Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grundigligaen kvinner 2017/2018

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 34143
22.10.17 19:11

Elise Skinnehaugen har levert en helt fantastisk kamp. Feilfri, variert og vakker skyting. Fortjener en sjanse på landslaget om dette fortsetter utover sesongen. Kommende stjerne!

larvikognorge
larvikognorgeInnlegg: 2196
22.10.17 20:18

Dommerne var et kapittel for seg selv, enig i at dette var svak dømming i Oppsal Arena i dag. 

At Betina Rieglehuth får bestemannspremien skjønner jeg ikke. Hun treffer godt når hun først treffer, men eller så går det opp og ned. Har fått sansen for Presker. Skulle egentlig være andremålvakt bak Alma Hasanic, men har tatt ansvar i hennes fravær. Elise Skinnehaugen har vist seg godt frem hele sesongen, enig med deg i at hun hadde fortjent å prøve seg på landslaget, Kibby :) 

Var ihvertfall en bra kamp å se på. Masse folk, idrettsglede og mye god håndball :)

larvikognorge
larvikognorgeInnlegg: 2196
22.10.17 20:35

Sola spilte forøvrig uavgjort mot Stabæk, 21-21. Personlig trodde jeg dette skulle bli en enkel Sola seier, men vi har jo sett før at denne sesongen er ganske åpen! 

Stabæk har da fått sine første poeng i årets sesong! 

kibby
22.10.17 23:49
larvikognorge: Dommerne var et kapittel for seg selv, enig i at dette var svak dømming i Oppsal Arena i dag.  At Betina Rieglehuth får bestemannspremien skjønner jeg ikke. Hun treffer godt når hun først treffer, men eller så går det opp og ned. Har fått sansen for Presker. Skulle egentlig være andremålvakt bak Alma Hasanic, men har tatt ansvar i hennes fravær. Elise Skinnehaugen har vist seg godt frem hele sesongen, enig med deg i at hun hadde fortjent å prøve seg på landslaget, Kibby :)  Var ihvertfall en bra kamp å se på. Masse folk, idrettsglede og mye god håndball :)

Enig. Latterlig bestemannspriser. Til begge lag egentlig.

Jeg hadde en knapp på Skinnehaugen på Storhamar, eventuelt Presker eller Folkvord, og Granlund på Oppsal. Litt av en jury :)

Lazzie
LazzieInnlegg: 333
24.10.17 00:18

Er årets "Grundigliga" den svakeste toppdivisjonen for kvinner vi har hatt siden 80-tallet? Der bør tas grep for å få orden på økonomi og sportslig satsing og utvikling av talenter.

Toppklubber som Larvik, Glassverket, Byåsen, Stabæk og Tertnes fremstår som fullstendig ribbet.

Tror det er på tide å våkne opp om man ønsker et kvinnelandslag topp 10 i årene som kommer etter 2020.

Vipers som er Norges nye flaggskip skuffer kapitalt i CL. Burde hatt 6 poeng så langt, men står med kun med en seier mot juniorlaget budocnost (bygger nytt).

Kun Byåsen videre i EHF med et nødskrik er også et signal. Russland 4 lag videre, Ungarn 4 lag, Danmark 3 lag, Romania 2 lag, Frankrike 2 lag, Hviterussland 2 lag.

Når disse nasjonene også deltar med flere, eller like mange lag, i CL, blir dette et skremmende signal om dagens nivå i Norge.

kibby
24.10.17 00:31
Lazzie: Tror det er på tide å våkne opp om man ønsker et kvinnelandslag topp 10 i årene som kommer etter 2020.

Samtidig har vi spillere som presterer godt både nasjonalt og internasjonalt for klubber i Ungarn, Danmark, Romania og Frankrike. Og så lenge vi fortsetter å eksportere spillere til utlandet som får denne matchingen har vi ingenting å frykte.

Lazzie
24.10.17 00:57
kibby: Samtidig har vi spillere som presterer godt både nasjonalt og internasjonalt for klubber i Ungarn, Danmark, Romania og Frankrike. Og så lenge vi fortsetter å eksportere spillere til utlandet som får denne matchingen har vi ingenting å frykte.

problemet er at etter 2020 har de fleste 90/91 - 85+ gitt seg. Kan du gi meg noe etter disse generasjonene? Ikke kom med Artzen, Waade og Brattset.... blir bare latterlig.

kibby
24.10.17 01:09
Lazzie: problemet er at etter 2020 har de fleste 90/91 - 85+ gitt seg. Kan du gi meg noe etter disse generasjonene?

90-91 har ikke gitt seg etter 2020 :)

Ja, hvem vil du ha? Kan nevne i fleng; Kjerstin Boge Solås, Henny Ella Reistad, Moa Högdahl, Mia Solberg Svele, Sunniva Amalie Næs Andersen, Elise Skinnehaugen, Helene Gigstad Fauske, Tonje Haug Lerstad, Line Ellertsen, Mari Finstad Bergum.

Alle disse er allerede erfarne eliteseriespillere (med unntak av Bergum og Svele (født 2001), som spiller sin første sesong i eliten) med kamper fra junior/yngres landslag. De er alle født mellom 1996 og 1999 (Svele er 2001). Fauske spiller allerede i FCM.

Felix_25
Felix_25Innlegg: 3286
24.10.17 10:34
Lazzie: Er årets "Grundigliga" den svakeste toppdivisjonen for kvinner vi har hatt siden 80-tallet? Der bør tas grep for å få orden på økonomi og sportslig satsing og utvikling av talenter.

Det som er forskjellen nå kontra før er at nå er ikke stammen på det norske kvinnelandslaget fra et norskt klubblag. Siden 90 tallet så har vi hatt omtrent en første sekser fra klubber som BSK, Byåsen og Larvik. Det norske landslaget har utvilsomt hatt ekstremt fordel av dette. Nå er det ikke slik lenger. Nå er faktisk majoriteten av landslaget (iallefall første sekseren) utenlandsproffer.

Det at Vipers taper mot Metz borte er ingen bombe i mine øyne. Metz er et meget godt lag og vil bite godt ifra seg i CL i år. Kampen mot Bietigheim derimot var langt under pari og viser at de har fremdeles mye å jobbe med, selv med mange meriterte jenter i stallen.

De norske klubbene må jobbe hardt for å trekke publikum. Larvik har vel startet med, i samarbeid med sponsorer, pausekonkurranser hvor man kan faktisk vinne en bil. Slike tiltak trekker folk. Det er fantastisk å se hvor mye folk som kommer på kampene til Vipers. Selv om de taper så hører du entusiasmen.

Så skal man ikke glemme Storhamar, som har noe virkelig stort på gang. Jeg håper de kaprer 1 eller 2 plassen slik at de får prøvd seg i CL neste sesong. Da har laget fått en sesong sammen også.

Jeg er ikke bekymret for fremtiden for det norske landslaget i det hele tatt. De jentene som spiller nå holder i MANGE år til. Jeg kan aldri se for meg at jenter som Nora Mørk, Veronica Kristiansen, Stine Bredal Oftedal etc legger opp i en alder av 30-31. Så lenge kroppen holder og motivasjonen er der så tror jeg fort disse 3 og flere blir å se i 2 OL, kanskje 3! :)

Felix_25
24.10.17 10:40
Lazzie: Toppklubber som Larvik, Glassverket, Byåsen, Stabæk og Tertnes fremstår som fullstendig ribbet.

Hva forventer du av Larvik som mistet 11 spillere? Og det de klarte å beholde av rutine sitter skadde eller er gravide. De har levert varierende resultater, men det er helt forståelig med tanke på omstendighetene rundt klubben akkurat nå i høst. Gi disse jentene litt tid så skal du se at klubben får en ny vår. Det ligger en kultur der som ikke kan forsvinne selv om mange av profilene er borte. Rivas Toft, Finstad Bergum, Hjertner, Christensen, Wolff, Berglie og Tollbring er alle gode spillere som med tid, blir samspilte og trygge på hverandre. Slik blir det resultater av på sikt. Savner kanskje en litt mer stabil målvakt. LHK har alltid vært bortskjemte med målvaktene sine, de har ikke lenger en verdensklasse-målvakt.

OHPSen
OHPSenInnlegg: 69
24.10.17 14:08

Slik har det vært i Norge i årevis. Norge produserer masse talenter som får spilletid og nyttig erfaring. Danmark f.eks, har et landslag som ikke har prestert på mange år. Hjelper ikke at de har flere lag med i Europa. De norske spillerne som kommer fra hjemlig serie til Danmark gjør det svært godt i sine lag. Se toppscorelista i DK f.eks. Så her er det ikke noen automatisk sammenheng.

Lazzie
25.10.17 02:10

Spennende kamper i dag:

Tertnes - Fredrikstad - 50 - 10 - 40
Gjerpen - Vipers 20 - 20 - 60
(Denne er fristende å spille en H så svake vipers har vært)
Byåsen - Glassverket 98 - 1- 1
Molde - Larvik 30 - 10 - 60
(Samme her, men tør ikke H)

Felix_25
25.10.17 10:11
Lazzie: Spennende kamper i dag: Tertnes - Fredrikstad - 50 - 10 - 40
Gjerpen - Vipers 20 - 20 - 60
(Denne er fristende å spille en H så svake vipers har vært)
Byåsen - Glassverket 98 - 1- 1
Molde - Larvik 30 - 10 - 60
(Samme her, men tør ikke H)

Forventer en jevn kamp i Bergen. Her kan det bikke begge veier tror jeg. Men Tertnes i Bergen er vriene. Tror Fredrikstad skal få slite skikkelig.

Vipers tar Gjerpen klart, og det samme gjelder Byåsen som får en grei skuring mot Glassverket. Holder Larvik som en knepen favoritt mot Molde, men denne er også litt åpen føler jeg.

Einig
EinigInnlegg: 51
25.10.17 15:39

Synes det er rart at ikke landslagsledelsen får øynene opp for Fana sine spillere. Emilie Hovden er en av dem som jeg ikke skjønner har fått muligheten til landslaget, hun står med den desidert beste statistikken i 1 div.

(Innlegget ble redigert 25.10.17 15:41)

Duverden73
Duverden73Innlegg: 314
25.10.17 15:54
Einig: Emilie Hovden

Og hvem tenker du hun skal utkonkurrere av de venstrehendte som er med rundt landslaget i dag? En ting er å putte sju mål mot typ Levanger i første divisjon, noe annet er å spille mot Frankrike. Just sayin'...

Einig
EinigInnlegg: 51
25.10.17 16:07

Moa Høgdal har fått utallige  sjanser på rekrutt noe hun ikke har tatt vare på spør du meg, samme med klubblag som hun har vært helt fraværende i mange kamper,  Hovden er bedre enn henne, men hun har vel en fordel med mor som er trener (rekrutt og A landslag)

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 18102
25.10.17 16:25

Det er vel rundt 15 høyrebacker i Norge som er bedre enn Hovden og ei av de spiller i Tertnes.

Som kant er hun kanskje litt nærmere?

Felix_25
25.10.17 18:20

Gjerpen biter seg fast i Vipers etter godt over halvspilt 1.omgang. 8-7 til Vipers.

kibby
25.10.17 18:48

12-17 ved pause. Ingen skudd fra strek hos Vipers??

Felix_25
25.10.17 19:17

Merkelig hvordan Guro Rundbråten virker å ha ubegrenset tillit hos LHK. Hun har vært svak i høst for Larvik. Molde spiler godt og leder 6-5.

Felix_25
25.10.17 19:27

Molde ledet 10-8 med er inne i en helsvart periode nå som LHK utnytter med å kontre dem i stykker. 12-10 til Larvik nå.

Felix_25
25.10.17 19:47

Tertnes slår Fredrikstad 27-24. Vilde Johansen BB med 6 scoringer.

Felix_25
25.10.17 19:53

Cassandra Tollbring spiller solid nå. Larvik leder 19-14 nå. Molde virker litt resignerte etter pausen. Rundbråten spilt seg opp også.

kibby
25.10.17 19:54
Felix_25: Gjerpen biter seg fast i Vipers etter godt over halvspilt 1.omgang. 8-7 til Vipers.

Vipers vinner 38-30.

Felix_25
25.10.17 20:03
kibby: Vipers vinner 38-30.

Såpass ja. Målshow!!

kibby
25.10.17 20:21
Felix_25: Såpass ja. Målshow!!

13 mål av Melanie Bak!

kibby
25.10.17 20:23

Byåsen - Glassverket 34-15

kibby
25.10.17 21:09

Molde - Larvik 26-33

Felix_25
26.10.17 10:38
kibby: Molde - Larvik 26-33

Underholdende og god kamp av begge lag synes jeg. Hos Larvik så får vel Tollbring sitt gjennombrudd. Hun er sikker på straffer, solid på gjennombrudd og har et frekt og hardt skudd fra distanse. Det samme gjelder Rivas Toft, som scorer 8. Herlige finter og et godt distanseskudd. Det nye Larvik begynner så smått og ta form, og det ser utvilsomt spennende ut. Synes Finstad Bergum sliter litt i drakta. Hun ble hauset opp i forkant av sesongen til å være den nye Gro. Hittil har hun ikke levert særlig synes jeg. Veldig ustabil i skytingen sin, og sliter bakover.

Molde spiller svært god angrepshånball i perioder, med Mona Obaidli, Ragnhild Valle Dahl og Kristina Logvin i spissen. De kommer garantert til å kapre mange poeng denne sesongen, men jeg tror det ikke kommer til å holde til sluttspillplass.

Nå har det blitt spilt 7 runder og vi ser vel tendenser på tabellen nå. Storhamar, Vipers, Larvik, Tertnes og Fredrikstad på topp 5. Jeg tror Fredrikstad vil falle ifra denne puljen etterhvert.

the_Fishers
the_FishersInnlegg: 682
26.10.17 11:55
Felix_25: Tertnes slår Fredrikstad 27-24. Vilde Johansen BB med 6 scoringer.

Vilde Ingeborg Johansen blomstrer i Bergen, og hun har tilført laget en masse. Hun er nok nr 4 i køen for en landslagsplass, men om dette fortsetter kan hun muligens rykke frem (Ingstad virkelig er på gang i Danmark). Synes også makker Caroline Aar Jacobsen har løftet seg, så her er det bare vinnere. 

Jeg digger det Tertnes holder på med. Tore Johannessen for president! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg