Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håndballjentene frem mot EM 2018

NYTT TEMA
Krepsen76
Krepsen76Innlegg: 998
21.09.18 14:43

Når det gjelder Emilie Christiansen så tror jeg at hennes vei til A landslaget i skrivende stund er langt unna dessverre.Jeg har sett alle kampene til Gyør til nå og Stine Bredal Oftedal har gjort det veldig bra til nå både i angrep og har heller ikke vært borte i forsvar syntes forsvarsspillet hennes har kommet seg opp flere hakk. Dessuten så tror jeg at både Tomac,Reistad og Obaidli når hun er tilbake fra skade er foran Emilie Christiansen . Dessuten så kan spillere som Veronika Kristiansen,Amanda Kurtovic,Stine Skogrand og Helene Fauske også benyttes i midten. Reistad er en spennende og god spiller og kun 19 år og er en spiller for framtiden så kampen hun spilte mot Storhamar da hadde hun 6 mål på 6 forsøk. 

Når det gjelder Nora Mørk så håper jeg at hun venter med å tenke landslag og heller fokuserer på å komme tilbake til Gyør først,hun har enda ikke fått klarsignal og det har kun gått litt over 7 måneder siden hun røk korsbåndet, håper hun også har det i bakhodet at hun faktisk har hatt 6 inngrep i knærne fra før og det er nok av spillere som er på landslaget som kan spille på hennes plass. Hun sier selv at hun skal være tilbake i November men skal vist få være med å sette straffer for Gyør allerede i Oktober. Jeg tenker er det ikke mer gøy å få spille VM og OL enn å sitte å se det på tv`n!

Når det gjelder Camilla Herrem så håper jeg også hun velger å vente med å spille på landslaget til etter EM men nå syntes jeg det er Thea Mørk sin tur å få lov til å spille mesterskap for Norge. Thea var god for Larvik forrige sesong og har også hatt en bra start på oppholdet sitt hos København.

Det blir spennende å se hvem Thorir tar ut til EM men jeg tror at de som skal spille Golden Leauge og mulig en eller annen overraskelse er vel det laget som spiller EM nå har jo Thorir før latt nye fjes få sjangsen i EM og jeg tror han tar med 1 eller to nye fjes blir uansett spennende å se!

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12905
22.09.18 01:52
kibby: Fauske er på god vei - var nominert som beste unge spiller i CL forrige sesong, og Reistad er kanskje den nærmeste. Hun vant nettopp sølv med juniorlandslaget, bøttet inn mål (blant annet ble hun norsk toppscorer med 7 mål i alle de fire "cup"-kampene i sluttspillet, inkludert finalen) og kom med på All Star Team i mesterskapet (som midtback). Hun er nok snart verdensklasse også på A-landslagsnivå - om hun blir gitt sjansen.  Fauske fortjener MYE mer spilletid i EM enn hun fikk i VM, og jeg håper også Hergeirsson tør å satse på Reistad.

Fauske tek steg for steg i Danmark. No står ho også ein del defensivt, noko ho ikkje gjorde i fjor. Ho er framleis i ein læringsprosess, men det går utan tvil framover, noko målgjeringa tydar på. Det er kjekt å sjå at me får fleire alternativ (og ikkje berre strengt svakare avlastningsspelarar som uansett ikkje får spele i viktige kampar), som kan utfordre den faste bakspelarrekka vår.

Når det gjeld Reistad har ho tatt alt av utfordringar ho har fått på strak arm. Frå å vere lyspunktet i Stabæk i fjor, til det fantastiske du nemner frå juniormeisterskapet og no til å gå rett inn på laget til den mest hardtsatsande laget i den norske serien. Noko seier meg at dette er ein spelar som ikkje hadde fått hetta av å spele på det norske landslaget, og at ho hadde takla det på eit utmerka måte. Så skal ein ikkje ta av heilt riktig enno, men me får mange moglegheiter til å sjå kor godt ho klarar seg mot gode lag både i Noreg og i utland framover. Om ho fortset på denne måten, vert ho den lettaste jokeren å spå til årets EM.

kibby
kibbyInnlegg: 34755
22.09.18 04:01
Hatleking: Om ho fortset på denne måten, vert ho den lettaste jokeren å spå til årets EM.

Enig.

larvikognorge
larvikognorgeInnlegg: 2305
22.09.18 14:06
Hatleking: Målvakter: Lunde, Si. Solberg
Kantar: Jacobsen, Sa. Solberg, T. Mørk
Strek: Brattset, Ingstad, Løke
Bakspelarar: Kurtovic, Skogrand, Oftedal, V. Kristiansen, Fauske, Waade, Bakkerud, Reistad

Jeg tror ikke han tar med både Fauske, Waade, Bakkerud og Reistad (+ T.Mørk). Det blir for mange urutinerte i en og samme tropp. Tror Hegh Arntzen blir på se i troppen på bekostning av en av disse. Ut i fra hva jeg har sett av Fauske, Waade og Reistad hittil så tror jeg de blir med. Så da tenker jeg kanskje at Bakkerud går ut denne gangen. 

Hatleking
22.09.18 14:47
larvikognorge: Jeg tror ikke han tar med både Fauske, Waade, Bakkerud og Reistad (+ T.Mørk). Det blir for mange urutinerte i en og samme tropp. Tror Hegh Arntzen blir på se i troppen på bekostning av en av disse. Ut i fra hva jeg har sett av Fauske, Waade og Reistad hittil så tror jeg de blir med. Så da tenker jeg kanskje at Bakkerud går ut denne gangen.

Først og framst er det viktig å meine kva ein meiner med urutinert. Tidlegare har det vore ungjenter frå mindre norske klubbar som ser lovande ut. Kva dei faktisk skulle bidra med i meisterskapet, var heller minimalt.

Mørk kan me ikkje kalle urutinert. Ho er trass alt 27 år, masse av erfaring frå både CL og TS og er no førsteval på topplaget København i Danmark. Ho er riktig nok ikkje veldig 'rutinert' på landslaget, men ho var god i VM. Fauske er toppscorar i Danmark. Det er ein litt annan situasjon enn mange av det dei andre har vore i. Ho fekk òg kjenne på det i VM.

Waade har starta sesongen strålande, og eg tippar ho kjem til å køyre same opplegg som i 2016 på landslaget om ho ikkje får ny skade eller formsvikt. Anvendelegheita hennar kjem godt med, og ho kan også ta plass på kanten om det trengs. Fauske, Waade og T. Mørk ser eg pt. på som sikre kort i troppen.

Dei to siste kan me kanskje kalle meir urutinert, men framleis ikkje slik som t.d Skogrand, Arntzen, Boge Solås og Waade var det i si tid. Bakkerud var i ein liten norsk klubb (Skrim), men har no teke mange steg opp til den kanskje mest hardtsatsande danske klubben Odense. Der får ho både spele og score, men det er mogleg at ho i landslagssamanheng blir ein forsvarar. Det er ikkje dumt, for ho er vanvittig sterk der.

Reistad er moglegens det største norske talentet på lang tid. Så skal me ikkje bli historielause, for t.d. Boge Solås i 2016 var vanvittig imponerande. Likevel verkar Reistad å vere ein komplett spelar. Eit EM bør vere ein perfekt arena for ho å kome inn i gruppa på, for dette er ein spelar som fort kan gje Oftedal kamp om ikkje så lenge. Og det er fint, for reell konkurranse på dei plassane har det ikkje vore på mange år.

Duverden73
Duverden73Innlegg: 403
22.09.18 19:27
Hatleking: Ho er riktig nok ikkje veldig 'rutinert' på landslaget, men ho var god i VM.

Mørk har vel fortsatt til gode å spille mesterskap for Norge? ;)

Hatleking
22.09.18 19:38
Duverden73: Mørk har vel fortsatt til gode å spille mesterskap for Norge? ;)

Ja, eg kom på det litt for seint til å endre på det. Det som er riktig, er at ho har vore god i dei landskampane ho har spelt no etter VM :) Men ho er no uansett ikkje urutinert på dette nivået sjølv om ho, som du riktig påpeiker, ikkje har internasjonale meisterskap i baklomma. 

Duverden73
22.09.18 21:58

Enig at Mørk og Solberg skal ta seg av venstrekanten og at Marit Røsberg Jacobsen tar seg av høyre, med Waade/Skogrand som backup.

Tror troppen bir lik det du foreslår, men tror Hegh Arntzen blir foretrukket foran Bakkerud selv om jeg håper på det motsatte.

TrondG
TrondGInnlegg: 73
22.09.18 23:09

Bakkerud er vel inne i neste tropp hvertfall. 

kibby
22.09.18 23:36
Duverden73: Tror troppen bir lik det du foreslår, men tror Hegh Arntzen blir foretrukket foran Bakkerud selv om jeg håper på det motsatte.

Så da er både du, jeg og larvikognorge enige der :)

Men jeg håper altså på Bakkerud.

TrondG
23.09.18 14:52

De som er aktuelle for EM, er vel stort sett involvert i laguttaket for golden league . 

Og det vil se slik ut :

Emilie Hegh Arntzen, Våg, Veronica Kristiansen, Győri, Heidi Løke, Storhamar, Stine R. Skogrand, Herning-Ikast, Vilde Mortensen Ingstad, Team Esbjerg, Stine Bredal Oftedal, Győri, Silje Solberg, Siófok KC, Kari Brattset, Győri, Silje Katrine Waade, Våg, Katrine Lunde, Våg, Helene Gigstad Fauske, Herning-Ikast, Moa Högdahl, Viborg, Marit Røsberg Jacobsen, Team Esbjerg, Ingvild Bakkerud, Odense HC, Amanda Kurtović, CSM Bucuresti, Sanna Solberg, Team Esbjerg, Thea Mørk, København og Marta Tomac, Våg.

Duverden73
23.09.18 21:47
TrondG: De som er aktuelle for EM, er vel stort sett involvert i laguttaket for golden league .
Og det vil se slik ut :
Emilie Hegh Arntzen, Våg, Veronica Kristiansen, Győri, Heidi Løke, Storhamar, Stine R. Skogrand, Herning-Ikast, Vilde Mortensen Ingstad, Team Esbjerg, Stine Bredal Oftedal, Győri, Silje Solberg, Siófok KC, Kari Brattset, Győri, Silje Katrine Waade, Våg, Katrine Lunde, Våg, Helene Gigstad Fauske, Herning-Ikast, Moa Högdahl, Viborg, Marit Røsberg Jacobsen, Team Esbjerg, Ingvild Bakkerud, Odense HC, Amanda Kurtović, CSM Bucuresti, Sanna Solberg, Team Esbjerg, Thea Mørk, København og Marta Tomac, Våg.

Det vet vi, og vi snakker om hvilke 16 vi tror kommer med til EM og ikke til Golden League. Da tror vi Bakkerud rykker ut av laget og at Hegh Arntzen blir foretrukket blant de siste 16. Til Golden League er det tatt ut 18 spillere, som du kanskje ser.

(Innlegget ble redigert 23.09.18 21:47)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 24435
24.09.18 12:54
Duverden73: Det vet vi, og vi snakker om hvilke 16 vi tror kommer med til EM og ikke til Golden League. Da tror vi Bakkerud rykker ut av laget og at Hegh Arntzen blir foretrukket blant de siste 16. Til Golden League er det tatt ut 18 spillere, som du kanskje ser.

I tillegg så kommer nok Nora og Camilla til å grine til seg plasser på EM-laget. 

Hatleking
24.09.18 16:51
Eksberten: I tillegg så kommer nok Nora og Camilla til å grine til seg plasser på EM-laget.

Herrem har hatt ei nedadgåande kurve dei siste åra allereie før graviditeten. Spel på norsk nivå 2 er ikkje akkurat den ideelle opladninga heller, og det står i stor kontrast til Mørk som skal spelar på eit dansk topplag som også skal ut i Europa. Med mindre Mørk blir skada igjen, trur eg det er rimeleg trygt å tru at Herrem ikkje blir med denne gangen.

Mørk er eg meir usikker på. Landslagsleiinga har jo i utgangspunktet ein regel som fører til at dette meisterskapet kjem for tidleg, men Thorir har vore vag i det han har uttalt. Samstundes såg eg i ein artikkel her om dagen at også Mørk meinte at eit OL var viktigare enn EM. Så får me sjå korleis det blir, men eg står fast på at den beste løysinga nok er å stå over denne gangen.

Eksberten
24.09.18 20:50
kibby: Tja, det er jo her OL-billetten kan bli sikret.

Jepp. Veldig godt å få sikret OL-billetten allerede med et EM-Gull. I VM der det er cupspill, der kan man være uheldig i åttedelsfinalen og ikke engang komme til OL-kvalik.

TrondG
24.09.18 21:56

Det jeg så av Tomac var ikke godt nok. Hegh Arntzen var god. Bakkerud har vel tatt steg, og er hvertfall i vurderingen. 

Enig om Herrem, bør hvertfall bevise mer og burde vel gjort det på noe annet enn en historisk dårlig 1 divisjons arena. 

Thea Mørk vil jeg og vurdere som et mye bedre alternativ for tiden, og søstera burde stå over for helsas skyld.

Krepsen76
25.09.18 00:57
Eksberten: I tillegg så kommer nok Nora og Camilla til å grine til seg plasser på EM-laget.

Det er nok ingen som kan grine seg til en landslagsplass sånn er det nok ikke,tror nok Thorir tenker at EM går uten Nora Mørk og at han heller vil ha henne klar for et VM og OL. Dessuten så håper jeg at Thea Mørk nå får muligheten i ett mesterskap.

(Innlegget ble redigert 25.09.18 00:58)

Krepsen76
25.09.18 01:07
Hatleking: Herrem har hatt ei nedadgåande kurve dei siste åra allereie før graviditeten. Spel på norsk nivå 2 er ikkje akkurat den ideelle opladninga heller, og det står i stor kontrast til Mørk som skal spelar på eit dansk topplag som også skal ut i Europa. Med mindre Mørk blir skada igjen, trur eg det er rimeleg trygt å tru at Herrem ikkje blir med denne gangen. Mørk er eg meir usikker på. Landslagsleiinga har jo i utgangspunktet ein regel som fører til at dette meisterskapet kjem for tidleg, men Thorir har vore vag i det han har uttalt. Samstundes såg eg i ein artikkel her om dagen at også Mørk meinte at eit OL var viktigare enn EM. Så får me sjå korleis det blir, men eg står fast på at den beste løysinga nok er å stå over denne gangen.

Så kampen til Sola mot Charlottenlund hvor Herrem spiller ca 50 minutter av kampen hun scorer 3/5 og har også noen glipper i forsvar på sin kantposisjon. Line Ellertsen var god og spilte en bra kamp sammen med Malin Holta. Det er kun 6 måneder siden Camilla Herrem fødte som jeg har sagt tidligere så håper jeg at Thea Mørk nå får sjangsen. Jeg tror mye om hvem som blir tatt ut i EM troppen kommer an på hvordan man presterer både i Golden Leauge og Møbelringen Cup men jeg tror nok at de spillerne som spiller Møbelringen Cup i November er også de som spiller EM. Jeg håper vi får se disse 16 i EM

Målvakter: Kathrine Lunde,Silje Solberg 

Kantspillere: Sanna Solberg,Thea Mørk,Marit Røsberg Jackobsen,Stine Ruscetta Skogrand

Bakspillere:Amanda Kurtovic,Veronika Kristiansen,Helene Fauske,Stine Bredal Oftedal, Silje Waade,Moa Høgdal

Linjespillere: Heidi Løke, Kari Brattsett, Vilde Ingstad.

Jeg har bare satt opp 15 spillere og jeg tror den siste plassen vil stå mellom: Ingvild Bakkerud,Emilie Hegh Arntzen,Marta Tomac  eller at Thorir tar med seg Henny Ella Reistad fra Rekruttlandslaget.

(Innlegget ble redigert 25.09.18 01:18)

kibby
25.09.18 01:29
Krepsen76: Det er kun 6 måneder siden Camilla Herrem fødte

2 måneder og 18 dager for å være korrekt.

kibby
25.09.18 01:31
Krepsen76: Målvakter: Kathrine Lunde,Silje Solberg  Kantspillere: Sanna Solberg,Thea Mørk,Marit Røsberg Jackobsen,Stine Ruscetta Skogrand Bakspillere:Amanda Kurtovic,Veronika Kristiansen,Helene Fauske,Stine Bredal Oftedal, Silje Waade,Moa Høgdal Linjespillere: Heidi Løke, Kari Brattsett, Vilde Ingstad.

Fem venstrehendte kan bli litt voldsomt. Jeg tror Högdahl ryker dessverre.

Eksberten
25.09.18 01:47
kibby: Fem venstrehendte kan bli litt voldsomt. Jeg tror Högdahl ryker dessverre

Hvorfor er det så mange håndballjenter venstrehendte? Snittet på norske kvinner er 8%, mens på håndballandslaget er det 30%.

larvikognorge
25.09.18 01:59

^ de som blir tatt ut til Møbelringen cup skal spille EM, Krepsen76

Tror heller ikke Moa Högdahl er aktuell i dette mesterskapet. Etter det jeg har sett av Henny Reistad så har hun gode muligheter til å bli årets overraskelse. Ellers tror jeg Hegh Arntzen er ganske klar, mye på grunn av forvarskvalitene. Mot Storhamar fikk hun vist frem skuffe sitt også, og jeg håper virkelig hun kan fortsette i det sporet. De siste årene har hun vært veldig ustabil, dessverre. På sitt beste så er hun veldig god og en klar kandidat på landslaget. 

Duverden73
25.09.18 08:39
kibby: Jeg tror Högdahl ryker dessverre

Det Moa Högdahl har vist hittil i sin nye klubb Viborg er i alle fall ikke godt nok til å forsvare en plass blant de 16 som skal til EM, når konkurransen blant de venstrehendte er så stor som den er nå.

Blir spennende å se hvilke 16 som får spille i Golden League. 18 med og 16 på dommerkortet betyr at 2 stk må spille med rekrutt...

m.e.f.
m.e.f.Innlegg: 174
25.09.18 09:57
Eksberten: Hvorfor er det så mange håndballjenter venstrehendte? Snittet på norske kvinner er 8%, mens på håndballandslaget er det 30%.

Når iallfall to av seks utespillere på banen (helst) bør være venstrehendte (høyrekant og høyreback), sier det seg selv at en har bruk for flere venstrehendte enn befolkningsgjennomsnittet tilsier. ;-)

Eksberten
25.09.18 11:18
m.e.f.: Når iallfall to av seks utespillere på banen (helst) bør være venstrehendte (høyrekant og høyreback), sier det seg selv at en har bruk for flere venstrehendte enn befolkningsgjennomsnittet tilsier. ;-)

Ja det skjønner jeg godt, men nå er det jo atter en gang "for mange venstrehendte". Danskene har jo slitt med å ha venstrehendte spillere i troppen.
Er det et eget prosjekt i Norge for å dyrke frem gode venstrehendte spillere, som at er du venstrehendt så blir du automatisk satset på, hvor alle disse skal bli høyreback/høyrekant?
Burde jo ikke være noe bakdel å være venstrehendt keeper, strekspiller eller midtback.

Eksberten
25.09.18 11:21
larvikognorge: vist frem skuffe sitt også

Ja å skuffe det har EHA gjort mange ganger... ;-)

larvikognorge
25.09.18 13:00
Eksberten: Ja å skuffe det har EHA gjort mange ganger... ;-)

hahahah, regner med at du skjønte at jeg mente skuddet! 

Men jeg er enig at EHA ikke har vist frem sitt potensiale hittil, så jeg håper det kommer!

Krepsen76
25.09.18 17:49
kibby: 2 måneder og 18 dager for å være korrekt.

Stemmer det Kibby my bad 

Krepsen76
25.09.18 17:50

Jeg leste på siden til NRK som forøvrig har en artikkel om Nora Mørk at EM troppen blir tatt ut 6 November.

Krepsen76
25.09.18 17:53
kibby: Fem venstrehendte kan bli litt voldsomt. Jeg tror Högdahl ryker dessverre.

Ja mulig at Moa Høgdal ryker men en av bakspillerne blir vel også satt på kanten som avlaster for Marit Røsberg Jacobsen og både Stine Skogrand og Silje Waade har spilt der i mesteskap tidligere 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester