Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinner: VM 2017 (Tyskland), hovedtråd

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 34338
31.10.17 23:46

*** Håndball-VM 2017 er i gang om en drøy måned ***

Her er en oversikt over gruppene, og lagets beste resultat i VM gjennom tidene. Oversikt over hvordan lagene kvalifiserte seg til mesterskapet kan finnes her.

Gruppe A:
1) Frankrike - Beste resultat: Nr.1 - 2003
2) Romania - Beste resultat: Nr.1 - 1962 (nyere tid: Nr.2 - 2005)
3) Spania - Beste resultat: Nr.3 - 2011
4) Slovenia - Beste resultat: Nr.8 - 2003
5) Angola
- Beste resultat: Nr.7 - 2007
6) Paraguay - Beste resultat: Nr.21 - 2013

Gruppe B:
1) Norge - Beste resultat: Nr.1 - 1999, 2011, 2015
2) Sverige - Beste resultat: Nr.6 - 1993 (nyere tid: Nr.11 - 2011, 2015)
3) Tsjekkia - Beste resultat: Nr.13 - 1995, 1997 (nyere tid: Nr.15 - 2003, 2013)
4) Ungarn - Beste resultat: Nr.1 - 1965 (nyere tid: Nr.2 - 2003)
5) Argentina
- Beste resultat: Nr.18 - 2015
6) Polen
- Beste resultat: Nr.4 - 2013, 2015

Gruppe C:
1) Danmark - Beste resultat: Nr.1 - 1997 (nyere tid: Nr.3 - 2013)
2) Russland - Beste resultat: Nr.1 - 2001, 2005, 2007, 2009
3) Brasil - Beste resultat: Nr.1 - 2013
4) Montenegro 
- Beste resultat: Nr.8 - 2015
5) Japan - Beste resultat: Nr.7 - 1965 (nyere tid: Nr.14 - 2011, 2013)
6) Tunisia - Beste resultat: Nr.12 - 1975 (nyere tid: Nr.14 - 2009)

Gruppe D:
1) Nederland - Beste resultat: Nr.2 - 2015
2) Tyskland - Beste resultat: Nr.1 - 1993 (nyere tid: Nr.3 - 2007)
3) Serbia - Beste resultat: Nr.2 - 2013
4) Sør-Korea - Beste resultat: Nr.1 - 1995 (nyere tid: Nr.5 - 2009)
5) Kina
- Beste resultat: Nr.8 - 1990 (nyere tid: Nr.12 - 2009)
6) Kamerun - Beste resultat: Nr.22 - 2005

Hele kampoppsettet kan finnes her.

Alle bruttotroppene kan finnes her (så fort de er klare).

Oversiktlig og flott Wikipedia-side om mesterskapet.

De offisielle VM-sidene.

IHFs VM-side.

VMs sendeskjema på TV2 (i skrivende stund ikke avklart).

Håndballforbundets VM-sider (i skrivende stund ikke publisert).

Sendeskjema på TV, tropper og bruttotropper, generelt rundt lagene, oppdateringer, resultater, tips til ranking, de siste oppkjøringskampene, toppscorere og All Star Team kan bl.a diskuteres her :) Nå er det ikke lenge igjen!!

Heia, heia!

(Innlegget ble redigert 31.10.17 23:56)

kibby
01.11.17 08:40

Danmarks bruttotropp:

Målvogtere
Sandra Toft
Althea Reinhardt
Cecilie Greve
Rikke Poulsen

Stregspillere
Stine Bodholt
Katrine Heindahl
Sarah Iversen
Rikke Iversen

Fløjspillere
Trine Østergaard
Pauline Bøgelund
Simone Böhme
Maria Fisker
Fie Woller
Lærke Nolsøe

Bagspillere
Mette Tranborg
Line Jørgensen
Louise Burgaard
Stine Jørgensen
Lotte Grigel
Kristina Kristiansen
Mia Rej
Annette Jensen
Nadia Offendal
Anne Mette Hansen
Line Haugsted
Mie Højlund
Anna Sophie Okkels
Kristina Jørgensen

Duverden73
Duverden73Innlegg: 346
02.11.17 13:03

Sveriges 16 spillere tatt ut i dag:

Målvakter: Filippa Idéhn (Brest), Johanna Bundsen (Köpenhamn)
Vänstersex: Loui Sand (Brest), Olivia Mellegård (IK Sävehof)
Mittsex: Ulrika Toft Hansen (Team Esbjerg), Anna Lagerquist (Nykøbing Falster)
Högersex: Emma Fernis (IK Sävehof), Daniela Gustin (Randers)
Vänsternio: Jamina Roberts (Erd), Jenny Alm (Köpenhamn), Johanna Westberg (Nykøbing Falster)
Mittnio: Bella Gulldén (CSM Bukarest), Carin Strömberg (Viborg)
Högernio: Sabina Jacobsen (CSM Bukarest), Nathalie Hagman (CSM Bukarest), Hanna Blomstrand (Köpenhamn)

kibby
02.11.17 13:53
Duverden73: Sveriges 16 spillere tatt ut i dag:

Og Larviks Cassandra Tollbring i bruttotroppen.

Felix_25
Felix_25Innlegg: 3381
02.11.17 14:00
kibby: Og Larviks Cassandra Tollbring i bruttotroppen.

Hyggelig for Tollbring som jeg synes blir bedre og bedre i LHK. Virker tryggere for hver kamp. Skal bli artig å følge henne utover sesongen.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 23563
02.11.17 22:23
kibby: Lærke Nolsøe

Er dette Lærke Møller som har giftet seg? Eller finnes det 2 hånball-Lærker i Danmark ?

the_Fishers
the_FishersInnlegg: 707
02.11.17 22:39

To Lærker. Nolsøe er venstrekant. God, men uforståelig at Nørgaard er ute permanent. Møller er fortsatt ute og kommer trolig aldri til å spille på elitenivå igjen. 

kibby
02.11.17 22:47
the_Fishers: Nolsøe er venstrekant. God, men uforståelig at Nørgaard er ute permanent.

Helt enig. En skandale at Bruun-Jørgensen har vraket tre verdensklassespillere i Nørgaard, Gravholt og Kristiansen. Håper dog Kristiansen får en plass i VM-troppen lell.

På v.kant syns jeg både Fisker og Woller er ujevne, så jeg håper Nolsøe Pedersen får en plass.

Duverden73
03.11.17 10:45
kibby: En skandale at Bruun-Jørgensen har vraket tre verdensklassespillere i Nørgaard, Gravholt og Kristiansen

Nå har vel Gravholt lagt opp, så hun er vel ikke vraket denne gang, men han vraket henne riktignok tidligere pga uro i troppen. Litt som Frank Løke ble vraket i sin tid... Må kunne følge reglene i en gruppe om du skal være med landslaget.

the_Fishers
03.11.17 14:54
kibby: Håper dog Kristiansen får en plass i VM-troppen lell. På v.kant syns jeg både Fisker og Woller er ujevne, så jeg håper Nolsøe Pedersen får en plass.

Fisker er en klassespiller på sitt beste, men er enig at hun er ujevn. Dessuten spiller hun utelukkende playmaker i Randers for tiden, så det er fare for at hun ryker. Men hun er en solid forsvarsspiller.

Woller har gjort det skarpt i Bietigheim, men sliter med småskader. Jeg hadde kanskje forventet å se Freja Cohrt i bruttotroppen, men hun har vel ikke gjort det knivskarpt i Odense. 

På høyrekanten er det enda dårligere stilt. Nå synes jeg Østergaard Jensen er bedre enn sitt rykte, men bak henne er det virkelig tynt. Simone Bøhme er helt ok, Bøgelund er bakspiller. Louise Lyksborg er nokså god men bommer mye. Resten av røkla er i beste fall helt ok. 

the_Fishers
03.11.17 15:03
Duverden73: han vraket henne riktignok tidligere pga uro i troppen. Litt som Frank Løke ble vraket i sin tid... Må kunne følge reglene i en gruppe om du skal være med landslaget.

Ingen tvil om at Gravholt var beste danske strekspiller da hun ikke fikk være med lengre, men den akkurat vrakingen virker legitim. Gravholt er ei urokråke av dimensjoner, og fullstendig ute av stand til å skjule sin misnøye. Måten hun furter og stønner og okker når hun spiller kamp er helt ulidelig å se på, og må være utrolig demotiverende for enkelte medspillere. Jeg digger henne på mange måter, men jeg tror simpelthen ikke det ville vært mulig for Brun Jørgensen å gjøre de endringene han ønsket med henne på laget.

På den andre siden kan det virke som at Brun Jørgensen er allergisk mot kritikk og andre meninger enn sine egne. Jeg mistenker at det er grunnen til at Nørgaard er i kulden. Hun er også ei urokråke, men virker lojal så lenge hun spiller.    

the_Fishers
03.11.17 15:10
Duverden73: Målvakter: Filippa Idéhn (Brest), Johanna Bundsen (Köpenhamn)
Vänstersex: Loui Sand (Brest), Olivia Mellegård (IK Sävehof)
Mittsex: Ulrika Toft Hansen (Team Esbjerg), Anna Lagerquist (Nykøbing Falster)
Högersex: Emma Fernis (IK Sävehof), Daniela Gustin (Randers)
Vänsternio: Jamina Roberts (Erd), Jenny Alm (Köpenhamn), Johanna Westberg (Nykøbing Falster)
Mittnio: Bella Gulldén (CSM Bukarest), Carin Strömberg (Viborg)
Högernio: Sabina Jacobsen (CSM Bukarest), Nathalie Hagman (CSM Bukarest), Hanna Blomstrand (Köpenhamn)

Her er det både profiler og kjempetalent, masse muskler og mye fart. Dette er jenter som har spilt sammen lenge, og det er masse rutine. Til og med målvaktene har fått skikk på seg de siste par sesongene- her har de jo et knippe up and coming i bakhånd. Hvis Sverige flopper med dette mannskapet nok engang er det helt skandaløst. 

Duverden73
03.11.17 15:18
the_Fishers: På høyrekanten er det enda dårligere stilt

Enig, synes hun Østergaard Jensen er svak, selv om hun er førstevalg. Sier litt om resten. ;)

kibby
03.11.17 17:33
Duverden73: Nå har vel Gravholt lagt opp, så hun er vel ikke vraket denne gang, men han vraket henne riktignok tidligere pga uro i troppen. Litt som Frank Løke ble vraket i sin tid... Må kunne følge reglene i en gruppe om du skal være med landslaget.

Joda, jeg vet. Men da han vraket henne var hun mer enn god nok. 

Ok, så kan avgjørelsen om å vrake Gravholt KANSKJE forsvares. Men det forklarer ikke vrakingen av Nørgaard og Kristiansen. I tillegg var det misnøye i spillergruppa da Bruun-Jørgensen fikk jobben, og en massør i lagledelsen sa opp i protest/misnøye/dårlig samarbeid. Så alt er nok ikke helt rosenrødt.

(Innlegget ble redigert 03.11.17 17:40)

kibby
03.11.17 17:33
the_Fishers: Jeg hadde kanskje forventet å se Freja Cohrt i bruttotroppen

Jeg også. Litt skuffende.

kibby
03.11.17 17:37
the_Fishers: På høyrekanten er det enda dårligere stilt. Nå synes jeg Østergaard Jensen er bedre enn sitt rykte, men bak henne er det virkelig tynt. Simone Bøhme er helt ok, Bøgelund er bakspiller. Louise Lyksborg er nokså god men bommer mye. Resten av røkla er i beste fall helt ok.

På høyrekanten er det skremmende tynt. Helt enig. I alle årene jeg har fulgt Danmark har jeg kanskje sett Østergaard spille TO gode landskamper, og da er jeg i overkant grei. Fatter ikke at hun er førstevalg.

Hadde sans for Lyksborg før, men som du sier har hun tapt seg veldig.

Har derimot sans for Simone Böhme - håper hun får sjansen. Godt Anne Mette Pedersen er ute av bildet, og jeg syns det er trist at en spiller som Maibritt Kviesgaard aldri kom tilbake til det nivået hun hadde før korsbåndskaden. Hun var solid i et par år.

Pauline Bøgelund er, som du sier, bakspiller, men jeg syns faktisk hun har imponert litt de få gangene hun har fått sjansen på landslaget som kant. Så jeg håper nesten hun får en plass. Enten henne eller Böhme. Østergaard kan ikke fortsette å ha den plassen alene etter så mange elendige kamper og mesterskap hun leverer år etter år.

(Innlegget ble redigert 03.11.17 17:41)

kibby
03.11.17 17:38
Duverden73: Enig, synes hun Østergaard Jensen er svak, selv om hun er førstevalg. Sier litt om resten. ;)

Dessverre :(

kibby
03.11.17 17:39
the_Fishers: Her er det både profiler og kjempetalent, masse muskler og mye fart. Dette er jenter som har spilt sammen lenge, og det er masse rutine. Til og med målvaktene har fått skikk på seg de siste par sesongene- her har de jo et knippe up and coming i bakhånd. Hvis Sverige flopper med dette mannskapet nok engang er det helt skandaløst.

Enig! Mange spennende og solide spillere her, og endelig skal Hagman få konsentrere seg kun om backen. Forventer masse mål fra henne i VM. Godt bud på toppscorertittelen sammen med Neagu og Mørk.

kibby
07.11.17 12:06
kibby: Håndballforbundets VM-sider (i skrivende stund ikke publisert).
the_Fishers
08.11.17 14:16

Ingen store overraskelser i Klavs Bruun sin VM-tropp, men verdt å nevne at Anne Mette Hansen ikke er klar. Kristina Jørgensen inn, hun har gjort det bra i Viborg. Mulle er med, Anette Jensen og stortalentet Mie Højlund må pent sitte hjemme. Det ble heller ikke plass til Anna Sophie Okkels.

Mål

Althea Reinhardt

Sandra Toft

Kant

Trine Østergaard

Fie Woller

Maria Fisker

Strek

Stine Bodholt

Sarah Iversen

Kathrine Heindahl

Bak

Line Haugsted

Stine Jørgensen

Lotte Grigel

Kristina Kristiansen

Kristina Jørgensen

Mette Tranborg

Line Jørgensen

Louise Burgaard

Tranborg, Jørgensen og Burgaard. Det er en slagkraftig trio på høyre back, men Østergaard bør holde seg kvikk mesterskapet igjennom. For en gangs skyld synes jeg uttaket av Lotte Grigel kan forsvares. Hun gjør det bra i Ungarn og er ikke med på bekostning av Mulle. Sistnevnte mener jeg er essensiell på dette danske laget, selv om hun kun får en jokerrolle under Klavs Bruun Jørgensen. 

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2604
08.11.17 14:21

For oss som ikke er "in the know", hvem pokker er "Mulle" ?

kibby
08.11.17 14:38

Hurra for Mulle :) Det hadde jeg faktisk ikke trodd!!!!!!

kibby
08.11.17 14:39
the_Fishers: Sistnevnte mener jeg er essensiell på dette danske laget, selv om hun kun får en jokerrolle under Klavs Bruun Jørgensen.

Enig. Men skulle gjerne sett henne få mer spilletid. Hun er brilliant på sitt beste.

(Innlegget ble redigert 08.11.17 14:39)

kibby
08.11.17 14:39
the_Fishers: Trine Østergaard

Kun én høyrekant igjen, og den svakeste. Jaja.

kibby
08.11.17 14:46
the_Fishers: Kristina Jørgensen inn, hun har gjort det bra i Viborg.

Enig. Blir spennende å følge henne. 98er, på full fart fremover!

kibby
08.11.17 14:46
Stracqualursi: For oss som ikke er "in the know", hvem pokker er "Mulle" ?

Kristina Kristiansen

kibby
08.11.17 14:51
the_Fishers: For en gangs skyld synes jeg uttaket av Lotte Grigel kan forsvares. Hun gjør det bra i Ungarn og er ikke med på bekostning av Mulle.

Delvis enig. Hun leverte i hvert fall godt den ene kampen hun puttet 12 mål. Men hadde alltid sansen for henne da hun var et ungt talent - synd hun aldri slo gjennom. Tenk hvis Danmark hadde hatt de tre fantastiske playmakerne samtidig: Grigel, Mulle og Lærke Møller. Litt som drømmen min om Norge var med Marie Henriksen, Anniken Obaidli og Stine Bredal Oftedal. Synd skader skal ødelegge mye. Grigel kom helt aldri tilbake til det samme nivået etter skadene, og Gud hvor lenge det er til Møller er tilbake (om det noen gang skjer). Litt samme situasjon nå med Henriksen og Obaidli her hjemme. Får vi noen gang se Obaidli tilbake på landslaget?

OHPSen
OHPSenInnlegg: 74
10.11.17 14:16

Nei, Sverige har ikke fått skikk på noen målvakter. Se snitt rednings% på Bundsen i DK. Idén ikke spesiellt god helle, men ute på banen oser det av kvalitet.

kibby
10.11.17 15:24
OHPSen: Nei, Sverige har ikke fått skikk på noen målvakter. Se snitt rednings% på Bundsen i DK. Idén ikke spesiellt god helle, men ute på banen oser det av kvalitet.

Synd de ikke satser mer på Martina Thörn.

kibby
11.11.17 18:00
the_Fishers: istnevnte mener jeg er essensiell på dette danske laget, selv om hun kun får en jokerrolle under Klavs Bruun Jørgensen.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg