Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dommere på lavt nivå

NYTT TEMA
Flippthebird
FlippthebirdInnlegg: 90
19.04.09 17:59

Jeg er fra østlandet - oslo området - og har en bror som spiller på g11.
Personlig har jeg fulgt kampene hans og har lagt merke til i samtlige kamper, nivået på dommerne. Selv spiller jeg aktivt håndball, og kjenner dermed til alle regler etc.

Dommerne jeg ser dømme gutter 11, er helt ferske. De har knapt nok dømmeerfaring og det gjøres utrolig mange feil fra deres side! Alle gjør personlige feil som; skritt. dobbelstuss m.m og det er noen som spiller tøft med strake armer, dytt i rygg og holder igjen armen i skuddøyeblikk

Mine erfaringer er at dommerne tillater dette i svært stor grad, og guttene legger til seg en uvane som er hard å vende om noen år. Jeg syns dermed det blir feil at to, mange ganger han/hun er alene, unge og ferske dommere som er redd for lagleder skal gjøre så mange dømmefeil uten at de får tilbakemelding på det. 

Dette er hva jeg ser fra region Østlandet. Er det noen fra sør, vest, midtland og nord som har samme erfaringer - er det ett utbredt problem?

For all del, det er mange kjempe flinke dommere i Håndballnorge! Men kanskje litt fler dommerobservatører som vurderer de unge og ferske?

toonarmy
toonarmyInnlegg: 4729
23.04.09 00:52

Stiller meg helt og holdent bak dette.

Men det er to sider av dette. En ung og ny dommer vil være ganske usikker og litt nervøs. Det kan av og til være vondt å være den som viser ut så unge barn og foreldre/lagledere gjør det ikke bedre. Med en gang man er 2 blir det bedre, og når man har dømt kamper og lært seg å bruke de virkemidlene man har mot lagledere, blir man igjen tryggere. Men dette er folk som regel klar over.

Men at det trengs flere dommerobservatører, og at nye dommere burde hatt folk med pondus rundt seg er helt riktig. Da trenger ikke en 15-16 åring stå og si ifra til trenere at du kan sette deg ned og holde kjeft. Ikke mange på den alderen som har en sånn tone til voksne mennesker.

Handballidiot
HandballidiotInnlegg: 38
23.04.09 11:01

Ønsker bare å legge inn en kommentar på dette innlegget. Selv dømmer jeg håndball, på et bruktbart nivå. Utvilsomt vil en dommer som er helt fersk og ny vil være redd eller nervøs for å ta avgjørelser. Dette husker jeg med meg selv i starten også; man kan tenke og vite at en spiller begår et regelbrudd, men likevel ikke tørre å blåse i fløyten.

Regionene i landet jobber daglig med å utvikle dommere. Dommerobservatører er ofte ute i hallene og veileider og hjelper dommere på alle nivåer.

Alle trenger tid, så et tips til dere; "La dommeren dømme", og husk "Det er deg det kommer ann på ;-)"

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg