Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eliteserien kvinner 2018/2019

NYTT TEMA
Joey
JoeyInnlegg: 18336
24.09.18 19:07
the_Fishers: Gjerpen hadde vel samme tendensen i fjor; åpne friskt og så klappe sammen. Er de for smal, for dårlig trent, eller blir de kjapt avslørt? Er det andre grunner? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

Stopper man de to danskene er i hvert fall mye gjort. Førstevalgene på kantene holder også godt nivå, men ellers virker det noe tynt i rekkene. Men regner uansett med at de snart begynner å plukke poeng og blir spennende å se om de får samme stigning utover sesongen som i fjor. 

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12871
26.09.18 01:15

I og med at det er ein del norske som spelar i Danmark, tenkte eg at det hadde vore artig å samanlikne norske troppar basert på dei som spelar i Danmark og dei spelar her, heime i Noreg. Dette er jo eit artig tankeeksperiment.

DANMARK:

Målvakt: Rikke Marie Granlund (Team Esbjerg), Sakura Hauge (Nykøbing), Emily Stang Sando (København)
Venstreving: Sanna Solberg (Team Esbjerg), Thea Mørk (København), Hege Bakken Wahlquist (Silkeborg-Voel), Julie Bøttger (Aarhus)
Høgreving: Marit Røsberg Jacobsen (Team Esbjerg), Line Bjørnsen (København)
Strek: Vilde Ingstad (Team Esbjerg)
Høgreback: Stine Skogrand (Herning-Ikast), Maja Jakobsen (Odense), Celine Sivertsen (Randers), Moa Högdahl (Viborg)
Playmaker: Helene Gigstad Fauske (Herning-Ikast)
Venstreback: Tonje Løseth (Herning-Ikast), Ingvild Bakkerud (Odense)

Ein lagoppstilling her kan jo vere noko som dette:
Sando, Solberg – Bakkerud – Fauske – Skogrand – Jacobsen, Ingstad

Eg er klår over at eg legg hovudet litt på blokka når eg tek ut ein ligatropp her, og det er heilt klårt fleire som kunne vore med i diskusjonen her av forskjellige grunnar, men her er det altså:

NOREG:

Målvakt: Katrine Lunde (Vipers), Guro Rundbråten (Larvik), Marie Davidsen (Tertnes)
Høgreving: Malin Aune (Vipers), Elise Skinnehaugen (Storhamar)
Venstreving: Kristin Venn (Storhamar), Sunniva Næs Andersen (Vipers)
Strek: Heidi Løke (Storhamar), Vilde Johansen (Tertnes), June Andenæs (Larvik)
Høgreback: Linn Jørum Sulland (Vipers), Silje Waade (Vipers)
Playmaker: Henny Reistad (Vipers), Anniken Obaidli (Molde), Emilie Christensen (Larvik)
Venstreback: Kjerstin Boge Solås (Tertnes), Mari Molid (Larvik), Emilie Hegh Arntzen (Vipers)

Ein lagoppstilling her kan vere noko slik:
Lunde, Venn – Boge Solås – Reistad – Sulland – Aune, Løke

Den danske troppen er overraskande bra samansett. Det er passeleg dekning fleire plassar. Det einaste her er nok at fire venstrekantar blir litt vel i overkant når ein har berre ein strek. Den streken er til gjengjeld best i den danske ligaen, og ein kan jo tenkje seg at ein spelar som t.d Løseth vil kunne vikariere litt her. I playmakerposisjonen vil jo også fleire av dei venstrehendte kunne gjere ein god jobb bak Fauske.

Det er tre gode målvakter, men ikkje ein toppmålvakt. Vingposisjonane er særs sterke, spesielt venstre. Og det er nok å ta av når det kjem til bakspelarar.

Den norske troppen er naturlegvis enda betre samansett då det er mange å ta av. Likevel, når ein set opp dei forskjellige oppstillinane så verkar den norske ikkje like imponerande som den danske. Lunde er sjølvsagt eit stort pluss her, og Løke er sterk. Men viss ein ser på landslagsspelarar i oppstillinga har Danmark 5 som er bankers. Bakkerud er iallfall veldig aktuell (er i Golden League-troppen), og Sando er vårt tredjeval. Det norske laget har berre to som er bankers (Lunde, Aune), to som nok kjem til å kome på landslaget om ikkje så lenge (Boge Solås, Reistad), medan Venn har sagt nei og ville nok vore i vasskorpa også ho. Aune er hakket bak Jacobsen i køen, medan Sulland neppe blir å sjå på landslaget meir.

Så kva lag ville vunne ein kamp mellom desse to laga? Eg trur at det danske laget her har det høgste toppnivået. Det er også meir rutine på høgt nivå her. Samstundes er jo Lunde i stand til å stenge målet, og om det norske serielaget er samspelte så kan dei verkeleg bite frå seg. Defensivt er det jo også veldig solid, med potensiale til å stille med eit midtforsvar med Boge Solås og Molid, flankert av Reistad og Waade (med fleire gode defensivt i bakhand). Når ein då har Lunde bak der, blir det ikkje enkelt å score mål på dei.

Viss ein skal tenkje at ein spelar ein heil sesong med desse troppane, vil eg kanskje gje fordelen over til det norske laget igjen. Rett og slett for at det er mindre sårbart for skader, og at det er fleire som då får spele i den naturlege posisjonen deira. 

Er det andre som har tanker her?

Duverden73
Duverden73Innlegg: 363
26.09.18 08:14
Hatleking: berre to som er bankers (Lunde, Aune

Lunde og Arntzen mener du vel? :)

Forøvrig en artig sammenligning.

(Innlegget ble redigert 26.09.18 08:15)

kibby
kibbyInnlegg: 34403
06.10.18 00:22

Månedens lag (for september):

Målvakt: Katrine Lunde (Vipers)
Venstreback: Mari Molid (Larvik)
Midtback: Henny Reistad (Vipers)
Høyreback: Linn Sulland (Vipers)
Venstrekant: Thea Øby-Olsen (Gjerpen)
Høyrekant: Elise Skinnehaugen (Storhamar)
Linjespiller: Heidi Løke (Storhamar)

https://www.topphandball.no/manedens-lag-eliteserien-kvinner/

kibby
07.10.18 21:26

Fredrikstad - Tertnes 24-19 (!)

Byåsen - Fana 24-24 (!)

Gjerpen - Rælingen 33-20

Molde - Oppsal 25-22

Felix_25
Felix_25Innlegg: 3413
07.10.18 23:46

Imponerede av Fredrikstad og Fana. Gjerpen knuser Rælingen, som for et par uker siden spilte uavgjort mot Byåsen. Alt kan skje i årets serie :)

kibby
08.10.18 00:42
Felix_25: Alt kan skje i årets serie :)

Ja, men allerede nå tror jeg både Byåsen og Tertnes kan se langt etter en medalje. Så blir det spennende å se om Larvik tar bronsen.

Felix_25
08.10.18 11:25
kibby: Ja, men allerede nå tror jeg både Byåsen og Tertnes kan se langt etter en medalje. Så blir det spennende å se om Larvik tar bronsen.

Byåsen tror jeg skal slite med selv en sluttspillsplass. Lakatos som ble hauset voldsomt opp i forkant av sesongen har ikke fått til noen verdens ting foreløpig.

kibby
08.10.18 18:22
Felix_25: Lakatos som ble hauset voldsomt opp i forkant av sesongen har ikke fått til noen verdens ting foreløpig.

Enig. Skuffende. Skjønner godt at Györ lånte henne ut. Storspilte visst i junior-VM, men dette er svakt. Heldigvis har både Julie Bøe Jacobsen og Anna Bjørke Kallestad hatt progresjon i spillet sitt :)

tosven
tosvenInnlegg: 143
Felix_25
10.10.18 19:34

Spennende på Hamar. 15-15, 10 minutter ut i 2.omgang.

larvikognorge
larvikognorgeInnlegg: 2253
10.10.18 20:40

Karoline Olsen med 5 av 5. Vipers gått fra 8-8 til 11-8

(Innlegget ble redigert 10.10.18 20:40)

larvikognorge
10.10.18 20:53

17-9 til Vipers.. Flaut å se på det Larvik driver med mot slutten. Juniorfeil og masse bom. Emilie Christensen og Mari Molid sliter og skal bare inn i midten. 

Var gode de første 15.minuttene, men så løp Vipers i fra.

Hos Vipers har Malin Aune og Karoline Olsen vært gode. Bakspillerne har ikke imponert hittil, så de har vunnet mye på godt kantspill. 

Felix_25
10.10.18 20:56

Blir nesten likt scenario som i Frankrike i helgen for Larvik. De henger med til 8-8, spiller tålmodig og godt, så starter dette stresset med hodeløse avslutninger og feilpasninger. 17-9 til pause altså. 

Vipers med full kontroll. Blir nok stygt utover 2.omgang.

Rundbråten med ubegrenset tillit i mål. Skulle gjerne sett Gluic få prøve seg. Hun storspilte jo i helgen mot Metz.

Molid ekstremt svak fremover. Christensen er desverre helt ute av det også. Savnet av Stange og Tollbring er desverre ekstremt merkbart. 

Felix_25
10.10.18 20:58

Fikk ikke med meg intervjuene i starten. Sa de noe om status på Koren og Løken?

Felix_25
10.10.18 20:58

Storhamar-Skrim 32-19

Felix_25
10.10.18 21:20

Det er nesten trist å se LHK nå når man tenker på hva det en gang var....

Felix_25
10.10.18 22:09

33-19 ender det altså.

larvikognorge
10.10.18 22:13
Felix_25: Fikk ikke med meg intervjuene i starten. Sa de noe om status på Koren og Løken?

Tror ikke det.. men jeg kom inn litt mot slutten av intervjuet med Oustorp!

(Innlegget ble redigert 10.10.18 22:18)

kibby
10.10.18 22:37
Felix_25: 33-19 ender det altså.

FOR en kamp!

Dette er noe av det verste jeg har sett av Larvik. De scorer altså 15 (!) spillemål. Tar dette laget medalje blir jeg MEGET overrasket. Om det skal skje må de få tilbake Løken og Koren, og en ekstra venstreback. I dag syns jeg kun Karoline Lund spiller til godkjent.

Hos Vipers var selvfølgelig mange gode, men Malin Aune (8 mål på 9 forsøk) og Karoline Olsen (6 mål på 6 forsøk) må nevnes. Totalt kom hele 16 av Vipers' 33 scoringer fra kant (Jonassen og Waade hadde også ett hver fra hver sin kant). Vipers viser hvilken bredde de har, og spesielt Tonje Refsnes tok vare på de mulighetene hun fikk og viste igjen hvilken fart hun har (kontra Hegh Arntzen og Tomac som er tunge og trege, men solide bakover). Ellers gledelig at Mathilde Kristensen fikk spilletid og vist seg litt frem da Hanna Yttereng var uheldig å få 2 x 2 min tidlig i 1.omgang og ble benket resten av kampen.

Ellers var det ganske ironisk at denne opphausingen og "lanseringen" nærmest av Sulland og Molid som høyaktuelle for EM-troppen falt så fullstending igjennom. Denne kampen viste vel at de to nettopp IKKE burde være aktuelle over hodet. Molid med et mål på fem forsøk, mens Sulland hadde to på fem (kun et spillemål), i tillegg gjorde begge gjorde flere feil og hadde heller ikke nesa mot mål. Molid forsvant etter hvert ganske tidlig på benken. Ganske ironisk når man tenker på intervjuene TV2 gjorde i forkant av kampen.

kibby
10.10.18 22:38
Felix_25: Fikk ikke med meg intervjuene i starten. Sa de noe om status på Koren og Løken?

Ja. Løken var egentlig forventet klar i dag, men det ble hun ikke. Regnes å være klar i løpet av kort tid. De nevnte Koren også, men sa kun at det tok lenger tid.

kibby
10.10.18 22:42
Felix_25: Storhamar-Skrim 32-19

Heidi Løke scorer 12.

WillyNickersen
WillyNickersenInnlegg: 41
11.10.18 09:45
kibby: Dette er noe av det verste jeg har sett av Larvik.

Smått sjokkert over Larvik. Dette var ille. Helt uten selvtillit, dårlige vurderinger, svakt over hele linja. Var ikke bare en lagmessig kollaps, men ingen enkeltspillere (med mulig unntak av Karoline Lund) klarer å prestere. Ofte er det jo sånn at når laget som enhet kollapser, så kan enkeltspillere stå frem. Det skjedde ikke her. 

Vet ikke om jeg orker å se dette laget mot Buducnost. Oustorp har en tøff vei foran seg her.

WillyNickersen
WillyNickersenInnlegg: 41
11.10.18 09:52

Interessant hele denne landslagsdiskusjonen og Vipers sine spillere nå, etter denne kampen. Hegh Arntzen og Tomac er ikke der de bør være for å forsvare sine plasser. Spent på Henny Reistad fremover. På venstre kant er det også interessante ting som skjer. Karoline Olsen gjør sine saker svært bra, på bekostning av Vilde Jonassen. Og Sunniva Næs Andersen (som hauses voldsomt og er på rekruttlandslag) kommer vel kun inn som høyre kant. Fascinerende den bredden som Vipers har.

Felix_25
11.10.18 13:22
WillyNickersen: Smått sjokkert over Larvik. Dette var ille. Helt uten selvtillit, dårlige vurderinger, svakt over hele linja. Var ikke bare en lagmessig kollaps, men ingen enkeltspillere (med mulig unntak av Karoline Lund) klarer å prestere. Ofte er det jo sånn at når laget som enhet kollapser, så kan enkeltspillere stå frem. Det skjedde ikke her. Vet ikke om jeg orker å se dette laget mot Buducnost. Oustorp har en tøff vei foran seg her.

Oustorp har nok en plan. Og han har mere midler nå enn i sommer. Det kommer iallefall en solid forsterkning til LHK i desember/januar.

Hadde helst sett at Koren og Løken var tilbake allerede. Det drøyer veldig nå. Men kan jo ikke bebreide noen av dem. Det er helt naturlige forklaringer på begges fravær. Græsholt håper jeg blir å se til helgen, hun har rutinen i seg, og har helt sikkert ikke glemt gamle kunster.

LHK kommer, men det vil ta litt tid enda...

Duverden73
Duverden73Innlegg: 363
11.10.18 14:46
Felix_25: Græsholt håper jeg blir å se til helgen, hun har rutinen i seg, og har helt sikkert ikke glemt gamle kunster.

Siste sesongen Græsholt var aktiv spilte hun i Stabæk. Da bidro hun i grunnen ikke med noe som helst, så jeg stiller meg litt tvilende til at hun kan bidra med så veldig mye, sett i lys av at hun ikke har spilt topphåndball på et par år.

Einig
EinigInnlegg: 62
14.10.18 17:40

Sier ikke noe men Forza Fana, det blir en ny storhetstid med dette laget , Tertnes skal få merke at dette laget ikke blir noe kasteball i denne serien.

FORZA FANA.

TrondG
TrondGInnlegg: 46
14.10.18 23:48

Såvidt jeg så, var det fortjent også. Timeouten på 17-20 gjorde susen

Ingen følger for Molde at de flyttet kampen mot Fana p.g.a barndåp virker det som?

Håper Skrim knuser de på Onsdag. 

(Innlegget ble redigert 14.10.18 23:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg