Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håndballjentene frem mot EM 2020

NYTT TEMA
kibby
kibbyInnlegg: 36969
26.04.20 11:19

Nå som OL faktisk blir etter EM er det kanskje heller på tide å starte denne så lenge.

Hovedspørsmålet denne gangen er kanskje: Blir EM arrangert? I så fall får det konsekvenser for lagene som skal delta, og blir det publikum?

Kvaliken er avlyst, og alle lagene er klare basert på rankingen fra sist EM.

Puljene trekkes 18.juni i Wien.

feiekost
feiekostInnlegg: 5268
12.05.20 17:43
kibby: Katrine Lunde legger opp dersom eliteserien spilles uten publikum i hele kommende sesong, men sier også hun sikter mot både EM og OL.
feiekost
12.05.20 17:48
kibby: Ingen Aalvik Grismbø i EM eller OL. Hun legger opp og flytter hjem til Trondheim.

Endelig. Da er glorifiseringen av Grimsbø slutt på landslaget. 

kibby
12.05.20 17:55

^Hallelujah! Så får vi håpe at glorifiseringen av Frafjord en dag også slutter.

Men tilbake til Grimsbø; om det virkelig blir sånn at Solberg får OL-plass kommer hun altså til å få sin OL-debut som 31 åring (!) i juli 2021. Til sammenligning var Kurtovic knapt fylt 21 da hun OL-debuterte i 2012.

feiekost
12.05.20 23:00
kibby: ^Hallelujah! Så får vi håpe at glorifiseringen av Frafjord en dag også slutter.

Enig. 

j.kl89
j.kl89Innlegg: 102
13.05.20 16:14
feiekost: Endelig. Da er glorifiseringen av Grimsbø slutt på landslaget.

Usmakelig måte å anerkjenne at en av tidenes beste målvakter i verden velger å legge opp? At Grimsbø ikke har vært noen favoritt blant folk her inne har aldri blitt lagt skjul på, men merittene hennes taler for seg selv. 

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 3804
13.05.20 17:19

Tja, i forhold til Frafjord så er Grimsbø ingenting.

j.kl89
13.05.20 19:50

Sammenligningen mellom Silje Solberg og Amanda Kurtovic fremstår også helt fjern. Hva har Amanda sin OL-debut med Silje sin å gjøre? I 2012 var ikke Silje Solberg god nok for å være med i Norges OL-tropp, og i 2016 konkurrerte hun med førstekeeperne til hhv. Györ og Rostov Don - to av verdens beste klubblag. Det var absolutt et uttak som kunne forsvares. Om man har drevet med idrett på et visst nivå så vet man at hvis man ikke ønsker å bli fravalgt i uttak så må man jobbe for å bli så god at de ikke kan unngå deg. Samme gjelder for landslaget - det er ingen menneskerett for alle håndballspillere å få sjansen på et landslag. Akkurat det samme mener jeg om situasjonen med Frafjord. Synd for Brattset og Wibe at det fantes to stk. på det tidspunktet som var bedre enn de, men da fortjente de heller ingen plass i troppen. At Frafjord melder seg inn og ut av landslagsdiskusjonen er vel hennes valg, og det foregår garantert mye i kulissene vi ikke har aning om. Kom dere videre, jeg tror ikke jeg er den eneste som er lei av de samme negative kommentarene om og om igjen.

Stracqualursi
14.05.20 16:47
j.kl89: n. At Frafjord melder seg inn og ut av landslagsdiskusjonen er vel hennes valg, og det foregår garantert mye i kulissene vi ikke har aning om. Kom dere videre, jeg tror ikke jeg er den eneste som er lei av de samme negative kommentarene om og om igjen.

"Hennes valg", morsom du. Hvis du ikke skjønner hvorfor en del har problem med Frafjord, så er det DU som burde ta deg en tur i tenkeboksen isteden for å sutre. Frafjord får akkurat hva hun fortjener.

Og snakk for deg sjøl, jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke har det minste problem med at hun får gjennomgå.

j.kl89
14.05.20 17:36
Stracqualursi: Hvis du ikke skjønner hvorfor en del har problem med Frafjord, så er det DU som burde ta deg en tur i tenkeboksen isteden for å sutre. Frafjord får akkurat hva hun fortjener. Og snakk for deg sjøl, jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke har det minste problem med at hun får gjennomgå.

Jeg tolker responsen på innlegget jeg skrev som at det er bred enighet om mitt synspunkt. Greit nok at man var uenig i prosessen som skjedde rundt OL-troppen i 2016 og kontraktsbruddet med CSM, men jeg forstår ikke formålet med å ta det opp igjen og igjen. GJERNE forklar meg hvorfor du mener det er hensiktsmessig. 

Det fremstår også som at du ikke helt forstår prinsippene bak toppidretten. Et lite eksempel: Wibe og Brattset ble behandlet noenlunde likt ved uttakelsen av OL-troppen i 2016. Forskjellen: Wibe klager til media og velger å legge opp et år senere, mens Brattset fortsetter å jobbe videre til å bli en av verdens beste linjespillere og en ufravikelig del av landslaget - uavhengig av om Frafjord skulle melde seg klar igjen eller ikke. Dette er ikke jenter på 9 år hvor man ikke skal ha toppa lag fordi alle skal føle mestring, og dette er noe man burde vite når man bedriver toppidrett på høyeste nivå. 

Forøvrig også en morsom vri å kalle konstruktiv kritikk og motstridende holdninger for "sutring", vitner om underutviklede og barnslige diskusjonsferdigheter. 

millus
millusInnlegg: 202
14.05.20 18:03

Håndballjentene skal samling igjen i Kristiansand, troppen deles i 2 puljer.

Pulje 1: (1.-4. juni)

Emily Stang Sando, Buducnost (Kamper/Mål: 023/000)
Silje Solberg, Siófok KC (145/001)
Camilla Herrem, Sola HK (247/664)
Marit Røsberg Jacobsen, Team Esbjerg (060/115)
Sanna Solberg-Isaksen, Team Esbjerg (146/267)
Henny Reistad, Våg Håndball Elite (013/030)
Tonje Enkerud, Storhamar (005/006)
Emilie Hegh Arntzen, Våg Håndball Elite*) (103/181)
Kristine Breistøl, Team Esbjerg (006/006)
Heidi Løke, Våg Håndball Elite (215/789)
Moa Høgdahl, Viborg HK (022/025)
Amanda Kurtovic, Gyøri Audi ETO (115/285)
Ingvild Bakkerud, Odense HC (025/042)
Vilde Mortensen Ingstad, Team Esbjerg (074/056)

Pulje 2: (4.-7. juni)

Ragnhild Valle Dahl, Våg Håndball Elite (000/000)
Julie Bø Jacobsen, Byåsen Elite (000/000)
Andrea A. Pedersen, Våg Håndball Elite (017/000)
Silje Waade, Våg Håndball Elite (045/057)
Maren Nydal Aardahl, SG BBM Bietigheim (000/000)
Rikke Granlund, Team Esbjerg (000/000)
Kari Brattset Dale, Gyøri Audi ETO (063/138)
Nora Mørk, CSM Bucurest (117/566)
Stine Ruscetta Skogrand, Herning-Ikast Håndbold (082/130)
Katrine Lunde, Våg Håndball Elite (299/003)
Marta Tomac, Våg Håndball Elite (069/071)
Malin Aune, Våg Håndball Elite (058/109)
Marit Malm Frafjord, Team Esbjerg (197/406)
Vilde K. Jonassen, Våg Håndball Elite (000/000)

*) Klareres for deltakelse av helseteam klubb og landslag. 

Følgende spillere er forhindret i å delta:
Stine B. Oftedal, Veronica Kristiansen.

(Innlegget ble redigert 14.05.20 18:06)

kibby
14.05.20 18:32

^Hyggelig å se Valle Dahl og Bøe Jacobsen på A-landslaget, og gledelig med Mørk, Lunde og Ingstad tilbake :)

j.kl89
14.05.20 18:47
millus: Håndballjentene skal samling igjen i Kristiansand, troppen deles i 2 puljer.

Men betyr dette at Helene Fauske er skadet? Eller er hun ute av landslagsdiskusjonen for godt? Er jo ikke med i rekrutt-troppen heller. 

the_Fishers
the_FishersInnlegg: 822
14.05.20 19:32
Stracqualursi: Og snakk for deg sjøl, jeg tror ikke jeg er den eneste

Du kan jo begynne med å følge dine egne råd. 

Historien til Frafjord kommer opp nesten hver gang navnet hennes nevnes. Da må man tåle at noen tar til motmæle. 

Gledelig å se at Rikke Granlund får være med på samling, hun gjør sakene sine bra i Esbjerg. Står stort sett alltid godt når førstevalg Poulsen har en dårlig dag, og når hun får tillit fra start. Mitt inntrykk er at hun har en høy stjerne blant supporterne også (som keepere riktignok ofte har). 

Stracqualursi
14.05.20 19:43
the_Fishers: Historien til Frafjord kommer opp nesten hver gang navnet hennes nevnes. Da må man tåle at noen tar til motmæle.

Jeg har ikke problem med att folk tar til motmæle, men det betyr ikke att jeg er enig med de.

Stracqualursi
14.05.20 19:46
j.kl89: Jeg tolker responsen på innlegget jeg skrev som at det er bred enighet om mitt synspunkt.

Ja, virkelig. Tomler er jo fasiten.

Resten av dine beskrivelser av mine "evner" og "ferdigheter" kunne jeg ikke bry meg mindre om. De er helt hinsides.

j.kl89
14.05.20 20:00
Stracqualursi: Tomler er jo fasiten.

Har ikke fremstilt det som en fasit, men at det fantes en bred støtte for mitt synspunkt her inne. Vil gjerne høre argumentene dine for hvorfor tomler ikke er en indikator på enighet. 

Har også til gode å se at du har noen gode argumenter for hvorfor Frafjord fortjener å "gjennomgå" (les: dine ord) gang på gang, alt du gjør er å kaste rundt deg med påstander uten saklig begrunnelse. 

kibby
14.05.20 20:39

Som sagt; etter behandlingen i VM 2017 og ikke minst nå sist i VM 2019 tror jeg ikke vi får se Helene Fauske på landslaget så lenge Hergeirsson er sjef.

millus
millusInnlegg: 202
14.05.20 21:21

Gledelig og se at Jonassen for sjangsen, ho storspilte for Vipers denne sesongen og fortjener en sjangse nå 

Greyjoy
GreyjoyInnlegg: 903
14.05.20 22:59

Ser Tonje Lerstad står som representant for Molde Elite på rekrutt uttaket. Når gikk hun dit? Eller er det bare håndballforbundet som ikke er helt oppdatert?

hally
hallyInnlegg: 5
14.05.20 23:16

Nei, spiller i Storhamar så vidt jeg vet! Men hun har nesten ikke spilt kamper, så forstår helt ærlig ikke hvorfor hun er tatt ut her. Flere jeg egentlig stiller spørsmålstegn til i denne troppen... gledelig å se Andrea Rønning, og Eira Aune i troppen! 

kibby
14.05.20 23:18

Hun spilte i Molde før hun gikk til Storhamar, så jeg tror det er NHF som surrer.

feiekost
16.05.20 13:40
j.kl89: Usmakelig måte å anerkjenne at en av tidenes beste målvakter i verden velger å legge opp? At Grimsbø ikke har vært noen favoritt blant folk her inne har aldri blitt lagt skjul på, men merittene hennes taler for seg selv.

Jeg kan informere deg om at seks av de ni gullene hun har med Norge er det hovedsaklig Katrine Lunde som har stått for som 1. valg i Norges mål. Og det stemmer ikke at Grimsbø har vært Norges 1. målvakt siden 2012. Hun ble nemlig gravid etter OL i London og var ikke tilbake for Norge før VM i 2015. Det er ingen som nekter for hennes prestasjoner, men jeg liker å se helheten. Jeg minner også om at Silje Solberg reddet inn EM gullene i 2014 og 2016. Under EM 2016 var Grimsbø omtalt som verdens beste målvakt. Merkelig at hun ikke levde opp til det. 

SONALBI
SONALBIInnlegg: 41
16.05.20 13:54

Hally; virker som om troppen er tatt ut, ut fra hvor de oppholder seg. De fleste av spillerene holder til på Østlandet og har ikke lang reisevei. 
jeg stusset veldig over uttaket selv! Spesielt når man ser på hva som f.eks er tatt ut av strekspillere. Artig at de for tillit, og Høgseth er god spesielt i forsvar og kan bli veldig god fremover. Antagelig en av våre meste på A-landslaget! 
Holtet Skjønner jeg ikke helt at ble tatt ut, langt unna P.t men på sikt med mye og god trening så kanskje! Men slik jeg ser det og rett meg gjerne så må det finnes andre spillere på strek som heller kunne fått en plass/mulighet?

Krepsen76
Krepsen76Innlegg: 1329
16.05.20 16:11

Noen som vet hvorfor ikke Stine Bredal Oftedal eller Veronika Kristiansen ikke er tatt ut til samling i Juni? 

kibby
16.05.20 17:25

Jeg syns det er litt pussig at Vilde Jonassen blir foretrukket fremfor Kristin Venn (som er på rekrutt). Jeg syns Venn, etter hun ble skadefri, var langt friskere i forrige sesong enn Jonassen som også hadde en periode med skade.

Syns også det er trist at Vilde Johansen blir utelatt. Hun får aldri helt sjansen på ordentlig. Spennende med Nyland (ikke Nydal som NHF skriver) Aardahl da.

(Innlegget ble redigert 16.05.20 17:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg