Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Verdens beste Ishockey-nasjon

NYTT TEMA
Famle

Famle
22.06.06 13:37
Hvem er det? Har iallefall inntrykk av at Canada og Usa scorer høyt..

Hva mener du?

Valek90
22.06.06 16:50
Verdens beste hockeynasjon for øyeblikket er jo Sverige. Gjennom tidene er det Russland (eventuelt Sovjet).
tomma82

tomma82
22.06.06 18:00
Er nok sverige som er den beste ishockey nasjonen i disse dager. Jeg mener nå også personlig at det er sverige som spiller den morsomste hockeyen og se på til tider. Kan være like morro å se skikkelig klikk klakk hockey som en real fight. På en andre plass kommer Canada og finland på en tredje. Finland sliter litt men å ta den helt ut, de kan slå alt og alle helt til det blir skikkelig alvorlig da mister de det siste giret virker det som.
BenTexas

BenTexas
22.06.06 19:04
Ettersom Sverige vant både VM og OL i år er det liten tvil om at söta bror er det beste laget i år.

Men ingen land i verden har så mange spillere som kanadierne. Og de har dermed også størst bredde.
Tom_Hagen

Tom_Hagen
28.06.06 00:45
Det er ikke vits å diskutere det en gang. Russland er klart den beste hockeynasjonen. Ingen har en sånn teknikk som mange av de beste russerne. Sverige har vunnet mye i det siste, ja men de har ikke den bredden av gode spillere som russland. Spiller russland med de beste spillerne 10 ganger mot sverige, tipper jeg russland vinner 7 av dem. Sverige har vært veldig heldige i de siste turneringene. I OL luktet det trikseri langt vei når de tapte klart mot slovakia slik at de ikke skulle møte russland i semien var det vel. I vm var russland utrolig uheldige som tapte mot tsjekkia i sudden death. Ovechkin og malkin lekte med tsjekkia i 1.omgang men klarte bare å score 1 mål.

Bare se på Alexander Ovechkin, Malkin som er født i 1985 og 1986. Malkin var kanskje VMs beste spiller i år og han har enda ikke spilt i NHL. Blir vel draftet av pittsburgh i disse dager. Sverige har ingen sånne klare upcoming stars som russland har.

Fra starten og slutten av 90-tallet har vi spillere som fedorov, kovalev,datsuyk, kovalchuck,kozlov,yashin. Mens sverige har Sundin og Forsberg og delvis zetterberg som er på nivå med disse russerne.

Sånn vil jeg rangere de beste:

1.russland
2.Canada/Sverige

Usa er derimot meget svake og vil trolig bli dårligere og dårligere med årene. Her må man gjøre noe med utviklingen av unge spillere. Det finnes mange land som er mye bedre enn usa, bla finland, tsjekkia, osv.

alibababa

alibababa
28.06.06 12:24
Framtiden ser ljus ut också.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,847529,00.html
BenTexas

BenTexas
28.06.06 13:11
Når du snakker om bredde og stjerner blir det for dumt å konstatntere at Russland har de største stjernene i forhold til for eksempel Canada. Kanadierne har vunnet mye mer enn russerne de siste årene. Canada har uten tvil den største bredden, og har flere superstjerner enn Russland.

Når det gjelder tekniske ferdigheter er det mulig russerne har noe mer å gå på, men totalpakka er det derimot kanadierne som er best på.

Du drar opp mange suverene russiske talenter.

Du nevner Sundin, Forsberg og "delvis" Zetterberg som svenske stjerner.... Hva med Lidström, Arvedsson, Näslund? Dette er storstjerner som er fult på høyde med russerne.
BenTexas

BenTexas
28.06.06 20:14
Når det gjelder det du sier om Malkin er du jo helt på villspor! Malkin ble draftet av Penguins i 2004! han skal riktignok forhandle kontrakt med Penguins, såfremt NHL og den russiske ligaen blir enig om overgangspenger mellom ligaene.

At han er den beste spilleren utenfor NHl er det dog bred enighet om i verden, og han er en soleklar favoritt til neste sesongs Calder-trophy som årets rookie.

Tom_Hagen

Tom_Hagen
29.06.06 14:39
Vet jo faen at malkin har vært drafet lenge av penguins. Men jeg bryr meg ikke så jævlig om tradingen og sånt i hockey. Det er så mye rot før de endelig kommer til en klubb i amerika. Vet ikke hvilke ord jeg skulle bruke da jeg skrev det, men mente at malkin trolig kommer til å spille for penguins kommende sesong.

Tom_Hagen

Tom_Hagen
29.06.06 14:47
"Når du snakker om bredde og stjerner blir det for dumt å konstatntere at Russland har de største stjernene i forhold til for eksempel Canada. Kanadierne har vunnet mye mer enn russerne de siste årene. Canada har uten tvil den største bredden, og har flere superstjerner enn Russland.

Når det gjelder tekniske ferdigheter er det mulig russerne har noe mer å gå på, men totalpakka er det derimot kanadierne som er best på.

Du drar opp mange suverene russiske talenter.

Du nevner Sundin, Forsberg og "delvis" Zetterberg som svenske stjerner.... Hva med Lidström, Arvedsson, Näslund? Dette er storstjerner som er fult på høyde med russerne."

Canadierne har kanskje støre bredde enn russland, tipper det er flere hockeyspillere i canada siden hockey er nasjonalsporten, men jeg tenker ikke på den bredden. Tenken på bredden av de beste spillerne i verden. Canada har mange gode spillere i NHL. Ser man derimot på stjernespillerne i NHL har russland flere spillere som har det lille ekstra.
De er dyktige induviduelle spillere med ekstrem teknikk.

Hovedgrunnen for at russland ikke gjør det så bra i mesterskap er at omtrent alle forwardene tenker likt og alt for offensivt.De blir for homogene. Canada og sverige har ikke så mange gode enkeltspillere og jobber derfor lettere som et lag.
Tysnes89

Tysnes89
29.06.06 23:40
Nigeria har et ganske bra lag..
tomma82

tomma82
30.06.06 16:52
Ja nigeria ja...

Russland er vel ikke å har vel egentlig ikke vært noen stor hockey nasjon.
Men sovjetunionen derimot har vært noe stort.
Sverige har nok tatt over rollen som en av de store nasjonene nå sammen med Canada, Usa, Finland og tsjekkia.
BenTexas

BenTexas
30.06.06 17:20
Nigeria har om ikke annet hatt en spiller i NHL - Rumun N'dur!
Exos

Exos
01.07.06 01:07
Om diskusjonen hvem er best i hockey. I år, utvilsomt Sverige. Hvis vi ser i perioden mellom 1992-2007. Utvilsomt Canada, Tsjekkia og Sverige klart foran bl.a. Russland.
Skal man rangere lag/land, så må de viktigste kriteriene være hva man har gjort i mesterskap, og ikke "hvis om, dersom...".
Sovjetunionen dominerte mye i bl.a. perioden 1969-1977, i en periode UTEN canadisk deltakelse i VM. Og frem til OL i 1998 har Canada utelukkende stilt med B- eller C-landslag i OL!
Og til Hagen: USA er det landet i verden hvor rekrutteringen til hockeyen blomstrer KLART best. Antall lisensierte spillere har blitt doblet på 15 år, og er nå på ca 600 000 spillere.
Tror USA blir en stor maktfaktor i VM/OL innen fem år.

Tom_Hagen

Tom_Hagen
01.07.06 21:27
Jeg skjønner hva noen mener ved å si at sverige er bedre nasjon enn russland. Men jeg svarte jo på trådstarter. Han spør hvilke land som er verdens beste hockeynasjon. Det er et spørsmål som man kan se gjennom fingrene. Det kan være så mangt. Noen sier at verdens beste hockeynasjon er den som har vunnet flest gull som er det beste svaret. Men siden trådstarter ikke var mer detaljert så kan det tolkes på flere måter.

Sverige har vært heldige de siste årene. I OL møtte de de et finsk lag som sverige pleier å slå. I vm møtte de et tsjekkisk lag som var helt utslitte etter en utrolig bra kamp mot russland i kvarten. Tsjekkerne hadde ikke noe mer å gi og tapte klart i finalen. Det var kanskje den kjedeligste finalen jeg har sett. Hadde sverige møtt russland i finalen hadde trolig russerne vunnet.

Men folk her skjønner ikke annerledes tankegang enn det de selv mener. Så lenge man ikke er mer tydelig i spørsmålet er det nesten umulig å diskutere. Man kan si at russerne er den beste nasjonen fordi de produserer flest toppspillere, mens sverige er den beste nasjonen fordi de vinner mesterkskap.

Rekruteringen i usa er sikkert god den. Men det virker som at de ikke klarer å få noen toppspillere som man gjør i canada og i europa. De beste amerikanerne ligger jo på over 35 år i snitt sikkert. I canada kommer det hele tiden nye gode spillere som kan steppe inn, det gjør det ikke hos usa.

Sverige lekte jo med usa i vm. Norge tok jo nesten usa og...

BenTexas

BenTexas
01.07.06 21:53
USA har hatt et tomrom etter storstjernene som Brett Hull, Kevin Stevens, Mike Modano, Jeremy Roenick osv.

en se på den siste draften. Ti av spillerne i første runde var amerikanere! Erik Johnson gikk til og med først. Amerikanerne kommer garantert, men Canada har uansett fortsatt overlegen rekruttering - og de beste spillerne.
Valek90

Valek90
04.07.06 03:06
Grunnen til at mange mener at Sovjet var et av verdens beste lag, fremfor Russland, er at de spilte mer som et lag.
Russland er som Brasil i fotball, mange bra individualister men elendig som et lag. Sverige, Finland, Kanada og Tsjekkia med flere spiller mye bedre hockey som et lag, og det blir de mye bedre av (samtidig er det mer moro å se på).

Men for all del, jeg synes Sverige er verdens beste for øyeblikket. Men Russland er en sterk toer. Får de laget sitt til å fungere kollektivt, så banker de svenskene lett.
Klikk for å gå tilbake til toppen