Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håndballjentene frem mot OL 2020

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 36970
13.12.19 19:49

Ok. Ettersom spekulasjonene er i gang, og etter oppfordring fra Eksberten, starter jeg like så godt denne nå (så kan vi samle alt i én tråd).

Hvilke 14 tror og håper vi at vi ser i OL?

Mine tanker:

Kantene er selvskrevne, alle fire.

Målvaktene tror jeg blir Solberg og Lunde, om ikke Grimsbø plutselig melder seg klar for et siste mesterskap før hun legger opp.

På linja er Brattset Dale selvskreven. Så tror jeg Løke og Ingstad må slåss om den siste plassen. Den tredje blir uansett med som reserve til Tokyo tipper jeg. Men tror ikke det blir mer enn to strekspillere i selve troppen.

Da har vi igjen seks bakspillere. Ganske sikker på at det blir Kristiansen, Hegh Arntzen, Oftedal, Tomac, Mørk og Kurtovic. Skogrand og en v.back med som reserve. Tipper det blir Bakkerud.

Det betyr i så fall at det er Fauske/Breistøl, Waade og Högdahl som ryker fra årets VM-tropp. I tillegg til Austmo Pedersen.

(Innlegget ble redigert 13.12.19 19:52)

krabbe_
krabbe_Innlegg: 17
13.12.19 20:46

Tror vi at Nora Mørk rekker OL? Og er det smart og ta henne med når hun ikke har spilt ordentlig kamp for landslaget siden 2017?

kibby
13.12.19 20:53
krabbe_: Tror vi at Nora Mørk rekker OL? Og er det smart og ta henne med når hun ikke har spilt ordentlig kamp for landslaget siden 2017?

Jeg tror hun tror hun rekker det. Men jeg er usikker.

Angus
AngusInnlegg: 91
13.12.19 21:20

Lunde til OL, i en alder av 40 år og nettopp tilbake fra alvorlig skade, tviler.

Hører Mørk tar ut seg selv, men bedre både for laget og hennes helse om hun er hjemme med VG/TV2.

Reistad, ja om hun er klar. Samme med Ingstad.

kibby
13.12.19 21:35
Angus: Lunde til OL, i en alder av 40 år og nettopp tilbake fra alvorlig skade, tviler.

Det samme sa mange om Riegelhuth etter fødsel før forrige OL. Hun ble tatt ut. Men var elendig i OL.

Hergeirsson pleier å satse på rutine i OL. Derfor er jeg 100 % sikker på at Lunde blir klar for OL.

FrkLassen
FrkLassenInnlegg: 47
13.12.19 22:21

Min tropp:

Lunde, Solberg , Aune, Herrem, Solberg, Mørk, Oftedal, Kristiansen, Reistad, Bratset Dale, Løke, Kurtovic, Skogrand, Valle Dahl 

Reserver: Sando, Hegh Arntsen, Tomac

feiekost
feiekostInnlegg: 5268
13.12.19 23:08
kibby: Det samme sa mange om Riegelhuth etter fødsel før forrige OL. Hun ble tatt ut. Men var elendig i OL.
Hergeirsson pleier å satse på rutine i OL. Derfor er jeg 100 % sikker på at Lunde blir klar for OL.

Jeg håper nå for alvor at Grimsbø ikke blir tatt ut. Jeg håper her at glorifiseringen av henne i Norges tropp er over. 

kibby
13.12.19 23:11
FrkLassen: Min tropp:
Lunde, Solberg , Aune, Herrem, Solberg, Mørk, Oftedal, Kristiansen, Reistad, Bratset Dale, Løke, Kurtovic, Skogrand, Valle Dahl 
Reserver: Sando, Hegh Arntsen, Tomac

Jeg vil også ha med Reistad og Valle Dahl. Men spørs om det er for tidlig med OL for Valle Dahl.

Spennende tanke med kun én ren høyrekant. Så kan Skogrand supplere der, og Mørk/Kurtovic stå kant i forsvar.

kibby
13.12.19 23:11
feiekost: Jeg håper nå for alvor at Grimsbø ikke blir tatt ut. Jeg håper her at glorifiseringen av henne i Norges tropp er over.

Jeg håper også det, men utelukker ikke at hun "tar med seg et OL" før hun flytter hjem til Norge til sommeren og legger opp etter det.

Angus
AngusInnlegg: 91
13.12.19 23:43

Herregud, mye inkompetanse her

kibby
13.12.19 23:53

Hahaha.

j.kl89
j.kl89Innlegg: 102
14.12.19 07:56

Mitt tips:

Solberg, Lunde

Solberg-Isaksen, Herrem, Aune

Brattset, Løke

V. Kristiansen, Arntzen, Oftedal, Reistad, Mørk, Kurtovic, Skogrand

kibby
14.12.19 10:22
j.kl89: Mitt tips:
Solberg, Lunde
Solberg-Isaksen, Herrem, Aune
Brattset, Løke
V. Kristiansen, Arntzen, Oftedal, Reistad, Mørk, Kurtovic, Skogrand

Det kan fort bli den korrekte troppen tror jeg!

Hatleking
HatlekingInnlegg: 13448
14.12.19 11:56

Det er ei stor utfordring å ta ut ein slik tropp med så få, og det er mange hensyn å ta. Her er eit forslag:

Målvakt: Lunde, Solberg
Linje: Brattset, Ingstad
Ving: Solberg, Herrem, Aune
Høgreback: Mørk, Kurtovic, Skogrand
Playmaker: Oftedal, Reistad
Venstreback: Kristiansen, Valle Dahl

Me kan neppe ha meir enn to linjespelarar, så då ryk Løke ut fordi me elles har for få trearar. I denne oppstillinga er Brattset, Ingstad og Valle Dahl naturlege trearar, medan Kristiansen kan spele også. Valle Dahl er eitt av fleire alternativ på venstreback, og også denne venstrebacken bør nok kunne spele som trear. Då ryk alternativ som Fauske og J. Kristiansen (sistnemnde kan eventuelt vere eit Herrem-alternativ), medan både Hegh Arntzen, Bakkerud og Boge Solås (men ho vert nok ikkje klår til dette) er spelartypar som kan passe inn her. 

kibby
14.12.19 13:22

^Hergeirsson har ikke for vane å ta med mesterskapsdebutanter til OL. Jeg tror først Valle Dahl er aktuell for EM.

Hatleking
14.12.19 13:58
kibby: ^Hergeirsson har ikke for vane å ta med mesterskapsdebutanter til OL. Jeg tror først Valle Dahl er aktuell for EM.

Det kan hende, men no har me hatt ei rekke meisterskap utan triumf for Noreg. Då må kanskje nye ting gjerast. 

Viss me skal ta for oss Hegh Arntzen, så har ho i dette meisterskapet blitt prisa for ting som det å spele inn til linje og tekniske løysningar. Men får me typar som Mørk, Kurtovic, Kristiansen og Reistad, så har alle desse dette i seg. Me treng heller ein meir 'rett på'-spelar slik eg ser det, og dette kan Valle Dahl passe inn i med stegskotet sitt og generelt mindre 'rundt grauten'-haldning.

Coach
CoachInnlegg: 74955
14.12.19 14:25

Hovedoppgaven til høyrekant nr. 2 blir å ikke stå i veien for Aunes spilletid, og det er nok lettere å få Thorir med på i praksis hvis hun egentlig er back. Så forslaget om kun tre rene kantspillere støttes.

Løke er selvsagt selvskreven, og det burde Reistad være også, med forbehold om fysisk forfatning, naturligvis.

Hatleking
14.12.19 14:44
Coach: Løke er selvsagt selvskreven, og det burde Reistad være også, med forbehold om fysisk forfatning, naturligvis.

Om Ingstad kjem opp på det nivået ho hadde i fjor, då ho vart kåra til den beste spelaren i dansk serie, har ho eit stort fortrinn målt mot Løke i det at ho kan vere trear. I fleire oppstillingar her har ein berre med to naturlege trearar i heile troppen, noko som ikkje er godt nok med dei ambisjonane Noreg skal ha.

Coach
CoachInnlegg: 74955
14.12.19 14:51

Fordel å være i stand til å score ett og annet mål fra strek også. Ingstad har aldri levert offensivt på landslaget i noen større sammenheng.

Felix_25
Felix_25Innlegg: 4364
14.12.19 16:55

Hvor mange spillere skal tas ut i en tropp?

Håper på disse:

Målvakter: Solberg og Lunde (Lunde er vel tilbake til våren)

Kanter: Samtlige kanter som vi har i VM, men kanskje en tanke å ta med kun 1 høyrekant. Begrunnelsen for dette er fordi Kurtovic og Skogrand kan bekle den rollen.

Høyre bakspillere: Stine Skogrand, Amanda Kurtovic og Nora Mørk (jeg er litt i tvil om Mørk rekker OL. Kurtovic er jo tilbake i spill)

Midtre bakspiller: Stine Bredal Oftedal, Henny Reistad.

Venstre Bakspiller: Veronica Kristiansen og Ragnhild Valle Dahl.

Strek: Kari Brattset Dale og Heidi Løke (Ingstad som reserve)

Veldig usikker på Hegh Arntzen og Tomac. Bakkerud har hatt et svakt VM fremover, men vært god bakover. Fauske og Breistøl er nok ikke aktuelle for et OL denne gang. 

phobo
phoboInnlegg: 531
14.12.19 21:58

Men spiller Valle Dahl 3-er i forsvar? Det holder virkelig ikke med bare Bratset og Kristiansen som 3-ere. Kristiansen er i tillegg egentlig for lav til å bekle rollen helt. I så fall må Løke ut og Ingstad inn for å få den ekstra forsvarsspilleren. Eventuelt kan man jobbe hardt med å også bruke 5-1-forsvar.

I OL kan man vel bare ha med 14 spillere, så da er det ikke rom for noen svake ledd.

kytec
kytecInnlegg: 48167
14.12.19 22:02

Er magien borte? 

WillyNickersen
WillyNickersenInnlegg: 98
14.12.19 23:19

I en 14-kvinnerstropp, så ryker minst 1 ren kantspiller. Mye pga at vi sliter så mye i bakspillerrekka.

Og skadesituasjonen vet vi lite om. Hvem har man egentlig tilgjengelig når troppen tas ut? Ikke sikkert man kan velge fra øverste hylle da heller. 

adasteinnes
adasteinnesInnlegg: 106
15.12.19 12:42

Hvordan blir veien til et OL nå?

sodajr
sodajrInnlegg: 17353
15.12.19 12:47
adasteinnes: Hvordan blir veien til et OL nå?

Blir kvalikk mot Montenegro, Romania og Nord Korea. Topp 2 går til OL!

Greyjoy
GreyjoyInnlegg: 903
15.12.19 14:26

Jeg tror vi får se følgende spillere i OL:

H. Kant: Aune

H.bak: Skogrand, Kurtovic, Mørk*

Midt: Oftedal, Tomac

V. Bak: Kristiansen, Arntzen

V. Kant: Herrem, Solberg-Isaksen

Strek: Løke, Brattset

Målvakt: Solberg, Lunde*

Fire kantspillere i en 14 mannstropp blir for mange. Med to keepere og to strekspillere vil vi da kun ha 6 bakspillere og det tviler jeg på skjer. Mørk og Lunde er med hvis de er friske. Jeg skulle gjerne fjernet Tomac for Reistad men Thorir er glad i Marta og velger ofte rutine når han har en liten tropp. Skulle gjerne hatt ut Arntzen også men ser ikke for meg at det skjer dessverre. Som Annette Hovind Johansen før henne er hun limt fast i troppen uansett hva hun gjør.

Skulle Mørk ikke kunne delta vil jeg tro Waade får sjansen igjen. 3 venstrehendte blir for lite og han velger nok heller en tredje bakspiller fremfor en kantspiller nr 2 siden Skogrand og Kurtovic kan avlaste på kant. Med Skogrand på kant kan han i tillegg unngå bytte ved å ha Mørk/ Kurtovic som ener i forsvar og Skogrand inn som toer. Litt ala Solberg/Oftedal på motsatt side.

Reistad er med som reserve og så er det Sando eller Pedersen som reserve keeper, mens Waade, Ingstad, Nestaker, Bakkerud, Røsberg-Jacobsen, Breistøl og Fauske nok er de andre mest aktuelle reservene litt avhengig av hva man føler behov for.

(Innlegget ble redigert 15.12.19 14:29)

kibby
15.12.19 15:04
Greyjoy: Skulle gjerne hatt ut Arntzen også men ser ikke for meg at det skjer dessverre. Som Annette Hovind Johansen før henne er hun limt fast i troppen uansett hva hun gjør.

Enig. Men Arntzen har også erfaring fra sist OL, og er dermed selvskreven. Hun kommer aldri til å bli vraket så lenge Hergeirsson sitter.

kibby
15.12.19 20:16

Litt off-topic, men tøft kampprogram for Sverige med fem kamper på ni dager:

För Sverige väntar nu OS-kval 20–22 mars mot Spanien, Senegal och Argentina (de två bästa lagen går till OS) och EM-kval bort emot Tjeckien den 25 mars och hemma den 29 mars.

kibby
15.12.19 21:27

En rørt Camilla Herrem om All Star-plassen fortsetter "et par år til".

Men det spørs om EM-plassen ryker nok en gang om Sola spiller i 1.divisjon igjen neste sesong. Det er ikke forenlig med landslagsspill har Hergeirsson tidligere uttalt. Jeg ser ikke for meg at en 33 år gammel Camilla Herrem som endelig har flyttet hjem skal avslutte karrieren noe annet sted enn i hjemklubben Sola.

larvikognorge
larvikognorgeInnlegg: 2479
15.12.19 21:49

Spent på å se om Thorir holder seg på det med at det ikke er forenelig med spill i 1.divisjon. Samtidig så gjør jo Camilla jobben med å trene med blant annet herremålvakter. Det er det som har hjulpet henne i dette mesterskapet! Samtidig så vet jeg at Heidi Løke hadde gjort det samme (trent med herrer) om hun hadde valgt Larvik. Så usikker på om Thorir hadde holdt sitt ord. Føler uansett det er litt mer konkurranse om strekplassen per dags dato enn på venstrekant. Det er ingen klare kandidater som kjemper bak og bare kan ta Camilla sin rutine og plass i laget. Men det er unge og lovende spillere som kan spille for fremtiden, så han kan selvfølgelig satse på det sammen med Solberg- Isaksen. Til OL er Herrem bankers om ikke noe annet skal skje, så får vi se til EM!   
Fremover har hun vært klart best av henne og Solberg-Isaksen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg