Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvalifisering til 1 divisjon, menn og damer

NYTT TEMA
Liberite
LiberiteInnlegg: 1111
05.03.09 12:22

Falk er allerede klare for kvalik og er tildelt arrangementet. Hvem andre er klare eventuelt ligger best ann av herrelagene?

Hvordan er situasjonen på damesiden? Noen lag som skiller seg ut som favoritter?

Emol
EmolInnlegg: 18341
05.03.09 15:32

Kristiansand (KIF) på herresiden ble klare for kvalikk for 3 uker siden.

StevieY_
StevieY_Innlegg: 20456
05.03.09 17:16

Øygard vil gjerne være med:

http://vestnytt.no/sport/-arets-viktigste-kamp/

Damesiden kan jeg sikkert si noe om en gang jeg har bedre tid! :-)

helge65
helge65Innlegg: 2595
05.03.09 20:18

På damesida er iallfall Skrim fra avd. 2 (Sør) klar for kvalik i begynnelsen av april, og den er de også favoritter til å vinne. I avd. 1 kniver Rygge og Follo tett, og dramatisk nok møter de også hverandre 10. mars. Vinneren bør ha gode sjanser i en kvalik, om ikke nervene tar dem.

Emol
05.03.09 20:20

Ang kvinnesiden så bør østlandslagene ta 2 av de 3 plassene som er ledige..

TheSvin
TheSvinInnlegg: 2362
05.03.09 21:44

Da er også Enga klare for kvalikk.

Emol
06.03.09 11:11

Puljene til kvalifiseringen for Kvinner er trukket, og fikk følgende utfall: 

Pulje 1:
Avdeling 4 (Vest)
Avdeling 3 (SørVest)
Avdeling 6 (Nord)

Pulje 2:
Avdeling 5 (Midt)
Avdeling 2 (Sør)
Avdeling 1 (Øst)

Skrim (Kongsberg) skal ha arrangementet for kvinnene

(Innlegget ble redigert 06.03.09 11:15)

StevieY_
06.03.09 11:47

Oioioi... Pulje 2 ser umiddelbart vesentlig sterkere ut, basert på min synsing. Skulle jeg tippet helt fritt på forhånd ville jeg kanskje holdt en knapp på nettopp disse tre lagene (uten at jeg vet noe som helst om Stjørdal, som forsåvidt har avgitt relativt mye poeng).

Det blir uansett spennende å se hvordan dette ender. SørVest og Nord er jo avdelinger uten lag i neste års 1. divisjon, så sånn sett er det jo bra at disse nå har en god mulighet til å bli representert!

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 20198
06.03.09 16:16

Stjørdal er sjanseløs mot Skrim og Rygge/Follo. De kunne hatt en sjanse i den andre pulja, men Øst og Sør stiller nok med de to beste lagene i denne kvalifiseringen.

Liberite
06.03.09 16:43

Støtter deg der StevieY_: virker på papiret som en A og en B-pulje.

Er litt usikker på om det gagner håndball-Norge å få et damelag fra Nord som blir hakkemat i 1 div, med påfølgende reiseutgifter i disse nedgangstider.

Som Alta i årets 1 div for herrer...

Nå tar jeg høyde for at lag fra Nord plutselig kan overraske, men lite trolig historisk sett.

Emol
07.03.09 18:41

TGS Arendal fra kvinner avdeling 3 er klare ettersom de blir nr 2 i avdelingen. (Lag nr 1 ønsker ikke å rykke opp)

StevieY_
08.03.09 19:07

Øygard fikk bank av Fyllingen 2, og dersom nåværende tabellsituasjon står seg vil ingen lag fra Region Vest få plass i kvalifiseringen på herresiden. Kan NHHI bli laget som ødelegger for Øygard i siste serierunde? ;-)

Emol
08.03.09 19:21
StevieY_: dersom nåværende tabellsituasjon står seg vil ingen lag fra Region Vest få plass i kvalifiseringen på herresiden

Ang herrene skriver handball.no

På herresiden er det klart at det blir fem lag som skal kjempe om tre ledige plasser i 1. divisjon 09-10,

Regner med avdeling Nord ikke ønsker å spille kvalikk...

Blir det 4 lag som skal kjempe om 3 plasser i så fall...
Kjipt å komme utenfor pallen da.. hehe

StevieY_
08.03.09 19:36

Det har du nok rett i. Avdeling 6 toppes av Bodø 2 foran Alta 2. Landsås (Harstad) følger, men ser ikke akkurat ut som noen 1. divisjonskandidat.

De fire lagene som er igjen er nok lag som alle sammen er sugne på oprykk, og jeg må si jeg er bekymret på KIFs vegne.

I avdeling 1 er det jo kanonjevnt, men TheSvin sier Enga er klare, så kanskje noen vegringer ute og går? Falk har 17 strake seire i avdeling 2, og ubeseirede Strindheim i avdeling 5 har en uttalt målsetning om å bli Trondheims neste storhet på herresiden (selv om de fortsatt må overvinne Kristiansund).

TheSvin
09.03.09 08:08
StevieY_: Det har du nok rett i. Avdeling 6 toppes av Bodø 2 foran Alta 2. Landsås (Harstad) følger, men ser ikke akkurat ut som noen 1. divisjonskandidat. De fire lagene som er igjen er nok lag som alle sammen er sugne på oprykk, og jeg må si jeg er bekymret på KIFs vegne. I avdeling 1 er det jo kanonjevnt, men TheSvin sier Enga er klare, så kanskje noen vegringer ute og går? Falk har 17 strake seire i avdeling 2, og ubeseirede Strindheim i avdeling 5 har en uttalt målsetning om å bli Trondheims neste storhet på herresiden (selv om de fortsatt må overvinne Kristiansund).

Det har seg slik at Kjelsås har takket nei for en stund siden. Fjellhammer kan ikke rykke opp pga. samarbeid med Romerriket og Follo 2 kan naturligvis ikke rykke opp. Det var egentlig slik at vi måtte komme blant de 3 beste for å så sjansen til kvalikk, men kretsen gikk bort ifra det også. Ergo er vi i kvalikk.

StevieY_
09.03.09 11:42
TheSvin: Det har seg slik at Kjelsås har takket nei for en stund siden. Fjellhammer kan ikke rykke opp pga. samarbeid med Romerriket og Follo 2 kan naturligvis ikke rykke opp. Det var egentlig slik at vi måtte komme blant de 3 beste for å så sjansen til kvalikk, men kretsen gikk bort ifra det også. Ergo er vi i kvalikk.

Oki...

Dersom dere har fått en slik beskjed burde jo det samme gjelde for Øygard, om de skulle plassere seg på fjerdeplass i Region Vest.

morsomlesing
morsomlesingInnlegg: 1101
09.03.09 11:48
StevieY_: Dersom dere har fått en slik beskjed burde jo det samme gjelde for Øygard, om de skulle plassere seg på fjerdeplass i Region Vest.

Er det mulig at det er kretsen som bestemmer det? Tanken har vel vært at om man ikke havner på topp tre så er man ikke gode nok til å spille en divisjon høyere. Enga har jo (desverre vil jeg si jfr nm kvarten) vist seg at de kan om de vil. Så da har vel kretsen ment at de er gode nok for et kvalikk spill.

Her bare gjetter jeg, men kjenner jeg dette forumet rett så er det nok en som dypdykker i lover og regler og finner et svar her... he he

TheSvin
09.03.09 11:49
StevieY_: Oki... Dersom dere har fått en slik beskjed burde jo det samme gjelde for Øygard, om de skulle plassere seg på fjerdeplass i Region Vest.

Kan ikke Norrøna eller Åsane rykke opp?

(Innlegget ble redigert 09.03.09 11:50)

StevieY_
09.03.09 12:01
TheSvin: Kan ikke Norrøna eller Åsane rykke opp?

De kan, men de vil ikke. Akkurat som Kjelsås (ifølge ditt utsagn).

Dersom Kjelsås heller ikke kan (sammarbeid med 1. div klubb), er dog situasjonen en annen. Da er det ingen av konkurrentene til Vålerenga som har rett på opprykk.

(Innlegget ble redigert 09.03.09 12:07)

StevieY_
09.03.09 12:03
morsomlesing: Er det mulig at det er kretsen som bestemmer det? Tanken har vel vært at om man ikke havner på topp tre så er man ikke gode nok til å spille en divisjon høyere. Enga har jo (desverre vil jeg si jfr nm kvarten) vist seg at de kan om de vil. Så da har vel kretsen ment at de er gode nok for et kvalikk spill.

Det er ingen tvil om at Vålerenga er gode nok, og det vil nok kvalifiseringen bevise. Likevel må det være slik at enten har man disse reglene, eller så har man dem ikke. Det kan ikke sitte noen å synse om hvilke lag som skal få lov og ikke.

Reglene finner man i NHFs Lov, kamp- og konkurransereglement §41-2.2.

TheSvin
09.03.09 12:19
StevieY_: De kan, men de vil ikke. Akkurat som Kjelsås (ifølge ditt utsagn). Dersom Kjelsås heller ikke kan (sammarbeid med 1. div klubb), er dog situasjonen en annen. Da er det ingen av konkurrentene til Vålerenga som har rett på opprykk.

De har i utg.pkt. et samarbeid med Bækkelaget, men de tok avgjørelsen om opprykk for en stund siden og ville da ikke rykke opp. Så da har aldri dette med samarbeid blitt noe tema med tanke på Kjelsås.

http://www.handball.no/p1.asp?p=22087

Det står ingenting om Norrøna og Åsane der.

StevieY_
09.03.09 12:30

Nå spiller vel ikke de lagene i Region Øst, så det er ikke så rart...

Dersom Kjelsås har et samarbeid (partnerklubb) med Bækkelaget har de ikke rett til opprykk uansett (på samme måte som Fjellhammer). Det har heller ikke Follo 2. Dersom de tre topplagene ikke har rett til opprykk (forskjell fra rett, men valgt å vegre seg), kan plassen gå til fjerdeplassen.

Da er det nok dette som er aktuelt for Vålerenga (men ikke for Øygard).

Questo
QuestoInnlegg: 1
09.03.09 23:27
StevieY_: Nå spiller vel ikke de lagene i Region Øst, så det er ikke så rart... Dersom Kjelsås har et samarbeid (partnerklubb) med Bækkelaget har de ikke rett til opprykk uansett (på samme måte som Fjellhammer). Det har heller ikke Follo 2. Dersom de tre topplagene ikke har rett til opprykk (forskjell fra rett, men valgt å vegre seg), kan plassen gå til fjerdeplassen. Da er det nok dette som er aktuelt for Vålerenga (men ikke for Øygard).

Partnerklubb kan vel rykke opp dersom prestasjonsklubben også rykker opp?

Sjekk link og åpne PDF-fila og les under presisering:

http://www.handball.no/p1.asp?p=1876

"KAPITTEL 14: BESTEMMELSER FOR KLUBBER
§ 14-1.4 Spesielle bestemmelser for opp- og nedrykk
§ 14-1.4.1 En partnerklubb kan ikke spille i samme divisjon som
prestasjonsklubbens høyest rangerte lag.
En partnerklubb kan ikke rykke opp til den divisjonen
prestasjonsklubbens høyest rangerte lag forrige sesong deltok
i, selv om partnerklubbsamarbeidet ikke videreføres.

Presisering:
Denne bestemmelse er ikke til hinder for parallell opprykk.
En partnerklubb kan derfor rykke opp til den divisjonen som
prestasjonsklubben spilte sist sesong under forutsetning av
at prestasjonsklubben rykker opp til en høyere divisjon".

StevieY_
10.03.09 07:20

Det har du da helt rett i. Det var jo en vesentlig presisering de har gjort, som verken finnes i reglene slik de ligger på nettet eller selve lovboka i pdf-format.

Da er vi tilbake til at Kjelsås har rett til, men ikke noe ønske om, å rykke opp, så lenge Bækkelaget rykker opp.

Et unntak om å gi Vålerenga muligheten til å spille kvalifisering på tross av en eventuell fjerdeplass burde da også gjelde tilsvarende for Øygard.

TheSvin
10.03.09 11:45

Ikke hvis de ikke er ansett gode nok? Vi har da tross alt bevist at vi har noe lenger oppe å gjøre...

StevieY_
10.03.09 15:17

Hvis man blir nummer fire i 2. divisjonsavdelingen sin så er vel poenget at nettopp at man ikke beviser dette. Uansett er det jo nettopp kvalifiseringen som avgjør om de er gode nok...

Det blir håpløst om noen i NHF skal sitte og synse om dette, og enda mer håpløst om det skal være opp til det enkelte regionskontor.

Like regler for alle!

(Innlegget ble redigert 10.03.09 15:20)

TheSvin
10.03.09 16:22

Jeg er egentlig enig med deg, men slik de styrer på i kretsen er det helt bingo hva som er "reglene" fra år til år. Bækkelaget skulle jo egentlig ikke ha rykket opp ifjor, men de gjorde det likevel og de er nå gode nok for å rykke opp i eliten uten noen spesielle forsterkninger.

(Innlegget ble redigert 10.03.09 16:24)

Zebra90
Zebra90Innlegg: 107
21.03.09 18:42

Kampen om 1. plass i 2.div avd. 5 for herrer er halvveis. Kristiansund-Strindheim. Hjemmelaget er serievinner med seier, mens uavgjort holder for Strindheim.
14-13 pause.

Liberite
21.03.09 18:56
TheSvin: Jeg er egentlig enig med deg, men slik de styrer på i kretsen er det helt bingo hva som er "reglene" fra år til år. Bækkelaget skulle jo egentlig ikke ha rykket opp ifjor, men de gjorde det likevel og de er nå gode nok for å rykke opp i eliten uten noen spesielle forsterkninger

Her er jeg helt enig med deg. Vi har også en annen klubb på damesiden: Larvik HK2...

rsnblaa
rsnblaaInnlegg: 49
21.03.09 21:26

Hvordan gikk det mellom Strindheim og Kristiansund? Resultatet er ikke registrert på handball.no

Hvem går til kvalik i Horten????

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg