Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Storhamar raser mot dommeren

NYTT TEMA
Gary_McAllister

Gary_McAllister
29.03.07 23:24
Kanskje ikke noe nytt fra den kanten. Men har dem rett? Jeg så ikke kampen.
elbarca86

elbarca86
29.03.07 23:28
Jeg så ikke kampen, men det blir spennende å se om Storhamar blir like utskjelt som Sparta for å kritisere dommeren i en kamp mot enga.....
dragons100

dragons100
29.03.07 23:32
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:39)

dragons100

dragons100
29.03.07 23:33
elbarca86 skrev:
Jeg så ikke kampen, men det blir spennende å se om Storhamar blir like utskjelt som Sparta for å kritisere dommeren i en kamp mot enga.....

___

Store forskjellen ligger på.

Storhamar: Dommeren gjorde noen feil som ble kostbare for oss. Veldig dumt og irriterende.

Sparta: Dommeren er ikke nøytral og dømmer tilfordel for VIF.

Stor forskjell.

Dog kan Storhamar KUN, og det mener jeg KUN takke seg selv for kveldens resultat.
Destruktor

Destruktor
29.03.07 23:34
[Slettet]

LuckyLuke_2U

LuckyLuke_2U
29.03.07 23:35
[Slettet]

elbarca86

elbarca86
29.03.07 23:36
Tja... Sparta sa vel aldri at 6-1 kampen mot enga kunne vært vunnet med en annen dommer.

De fleste lag har seg selv å takke om man taper. Men det er det med dommere slik som med keepere, alvorlige feil kan gjøre utslag på resultattavlen. Slik er det bare blitt.
dragons100

dragons100
29.03.07 23:38
[Slettet]

dragons100

dragons100
29.03.07 23:39
Er forøvrig 100% sikker på at Ole-Stian dømmer på lørdag, og om det blir flere finaler at han får resten av kampene.

Han er rett og slett den beste dommeren. Men synes Kronborg kommer ut av disse 2 finalene med æren i behold.
LuckyLuke_2U

LuckyLuke_2U
29.03.07 23:41
dragons100 skrev:
Forøvrig artig å høre hva de diskuterer utpå isen.
---------------------------

Veldig enig. Håper de bare benytter det mer og mer, og med bedre og bedre kvalitet/utstyr. :-) Forhåpentligvis kan man få like mye bra kommentarer/forklaringer som i NHL. :-))
rkhansen4

rkhansen4
30.03.07 08:40
[Slettet]

rkhansen4

rkhansen4
30.03.07 08:43
"Og da blir det fort noen flere utvisninger. "

Det blir det - men det er likevel slik at han senket lista si fra 1 til 2 periode.

"Og kommentatorene var stort sett enig med Kronborg i det meste. "

Nå høres jo Atle Olsen tidvis ut som han er innleid av dommergruppa til ishockeyforbundet da.

Skjønner dog godt at Hamarfolket er grisepissed over utvisningen til Steffen, jeg mener det er en grov feil.

/RKH
Gary_McAllister

Gary_McAllister
30.03.07 08:53
"Skjønner dog godt at Hamarfolket er grisepissed over utvisningen til Steffen, jeg mener det er en grov feil."

Så hendelsen på video nå. Og med engang sp det ut som en soleklar kne takling. Så uten reprise hadde jeg ikek vært i tvil. men på resprisen så ser man at det ikke er noen knetakling. Så jeg jeg forstår Kronborg sin avgjørelse som han må ta der og da, og jeg forstår SIL at de mener at det ikke e rnoen takling. Dommeren står i en posisjon som gjør at fra han sitt synsvinkel kan tolke det som en kne takling av Steffen. Og han må ta en avgjørelse der og da... Så jeg forstår begge parter i denne saken.

Litt off topic: Blir noe av det samme Bennet kjem til å gjøre mot LFC i morgen, ikke første gang han dømmer fordel AFC mot LFC. Stakkars Alonso! ;-))
Hvavarejegsa

Hvavarejegsa
30.03.07 09:44
[Slettet]

Gary_McAllister

Gary_McAllister
30.03.07 13:28
"Nok en gang en feilaktig utvisning som direkte påvirker kampresultatet. Det sto 2 – 1 da S. T. ble utvist, og VIF utnyttet selvfølgelig overtallsituasjonen 5 mot 3 til å putte 3 – 1 målet som egentlig avgjorde kampen."

Som jeg skrev:

Så hendelsen på video nå. Og med engang sp det ut som en soleklar kne takling. Så uten reprise hadde jeg ikek vært i tvil. men på resprisen så ser man at det ikke er noen knetakling. Så jeg jeg forstår Kronborg sin avgjørelse som han må ta der og da, og jeg forstår SIL at de mener at det ikke e rnoen takling. Dommeren står i en posisjon som gjør at fra han sitt synsvinkel kan tolke det som en kne takling av Steffen. Og han må ta en avgjørelse der og da. Selvfølgelig kunne linjamannen som stod fra en annen vinkel ha sagt ifra at det ikke var noen kne takling, men det kommer også ann på om han så det selvfølgelig. Så jeg forstår begge parter i denne saken.

Og til den saken ang køllebytte. Hvis det var slik at dommeren SÅ at VIF spilleren byttet kølle, så blir det for dumt av dommeren å måle den nye kølla. Ellers så gjorde han det etter reglene, at ett lag klager på andre lags utstyr, og det viser seg å være i orden, så skal det laget som klagde få en 2 min. Men som sagt hvis dommeren så køllebytte, så er det bare targisk.

Også blir dte kanskje litt dumt å skylde på dommeren hele tiden, når man taper. En kamp varer i min i 1 time. Og man har masser av tid til å avgjøre kampen. Selv om dommeren kan påvirke en kamp. Men syns det blir for mye fokus på dommerne og ikke sitt eget spill. Som Shampo sa, så kunne SIL ha fått flere utvisninger pga at backene til SIL var for trege, pg løperne til VIF var nesten alltid foran dem, og det kunne ha blitt blås for flere hektinger. Men jeg har ikke sett noen av disse kampene, utenom det Micky legger ut her. Så jeg kan ikke uttale meg så mye, annet enn at dommeren skal ta en avgjørelse der og da, han har ikke mulighet til å se på noen reprise. Regner med at de som var observatører på kampen i går, fortalte Kronborg at det ikke var noen kne takling .feks! Og på en annen side kan man være glad for at det finnes personer som orker å stille opp å dømme, uten dommer, ingen kamp. Som sagt, det blir altfor mye fokus på en dommer, tenk om man kunne fokuserer like mye på de feilene som spillerne gjør. Men det skjer sjeldent.
Hvavarejegsa

Hvavarejegsa
30.03.07 14:22
Gary_McAllister skrev:
Også blir dte kanskje litt dumt å skylde på dommeren hele tiden, når man taper. En kamp varer i min i 1 time.
------------
Jeg er enig med deg i at det er for dumt å skylde på dommeren hele tiden. Som regel så taper men fordi spillerne gjør feil i avgjørende situasjoen eller fordi de rett og slett ikke er gode nok. Nårdet gjelder episoden i går så kunne jo Storhamar bedt om videodømming (?) det praktiseres jo dersom det er rimelig tvil rundt en scooring.

Køllebytte: Spartaspilleren som ble utvist var den som gjorde dommeren oppmerksom på hvilken VIFspiller som hadde ulovlig kølle, derfor er det helt klart en favorisering av VIF i dette tilfellet. Sparta fikk da 2 min. for usportslig opptreden, mens den som virkelig var usportslig ved å spille med ulovlig kølle slapp unna.
Men som sagt, de kampene jeg har sett VIF denne sesongen som nøytral tilskuer må jeg si at dommerne har favorisert VIF til de grader.
Gary_McAllister

Gary_McAllister
30.03.07 15:09
Man bruker ikke videodømming på utvisninger. Da hadde man ikek gjort annet enn å sett på video! Kun ved tvilsomme mål.

Og ang køllebytte:

Så dommeren at det ble gjort ett køllebytte? Og åssen vet du at den kølla VIF spilleren brukte var ulovlig? Og hva var det som var ulovlig? Bøyd blad? Ødelagt kølle?

At folk bøyer køllebladet litt mer enn det som er tilatt, er jeg overbevist om at skjer i de fleste lagene. Er nok ikke bare ett VIF fenomen dette.
Hvavarejegsa

Hvavarejegsa
30.03.07 15:49
Det var feil krumming på køllebladet. Spilleren som ble utpekt for å ha brukt ulovlig kølle byttet den så fort han ble klar over hva som foregikk. Det lå/ligger en videosnutt av denne episoden på Spartas hjemmesider. En spiller oppfører seg ikke slik hvis han har rent mel i posen, det byttes heller ikke kølle dersom den ikke er ødelagt, noe den ikke var i dette tilfellet.

Dette er imidlertid historie nå. Poenget mitt er at VIF som nestoen i norsk hockey blir behandlet på en litt annen måte enn alle de andre lagene.

God helg og god påske.
dice Hvavarejegsa que no es rana
Jozsef

Jozsef
30.03.07 21:57
Køllebyttet i Sparta, ja det var visstnok et bytte der, men iflg regelverket er det den kølla spilleren er i besittelse av, som skal måles.. (leste en dommer uttale seg), blir litt "dumt" akkurat det, fordi K.Larsen spilte med en ulovlig kølle..men var ikke i besittelse av den når dommeren ba om å få se kølla..noen som skjønner logikken?? Vel, når Sparta først hadde protestert. MÅTTE det bli en utvisning til enten VIF eller Sparta. En annen ting er jo hvorfor Sparta tok denne sjansen i spill 5 mot 4.
Videodømming: Brukes IKKE i Norge. That's it. Grunnen til dette er økonomi, man kan ikke ha videodømming kun på noen utvalgte kamper. Dersom dette skulle gjennomføres måtte alle haller installere videoutstyr, etc, og dette blir pr. idag for dyrt for Norges Ishockeyforbund og/eller klubbene.
Til slutt; Hører til stadighet hvordan VIF favoriseres ang. dømming, dette er ikke mitt subjektive syn uenig i, nevner som eksempel mange sitiuasjoner på jordal torsdag hvor backene til SIL havnet på etterskudd, og Kronborg kunne tatt en hekting eller to, men lot det være. Slike sitiuasjoner er det mange av, og jeg føler vel at akkurat her er ikke dommerne 80-20 i VIF's favør!! Nåvel, det er vel uansett ikke dommerne som "hjelper" VIF til bøtte etter bøtte..SIL og Sparta bør fokusere mer på eget eget spill enn å se med lupe etter dommerfeil, for å bortforklare tapene..
Jozsef

Jozsef
30.03.07 22:04
Til slutt; Hører til stadighet hvordan VIF favoriseres ang. dømming, dette er ikke mitt subjektive syn uenig i,

Mente selvfølgelig at jeg IKKE er enig i at VIF favoriseres.. rakk ikke å endre det i tide..for mye vin innabords..
rkhansen4

rkhansen4
30.03.07 22:10
"Litt off topic: Blir noe av det samme Bennet kjem til å gjøre mot LFC i morgen, ikke første gang han dømmer fordel AFC mot LFC. Stakkars Alonso! ;-)) "

Trenger da ingen dommer for å feie dere av banen? Trenger en haug juniorer og en fotball så er det gjort.......

/RKH
Gary_McAllister

Gary_McAllister
31.03.07 01:43
"En spiller oppfører seg ikke slik hvis han har rent mel i posen, det byttes heller ikke kølle dersom den ikke er ødelagt, noe den ikke var i dette tilfellet."

For å si det slikt, det hender ofte at spillere bytter køller. Noen ganger føler man seg mer komfotabel med den og den kølla, og en annen kamp er det en annen køller man føler seg mer tilfreds med.
Jozsef

Jozsef
31.03.07 13:59
Litt statistikk forteller at hittill i finaleserien (4 kamper) har VIF pådratt seg totalt noen flere 2-minuttere enn SIL. Ser ikke helt den voldsomme favoriseringen..At VIF er gode i både PP og undertall, gjør at utvisningene blir avgjørende i VIF's favør..
Gary_McAllister

Gary_McAllister
31.03.07 23:18
"Trenger da ingen dommer for å feie dere av banen? Trenger en haug juniorer og en fotball så er det gjort......."

Ja, dere være nære på i dag.....
rkhansen4

rkhansen4
31.03.07 23:21
"Ja, dere være nære på i dag..... "

Hvis du mener 4-1 reflekterer kampen så får det være ditt problem.

6-3, 3-0, 3-1

/RKH
Gary_McAllister

Gary_McAllister
31.03.07 23:21
Ikke vær så bitter.... det kler deg ikke...
rkhansen4

rkhansen4
31.03.07 23:23
"Gary_McAllister skrev:
Ikke vær så bitter.... det kler deg ikke... "

Hva iallverden snakker du om? Jeg har overvært Enga hente sin 25 bøtte idag, hva har jeg å være bitter for?

/RKH
Hvavarejegsa

Hvavarejegsa
01.04.07 21:28
Hvorfor bytte da dommeren blir gjort oppmerksom på situasjonen? Gi meg et odt svar på det du kjære venn.
dice Hvavarejegsa que no es rana
VH56

VH56
06.04.07 09:45
Gary_McAllister skrev:
"For å si det slikt, det hender ofte at spillere bytter køller. Noen ganger føler man seg mer komfotabel med den og den kølla, og en annen kamp er det en annen køller man føler seg mer tilfreds med. "

Bare for å legge denne delen død. Larsen oppfattet at Sparta gjorde dommeren oppmerksom på at de krevde måling av utstyret.
Larsen iler da inn i egen boks, slenger kølla på gulvet og rekker akkurat å hente en ny kølle fra stativet før dommeren får tak i ham.
For de som har sans for detaljer kan det jo også nevnes at Larsen bruker hvit teip på alle køllene han bruker. Den kølla som ble målt hadde svart teip :-)

Men det er ingenting å grine over at Sparta fikk utvisning og ikke Vålerenga. Som nevnt tidligere i tråden så har de fleste lag (også Sparta) spillere som har for stor bøy på køllebladet. Sparta var i overtall 5 mot 4, det sto igjen i overkant av ett minutt av kampen, og Sparta måtte ha ett mål til for å klare forlengning. Man hadde et "sikkert" kort for å få muligheten til å avslutte med to mann mer (evt. spille 6 mot 3) Dessverre for Sparta og Sjur overhørte Larsen protesten og utfallet ble som det ble.

VH56
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg