Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hedin en dårlig trener?

NYTT TEMA
Lachbe
LachbeInnlegg: 2505
28.01.10 17:38

Dette innlegget er nok litt preget av frustrasjon, men hva har egentlig Hedin å bidra med som trener? De siste dagene har vi sett Norge fra deres verste side, og hvor har Hedin vært i alt dette?

- Vi har mesterskapet gjennom levert noen helt utrolig dårlige undertallsspill, med et forsvar som bare står og ser på.

- Når vi havner i pressede situasjoner, som mot slutten mot Danmark, hva gjør Hedin i timeouten? Ingenting! Han står bare der, mens Børge Lund sier et par ord.

- Inngangen mot kampen i dag stiller jeg også spørsmålstegn med. Det er jo helt tydelig at spillerne er helt ukonsentrert, og ikke har hodet i kampen i det hele tatt. Stemningen er laber, og ingen jubler etter scoringer.

- Byttene. Hvorfor satt Kjelling hele andre omgang på benken i dag? Endelig presterer han å sette skuddene, og gjør en brukbar jobb ellers. I stedet får Kjetil Strand, som overhodet ikke fungerer i dag, stå både i angrep og i forsvar. Og hvorfor står Ege hele kampen, han redder jo knapt et eneste skudd i dag. Greit at andrekeeperen er skadet, men hva skal du med keepere på benken når de ikke brukes?

Jeg er ikke den med mest peiling på handball, men jeg kan ikke inbille meg at det ikke er trenere der ute som passer bedre for Norge.

Alexandre_Pato
Alexandre_PatoInnlegg: 20467
28.01.10 17:43

Har aldri hatt sansen for Hedin, spør noen meg bør han si takk og farvell og gi noen andre sjansen. Hedin er ikke den rette etter min mening.

lassvold
lassvoldInnlegg: 3568
28.01.10 17:45

At han ikke tar ut ege idag er helt utrolig. Savner forresten GP timeoutene, han kunne å fyre opp stemningen.

Alexandre_Pato
Alexandre_PatoInnlegg: 20467
28.01.10 17:47
lassvold: At han ikke tar ut ege idag er helt utrolig. Savner forresten GP timeoutene, han kunne å fyre opp stemningen.

Støttes. Gunnar Pettersen var en helt annen type og en jeg faktisk likte veldig godt.

steffen
steffenInnlegg: 24607
28.01.10 18:21
lassvold: At han ikke tar ut ege idag er helt utrolig.

Er lett å skyte på Hedin nå, men førstevalget av andrekeeperne var satt ut av en øyeskade, og Hedin torte nok ikke kaste innpå en nærmest uerfaren 3. keeper i en slik kamp.

tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 10420
28.01.10 18:22
Lachbe: - Vi har mesterskapet gjennom levert noen helt utrolig dårlige undertallsspill, med et forsvar som bare står og ser på.

Med mindre du blander litt, så vil jeg vel heller si at overtallspillet til Norge er under enhver kritikk. Blir jo mer nervøs når motstanderne får en spiller utvist for det er jo synonymt med både 1 og 2 baklengsmål.

tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 10420
28.01.10 18:25
steffen: Er lett å skyte på Hedin nå, men førstevalget av andrekeeperne var satt ut av en øyeskade, og Hedin torte nok ikke kaste innpå en nærmest uerfaren 3. keeper i en slik kamp.

Tvilsomt om Dahl uansett hadde gjort seg bort når man ser på at Ege hadde 2 redninger i hele 2 omgang. Så jeg er nok av den oppfatning at et keeperbytte burde kommet.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27638
28.01.10 18:27
lassvold: GP timeoutene

"KOM IGJEN, GUTTÆR! NÅ MÅ VI STÅ PÅ! DETTA FIKSÆR VI!"

Det var sjelden noen større taktiske formaninger under Pettersens time-outs, men av og til kan det være like viktig å minne om at tenningsnivået er nødt til å være maks skjerpet også. Likevel vil jeg påstå at Hedin jevnt over benytter sine avbrudd mer konstruktivt enn vestfoldingen. 

madabj
madabjInnlegg: 7792
28.01.10 18:27
lassvold: At han ikke tar ut ege idag er helt utrolig. Savner forresten GP timeoutene, han kunne å fyre opp stemningen.

hehe, og vi tapte hver gang!

Emol
EmolInnlegg: 18341
28.01.10 18:33

Det som jeg synes er rart er at dette mesterskapet så var bredden i laget så bra.. Men 5 av 16 spillere har vel ikke vært på banen...

Synes han tviholder på EGE.. Mener ikke at man skal ha en Trefilov som kan kaster spillerne ut etter 1 feil, men det finnes en mellomting mellom han og Hedin..

Liberite1
Liberite1Innlegg: 4139
28.01.10 18:43
lassvold: At han ikke tar ut ege idag er helt utrolig.

Vi knekte jo Erevik helt på egenhånd i pausen i dag...

Liberite1
28.01.10 18:47
mikemodano: "KOM IGJEN, GUTTÆR! NÅ MÅ VI STÅ PÅ! DETTA FIKSÆR VI!" Det var sjelden noen større taktiske formaninger under Pettersens time-outs, men av og til kan det være like viktig å minne om at tenningsnivået er nødt til å være maks skjerpet også. Likevel vil jeg påstå at Hedin jevnt over benytter sine avbrudd mer konstruktivt enn vestfoldingen. 

Nja. kom vel noen gloser i "Nordlie-kategorien" også...;)

GP savner jeg absolutt ikke. Men kunne vært spennende med Ole Gustav Gjekstad, om vi tenker norske kandidater. Forøvrig så regner jeg med at Hedin fortsetter minst ut kontraktstiden.

lassvold
28.01.10 18:49
Liberite1: Vi knekte jo Erevik helt på egenhånd i pausen i dag...

Dahl kunne da fått sjansen, hadde jo ikke akkurat så mye å tape på det

BareNorsk
BareNorskInnlegg: 1667
28.01.10 18:49
Lachbe: Hvorfor satt Kjelling hele andre omgang på benken i dag

Fordi han var for dårlig totalt sett, fomler, ukonsentrert, feig i duell.

Liberite1
28.01.10 18:57
lassvold: Dahl kunne da fått sjansen, hadde jo ikke akkurat så mye å tape på det

Helt enig i det! Men fremdeles forbanna typisk å knekke vår egen keeper i pausen når Ege har den eneste dårlige dagen i mesterskapet.

lassvold
28.01.10 19:00
Liberite1: Helt enig i det! Men fremdeles forbanna typisk å knekke vår egen keeper i pausen når Ege har den eneste dårlige dagen i mesterskapet.

Hehe, sant det. Det skal tydeligvis ikke gå på skinner.

Liberite1
28.01.10 19:01
BareNorsk: Fordi han var for dårlig totalt sett, fomler, ukonsentrert, feig i duell.

Du la ikke merke til hvordan f.eks Mamelund trakk seg i forsvar når islendingene kom i stor fart?

Helt greit å la Kjelling sitte litt. Men når vi gikk fra å lede med 1 mål, til å ligge under med 2...ja da har vi intet å tape! hvorfor da ikke satse på den spilleren med størst potensiale angrepsmessig?

Liberite1
28.01.10 19:10
lassvold: Hehe, sant det. Det skal tydeligvis ikke gå på skinner.

Mener det var en av våre debutanter som aldri var på banen i mesterskapet, som "dengte" ballen i ansiktet på Erevik. Mon tro hva han tenker nå...

blåstratos
blåstratosInnlegg: 2143
28.01.10 19:48

Vi prater om for det meste proffesjonelle utøvere her,som for faen bør vite hva som skal gjøres og ikke gjøres.

En forbanna gjeng med drittunger som skal sys puter under armene på,faen heller!

Vi er ikke gode nok,og det har ikke en dritt med treneren å gjøre!

Gutta spiller i Spania,Tyskland,Danmark osv,gode serier og de vet hva som skal til for og bli best!

Nei dette pisset får laget ta og ikke bare treneren!

Lachbe
LachbeInnlegg: 2505
28.01.10 21:01
blåstratos: Vi prater om for det meste proffesjonelle utøvere her,som for faen bør vite hva som skal gjøres og ikke gjøres. En forbanna gjeng med drittunger som skal sys puter under armene på,faen heller! Vi er ikke gode nok,og det har ikke en dritt med treneren å gjøre! Gutta spiller i Spania,Tyskland,Danmark osv,gode serier og de vet hva som skal til for og bli best! Nei dette pisset får laget ta og ikke bare treneren!

Alle de andre lagene har jo spillere som spiller i de samme seriene, hvorfor er det bare Norge som sliter?

Skal vi følge din logikk så trenger vi jo ikke en trener i det hele tatt. Hvorfor ikke bare ta ut laget (så slipper man krangel om det) og så får spillerne gjøre resten akkurat som de vil, for de er jo så gode at burde de jo få til. Eller?

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13542
28.01.10 21:05
mikemodano: "KOM IGJEN, GUTTÆR! NÅ MÅ VI STÅ PÅ! DETTA FIKSÆR VI!" Det var sjelden noen større taktiske formaninger under Pettersens time-outs, men av og til kan det være like viktig å minne om at tenningsnivået er nødt til å være maks skjerpet også. Likevel vil jeg påstå at Hedin jevnt over benytter sine avbrudd mer konstruktivt enn vestfoldingen.

Han hadde nå disse del-målene i kampene som han snakket om i timeoutene.

De neste fem minuttene, et visst antall mål/et visst antall mål baklengs. Et par justeringer og for å ikke glemme "Vil ikke se EN JÆVEL som ikke har en JOBB!"

Trogg
TroggInnlegg: 12586
28.01.10 21:32
Lachbe: Jeg er ikke den med mest peiling på handball, men jeg kan ikke inbille meg at det ikke er trenere der ute som passer bedre for Norge.

Jeg går for Marit Breivik. Hun har vist år etter år at hun er en glimrende håndballtrener. Kan hun trene herrer? Jeg tror det og hun trenger ikke følge etter gutta i dusjen heller+

ermathi
ermathiInnlegg: 9872
28.01.10 22:16

1. Det var helt fullstendig latterlig av håndballforbundet (lærer de aldri at mesterskap på herresiden avgjøres etter mer enn to kamper?) å begynne å snakke om ny kontrakt for Hedin?

2. Dette mesterskapet må sies å ha vært et skritt tilbake. Vi har slått Østerrike (ikke ofte de skremmer noen i herrehåndball), Ukraina (ikke spesielt gode) og Russland (åpenbart i en downperiode - blir slått av Østerrike også i dag). Vi har tapt for alle de gode lagene vi har møtt; Danmark, Kroatia og Island. Bortsett fra Danmark var vi heller ikke i nærheten av seier.

Vi har tapt halvparten av kampene vi har spilt. Dessverre er ikke det godt nok, dessverre er det tydeligvis ikke gjort noe for å ta tak i at Norge i mesterskap etter mesterskap ikke takler å ha føringen. Jeg savner også litt av gløden til GP, selv om jeg ikke har noe i mot Hedin. Men jeg mener han har gjort en del feil i EM.

blåstratos
blåstratosInnlegg: 2143
28.01.10 23:12
Lachbe: Skal vi følge din logikk så trenger vi jo ikke en trener i det hele tatt. Hvorfor ikke bare ta ut laget (så slipper man krangel om det) og så får spillerne gjøre resten akkurat som de vil, for de er jo så gode at burde de jo få til. Eller?

Må du våkne opp da!

Dette er en lagsport,da taper og vinner man som ett lag!

Hedin kom med sin strategi,spillerne prøvde det funka ikke ,de gikk ned som lag!

Svaberg
SvabergInnlegg: 36
28.01.10 23:15

Hedin gjør en god jobb, men han har endel å lære. Dersom han lytter til kritikken som har kommet, og prøver å gjøre noe med det, er han absolutt en trener Norge kan ha glede av i mange år.

Først å fremst har han mye å lære når det gjelder å rullere mer på laget. Han må bli flinkere til å prøve alternativer når Norge sliter, er for redd for å ta sjanser.

Ege må også tåle å bli bytta ut. Han har langt ifra spilt bra i alle kampene, men har fått stå uansett. De fleste land har et målvaktsteam som de bruker. Om den ene ikke har dagen, kanskje den andre har.

Han må sørge for å ikke la så mange spillere stå nesten 60 min. i kamp etter kamp.

Må sørge for at de nestbeste får mye match trening nå heretter så vi har reelle backups når det er mesterskap.

Dårlig å bare bruke 10 mann, når man har med 16. Er sikker på at flere av disse ikke hadde gjort det dårligere enn flere av de som spilte alle kamper og samtlige minutter.

Konsentrasjonsevnen svekkes når man er sliten, og det er nok mye av årsaken til at Norge er dårligst de siste 10 min. av kampene.

Rovdrift av enkelte spillere har det vært.

radier3002
radier3002Innlegg: 7656
29.01.10 12:05
ermathi: Vi har tapt for alle de gode lagene vi har møtt; Danmark, Kroatia og Island. Bortsett fra Danmark var vi heller ikke i nærheten av seier.

Hva er du skriver? Vi tapte med to mot Kroatia og ett mot Island - og så var vi ikke i nærheten av seier? Leser du det du skriver?

Vi har vist i EM at vi er på høyde med alt som finnes av lag i Europa (= verden), men mangler det lille ekstra som kreves for å nå helt opp. Det er ikke mange år siden Danmark var i samme situasjon, og se hva de har fått til de siste 7-8 årene.

ermathi
ermathiInnlegg: 9872
29.01.10 14:01
radier3002: Hva er du skriver? Vi tapte med to mot Kroatia og ett mot Island - og så var vi ikke i nærheten av seier? Leser du det du skriver?

Ja, men mot Island hadde islendingene kontroll mot slutten. Og da har jeg lagt inn i beregningen at Norge måtte vinne med fire mål. En mindre seier ville ikke vært verdt noe. Mot Kroatia var vi også i realiteten sjanseløse selv om vi "bare" tapte med to mål.

Jeg vil ikke fjerne Hedin, jeg synes han virker dyktig, akkurat som jeg synes GP var det. Men det er ikke trenerne som er problemet når det gjelder tendensen til at man rakner mot slutten av avgjørende kamper i mesterskap. Spillerne nekter å snakke om det, akkurat som Hedin og tidligere GP gjorde det. Og der ligger litt av problemet. Man blir så opphengt i å ikke rakne fordi man har forhistorien at man glemmer å spille håndball. Etter min mening trenger de litt psykolog-hjelp, men det vil de jo ikke. Når det har skjedd så mange ganger mener jeg det ikke er tilfeldig.

Og du snakker som om dette er et ungt lag; det er det vel ikke. Det er ikke et gammelt lag men et lag som har spilt sammen lenge som skulle vært på topp nå og fått ut potensialet sitt nå.

MiaWallace
MiaWallaceInnlegg: 4430
29.01.10 16:40
radier3002: Det er ikke mange år siden Danmark var i samme situasjon, og se hva de har fått til de siste 7-8 årene.

Kanskje greit å nevne i en liten bisetning at en stor del av denne troppen også spilte sitt 6. mesterskap sammen under VM 10 (VM 05, EM 06, VM 07, EM 08, VM 09) ... Gutta har underprestert i forhold til det flere av dem (spillerne selv) snakket om før mesterskapet startet. I Island bor det vel litt over 300.000 innbyggere og denne nasjonen er i semifinalen nok en gang (1992, 2002, 2008, 2010).

StevieY-
StevieY-Innlegg: 11109
29.01.10 16:59
MiaWallace: Gutta har underprestert i forhold til det flere av dem (spillerne selv) snakket om før mesterskapet startet.

Det har de jo ikke. De aller fleste med litt peiling som snakket om mesterskapet på forhånd mente Norge kunne nå en semifinale med flaks og full uttelling. Det hadde vi ikke, og da havnet vi i sjiktet rett under.

Så kan man godt spørre seg om "på det jevne" er godt nok, og om man ikke skal klare å treffe maks en eller annen gang. Men det er det jo samtidig sju-åtte andre nasjoner også som jobber mot...

Alt i alt er resultatene ganske "riktige" i forhold til nivået på spillerstallen og andre omstendigheter.

Sandaas
SandaasInnlegg: 12311
29.01.10 17:01

Hedin må være flinkere til å rullere med laget ja. Det er for tynt å si at man har bred stall  samtidig som 1/3 av troppen bare er benkefyll. Her ligger primært feilen i kampene opp mot selve EM. Hedin "glemte" f.eks. å teste spillere når de ledet mot Sverige i en treningskamp, det er å miste fokus på hvorfor man har slike kamper!

En annen ting som man kan undre seg over er tydeligvis Hedin og laget har en  vegring med å hente inn en mental coach e.l. Kjelling sa selv etter Island-tapet at dette var noe laget hadde bestemt de ikke ville ha. Når man ser Norge gang på gang rote det til de siste 5 min av kampene så er det ikke bare det fysiske det skorter på...

Her kan nok Hedin kanskje skjære igjennom og kreve at laget fokuserer mye mer på det mentale og henter inn noen med peiling. Tror det kanskje er for mange "sjefer" på laget som mener de selv vet best hvordan man skal lykkes. Tror det ikke hadde skadet å ha et åpent sinn og se på hva f.eks. damehåndballen har fått til på det feltet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg