Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klisterforbud

NYTT TEMA
Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 19427
08.12.09 02:21

Jepp. NHF innfører fra og med neste sesong klisterforbud til og med G/J 14 år.

http://www.handball.no/p1.asp?p=25922

Bakgrunn for beslutningen
Ønsket om at yngre skal spille uten klister er sterkt utbredt i alle landets regioner. Kast og mottak er to tekniske momenter i håndball, og i all trening må det prioriteres å trene kast og grep uten kunstige hjelpemidler. I dag er det opp til den enkelte region å forby klister. Det skaper utfordringer i turneringer der lag fra flere regioner med ulike regler møtes. Med det nye forslaget stiller alle lag til og med 14 år likt.

Sikkert ikke så mange som bryr seg her inne, men jeg spør likevel. Tror folk her inne at unge håndballspillere utvikler bedre skudd-/mottaksferdigheter uten klister fram til de er 15 år?

Jeg må iallefall si at jeg er fryktelig skeptisk til et slikt forslag. Se på skuddteknikkene til de som kanskje er fremst på akkurat det i Norge i dag, Kjelling på herresiden og Nora Mørk på damesiden, hadde de klart å utviklet et slikt repertoar og kontroll uten klisterbruk før de var 15 år? Jeg tviler.

Draykk0
Draykk0Innlegg: 2275
08.12.09 06:52
Rockets_AA: Jeg må iallefall si at jeg er fryktelig skeptisk til et slikt forslag. Se på skuddteknikkene til de som kanskje er fremst på akkurat det i Norge i dag, Kjelling på herresiden og Nora Mørk på damesiden, hadde de klart å utviklet et slikt repertoar og kontroll uten klisterbruk før de var 15 år? Jeg tviler.

Hvorfor tviler du på det?

madabj
madabjInnlegg: 7792
08.12.09 08:43
Rockets_AA: Jeg må iallefall si at jeg er fryktelig skeptisk til et slikt forslag. Se på skuddteknikkene til de som kanskje er fremst på akkurat det i Norge i dag, Kjelling på herresiden og Nora Mørk på damesiden, hadde de klart å utviklet et slikt repertoar og kontroll uten klisterbruk før de var 15 år? Jeg tviler.

Nå har jo mange haller og mange klubber hatt forbud mot klister i lang tid! Tidligere ihvertfall hadde bla en stor barne/ungdomsklubb som Helseth(leverer spillere til Haslum/Stabækk) forbud mot klister for alle sine yngre(vet ikke hvordan det er der pr dags dato). Og det var i utgangspunktet for at de skulle utvikle ett mye bedre/sterkere grep og håndleddsteknikk!

Ivanx
IvanxInnlegg: 119
08.12.09 10:54

Helt håpløst, klister er en del av idretten. Sånn er det bare.

Finnes det noen forskning på at barn/unge som bruker klister fra ung alder bllir dårligere til kast/mottak? Eller er det en eller annen nisse i NHF som har fått det for seg?

Sod
SodInnlegg: 54
08.12.09 19:28

Jeg vet nå ikke helt. Spiller i G14 serien som det yngste laget for øyeblikket, så det blir jo en sesong uten klister da. Men jeg tror man utvikler bedre mottaks ferdigheter uten klister, ettersom klister er et 'hjelpemiddel' til å få lettere tak i ballen.

Litt mer skeptisk til skuddferdighetene. Tror ikke klister bruk har så mye å si for om det hemmer utviklingen av skuddferdigheter.

Iallefall, så må jeg vokse ganske drastisk i hendene visst jeg skal få tak i en ball til neste sesong uten bruk av klister. Om dette forbudet hadde gjaldt for denne sesongen, hadde jeg vært dødsdømt. Ikke sjangs for at jeg får ordentlig hold på håndballen uten klister, med henderne mine.

Rockets_AA
08.12.09 20:21
Draykk0: Hvorfor tviler du på det?

Fordi begge de to(og flere av samme kaliber) har så god kontroll på håndledd/underarm at jeg blir overrasket hvis de har lært seg dette uten bruk av klister.

Rockets_AA
08.12.09 20:30
madabj: Nå har jo mange haller og mange klubber hatt forbud mot klister i lang tid! Tidligere ihvertfall hadde bla en stor barne/ungdomsklubb som Helseth(leverer spillere til Haslum/Stabækk) forbud mot klister for alle sine yngre(vet ikke hvordan det er der pr dags dato). Og det var i utgangspunktet for at de skulle utvikle ett mye bedre/sterkere grep og håndleddsteknikk!

Jeg har selv spilt mot helset/haslum for noen år siden og de brukte like mye klister som oss andre.

Derimot er det riktig det du sier om at en del haller har klisterforbud. Det jeg har opplevd som mest utbredt er forbud mot "krukkeklister", altså at sprayklister er lov.

Det at man skal få bedre grep/håndledd uten klister er jo et sentralt argument i denne diskusjonen, men er det virkelig bevist at dette er tilfellet? Min erfaring(som dog ikke er så stor som trener) tilsier iallefall at fra etter 12 år så hjelper klister mer på utviklingen av håndballspillet gjennom forskjellige tekniske momenter(kast/mottak først og fremst) og ikke minst tempo.

Rockets_AA
08.12.09 20:33
Ivanx: Helt håpløst, klister er en del av idretten. Sånn er det bare. Finnes det noen forskning på at barn/unge som bruker klister fra ung alder bllir dårligere til kast/mottak? Eller er det en eller annen nisse i NHF som har fått det for seg?

Det er dette som er intrykket mitt også. Hvor er forskningen/studiene som viser at man får bedre teknikk i kast/mottak uten klister før man er 15 år? 

Ivanx
IvanxInnlegg: 119
08.12.09 22:39
Sod: Men jeg tror man utvikler bedre mottaks ferdigheter uten klister, ettersom klister er et 'hjelpemiddel' til å få lettere tak i ballen.

Mulig man får bedre mottaks ferdigheter uten klister, men hva er poenget med det! Jeg skjønner at det å få bedre mottak uten klister kan ha sin gevinst, men man faktisk må utvikle ny mottaksteknikk når man får bruke klister igjen. Blir man bedre av det? Jeg tror ikke det.

Hadde vært moro å se familien Løke med Frank og Heidi i spissen spille en kamp uten klister, jeg tror de hadde slitt med å plutselig begynne med tohåndsmottak. Hele spillestilen dems er basert på å holde forsvarsspiller unna med den ene hånda og ta i mot med den andre.

xo95
xo95Innlegg: 22
09.12.09 00:39

Latterlig påfunn, blir som å foreslå at unge langrennsløpere skulle lære klassisk teknikk uten festesmøring.

turiguri
turiguriInnlegg: 10
09.12.09 17:23

endelig en kass jeg kan komme ut med min fustrasjon med dette her, er selv trener for ett g 13 lag som nå har brukt klister i to treår, så nå skal de likosm avendes med klister for å igjen begynne med det om ett pr, de ødelegger jo for gutta.

KOmmer til å bli mye mer tekniske feil og dette blirbare latterlig, når man blir eldre bruker man klister uansett.

Dette er blir som å si at opp til g14 fotball for de ikke lov til å bruke fotball sko fotrdi de skal trene på å holde seg på beina.

Dette her er ett helt latterlig påfunn fra noen eldre mennesker som lsitter inne på håndball forbundet og som spilte håndball på 60- 70 tallet og da brukte de ikke klister, og jeg vil si dagens håndball spillere som bruker kliseter er langt mer morro å se på og å spille selv. Nå går jeg kansje litt over streken men alikavel.

Greit de kunne satt en grense på 10 kansje 12 år, men når gutta begynner å bli i 13 - 14 års alderen kommer puberteten og det betyr langt mere svetting ergo dårligere grep, skal like å se når gutta skal kaste med en våt ball for sikkert mye bedre grep av det.

Rett og slett ett latterlig påfunn av NHF.

Liberite1
Liberite1Innlegg: 4119
09.12.09 18:56
Ivanx: Helt håpløst, klister er en del av idretten. Sånn er det bare. Finnes det noen forskning på at barn/unge som bruker klister fra ung alder bllir dårligere til kast/mottak? Eller er det en eller annen nisse i NHF som har fått det for seg?

Finnes vel en undersøkelse for mange år tilbake (10-15) om at klisterbruk i ung alder bidrar til dårligere ballfølelse og ballteknikk?

Mener å ha lest det, men finner ingen link.

Sod
SodInnlegg: 54
09.12.09 20:15
Ivanx: Mulig man får bedre mottaks ferdigheter uten klister, men hva er poenget med det! Jeg skjønner at det å få bedre mottak uten klister kan ha sin gevinst, men man faktisk må utvikle ny mottaksteknikk når man får bruke klister igjen. Blir man bedre av det? Jeg tror ikke det. Hadde vært moro å se familien Løke med Frank og Heidi i spissen spille en kamp uten klister, jeg tror de hadde slitt med å plutselig begynne med tohåndsmottak. Hele spillestilen dems er basert på å holde forsvarsspiller unna med den ene hånda og ta i mot med den andre.

Sant nok.

Men om dette møter stor motstand over hele Norge, må vel håndballforbundet bare trekke forbudet?

Ptrsn
PtrsnInnlegg: 15
09.12.09 23:56

Positive sider ved forbudet: Bedre mottaksteknikk, da det selvfølgelig krever mer å ta imot ballen uten klister

Negative sider ved forbudet: 1: Fremmer de som er tidlig i puberteten og ved hjelp av store hender faktisk klarer å ha grep på den store ballen.  Disse er allerede store nok stjerner på sine lag med klister¨

2: Ødelegger for lysten til de som er sene i puberteten, har ikke mulighet til å få grep på ballen.

3: Forsinker teknikkutviklingen til norske spillere, underarmskudd, kringler, trickskudd, skuddfinter osv vil være en ikke ting før de fyller 15

4: Lærer seg å kaste/skyte ball på feil måte. Ja det er faktisk forskjell å kaste med en ball med og uten klister (vil vi tilbake til tiden da spydkasterne var de beste håndballspillerne?)

5: Trenger man fler argumenter?

(Innlegget ble redigert 09.12.09 23:56)

wa11in
wa11inInnlegg: 4579
11.12.09 07:39

Dette er selvsagt helt håpløst. Ser at folk snakker om at mottak/kast-teknikk blir bedre uten klister, men det er jo et håpløst argument, da det er stor forskjell på hvordan man kaster med- og uten klister. Altså må man lære seg å kaste på nytt som 15 åring.

Er selv trener for et G14-lag(Heldigvis, vi blir ikke berørt av regelendringen), og ser tydelig hvor viktig bruken av klister er for utviklinga. Guttene på laget kan se en landskamp, for deretter å gå i hallen å prøve å få til noe av det de så landslagsspillerene gjorde, uten klister ville ikke det latt seg gjøre. Prøv å gjør hopp-underarmen til Kjelling uten klister og se hvor lett det er...

I tillegg fører bruk av klister til økt tempo i spillet, i tillegg til at overblikk og spilleforståelse blir kraftig forbedret.

Skal gjøre alt jeg kan for å forhindre dette, oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Sen e-poster, skriv brev, ring NHF, og ellers alt du kan finne på for å påvirke NHF.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester