg: 312
26.04.08 22:07
Flint har allerede signert to nye avtaler hvorav en var eliteseriespiller sist sesong. Ytterligere underskrifter ventes i løpet av en uke. Navne på overganger vil komme i nær fremtid. Når de gjelder Cecilie Thorsteinsen, Line Eftang og Solfrid S. Karlsen ser det ut til at de går på en ny sesong.
Liberite
26.04.08 23:52
Så mye for Flint sin proklamerte holdning om minst 75% Flintspillere på laget.

Snodig at denne klubben ikke får med seg publikum eller lokalklubbene...
Flint-fan
28.04.08 20:17
Flint har sammen med to av naboklubbene pressemøte i morgen om samarbeid mellom naboklubbene.
Når det gjelder 75 % Flintspillere i A-troppen så er det en missforståelse. Det skal være minst 75 % lokalespiller, hvor man prøver og klar 50 % av troppen fra egne rekker. Klubben må muligens avvike fra målet i et par år for å få nok rutine inn i troppen.
Liberite
28.04.08 22:53
Skal begynne med slutten av innlegget ditt først Flint-fan: Det stemmer at det ikke var 75% Flintspillere, men 80% lokale/Flintspillere som var det uttalte målet! At klubben avviker fra målet er og blir mer og mer tydelig (skal regne på prosenten i morgen).

Mitt poeng er at Flint har hatt den beste og bredeste rekrutteringen på jentesiden i Vesfold de siste 15 årene. Hvorfor er 99% av disse borte...??

Når det gjelder pressemøte i morgen: Tønsberg Turn har for lenge siden gjort avtale med Flint, ingen nyhet det.
Kan ikke se at noen av klubbene "rett under" Flint, som Vear, Ramnes eller noen av Klubbene på Nøtterøy/Teie/Tjøme (de har en egen samarbeidsavtale), blir med på et slikt sammarbeid. Måtte i så fall være Ramnes...

Da står kun Falk igjen, av klubber som ligger "litt" opp i divisjonene (les 3 div.)
De vegret seg forøvrig fra opprykk til 2 div.
Flint-fan
28.04.08 23:24
Det blir vanskelig å regne på % i morgen når stallen neppe er klar før i slutten av mai.
Noe av utfordringen med å beholde spillere er utdannelse mulighetene i Tønsberg. Mange reiser bort og kommer først tilbake etter noen år. Noen vil ikke satse så mye og velger å spille 4. divisjon.

Når det gjelder Tønsberg Turn går den avtalen ut 1.mai i år.
handballvenn
28.04.08 23:30
Drit i de prosentene da, for guds skyld! Et proklamert mål om en sterk lokal forankring i satsingen, er langt bedre enn det de fleste klubbene i dette landet driver med! Problemet blir å klare å leve opp til det, hvis man først kommer i posisjon. Det er lett å si når man angriper, men i det øyeblikk man skal forsvare et godt resultat, føler man seg straks tvunget til å bli med på galoppen.

Larvik Håndballklubb startet, og drev de første årene med STERK lokal forankring. Nå har de vært topplaget i mange år, og hvor mange lokale finnes det der nå?
1 - en - spiller !!!!!!!!!! Det er både trist og tragisk, men ingen mener vel at de skal legge seg, og heller begynne forfra?

Selv om det kanskje totalt sett for norsk håndball hadde vært bedre, om ALLE klubber hadde vært med på et opplegg med et minimumsinnslag av lokale spillere.
Finnball
FinnballInnlegg: 417
28.04.08 23:45
Er vel ikke den veien håndballen går, bare se til danske ligaer og andre europeiske klubber...
Når man ser norsk fotball som har hatt et stort løft med å bygge skikkelige arenaer, samt vekket publikums interessen stort de senere år , har jo de gjort noe riktig..og det er vel ikke mange klubber som har mange lokale spillere, med noen få unntak.
handballvenn
29.04.08 00:05
Jeg skrev at det neppe er noen som mener Larvik skal gjøre det!
Poenget er todelt, det er viktig å fortsatt jobbe rekruttering, samt å ikke henge seg på en pengegalopp før man er moden. Eller forsåvidt om Norsk håndball er moden.
KOMMER ALDRI til å kunne sammenliknes med fotball, drømmer vi om det går det på trynet. Enig i at det er noe positivt i de nye kravene til arenaer, men det er mange klubber som sliter økonomisk, fordi de har hatt for store kostnader på spillerlønninger. Uansett er det ikke mulig med 50 topplag i Norge, så klubbene må finne hva som er en naturlig og forsvarlig posisjon.

Flint's uttalte målsetting synes jeg er meget fornuftig. Med den målsettingen, kan man godt vøre et topplag i 1. div i mange år, uten å ha noe press om å rykke opp.
Rykker de opp med dette grunnlaget, står det respekt av det, og det er heller ingen krise om man rykker ned igjen.
Joey
02.05.08 20:40
Nyopprykkede Fyllingen har sikret seg sin første forsterkning. Toppscorer i 2. avd. 4 denne sesongen Janne K. Olsen (175 mål) går fra Os og tilbake til Fyllingen.

http://www.fyllingenhandball.no/nyhet.cfm?art_id=188702
JWLo
02.05.08 20:44
NHF gjør hvertfall det de kan for å ytterligere rippe opp i en skakkjørt økonomi for mange;

"13. mai vil NHF presentere et foreløpig oppsett for 1. divisjon kommende sesong. NHF ønsker å legge om til enkle kamper for 1. divsijon. Vi ønsker ikke dette, av økonomiske hensyn. Enkle kamper vil koste oss ca 120.000,- mer i økte reiseutgifter. Møtet finner sted 13/5 kl. 1800, og vi regner med at et utkast er på plass uka etter møtet."
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg