Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det sovjetiske hockeyvidunderet som forsvant

NYTT TEMA
kansas00
kansas00Innlegg: 20492
12.05.08 20:56
Noen som har peiling på hva som skjedde med det sovjetiske hockeyvidunderet ? En gang i tiden var sovjet og ishockey-vm nesten ensbetydende med lekende god hockey der sovjet som oftest stod igjen som seierherrene til slutt.. Etter oppløsningen av sovjet så har ikke russerne vunnet hockeygull siden 1993.. noe som tydeligvis må være veldig hardt for en stormakt innen ishockeyen. Satses det for lite fra det offentlige på hockey i russland ? Var det den gamle statsstøten som gjorde russerne til verdens beste hockeylag ? Hva er forklaringen på at russland aldri vinner hockey-vm nå lenger ?
fuorigioco
fuorigiocoInnlegg: 10363
12.05.08 21:03
Sovjet hadde alle sine beste spillere i hjemlig serie, og gjerne med stor overvekt på laget CSKA. Det gjorde at de aller beste spillerne både var med i vm og ol, og var ekstremt samspilte. De beste nord-amerikanske og vest-europeiske spillerne var ikke med i vm og OL, siden de spilte i NHL.
Etter glasnost og perestrojka dro også russerne til NHL, og samtidig er ikke satsingen på idrett like stor som i sovjettiden da det ble sett på som veldig viktig å hevde seg i idrett.
alealve
alealveInnlegg: 447
12.05.08 21:56
se på amerikanernes landslag og ellers i verden, d e masse russere, så d forklarer jo litt
Malkin71
Malkin71Innlegg: 107
12.05.08 22:47
Det er helt riktig som blir nevnt her at det Sovietiske landslaget var til 99 % det samme som CSKA Moskva. Tichonov som trente landslaget under 80 tallet og tidligere trenere så på dette som naturlig - og hente over de beste til samme klubblag slik at de ble så samspilte som verden aldri før hadde sett (og heller aldri vil se igjen) Det ble for noen år siden laget en meget bra dokumentar film om Soviet og spesielt KLM rekka av noen svenske journalister. Den avdekker blant annet det " helvete " spillerene måtte gå gjennom både med tanke på trening og det at de fikk liten tid til familien sin. Den er og anbefale på det sterkeste. Det er lenge siden Russland vant noe nå ja - ikke det at de ikke produserer talenter lenger og heller ikke har gjort det siden den gang. Russland produserer fortsatt de beste talentene i verden - problemet ligger et annet sted. Det ble nylig på den offisielle siden til årets hockey VM publisert en artikkel som berørte dette. Artikkel forfatter peker på det faktum at eksempelvis Canada er bedre coachet en russerene. Det har vært litt frem og tilbake over mange mange år når det gjelder trenere for Russland - det har pågått en maktkamp mellom de gamle fra fortiden og de som har kommet til etter Sovietuniones kollaps. Det var slett ikke slik at den forsvant når landet ble oppløst - tvert imot er det enkelte som sier at det fortsatt finnes gamle krefter som drar i en rekke tråder når det gjelder landets landslag samt klubbhockey. Det skjer mye positivt nå som jeg tror skal bringe den russiske bjørnen tilbake. Fetisov er sportsminister - Tretiak er hockeypresident (og meget respektert av alle i Russland) og Bykov som nesten ledet landet til gull i fjor leder fortsatt landslaget. Han spilte aldri i NHL men avsluttet sin fantastiske karriere i Sveits og kjenner både den gamle stilen og den nye. Personlig har jeg alltid håpet at Larionov skulle ta over landslaget da jeg tror det hadde vært det beste men tiden vil vise om det blir noe av. Utfordringer har som også blitt beskrevet i media dreid seg om at de store stjernene responderer dårlig på " den gamle stilen (uansett hvor effektiv den var) - de er blitt beskyldt for og ikke ville nok - og spille for induvidielt og mer eller mindre gi litt faen. Ikke misforstå - hockey og landslaget er ekstremt stort i Russland fortsatt og det jobbes med mye positivt. Blant annet ønsker Russland og bygge opp en liga som skal konkurere med NHL og det er sinnsykt med (olje) penger som gjør at blant annet Morosov som er den best betalte spilleren i Russland tjener like bra som den best betalte i NHL (dette henger sammen med at spillere ikke betaler skatt i Russland) Amerikanere og Canadiere samt svensker og tjekkere spiller også der. Jagr kanskje avslutter sin karriere i Russland. Dette var jo helt utenkelig for ikke så mange år siden. 2 av de beste fra den svenske elitserien går til Russiske klubber neste år. Det er mye penger - bygges større haller - pumpes mer penger på de yngre osv - det er jo et cowboy land men jeg håper at alt det positive som nå skjer fortsetter fremover.Brasil har de største og beste fotballspillerene som er spredd rundt i Europa - alikevel spiller de samlet som et lag når VM starter - jeg håper og tror at det samme vil skje med Russland når alle bitene har falt på plass - det har vært en lang lang ventetid - Ovechkin - Malkin - Datsyk - Kowaltchuk osv osv osv - skal egentlig ikke gå gæærnt !!!
FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
13.05.08 04:47
Et lite tips: Du skal være heldig om noen tar seg bryet med å lese et så langt innlegg uten noe som helst luft. Det er jo ikke et eneste avsnitt på hele den grøten med tekst...
Malkin71
13.05.08 07:08
Skylder på allergi :)
russell_martin
russell_martinInnlegg: 17810
13.05.08 07:17
http://www.youtube.com/watch?v=xKTi6RDXqSI

Fy faen som jeg savner dette...

Fetisov, Kasathonov
------Larionov-----------
Krutov , Makarov
russell_martin
russell_martinInnlegg: 17810
13.05.08 07:23
http://www.youtube.com/watch?v=NGI3T-lwHXs&feature=related

Her er det ikke bare legender som er det spennende:-)

Artig å se 24.Makarov blant gjengen...En selvfølge.
Carradinjo
CarradinjoInnlegg: 613
13.05.08 08:29
Det er helt riktig som blir nevnt her at det Sovietiske landslaget var til 99 % det samme som CSKA Moskva. Tichonov som trente landslaget under 80 tallet og tidligere trenere så på dette som naturlig - og hente over de beste til samme klubblag slik at de ble så samspilte som verden aldri før hadde sett (og heller aldri vil se igjen) Det ble for noen år siden laget en meget bra dokumentar film om Soviet og spesielt KLM rekka av noen svenske journalister.

Den avdekker blant annet det " helvete " spillerene måtte gå gjennom både med tanke på trening og det at de fikk liten tid til familien sin. Den er og anbefale på det sterkeste. Det er lenge siden Russland vant noe nå ja - ikke det at de ikke produserer talenter lenger og heller ikke har gjort det siden den gang. Russland produserer fortsatt de beste talentene i verden - problemet ligger et annet sted.

Det ble nylig på den offisielle siden til årets hockey VM publisert en artikkel som berørte dette. Artikkel forfatter peker på det faktum at eksempelvis Canada er bedre coachet en russerene. Det har vært litt frem og tilbake over mange mange år når det gjelder trenere for Russland - det har pågått en maktkamp mellom de gamle fra fortiden og de som har kommet til etter Sovietuniones kollaps.

Det var slett ikke slik at den forsvant når landet ble oppløst - tvert imot er det enkelte som sier at det fortsatt finnes gamle krefter som drar i en rekke tråder når det gjelder landets landslag samt klubbhockey. Det skjer mye positivt nå som jeg tror skal bringe den russiske bjørnen tilbake. Fetisov er sportsminister - Tretiak er hockeypresident (og meget respektert av alle i Russland) og Bykov som nesten ledet landet til gull i fjor leder fortsatt landslaget.

Han spilte aldri i NHL men avsluttet sin fantastiske karriere i Sveits og kjenner både den gamle stilen og den nye. Personlig har jeg alltid håpet at Larionov skulle ta over landslaget da jeg tror det hadde vært det beste men tiden vil vise om det blir noe av. Utfordringer har som også blitt beskrevet i media dreid seg om at de store stjernene responderer dårlig på " den gamle stilen (uansett hvor effektiv den var) - de er blitt beskyldt for og ikke ville nok - og spille for induvidielt og mer eller mindre gi litt faen.

Ikke misforstå - hockey og landslaget er ekstremt stort i Russland fortsatt og det jobbes med mye positivt. Blant annet ønsker Russland og bygge opp en liga som skal konkurere med NHL og det er sinnsykt med (olje) penger som gjør at blant annet Morosov som er den best betalte spilleren i Russland tjener like bra som den best betalte i NHL (dette henger sammen med at spillere ikke betaler skatt i Russland) Amerikanere og Canadiere samt svensker og tjekkere spiller også der. Jagr kanskje avslutter sin karriere i Russland.

Dette var jo helt utenkelig for ikke så mange år siden. 2 av de beste fra den svenske elitserien går til Russiske klubber neste år. Det er mye penger - bygges større haller - pumpes mer penger på de yngre osv - det er jo et cowboy land men jeg håper at alt det positive som nå skjer fortsetter fremover.

Brasil har de største og beste fotballspillerene som er spredd rundt i Europa - alikevel spiller de samlet som et lag når VM starter - jeg håper og tror at det samme vil skje med Russland når alle bitene har falt på plass - det har vært en lang lang ventetid - Ovechkin - Malkin - Datsyk - Kowaltchuk osv osv osv - skal egentlig ikke gå gæærnt !!!
----------------

Tok meg dne friheten å delte den opp litt :)
FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
13.05.08 08:33
Se der ja :o)
dory35
dory35Innlegg: 704
13.05.08 09:04
Eller AD/HD :)
MarioLemieux
MarioLemieuxInnlegg: 9285
13.05.08 09:20
Thanks for en et meget intressant og flott innlegg Malkin71! :-)

Må absolutt prøvd å fått sett dokumentaren du nevner. Når det gjelder grunnen til at Russland ikke har slitt med å ta gull i det siste, tror jeg det har litt med tilfeldigheter å gjøre også. Canada har jo heller plukket så voldsomt med gull på en stund, selv om de vant riktignok vant VM i fjor (selvseste Colby Armstrong med GWG).
McLovin
McLovinInnlegg: 11948
13.05.08 10:43
Hva med det østtyske hockeyunderet som forsvant?

Der i gården hadde de jo kun to hockeylag, politiet og militæret, som møtte hverandre x antall ganger i løpet av sesongen. riktignok ikke like gode som russerne, men likefullt...
Malkin71
13.05.08 11:40
Takk for kommentar og takk for oppdeling av teksten (må på kurs jeg nå)

Her kan dere lese mer om dokumentaren :
http://www.nrk.no/kanal/programoversikt/?p_otr_prog_id=KOID35007103&p_otr_sendedato=20050129&p_otr_anntid=22.20&p_otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omtale&p_artikkel_id=0

Aribaba
AribabaInnlegg: 26
13.05.08 11:56
Deler man opp Canada som land i 15 deler, skal du se at ikke de er like gode lenger også:-)
Malkin71
13.05.08 17:07
Sansynligvis ikke , men en skal huske på at det Sovietiske landslaget bestod mer eller mindre av 99 % russere. Tichonov sa selv etter Soviets oppløsning av landslaget ikke ville bli berørt av dette sett isolert sett. Værre ble det for gamle Tichonov når den ene etter andre dro over dammen til NHL - på kort tid forsvant 2 hele landslag.

I OL i Albertville -92 hadde han utrolig nok klart og stable nesten et helt nytt landslag som vant. Husker jeg riktig forsvant 21 av 22 spillere til NHL etter OL.
Alikevel kommer de tilbake i -93 og vinner VM. Så var det slutt...

En skal også huske på at mens Ovechkin og Malkin og gutta gjerne vil stille opp for landslaget idag boikottet mange av de beste landslaget (nettopp pga surr rundt administrasjon - gamle krefter osv som nevnt tidligere) i store deler av 90 tallet.

Litt på siden , men Tichonov som idag er vel noe sånn som 300 år gammel fikk for noen år siden spørsmål om hvorfor han fortsatt holder seg så bra - da svarte han " jeg jobber jo i en fryser " Den mannen har tilbragt noen timer i hallen for og si det sånn.

Kule youtube klipp som er lagt inn på debatten her - for tårer i øya jeg. Vært fan av Soviet / Russland siden jeg var 10 år gammel. De har jo tatt verdens flotteste nasjonal sang tilbake for Russland nå så vi tar det som et godt tegn på at ting snur.

Makarov ja - han var sinnsyk god. I 87 besøkte landslaget Norge og spilte en kamp på Jordal Amfi - jeg klarte og komme meg inn i bussen hvor landslaget satt. Rakk og få autografen til Makarov før jeg bokstavelig talt på dratt ut av bussen - Tichonov skrek noe sånn som " hvordan i helvete kom han inn i bussen "
Men jeg fikk autografen. Makarov lo når han så bilde - han finter ut en canadier mens han har en merkelig grimase i ansiktet.
Sov ikke på 3 uker etterpå

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26755
13.05.08 21:00
"Vært fan av Soviet / Russland siden jeg var 10 år gammel."

- Direkte "fan" tør jeg ikke kalle meg, men naturligvis framkaller både storhetstia til Sovjetunionen og en del fantastiske gamle tsjekkoslovakiske årganger gode følelser. Spesielt fightene disse to imellom minnes man med et grøss langs ryggtavla, og sjøl om jeg alltid hadde et solid øye til den helrøde armé fra Øst, var jeg kanskje enda svakere for Jiří Lála og hans kompanjonger. Hvilke går for å være de mest legendariske matchene mellom Sovjetunionen og Tsjekkoslovakia?
Malkin71
13.05.08 21:07
Så enig så enig - husker Hervig Carlsen alltid fikk sen sendetid - som oftest rundt halv 12 på kvelden med redigert opptak. Og se de røde varme opp mot de hvite var stort - verden ville den gang og fortsatt ha et endelig oppgjør mellom Russland og Canada ,men det var en veldig spesiell atmosfære mellom datidens Tjekkoslovakia og Soviet.
mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26755
13.05.08 21:31
"...men det var en veldig spesiell atmosfære mellom datidens Tjekkoslovakia og Soviet."

- Mye basert på historiske begivenheter de to landa imellom, naturligvis.

Tsjekkoslovakia hadde muligens et snev av veslebrorkompleks i forhold til sine langt sterkere brødre i Øst, men det var uansett alltid fantastiske fights disse to innbyrdes, og særlig husker jeg vagt flere verdensmesterskapsmøter på andre halvdel av 80-tallet.

Enkeltspillere hos tsjekkoslovakerne kan jeg imidlertid ikke dra på utpust, dessverre; har du, evt andre, noe å bidra med i så måte her? Lála er så klart et hederlig unntak, men utover ham er det ytterst begrensa hvilke spillere som sitter igjen i minnet.
Destruktor
DestruktorInnlegg: 23875
13.05.08 22:43
mikemodano skrev:

Jiří Lála
-------------------

Ahhh......gud, min frelser, og store helt :-)

Jeg klarer i farten heller ikke hoste opp andre navn på spillere fra Tsjekkoslovakia på denne tiden, men Lala er et navn jeg aldri noen sinne kommer til å glemme :-)
Malkin71
13.05.08 23:41
Spillere jeg kommer på i farten er Darius Rusnak - Vladimir Ruzicka - Jiri Hrdina - Vincent Lukac - burde huske mer men fokuset mitt var på Soviet.

Destruktor
DestruktorInnlegg: 23875
14.05.08 00:01
Hmff.....jeg skal ikke skryte på meg noen teflon-hjerne, at jeg glemmer Ruzicka er en skandale, også Hrdina burde jeg vel hatt i knotten.

Var Tsjekkoslovakia som var favoritten på den tiden, og er forsåvidt Tsjekkia som er det nå også....selv om jeg har en tendens til å velge meg favoritter ut fra hvem som spiller mest åpen angreps-hockey i disse dager, uten å tenke alt for mye på forsvarsspillet :-) noe vel Russland egentlig har vært av de beste til de siste årene.

Det var selvfølgelig en nytelse å se Sovjet i gamle dager, men de var rett og slett for suverene til at de ble favoritten min.....har egentlig aldri holdt med de som i utgangspunktet skal være de beste når det kommer til valg av favorittlag, uansett idrettsgren :-)
Exos
ExosInnlegg: 475
14.05.08 01:13
Enkelt å svare på - og svarene har du egentlig allerede fått. Likevel: Før var alle de beste russerne samlet "døgnet" rundt - og hadde kjempe fordeler i bl.a. VM i forhold til B-lagene fra USA og Canada. Og nå satses det større enn noensinne på russisk ishockey. Se en sak på svt i fjor - at et lag i ligaen i Russland hadde en omsetning på rundt 500 millioner! Tror Russland blir tøffe nå i sluttspillet, og kan også tok "stjele" OL-gullet om to år!
Malkin71
14.05.08 11:51
Helt riktig - må samtidig nevne at om vi ser nærmere på resultater hvor Soviet spilte mot de beste Canadiske landslagene (hvor de aller beste var med fra NHL) samt kamper hvor Soviet møtte et All Star lag fra NHL så vinner Soviet den statistikken. Ikke mye men de vinner.

Tror ikke mange vet det ,men Soviet startet først og spille hockey på midten av 50 tallet.
Allerede på 60 tallet begynte de og markere seg først og fremst i Europa - det var først på 70 tallet og spesielt summit seriene mot Canada i -72 som gjorde at Canada fikk øynene opp for Soviet.

I 1981 knuste Soviet et Canda lag kun bestående av de beste i deres egen turnering Canda Cup. 8 -1 til Soviet. I 1987 møttes lagene 3 ganger i finalen. Første vant Soviet 6-5 - de to neste vant Canada 6-5. I mine øyne er dette de beste hockeykampene som noensinne er spilt. Makarov & co på høyden mot Gretsky & co på høyden. Det var sykt bra og spennende.
Verden har aldri siden sett noe lingnende.
Aribaba
14.05.08 12:20
Her er resten av gjengen på midten av 80 tallet..

Tsjekkoslovakia
--------------------------------------------------------------------------------
Milan Chalupa
Jaroslav Benák
Vladimír Caldr
Frantisek Cernik
Miloslav Hořava
Jiri Hrdina
Arnold Kadlec
Jaroslav Korbela
Jiri Kralik
Vladimír Kyhos
Jirí Lala
Igor Liba
Vincent Lukac
Dusan Pasek
Pavel Richter
Jaromir Sindel
Radoslav Svoboda
Eduard Uvira
Aribaba
14.05.08 12:23
Vi kan mimre litt til..

Sovjet
--------------------------------------------------------------------------------
Vladislav Tretiak
Zinetula Biljaletdinov
Sergei Chepelev
Nikolai Drozdetski
Viacheslav Fetisov
Aleksandr Geramisov
Alexei Kasatonov
Andrei Komutov
Vladimir Kovin
Alexander Kozhernikov
Vladimir Krutov
Igor Larionov
Sergei Makarov
Vladimir Myskhin
Vasili Pervukhine
Aleksandr Skvortsov
Sergei Starikov
Igor Stelnov
Viktor Tumenev
Mikhail Vassiliev
Malkin71
14.05.08 12:35
Hærlig - her var det mange navn som for frem mange minner
Aribaba
14.05.08 12:58
helt utenom tråden, men likevel...

Noen som vet om man kan få live meld på mobilen fra hockey vm?
MasterBate
MasterBateInnlegg: 361
14.05.08 17:03
kansas00 skrev:
Noen som har peiling på hva som skjedde med det sovjetiske hockeyvidunderet ? En gang i tiden var sovjet og ishockey-vm nesten ensbetydende med lekende god hockey der sovjet som oftest stod igjen som seierherrene til slutt.. Etter oppløsningen av sovjet så har ikke russerne vunnet hockeygull siden 1993.. noe som tydeligvis må være veldig hardt for en stormakt innen ishockeyen. Satses det for lite fra det offentlige på hockey i russland ? Var det den gamle statsstøten som gjorde russerne til verdens beste hockeylag ? Hva er forklaringen på at russland aldri vinner hockey-vm nå lenger ?

-----------------------

Grunnen til at Sovjet var så god i sin tid skyldes følgende forhold. De brukte enorme summer på å samle og utvikle sine beste talenter innen rekke idretter. Dette var jo selvfølgelig i sammenheng med at sovjet brukte sport i propaganda for sine rabiate politiske ledere.

Den legendariske "førstefemmeren" under Tichonov var jo enorm. Man skulle tro de hadde telepatiske evner. Forøvrig var det noen som hevdet at sovjeterne gikk raskere bakover på skøyter enn de norske gikk forover.

Den andre hovedgrunnen til sovjets store idrettssuksess er ikke like sympatisk. Det er klart at DDR og Sovjeterne brukte doping som et virkemiddel.

-----------------------------
Æ elske a Berit. Gi mæ en B, gi mæ en Rit. Hørre dokker Sinsen æ elske a Berit.
kansas00
kansas00Innlegg: 20492
14.05.08 23:06
Uansett hvordan det var før, så må jeg enda si jeg synes det er litt merkelig at Russland ikke har vunnet hockey-vm på 15 år.. Så mye kan ikke ha forandret seg over natten.. Nå har vel sikkert det russiske landslaget de samme forutsetningene som både det tsjekkiske, svenske, finske landslaget ++. Kanskje bedre også nettopp med tanke på folketallet.
Så vidt jeg har forstått også så pumpes det enorme pengesummer inn i den russiske ligaen også.. Så hvem vet.. hvor lenge går det før vi begynner å se en russisk storhetstid på hockeybanen ?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester