Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norges landslagstrener bør være norsk...

NYTT TEMA
StevieY_
StevieY_Innlegg: 20456
02.02.09 21:52

...mener Karl Erik Bøhn, mens han gjør sitt ytterste for å skjule at han forsøker å lansere sitt eget kandidatur.

Jeg er i prinsippet litt enig med Bøhn, men argumentasjonen hans henger likevel ikke helt på greip:

- Hvis vi skal ha noe troverdighet i håndballutdanningen og litt tro på egne ferdigheter i Norge, så bør treneren være norsk.

Når Thorir Hergeirsson har bodd i Norge i en årrekke, jobbet seg opp som håndballtrener, vært assistent til Norges mest suksessrike håndballtrener noensinne, og nå (muligens) er klar til overta som hovedtrener; hva er dette da, om ikke et klapp på skuldra til norsk håndball- og trenerutdanning? Finnes det noe mer naturlig i det han vil kalle for håndballutdanning enn å bygge opp trenere på denne måten, skritt for skritt?

http://www.tv2sporten.no/handball/article2540105.ece

Emol
EmolInnlegg: 18341
02.02.09 22:36
StevieY_: Jeg er i prinsippet litt enig med Bøhn, men argumentasjonen hans henger likevel ikke helt på greip: - Hvis vi skal ha noe troverdighet i håndballutdanningen og litt tro på egne ferdigheter i Norge, så bør treneren være norsk. Når Thorir Hergeirsson har bodd i Norge i en årrekke, jobbet seg opp som håndballtrener, vært assistent til Norges mest suksessrike håndballtrener noensinne, og nå (muligens) er klar til overta som hovedtrener; hva er dette da, om ikke et klapp på skuldra til norsk håndball- og trenerutdanning? Finnes det noe mer naturlig i det han vil kalle for håndballutdanning enn å bygge opp trenere på denne måten, skritt for skritt?

Hadde håndballjentene slitt om dagen og tingenes tilstand hadde vært håpløs, hadde det nok vært bra med litt utenlandsk og nytt blod og giv.

---

Enig med deg med det du skriver, det er slik man bygger opp gode trenere..
Jobber som trener, norges mest suksessrike som mentor og klar til å overta.
Han er jo en "norsk-oppbygget" trener med islandsk etternavn hvis man kan kalle han for det.
Synes han er et naturlig valg..

stian_3
stian_3Innlegg: 1535
03.02.09 12:17

han bør være hvem som helst, bare han er god nok. Nasjonalitet er irrasjonelt.

StevieY_
03.02.09 12:19
stian_3: Nasjonalitet er irrasjonelt.

:-)

Joey
JoeyInnlegg: 18419
03.02.09 16:25

Forbundsstyret har satt opp følgende kriterier som viktige i jakten på ny trener:

Kompetanse til å utvikle Norsk Håndball nasjonalt og internasjonalt ved å bygge på etablerte suksesskriterier for å møte morgendagens krav.

Ønske, vilje og forutsetninger til å utvikle talenter gjennom samarbeid med klubbene og aktiv deltakelse i arbeidet med yngrelandslagene og de regionale landslagsmiljøene.

Teamorientert holdning, involverende lederstil og personlige egenskaper som lagbygger med evne til å formidle NHFs verdier.

Gode kommunikasjonsegenskaper både internt og i forhold til media.

Bred erfaring på internasjonalt toppnivå.

Har eller etablerer seg med bopel i Norge.

(Innlegget ble redigert 03.02.09 16:26)

MiaWallace
MiaWallaceInnlegg: 4430
03.02.09 17:25
StevieY_: ...mener Karl Erik Bøhn, mens han gjør sitt ytterste for å skjule at han forsøker å lansere sitt eget kandidatur.

Det er tydelig at det er det han holder på med, men det ville vært den svarteste dagen i norsk landslagshåndball om denne klovnen ble landslagstrener. 

Han har vært merkelig stille ang det norkse herrelandslagets svenske trener og kroatiske assistent trener. Nasjonalitet teller vist ikke så mye der for Bøhen. Patetisk!

(Innlegget ble redigert 03.02.09 17:28)

happydeathsuite
happydeathsuiteInnlegg: 14997
04.02.09 01:59
stian_3: Nasjonalitet er irrasjonelt.

Haha, vakkert! Det er så fint når skrivefeil blir nær poetiske.

radier3002
radier3002Innlegg: 7656
04.02.09 12:40
StevieY_: ...mener Karl Erik Bøhn, mens han gjør sitt ytterste for å skjule at han forsøker å lansere sitt eget kandidatur.

Jeg mener at den nye treneren ikke nødvendigvis bør være norsk, men vi har gode kandidater her hjemme, ikke nødvendigvis Bøhn, jeg heller mer mot Gjekstad, om han har anledning og vil.

Gode assistenter er ikke nødvendigvis gode ledere, det har jeg sett en del eksempler på.

kreps34
kreps34Innlegg: 2588
06.02.09 11:15

Merkelig at ingen har nevnt Ole Gunnar Gjekstad...
Var vel en i media som foreslo han, men ellers har det vært stille.
Må vel sies å ha bygget opp Larvik, og hatt enorm suksess med det.

I tillegg er det jo flere landslagsspillere som spiller / har spilt for Larvik, og under nettopp Gjekstad.

Freexone
FreexoneInnlegg: 1550
06.02.09 12:59

Hvilke meritter har egentlig Hergeirsson å vise til som hovedtrener for klubblag?

(Innlegget ble redigert 06.02.09 13:00)

MiaWallace
06.02.09 18:08
Freexone: Hvilke meritter har egentlig Hergeirsson å vise til som hovedtrener for klubblag?

Thorir Hergeirsson

* Fredensborg/Ski (1986) Juniortrener

* Elverum (89-94) A-laget, herrer, hovedtrener

* Gjerpen (95-97) A-laget, damer, hovedtrener

* Nærbø (99-01) hovedtrener

* Norge U (94-00)

* Norge A (01-09) 

(Innlegget ble redigert 06.02.09 18:09)

Emol
EmolInnlegg: 18341
06.02.09 18:24

Hvilke meritter?
Fikk han noen gode resultatet og fikk han til noe i klubblagene?

Freexone
FreexoneInnlegg: 1550
06.02.09 19:44
MiaWallace: Thorir Hergeirsson * Fredensborg/Ski (1986) Juniortrener * Elverum (89-94) A-laget, herrer, hovedtrener * Gjerpen (95-97) A-laget, damer, hovedtrener * Nærbø (99-01) hovedtrener * Norge U (94-00) * Norge A (01-09) 

Og hvilke resultater oppnådde han som trener for disse lagene? Det var det jeg spurte om. Jeg tror nok ikke det har vært så altfor imponerende.

StevieY_
07.02.09 12:09

Mye mas om at landslagstreneren bør være norsk: http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/handball/article2912170.ece

Litt spesielt når det er snakk om et lag hvor ikke engang spillerne trenger å være norske...

MiaWallace
07.02.09 13:41

Det som er pinlig her er at Pettersen og Bøhn hold kjeft om ansettelsen av svenske Robert Hedin når det var snakk om landslagsgutta (han kommer diltende nå flere måneder etter ansettelsen av han). At det er mulig å låse seg inn i en så trang boks som det Pettersen og Bøhn gjør er fantastisk latterlig. Kan ikke huske at dette var et tema i skøytesporten når amerikanske Peter Mueller ble landslagstrener for skøytelandslaget vårt eller når finske Mika Kojonkoski ble landslagtrener i hopp.

Har det norske landslaget ambisjoner om å være best kan man utelukke Bøhn med en gang, han klarer jo ikke å få halve det norske landslaget videre fra gruppespillet i CL engang. (floppa 3 av 4 ganger nå) samt at et sterkt redusert Byåsen har utspilt Larvik i lange perioder av de siste kampene i flere oppgjør nå (NM finalen 2007, NM finalen 2008 og i den siste seriekampen). Den største svakheten til Norge er etablert angrep, man kan trygt si at Bøhn ikke har peiling på hvordan man skal ta tak i det. Synes også det er en grei pekepinn at ingen av hans egen spillere ønsker han som landslagstrener, men de har alle sagt i media at de ønsker seg Thorir. Det kan godt være at det finnes bedre alternativer en Thorir, men da kan man ikke liste opp noe som Bøhn, bare fordi han er norsk.

Gjekstad er et bra forslag, men han har vært borte i snart 4 år fra damehåndballen. På et eller annet tidspunkt kommer nok han til å bli landslagstrener, men muligens ikke nå.

Oustorp trenger litt mer tid, han har kun vært trener i 2 år.

Gautestad har hele Aalborg fiaskoen hans friskt i minnet.

Gautestad har hele Aalborg fiaskoen hans friskt i minnet.

(Innlegget ble redigert 07.02.09 14:05)

MiaWallace
07.02.09 14:29

Sitat Gunnar Pettersen:

–Hvis vi mener at den norske trenerutdanningen er god, må vi også vise at det går an for norske trenere å få et landslag. Det er tross alt det ypperste en trener kan oppnå.

Han kunne vel muligens ha tatt med at Thorir har tatt hele trenerutdannelsen sin i Norge, etter at han flyttet hit i 1986 for å studere ved Norges Idrettshøyskole, samt at han er en av trenerne med høyest trenerutdannelse i hele Norge (som han som sagt har tatt i Norge): http://www.handball.no/p1.asp?p=6781 Thorir har bodd i landet halve livet sitt, han er gift med ei norsk dame og har norske barn. Dette er og blir bare pinlig fra Bøhn og Pettersen, og man kan lure på om det ligger andre motiver bak uttalelsene "Treneren må være norsk", enn det faktum at Thorir har valgt å beholde sitt islandske pass.

.

(Innlegget ble redigert 07.02.09 14:36)

kibby
kibbyInnlegg: 35858
07.02.09 19:56
StevieY_: Mye mas om at landslagstreneren bør være norsk: http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/handball/article2912170.ece Litt spesielt når det er snakk om et lag hvor ikke engang spillerne trenger å være norske...

Touché!

MiaWallace
10.02.09 00:23

Byåsen-spillere støtter Hergeirsson:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=540633

Byåsens landslagsspillere vil ha Thorir Hergeirsson som ny landslagstrener, og bryr seg ikke om at han ikke er norsk.

- Vet du hva, det driter jeg i. Thorir har bodd i Norge i mange år, og er like norsk som alle andre, sier Camilla Herrem til adressa.no.

Vingen fikk sitt gjennombrudd på landslaget under EM i desember. Hun vil gjerne ha Hergeirsson som ny trener.

- Han er knallflink. Vi er veldig heldige om vi får ham som landslagstrener, sier hun.

- Jeg ser ikke på Thorir som utlending i det hele tatt. Jeg tenker på ham som norsk, og uansett er det viktigste for meg at kandidatene er kvalifisert, sier Marte Snorroeggen.

Også Marit Malm Frafjord, som er med i kapteinsteamet på landslaget, rister på hodet av argumentasjonen mot Hergeirsson.

- Det synes jeg ikke er noe bra argument i det hele tatt. Jeg synes ikke det har noe å si. Det som betyr noe, er om han er kvalifisert eller ikke, og jeg synes Thorir er en bra trener, sier hun.

(Innlegget ble redigert 10.02.09 00:26)

MiaWallace
10.02.09 00:45
MiaWallace: Byåsen-spillere støtter Hergeirsson:

Det samme gjør Gro Hammerseng og Katja Nyberg

http://www.tv2sporten.no/handball/article2528154.ece

Både Katja Nyberg og Gro Hammerseng mener Hergeirsson bør overta.

- Det er synd at hun (Marit Breivik) gir seg, men jeg skjønner henne. Jeg støtter hennes anbefaling om Thorir 100 prosent, er meldingen fra Katja Nyberg.

Også Gro Hammerseng støtter tanken om å gi ansvaret videre til assistenttrener Thorir Hergeirsson.

- Det er ingen dum idé, mener den permitterte landslagskapteinen.

Linn-Kristin Riegelhuth, Karoline Dyhre Breivang og Kari-Mette Johansen sier også alle i videoen i samme artikkel at de håper Thorir Hergeirsson blir landslagtrener.

(Innlegget ble redigert 10.02.09 00:46)

Draykk0
Draykk0Innlegg: 2275
10.02.09 01:14

Og da burde det vel egentlig ikke være noe å lure på.

radier3002
radier3002Innlegg: 7656
10.02.09 09:55
Draykk0: Og da burde det vel egentlig ikke være noe å lure på.

Neivel...

Og da har Marits demokratiske styring av landslaget kulminert med at spillerne nå også skal ansette sin egen trener? Ikke det at jeg mener at Thorir er uegnet, men det kan jo være at det finnes bedre kandidater? Selv om jentene liker Thorir godt?

TBO-85
TBO-85Innlegg: 24
11.02.09 15:26

Hva gjør vel det om den nye treneren ikke er norsk, så lenge han/hun har peiling på håndball? Og Hergeirsson har vel god peiling på håndball, og jentene kan gjerne tenke seg han som trener. Synes ikke det er en dum idè.

Synes i hvertfall jentenes meninger skulle ha en del å si, er jo tross alt de som vil ha mest med treneren å gjøre.

Svaberg
SvabergInnlegg: 36
16.02.09 19:17

Hvor vellykket det kan være å ansette assistenttreneren har vi jo sett i Rosenborg. Det er vel kanskje noe annet å ha ansvaret sjøl. Sier ikke at Thorir ikke er flink, men tror jentene kunne ha godt av å få en annen trener.

De føler seg nok litt forpliktet til å si at de gjerne vil ha Thorir H. som trener, og det er jo forståelig. Tonje Larsen har sagt at hun kunne tenkt seg O.G. Gjekstad.

O.G. Gjekstad  er ikke noe dårlig alternativ, synes jeg.

StevieY_
16.02.09 21:59
Svaberg: Hvor vellykket det kan være å ansette assistenttreneren har vi jo sett i Rosenborg.

Hvor vellykket det er å ansette assistenten har vi jo sett i Liverpool. Gjennom 70- og 80-tallet var klubben best i både England og Europa, og hele veien rekrutterte man nye managere fra innsiden.

Det finnes ikke noe fasitsvar på denslags. Det kan være riktig, det kan være galt. Man kan gjerne mene Thorir Hergeirsson ikke er rett mann for Norge, men man bør ha bedre argumenter enn at Ola By Rise ikke var noen braksuksess i Rosenborg...

(Innlegget ble redigert 16.02.09 22:01)

StevieY_
05.03.09 17:24

http://www.tv2sporten.no/handball/article2608168.ece

Gleder meg til denne saken er ute av verden nå, begynner å bli masete fra alle kanter.

Selv om jeg er helt enig med Bøhn om at NHF gjør en dårlig jobb dersom Gjekstad ikke engang vurderes, så burde han holde seg for god til å argumentere som han gjør med å tillegge meninger til andre (Larsen, Riegelhuth osv).

MiaWallace
05.03.09 18:31
StevieY_: Selv om jeg er helt enig med Bøhn om at NHF gjør en dårlig jobb dersom Gjekstad ikke engang vurderes, så burde han holde seg for god til å argumentere som han gjør med å tillegge meninger til andre (Larsen, Riegelhuth osv).

Støttes!

Men hvordan vet Bøhn at forbundet ikke har tenkt å vurdere Gjekstad i det hele tatt? De har sagt at de skal bruke tiden godt frem til mai hvor Marit Breivik sin kontrakt går ut.  

Funk
FunkInnlegg: 647
05.03.09 21:59
MiaWallace: Støttes! Men hvordan vet Bøhn at forbundet ikke har tenkt å vurdere Gjekstad i det hele tatt? De har sagt at de skal bruke tiden godt frem til mai hvor Marit Breivik sin kontrakt går ut.  

Marit ga beskjed i slutten av januar. Nå er vi i mars og det Bøhn sier er vel at NHF sålangt ikke har kontaktet Gjekstad. Dersom det skal være en prosess er vel det litt for dårlig? At jentene velger å svare positivt på spørsmål om Thorir er vel heller ikke så rart. Alt tilsier jo at det går mot han som ny sjef. Da er det vel ikke så smart å svare noe annet?

feiekost
feiekostInnlegg: 5230
05.03.09 22:52

Jeg syns det er tåpelig av Gunnar Pettersen å slenge ut kommentarer som at Norges trener bør være norsk.

Det som er best, er at landslaget får den treneren som passer for jobben uavhengig av nasjonalitet. Treneren skal gå sammen med spillerne, ha god faglig kunnskap, være taktisk og være kald i hektiske og avgjørende stunder i kamp. Og ettersom flere av spillerne ønsker Thorir Heirgeirsson, så håper jeg han overtar.

ermathi
ermathiInnlegg: 9777
05.03.09 23:36

Sannsynligvis blir det jo assistent Hergeirsson, og det er mulig det er smart og mulig ikke. Men man kan jo bare ikke velge ut fra at spillerne nå går ut og sier de ønsker ham. Faktisk har ikke jeg hørt noe unisont krav fra spillerne om at det skal bli ham. At ingen går mot ham nå når de på treningssamling sammen med ham OG Marit Breivik kan ingen bli overrasket over at de sier som de sier. Noe annet ville faktisk være nesten illojalt og som et sosialt selvmord.

espennyh
espennyhInnlegg: 535
06.03.09 09:49

Bare det ikke blir Bøhn sier jeg bare..

Gjekstad og Thorir - Ja takk!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg