Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Herrer: VM 2021 (Egypt)

NYTT TEMA
kibby

kibby
17.12.20 16:40

*** Håndball-VM 2021 er i gang om under én måned ***

I denne tråden kan vi diskutere alle kampene i mesterskapet (inkludert Norges kamper), uttak av tropper, resultater, tips til ranking, de siste oppkjøringskampene, toppscorere, All Star Team osv.

Norges foreløpige 21-mannstropp.

Hele kampoppsettet kan finnes her.

Oversiktlig og flott Wikipedia-side om mesterskapet.

De offisielle VM-sidene.

IHFs VM-sider.

VMs sendeskjema på TV3 og Viaplay.

Håndballforbundets VM-sider.

Covid-19 restriksjoner.

Heia heia!

Satser på god håndball på TV-skjermen :)

(Innlegget ble redigert 17.12.20 16:42)

Krepsen76

Krepsen76
17.12.20 18:27
kibby: *** Håndball-VM 2021 er i gang om under én måned *** I denne tråden kan vi diskutere alle kampene i mesterskapet (inkludert Norges kamper), uttak av tropper, resultater, tips til ranking, de siste oppkjøringskampene, toppscorere, All Star Team osv. Norges foreløpige 21-mannstropp. Hele kampoppsettet kan finnes her. Oversiktlig og flott Wikipedia-side om mesterskapet. De offisielle VM-sidene. IHFs VM-sider. VMs sendeskjema på TV3 og Viaplay. Håndballforbundets VM-sider. Covid-19 restriksjoner. Heia heia! Satser på god håndball på TV-skjermen :)

Det blir et spennende mesterskap og det bli moro å se gutta våre i et VM igjen er dette det VM hvor vi skal stå øverst på pallen? Vet at det er noen lag som er svekket, Frankrike mangler Nicola Karabatic men har mange gode spillere. Danmark stiller uten Rasmus Lauge som har røket korsbåndet men har også mange gode spillere utenom. Jeg har også hørt at mange av de Tyske spillerne har valgt å stå over VM så det blir spennende å se hvordan lag de stiller med. Spania er et godt lag og stiller de med fult mannskap så er det et lag som kan nå langt. Blir spennende å se VM for herrer i Egypt.

kibby

kibby
21.12.20 12:22

Eivind Tangen erstatter Magnus Abelvik Rød i VM-troppen.

https://www.handball.no/nyheter/2020/12/rod-ma-melde-forfall-til-vm-i-egypt/

Duverden73

Duverden73
21.12.20 12:37
kibby: Eivind Tangen erstatter Magnus Abelvik Rød i VM-troppen.

Kjedelig for Rød (som i grunnen har vært mye skadeplaget), men akkurat på den spilleplassen er vi heldigvis godt dekket opp med klassespillere, så for lagets del er det ikke et kjempetap.

bønna1

bønna1
21.12.20 12:43
Duverden73: men akkurat på den spilleplassen er vi heldigvis godt dekket opp med klassespillere,

Men ingen som kan være så kampavgjørende som Rød. 

kibby

kibby
21.12.20 13:06
Duverden73: Kjedelig for Rød (som i grunnen har vært mye skadeplaget)

Veldig. Skikkelig utsatt altså.

Krepsen76

Krepsen76
28.12.20 12:21

Abelvik Rød meldte forfall til VM – scoret seks mål i dag: – Angrer ikke – VG 

Han sier nei til å spille VM for Norge pga en vond hånd men spiller kamp for klubben sin en uke etter at han har sagt nei til VM kan de ha vært klubben som har presset han til å spille kampen mot Leipzic. Han blir kampens topscorer med 6 mål. Nå skal det også sies at han sikkert har fått en medisinsk vurdering både fra klubbens lege og han har sikkert sagt fra til landslaget at han spiller den kampen. Det er jo klubben hans som betaler lønna hans. Jeg syntes det er rart at han velger å spille en kamp Flensburg vinner med 5 mål når han selv sier at hånleddet/hånden ikke er som den skal men men. Nå har Eivind Tangen kommet inn på den plassen og får spille VM 

(Innlegget ble redigert 28.12.20 12:28)

sovesveis

sovesveis
01.01.21 22:24

Hva tror dere? Jeg må bare innrømme at jeg ikke har fått fulgt så tett med landslagshåndballen siden forrige mesterskap.

Har Norge mulighet på gull? Hvem er de store favorittene? Jeg ser at det er endel spillere som ikke stiller pga koronasituasjonen og i hvert fall Sverige og Tyskland er vel betydelig svekket. Men Danmark er vel i hvert fall fremdeles den største favoritten? Landin så jo skummel ut i CL-finalen...

Jeg synes det ser litt for tynt ut med formspillere for Norge. Jøndal har vel ikke vært sitt samme sikre jeg og Bergerud er jeg redd er et svakt ledd. Det er vel ikke å forvente at Myrhol heller er tilbake til sitt beste. Også synd at Rød er ute - det er gode alternativer, men etter min mening er ingen av dem like gode på tempo.

kibby

kibby
01.01.21 22:32
sovesveis: Hva tror dere? Jeg må bare innrømme at jeg ikke har fått fulgt så tett med landslagshåndballen siden forrige mesterskap. Har Norge mulighet på gull? Hvem er de store favorittene? Jeg ser at det er endel spillere som ikke stiller pga koronasituasjonen og i hvert fall Sverige og Tyskland er vel betydelig svekket. Men Danmark er vel i hvert fall fremdeles den største favoritten? Landin så jo skummel ut i CL-finalen... Jeg synes det ser litt for tynt ut med formspillere for Norge. Jøndal har vel ikke vært sitt samme sikre jeg og Bergerud er jeg redd er et svakt ledd. Det er vel ikke å forvente at Myrhol heller er tilbake til sitt beste. Også synd at Rød er ute - det er gode alternativer, men etter min mening er ingen av dem like gode på tempo.

Bergerud var strålende i november i EM-kvalen (dog mot svak motstand).

Men ja, jeg er usikker selv hvor vi står akkurat nå. Tapet av Rød er nok det verste ja, all den tid Tønnesen sliter benken i sitt klubblag.

På linja blir nok også Gullerud, spesielt defensivt, klart savnet. Godt å få bamsen Henrik Jakobsen tilbake. Han brenner mye, men er solid bakover. Men, så kan det jo hende det skjer med han som med Øverby. Brant fryktelig mye i forkant av EM i fjor, men var bunnsolid og sikker som banken i EM.

kibby

kibby
07.01.21 20:54

Pause:

Danmark - Norge 12-15

Solid 1.omgang. Mange som gjør gode aksjoner. Bare et spørsmål: Med fantastiske Blonz og Gulliksen på benken; hvorfor lar ikke Berge alle fire kantene dele spilletiden? Gulliksen var bunnsolid mot Italia i november, og Blonz imponerer hver gang hun spiller for landslaget. Bjørnsen har ikke dessuten ikke vært skarp på en god stund.

kibby

kibby
07.01.21 21:47
kibby: hvorfor lar ikke Berge alle fire kantene dele spilletiden?

Blonz og Gulliksen fikk hele 2.omgang :)

Danmark vinner 31-28. Norges leverte en svak 2.omgang. Få redninger og mange bom. Sliter også i forsvar med dansk linjespiller.

Krepsen76

Krepsen76
07.01.21 22:20
kibby: Blonz og Gulliksen fikk hele 2.omgang :) Danmark vinner 31-28. Norges leverte en svak 2.omgang. Få redninger og mange bom. Sliter også i forsvar med dansk linjespiller.

Danmark er regjerende verdensmestere og jeg syntes det ikke er galt å tape med 3 mål det er også første kampen til gutta sammen på lang tid. Vi sliter med å få tak i Simon Hald og får han ikke foran oss, Jacob Holm er også en spiller vi sliter med, Mads Mensha Larsen gjør også mye bra for Danmark. Alt i alt syntes jeg vi kommer godt fra det selv med tap. Ny mulighet mot Danmark på Lørdag og denne kampen blir generalprøven før VM starter mot Frankrike.  Niklas Landin står en god 2. omgang og ender vel opp på rundt 43% i kampen.

Felix_25

Felix_25
08.01.21 08:58

Ikke bekymret. Vi er bedre dekket enn danskene, og større bredde. Noen som vet hvorfor ikke Gøran spilte?

Felix_25

Felix_25
08.01.21 08:59

Vi taper 2.omgang fordi man skyter Landin ellevill god. Det er små justeringer. Tipper vi tar dem allerede imorgen. Godt å se Tønnesen tilbake :)

Duverden73

Duverden73
08.01.21 09:30
Felix_25: Noen som vet hvorfor ikke Gøran spilte?

Lyskestrekk mener jeg ble nevnt. Skal visstnok spille i morgen.

Miroslava

Miroslava
08.01.21 14:48
kibby: Blonz imponerer hver gang hun spiller for landslaget.

:-)

kibby

kibby
08.01.21 16:05
Miroslava: :-)

Sorry, HAN :P

kibby

kibby
09.01.21 20:41

Pause: Danmark - Norge 17-21

Glitrende i angrep, må opp noen hakk bakover.

Reinkind imponerer, i likhet med mange andre.

kibby

kibby
09.01.21 21:35

Norge vinner generalprøven 36-33 mot et B-preget dansk lag.

Harald Reinkind Norges beste.

Krepsen76

Krepsen76
10.01.21 12:58

Deilig med seier over Danskene det er 3 år siden forrige gang så det var sannelig på tide. Syntes de Norske gutta viser fin form og lager mye mål men vi slipper også inn mye mål, vi har enda mer å gå på både i forsvar og i kontringspillet og også avsluttninger fra linjeposisjon kan bli bedre. Uansett så syntes jeg at dette ser bra ut før VM starten mot Frankrike. Skjønner ikke hvorfor ikke Nicolaj Jackobsen får 2 minutter fra dommerne han klager på hver dommer avgjørelse i hele kampen og dette har han gjort i begge treningskampene mot Norge. Harald Reinkind var banens beste mot Danmark i den siste kampen gøy å se Reinkind gå på gjenombrudd begge veier det er ikke ofte man ser fra Reinkind da han er mer en skytter.

Gleder meg til VM og åpningskampen mot Frankrike blir tøff et Frankrike uten Nicola Karabatic(Korsbåndskade) og Elohim Prandi(Skulderskade) er fortsatt et godt lag med gode spillere på alle posisjoner.

kibby

kibby
10.01.21 12:59
kibby: 36-33

36-34. Bommet på 3 og 4 :P

kibby

kibby
12.01.21 16:24

50 smittetilfeller to dager før avkast :O

https://www.vg.no/sport/haandball/i/jBO53z/flere-smitteutbrudd-foer-haandball-vm-norge-uten-smittetilfeller

Det spøker vel mest for USA, med 18 smittede.

nometalhorse

nometalhorse
12.01.21 22:38
kibby: Det spøker vel mest for USA, med 18 smittede.

Norges gruppemotstander USA har trukket seg fra håndball-VM etter at troppen er rammet av et stort smitteutbrudd.

Sveits tar over plassen.

Krepsen76

Krepsen76
12.01.21 22:58

Nord Makedonia inn i VM i steden for Tsjekkia 

sovesveis

sovesveis
13.01.21 14:12
nometalhorse: Sveits tar over plassen.

Det er jo helt håpløst at Sveits får plassen til USA. Kvalitetsmessig er det sikkert helt greit at Sveits er reserve, men jeg føler med Grønland som blir holdt utenfor - først fordi USA var mer attraktive som deltaker og nå plutselig på grunn av ranking (?).

Dette får også styrkeforskjellen i gruppene til å bli helt komiske.
Danmark er altså i gruppe med Kongo, Bahrain og Argentina, Sverige i gruppe med Egypt, Nord-Makedonia og Chile mens Norge nå får Frankrike, Sveits og Østerrike.

Sånn går det når penger og politikk styrer...

KongOlav2

KongOlav2
13.01.21 14:13
sovesveis: Danmark er altså i gruppe med Kongo, Bahrain og Argentina, Sverige i gruppe med Egypt, Nord-Makedonia og Chile mens Norge nå får Frankrike, Sveits og Østerrike.

Haha, hvordan klarte man å tildele Danmark en slik gruppe. Ingen europeiske lag, mens Norge hadde to europeiske lag allerede før Sveits blir lagt til i gruppen.

sovesveis

sovesveis
13.01.21 14:44
KongOlav2: Haha, hvordan klarte man å tildele Danmark en slik gruppe. Ingen europeiske lag, mens Norge hadde to europeiske lag allerede før Sveits blir lagt til i gruppen.

Nei, det kan du si.

Men det ser ut som lagene blir seedet ut fra hvordan de kvalifiserte til mesterskapet framfor plass på en verdensranking. Polen og Russland feks fikk wild card og var derfor i pot 4. 
Argentina vant det sør- og mellomamerikanske mesterskapet og kom dermed i pot 2.
Bahrain kom til semifinalen i det asiatiske mesterskapet og havnet dermed i pot 3 sammen med to av de andre semifinalistene, mens Qatar vant og havnet i pot 2.

Det er et sammensurium av forskjellige interesser som er mikset sammen i rankingen. Ikke er det heller basert på likeverd mellom de forskjellige føderasjonene ettersom hele pot 1 består av europeiske land.

Nord-Amerika og Karibien hadde ikke en gang noen form for kvalifisering, men USA ble valgt som representant - angivelig fordi de hadde størst potensial til å utbre sporten til det nordamerikanske markedet...

(Innlegget ble redigert 13.01.21 14:49)

stefan16

stefan16
13.01.21 15:57

Kan noen i en kort og enkel setning forklare meg hvorfor Russland ikke er med, men får stille med alternativt lag allikevel? Er det de samme spillerne som ville stilt med flagget på brystet? Hva er da poenget, for meg blir dette Russland...

Unibet kaller det Russland, mens Flashscore kaller det RHF!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg