Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håndballjentene frem mot VM 2019

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 36714
13.12.18 00:39

Da har de norske jentene kun én kamp igjen i EM, og vi kan begynne å spekulere i tiden fremover.

Spørsmålene er mange.

På keeperplass tror jeg Lunde og Solberg blir å regne med videre. Lunde har tidligere uttalt at hun i det minste satser mot VM i 2019. Da ryker i så fall landslagsrekorden til Karoline Dyhre Breivang i antall kamper :) Og hvem vet når Kari Aalvik Grimsbø dukker opp igjen? Hun tar sikkert "en Malm Frafjord" for å få med seg nok et OL.

På strekplassen mente mange før EM at Løke var i dårlig form og tredjevalget bak Brattset og Ingstad, som imponerte i oppkjøringen, i både klubb- og landslag. Løke har så definitivt vist i EM at hun fortsatt er et klart førstevalg. Hun har også uttalt at hun ønsker å spille i "mange år" til. Kontrakten med Larvik ut 2021/2022-sesongen viser det. På landslaget tror jeg vi får se Løke minst til og med OL i 2020.

På høyrekant ser jeg ingen solide utfordrere - Malin Aune har vært smått fantastisk i EM og viste skeptikerne at plassen så definitivt var fortjent. Marit Røsberg Jacobsen er selvskreven.

På venstrekanten håper jeg Thea Mørk igjen får sjansen. Camilla Herrem tror jeg derimot har kommet tilbake for å bli - hun har uttalt at hun satser på landslaget til og med OL i 2020. Sanna Solberg har vært svak i EM, men syns hun har vært skarp frem mot EM. Også blek bakover dette mesterskapet, og syns derfor henne plass ikke bør være like selvskreven. Ser heller ikke en umulighet at Sunniva Næs Andersen på sikt kan kjempe seg inn om en plass her, men sikkert ikke sannsynlig før etter OL i 2020.

Når det gjelder bakspillerne syns jeg det er veldig hipp som happ. På midtback er Oftedal selvskreven. Tomac syns jeg har fått nok sjanser, og her har vi mange å ta av. Håper på comeback av Anniken Obaidli f.eks. I tillegg kan også Gigstad Fauske bekle denne plassen, også Henny Ella Reistad.

På høyreback håper og tror jeg Sulland er ferdig en gang for alle, og mens vi venter på Mørk, Skogrand og Kurtovic tror jeg vi får se mer av Moa Högdahl og eventuelt Veronica Kristiansen. Kanskje han også lar Maja Jakobsen få kjenne på nivået igjen, ettersom hun var i bruttotroppen til EM. Silje Waade, på den lille tiden hun har fått i EM, vist at hun ikke riktig er på dette nivået pr. dags dato, ei heller i forsvar denne gangen (der hun var solid i EM 2016).

På venstreback syns jeg helt ærlig noe bør gjøres. Veronica Kristiansen har hatt nok et grusomt og ustabilt mesterskap, men får ubegrenset med tillit. Emilie Hegh Arntzen glimter til i perioder, men overall syns jeg ikke det er verken stabilt eller godt nok. Her vil jeg se mer av skytset til Ingvild Bakkerud. Håper også Helene Gigstad Fauske får spilt seg inn igjen, og kanskje også Kjerstin Boge Solås kan få sjansen igjen. Henny Ella Reistad er selvskreven, og med både Reistad og Fauske får vi spillere som kan bekle flere roller.

Nei, det blir en spennende tid fremover. Regner med det blir litt intern "oppvask", og at det faktisk blir flere bytter i troppen. Det må gjøres. Det er ikke så viktig hvem vi ikke har fått hatt med i dette EM, men hvem vi faktisk tok med oss.

(Innlegget ble redigert 13.12.18 00:41)

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
13.12.18 01:00
kibby: Spørsmålene er mange.

Selv har jeg ikke tv3. Hver gang det er et mesterskap så er de enten på tv2, eller tvn eller på nrk og hit og dit.

Så jeg blir lei. Mister interessen. Like greit at de ikke går videre nå. Hmm i hvilken kanal skal man se de i neste mesterskap ?

Hatleking
HatlekingInnlegg: 13428
13.12.18 01:30
kibby: På venstrekanten håper jeg Thea Mørk igjen får sjansen. Camilla Herrem tror jeg derimot har kommet tilbake for å bli - hun har uttalt at hun satser på landslaget til og med OL i 2020. Sanna Solberg har vært svak i EM, men syns hun har vært skarp frem mot EM. Også blek bakover dette mesterskapet, og syns derfor henne plass ikke bør være like selvskreven. Ser heller ikke en umulighet at Sunniva Næs Andersen på sikt kan kjempe seg inn om en plass her, men sikkert ikke sannsynlig før etter OL i 2020. Når det gjelder bakspillerne syns jeg det er veldig hipp som happ. På midtback er Oftedal selvskreven. Tomac syns jeg har fått nok sjanser, og her har vi mange å ta av. Håper på comeback av Anniken Obaidli f.eks. I tillegg kan også Gigstad Fauske bekle denne plassen, også Henny Ella Reistad. På høyreback håper og tror jeg Sulland er ferdig en gang for alle, og mens vi venter på Mørk, Skogrand og Kurtovic tror jeg vi får se mer av Moa Högdahl og eventuelt Veronica Kristiansen. Kanskje han også lar Maja Jakobsen få kjenne på nivået igjen, ettersom hun var i bruttotroppen til EM. Silje Waade, på den lille tiden hun har fått i EM, vist at hun ikke riktig er på dette nivået pr. dags dato, ei heller i forsvar denne gangen (der hun var solid i EM 2016). På venstreback syns jeg helt ærlig noe bør gjøres. Veronica Kristiansen har hatt nok et grusomt og ustabilt mesterskap, men får ubegrenset med tillit. Emilie Hegh Arntzen glimter til i perioder, men overall syns jeg ikke det er verken stabilt eller godt nok. Her vil jeg se mer av skytset til Ingvild Bakkerud. Håper også Helene Gigstad Fauske får spilt seg inn igjen, og kanskje også Kjerstin Boge Solås kan få sjansen igjen. Henny Ella Reistad er selvskreven, og med både Reistad og Fauske får vi spillere som kan bekle flere roller. Nei, det blir en spennende tid fremover. Regner med det blir litt intern "oppvask", og at det faktisk blir flere bytter i troppen. Det må gjøres. Det er ikke så viktig hvem vi ikke har fått hatt med i dette EM, men hvem vi faktisk tok med oss.

Takk for ein fin trådstart. Mykje bra du seier her, men det er også ein del eg ikkje er heilt einig i, men det får då vere greitt.

At Sanna Solberg ikkje var så god som me hadde trudd, kan me vere einig i. Viss ein tenkjer på det defensive er det likevel viktig å tenkje på at alle toarane sleit på begge sider, uansett kven som stod. Ho var også på bana i gode perioder, og er eigentleg ein veldig solid forsvarar. Sanna har også vore god for Esbjerg. Så med mindre noko veldig spesielt skal skje, er ho naturlegvis den første venstrekanten som kjem med. Resten får kjempe om den andre plassen, og det skal bli spanande å sjå kven som stikk av med han. I tillegg til T. Mørk, Herrem og Næs Andersen vil eg også lansere Karoline Olsen som har hatt ein fantastisk utvikling denne sesongen, og har vore den beste venstrekanten til Vipers så langt. Det tok litt tid for den tidlegare bakspelaren å bli vant til kanten, men no kan ein verkeleg sjå kvifor. 

Eg er heilt einig i at Tomac har fått nok av sjanser. Ho har fått spele veldig lite og har også fått utretta veldig lite. Tomac er ein smart spelar, men når ein spelar på eit så høgt nivå så kjem ein ikkje så langt når ein ikkje har særleg til akselerasjon eller skot. Oftedal og Reistad er sjølvskrivne her. Obaidli får me heller ta om ho endeleg blir skadefri, men det spørs nok.

Sulland er nok ferdig, ja, men eg trur ikkje at løysinga foreløpig er å gå for Högdahl berre fordi ho er ein høgreback. Per no er det ingen andre som held landslagsnivå, og då kan ein heller ha dei på rekrutt og la dei utvikle seg på klubblaga. Verken N. Mørk, Kurtovic eller Skogrand er spesielt gamle heller, så me treng ikkje tvinge gjennom eit generasjonskifte. No er det vel fort usikkert for alle tre når dei er tilbake, men kvar einaste av dei som kjem tilbake kan vere gull verdt for oss.

Waade er pt ikkje god nok offensivt. Det har ho vist i Vipers. Defensivt er ho mykje meir interessant, som også vist i Vipers. Her i EM vart det berre rot, men me må også hugse på at ho knapt fekk spele der før meisterskapet. Toarposisjonen er moglegens den mest relasjonsbaserte rolla ein har (det er som regel der me slit), og då må ein ta val tidleg. Viss Waade er eit alternativ, må ein spele med ho i treningskampar og turneringar slik at ho kjem inn i det - ikkje kaste ho kald inn i meisterskap.

Så lenge ein ikkje har venstrehandstrioen vår, kan me like godt køyre høgrehendte, ja. Det har fungert greitt for oss no i dette meisterskapet.

Eg er på ingen måte einig med deg i kva slags meisterskap Kristiansen har hatt. Nei, ho har ikkje vore blant våre aller beste, men ho har eit stort ansvar på seg. I dei fleste kampar har ho ein del skot offensivt. Ein del mål og også ei rekke med bom. Defensivt har ho svingt med resten av laget, men når det fungerar defensivt er det blant anna fordi ho brukar farta si. Det er ein grunn til at Thorir vil spele med Kristiansen som trear i staden for eksempel Ingstad og Brattset. Viss ein samanliknar Kristiansen med Oftedal, har ho ikkje vore på toppnivået til Oftedal, men heller ikkje på botnnivået.

Hegh Arntzen gjer kanskje sin beste meisterskapskamp i dag. Ho er direkte på mål og prøvar ikkje på allslags tekniske greier som renner ut i sanden. Eg er einig i at det like godt kunne ha vore ein spelar som Bakkerud, men Arntzen kan eg likevel sjå ha ei framtid og bør stå før spelarar som Tomac i køen.

Fauske hadde ein kanonstart, men har vore ganske svak i Danmark etter det. Når ho så ikkje spelar forsvar så blir det vanskeleg å forsvare å ta ho med. Ho har sjølvsagt alle moglegheiter til å utvikle seg vidare og forsvare eit uttak, men akkurat denne gangen synst eg at det var greitt at ho ikkje kom med. Det var heller ikkje hovudsakleg det offensive me sleit med i EM, og defensivt hadde ho ikkje hjulpe oss noko.

Bakkerud har gått frå den koselege tilværelsen i norsk førstedivisjon til det både beste og mest ambasiøse klubblaget i Danmark - Odense. Potensialet hennar både offensivt og defensivt er veldig bra. Ho har slitt noko med alle endringane skiftet fører med seg, noko som er naturleg. Eg har god tru på at ho klarar å meistre tempoet på toppnivå enda betre framover, og då vil ho vere i ein posisjon der det ikkje er mogleg å ikkje ta ho med.

Kjerstin Boge Solås er nok eit stort talent som mista førre år pga skade. Eg håpar at ho finn seg ein ny klubb snart for å få spele handball på eit enda høgare nivå enn ho kan i Tertnes. Vipers hadde vore ein god destinasjon. Her snakkar me om ein spelar som er eit ekstremt forsvarstalent - ein tøffing som er kvikk, uredd og sterk. Samstundes har ho eit tungt skot som eg håpar på sikt blir ein fast trear på landslaget.

Eg er heilt einig i at det blir veldig spanande å sjå korleis fortsetjinga blir. Til alle som krisemaksimerar og trur at dette er starten på slutten av det norske handballeventyret, så er det ingen grunn til å gjere det. Grunnstamma i det norske landslaget er fortsatt rimeleg ung, og to av dei som presterte veldig bra i år (Aune, Reistad) er heilt i starten av landslagskarriera. Så har me spelarar som Boge Solås, Bakkerud, Fauske, Næs Andersen og Olsen (blant andre) som alle bankar på døra etter kvart. Nei, framtida er rimeleg lys når me ser på spelarar. Det som spørs er om me klarar å få dei til å fungere som eit lag gjennom eit heilt meisterskap.

kibby
13.12.18 01:41
Hatleking: Eg er heilt einig i at det blir veldig spanande å sjå korleis fortsetjinga blir. Til alle som krisemaksimerar og trur at dette er starten på slutten av det norske handballeventyret, så er det ingen grunn til å gjere det. Grunnstamma i det norske landslaget er fortsatt rimeleg ung, og to av dei som presterte veldig bra i år (Aune, Reistad) er heilt i starten av landslagskarriera. Så har me spelarar som Boge Solås, Bakkerud, Fauske, Næs Andersen og Olsen (blant andre) som alle bankar på døra etter kvart. Nei, framtida er rimeleg lys når me ser på spelarar. Det som spørs er om me klarar å få dei til å fungere som eit lag gjennom eit heilt meisterskap.

Enig. Selv skrev jeg følgende i en annen tråd (til en debattant som mente at Norge ville være ute av medaljekampen de neste 10-20 år):

Tror du må spise i deg de ordene. Bare vent til vi har en tropp bestående av spillere som Henny Ella Reistad, Kjerstin Boge Solås, Line Ellertsen, Helene Gigstad Fauske, Sunniva Næs Andersen, Anniken Obaidli osv.

phobo
phoboInnlegg: 512
13.12.18 06:07

Jeg mener det var riktig å ikke ta med Fauske. Mange spillere debuterer ikke godt eller i det hele tatt på landslaget i ung alder. Se bare Aune, Løke, Brattset. Hun fikk være med på ett mesterskap for å føle på "kjøret" ikke nødvendigvis for å få en strålende debut. Nå som hun har begynt å stå forsvar i klubb og fått en sentral rolle i angrepet, trenger hun bare litt tid. Jeg er overbevist om at hun kommer til å virkelig etablere seg på landslaget om et år sammen med resten av gjengen. 

Moa Högdal har bare en scoringsprosent på 39 og en god del tekniske feil, så vi får se hvordan utviklingen hennes blir.

Jeg tror vi har en lys fremtid i vente. Det er ikke uvanlig å ha et par år hvor man ikke presterer bra nettopp fordi de unge lovende ikke er etablert nok og de etablerte ikke er gode nok lenger. Håndballen utvikler seg og ikke alle klarer å henge med.

Utover dette tror jeg det er en mulighet for at Mørk rett og slett på legge opp om noen år. Hun har vært skadet mange ganger og kanskje tåler rett og slett ikke kroppen hennes belastningen.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 28748
13.12.18 09:01
Stenia: Hmm i hvilken kanal skal man se de i neste mesterskap ?

VM 2019 på TV2. OL 2020 på TV Norge.

ulfarne
ulfarneInnlegg: 30240
13.12.18 12:52
Eksberten: VM 2019 på TV2. OL 2020 på TV Norge.

Viasat har alle EM og VM t.o.m. 2026

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 3563
13.12.18 13:15
Hatleking: Ho er direkte på mål og prøvar ikkje på allslags tekniske greier som renner ut i sanden.

Hvis det er det man er ute etter så burde man ha noen som ikke er treg som et esel og stopper opp alt av spill.

Eksberten
13.12.18 22:11
ulfarne: Viasat har alle EM og VM t.o.m. 2026

Sikker? Viasat har jo hatt EM noen år, men har de kjøpt rettighetene for VM også?

ulfarne
ulfarneInnlegg: 30240
13.12.18 22:12
Eksberten: Sikker? Viasat har jo hatt EM noen år, men har de kjøpt rettighetene for VM også?

Ja

kibby
13.12.18 22:21
Eksberten: Sikker? Viasat har jo hatt EM noen år, men har de kjøpt rettighetene for VM også?
Felix_25
Felix_25Innlegg: 4300
14.12.18 08:50
phobo: Jeg tror vi har en lys fremtid i vente. Det er ikke uvanlig å ha et par år hvor man ikke presterer bra nettopp fordi de unge lovende ikke er etablert nok og de etablerte ikke er gode nok lenger. Håndballen utvikler seg og ikke alle klarer å henge med.

Husk hvordan jentene slo tilbake etter VM i 2003, VM i 2005 og VM i 2013. Det endte med gull samtlige ganger.

Samtidig så føles det litt spesielt og rart m.t.p at vi ikke har stått utenfor finalespillet i EM på 18 år.

Men jeg føler trygg på den norske fremtiden. Hadde Norge tatt 1 poeng mot Tyskland så hadde vi vært der vi skulle. Og når man ser på hvordan tyskerne spilte mot Nederland så føles det ekstra surt at vi tapte mot det laget.

Den moralske finalen i dette EM er Frankrike mot Russland. Jeg tror verken Romania eller Nederland har noe å stille opp med.

Eksberten
14.12.18 09:30
Felix_25: Samtidig så føles det litt spesielt og rart m.t.p at vi ikke har stått utenfor finalespillet i EM på 18 år.

Må vel kan si at i det mesterskapet spilte Norge med et B-lag. Hele 8 sentrale spillere fra OL-troppen var ikke med.
Ett hvert lag som over natten mister spillere som Cecilie Leganger, Heidi Tjugum, Ann Cathrin Eriksen, Trine Haltvik, Kjersti Grini, Susann Goksør Bjerkreim, Tonje Larsen og Mia Hundvin blir betydelig svekket.
Gro Hammerseng, Vigdis Hårsaker og Karoline Dyhre Breivang var blant mesterskapsdebutantene i det mesterskapet. OL-vinnerne Danmark, ble bare nr 10 i det mesterskapet, men dem var minst like svekket som Norge.

kibby
14.12.18 11:53
Eksberten: Må vel kan si at i det mesterskapet spilte Norge med et B-lag. Hele 8 sentrale spillere fra OL-troppen var ikke med.
Ett hvert lag som over natten mister spillere som Cecilie Leganger, Heidi Tjugum, Ann Cathrin Eriksen, Trine Haltvik, Kjersti Grini, Susann Goksør Bjerkreim, Tonje Larsen og Mia Hundvin blir betydelig svekket.
Gro Hammerseng, Vigdis Hårsaker og Karoline Dyhre Breivang var blant mesterskapsdebutantene i det mesterskapet. OL-vinnerne Danmark, ble bare nr 10 i det mesterskapet, men dem var minst like svekket som Norge.

Enig. Og Karoline Dyhre Breivang ble kastet til ulvene, da Kjersti Grini opprinnelig var tatt ut. Men hun viste seg som kanskje den aller beste mesterskapsdebutanten vi har hatt, og hamret inn mål etter mål. Virkelig solid, som kun 20 åring. Hammerseng var også 20, og Hårsaker kun 19.

feiekost
feiekostInnlegg: 5264
14.12.18 14:37
kibby: Lunde har tidligere uttalt at hun i det minste satser mot VM i 2019.

OL i 2020 :). 

kibby
14.12.18 14:38
feiekost: OL i 2020 :).

Vet dere tror det, men det var ikke det hun sa :P

Edit: Ser av gårsdagens artikkel at hun har endret målsetningen til OL 2020 :)

(Innlegget ble redigert 14.12.18 14:40)

Eksberten
14.12.18 16:03
kibby: Enig. Og Karoline Dyhre Breivang ble kastet til ulvene, da Kjersti Grini opprinnelig var tatt ut. Men hun viste seg som kanskje den aller beste mesterskapsdebutanten vi har hatt, og hamret inn mål etter mål. Virkelig solid, som kun 20 åring.

Synd med alle skadene i årene som fulgte for Karo. Gikk vel glipp av de 3 neste mesterskapene, og når hun var tilbake var det som forsvarsdronninga vår, som på grunn av sine knær ikke kunne spille så mye i angrep.

kibby
14.12.18 16:08

^ Hun gikk glipp av to og ble vraket til ett.

Og ja, enig. Synd skadene ødela mye. Hun var fantastisk fremover i EM 2000.

Eksberten
14.12.18 16:12
kibby: Ser av gårsdagens artikkel at hun har endret målsetningen til OL 2020 :)

Hvordan er det med kvalik til OL 2020?

Er vel bare 12 land som skal dit? Japan tar arrangørplassen, så fylles det vel opp med kontinentalvinnerne, inkludert årets EM-vinner.
Men hva med de siste plassene? Går alle semifinalistene i neste års VM direkte til OL?
Og så skal det vel etter dette holdes en OL-kvalik på våren 2020? Hvilke lag spiller der? Kvartfinalister i VM? Åttedelsfinalister i VM? De best rankede lagene som ikke er kvalifisert?

Hadde vært så mye greiere om Norge hadde vunnet EM nå :(

(Innlegget ble redigert 14.12.18 16:13)

phobo
14.12.18 23:51
Eksberten: Er vel bare 12 land som skal dit? Japan tar arrangørplassen, så fylles det vel opp med kontinentalvinnerne, inkludert årets EM-vinner.

Japan, vert

Frankrike som verdensmester

Vinner av EM

Vinner av Afrikas mesterskap

Vinner av Asias mesterskap

Vinner av Panamerikamesterskapet

pluss seks lag som går videre fra kvalifisering.

Men hvis Frankrike vinner EM blir da Norge kvalifisert pga sølv i VM eller blir Russland kvalifisert pga sølv i EM?

kibby
15.12.18 00:58
phobo: Men hvis Frankrike vinner EM blir da Norge kvalifisert pga sølv i VM eller blir Russland kvalifisert pga sølv i EM?

Ved forrige OL:

"Norway won the European Championship, ensuring its qualification. Norway later also won the 2015 World Championship title, which took precedence in the qualification path. Therefore, the European Championship's runner-up, Spain, received the European continental tournament berth."

Så VM 2017 er vel ikke utslagsgivende? Det er VM 2019 som gjelder. Dette EMet er første mulighet til å bli kvalifisert.

kibby
15.12.18 00:59

Litt "artig" at både VM og OL er i Japan :P

phobo
15.12.18 02:58
kibby: Litt "artig" at både VM og OL er i Japan :P

Ja, det gjorde meg litt forvirret med kvalifiseringen. Men det er ingen grunn til at Norge ikke skal kunne vinne VM, det er tross alt en enklere turnering.

Eksberten
15.12.18 10:50
phobo: Men det er ingen grunn til at Norge ikke skal kunne vinne VM, det er tross alt en enklere turnering

Kjøper ikke teorien om at det er enklere å vinne VM.
Enklere å gå til cupspillet, men fra 8-delsfinale er det vinn eller forsvinn. Flere land satser hardere på VM frem mot OL, samt at det er noen land utenfor Europa som er sterke. 
Ser man på statistikken, så ser vi at Norge som satser like hardt hele tiden vinner EM langt oftere enn VM.

kibby
15.12.18 11:10

^ Så vidt jeg har skjønt er det ikke cupspill i neste VM, men samme prinsipp som i EM med mellomspill.

Krepsen76
Krepsen76Innlegg: 1285
15.12.18 17:09

Litt off topic men Amanda Kurtovic opereres til Mandag og skaden var verre enn antatt,det er korsbåndet også må  menisken fikses på +en løs bruskbit som har irritert i flere år. Det vil ikke endre på tidspunktet for opptrening det tar like lang tid for Amanda å komme tilbake til håndballen fordi om operasjonen blir litt mer omfattende!

(Innlegget ble redigert 15.12.18 17:13)

phobo
15.12.18 20:33
kibby: Norge møter Hviterussland over to kamper i VM-kvaliken.

Det skal de nok vinne greit.

the_Fishers
the_FishersInnlegg: 813
21.12.18 15:18

Thea Mørk legger opp. Langt innlegg på IG.

kibby
21.12.18 16:01

^ Ufattelig trist. Forståelig, men trist. Hadde potensiale til å få en stor karriere. Også synd for København, da deres andre venstrekantspiller Marie Wall fortsatt er ute med korsbåndskade.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg