Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk Hockey

NYTT TEMA
Tunikov

Tunikov
29.03.02 09:37
Etter å ha switchet mellom Svensk og Norsk hockey på tv`n igår. Så ser en den store nivå forskjellen mellom topplaga i de 2 ligaene.
Er lei av å se på norske lag hvor det meste foregår i rundvanta og det at en må bak eget mål for å starte et nytt angrep.
Synes at Norske Trenere i norske klubber bør gjøre noe med dette !!!

Tunikov

You`ll never walk alone :)

Jarod

Jarod
29.03.02 09:42
Enig med deg Tunikov
Men det er laaaaaaaaang mellom Norsk og Svensk hockey
Svensk hockey rankes vel som den nest beste i verden,men kun NHL foran seg

PAIN IS TEMPORARY,GLORY IS FOREVER
zemtech

zemtech
30.03.02 23:42
Jag har flera gånger sett att man i det här forumet och även andra forum drar upp hur många ishallar det finns i Norge i förhållande till Sverige. Vet inte hur relevant detta är och då det är 20 år sedan jag var i Norge vet jag inte heller hur situationen är där. Kan dock säga att där jag är uppväxt, en villaförort i en medelstor svensk stad finns det inom gångavstånd ungefär 6-7 isar plus sjöar, då menar jag inte hallar utan utomhusisar med eller utan rink, plogade eller oplogade. Vart man än befinner sig finns det alltid en is någonstans i närheten. Jag var en hyfsad skridskoåkare redan vid 6-7 års ålder (blev ingen hockeyspelare dock). Hur är det med liknande isar i norge ? Skall man kunna stimulera utvecklingen av skridskoåkade och hockeyspelade enbart med hjälp av hallar kan det nog bli dyrt.
oscarxl

oscarxl
01.04.02 15:45
Antallet ishaller, eller treningsmuligheter generelt sett, er vel alfa og omega for en idrett som hockey ?

Norge med sine 30 haller, er laaaaaaangt etter samtlige nasjoner vi liker å sammenligne oss med. 4,5 - 5 mill mennesker å rekruttere fra, gjør ikke situasjonen stort bedre. I hockey kretsen rundt Göteborg, er det flere innløste lisenser i alle klasser, enn det er i hele Norge..(!!!!) Det er vel også like mange ishaller, om ikke fler....?

Jeg sier ikke at vi MÅ ha like mange haller som Sverige, i forhold til befolkningen, men det ville ha hjulpet betraktelig. Fotball, som er en sommeridrett her til lands, har snart bedre treningstilbud vinterstid, enn hockey, og kunstgressbaner popper opp tilsynelatende "overalt".....

Det går potensielle hockeyspillere i de fleste byer, tettsteder, og til og med i lavt befolkede områder. De får ikke engang muligheten til å prøve seg. Det finnes ingen bredde i denne sporten i Norge. I Sverige er det nærmest for nasjonalidrett å regne. Svenskene har vært i toppen for alvor siden de begynte å satse tungt på hockey i førsten av 50-tallet, (....var det vel....??) Norge ligger langt bak i både satsning, kultur, og tradisjon. Men jeg synes at Norge gør det ganske bra, forholdene tatt i betraktning....

Når en ser hvor "bra" denne amatørgjengen gjør det internasjonalt, og hva de har av midler å rutte med, så kan man si at det er "imponerende"....(?)

Drømmen min er at man bygger 5-10 haller pr år i de største byene. Og at man i byer som allerede er etablerte i norsk hockey, bygger en, eller to haller til. (..på sikt, selvfølgelig....)

Da jeg var ung, på midten av 70-tallet, og fram til første halvdelen av 80-tallet, var klimaet litt kaldere her i Fredrikstad. Grusbaner rundt hele byen ble sprøytet og islagt. Snøen ble måket en til to ganger pr. ettermiddag, kveld, og det var hundrevis av barn og voksne som gikk på skøyter, spilte hockey og bandy, og hadde det moro på isen. De seneste årene har det ikke vært kaldt nok, lenge nok til at dette har vært mulig. Før kunne isen ligge fra Desember til midt i Mars. Nå ligger den kanskje en til to uker, maks. før den smelter og ikke blir lagt på ny, selvom det kommer en kuldeperiode.

Få hockeyen ut i de aller fleste byene, og lag et "hockey-miljø" rundt disse. Dvs. hockeyhaller i de fleste større tettsteder rundt disse byene, i en radius av opptil 10-mil.

Comet og Stjernen ligger ca. 4 mil fra hverandre geografisk. De ble begge stiftet i 1961. Stjernehallen ble oppført på dugnad i 1970, og Halden ishall kom først 10-12 år senere. Men det er alikevel først nå ca. 20 år etter, at Comet nærmer seg det nivået Stjernen har ligget på i snart 30 år. Ting tar tid.....

Derfor er kultur, tradisjon, og satsning er så viktige. Det er den eneste måten jeg kan skjønne, som vil fremskaffe den bredden og soliditeten i norsk hockey, som trengs for å ta steget helt opp blandt de 4-5 beste.

xxl....som ikke har så store forhåpninger om å se et norsk hockeylandslag vinne noe som helst før leeeeenge etter at jeg har "knekt min site kølle".....(??) Men vi har jo Kjelkehockey gutta da. Artig at Norge kan spøe Sverige i en aktivitet som foregår i en ishall, .....

:-)

schaft

schaft
01.04.02 15:48
Nå er jeg kanskje "ute på tynn is", men jeg tror det er mye mindre dammer, sjøer og innsjøer i Norge enn i Sverige og Finland. Der svensker og finner har en liten naturlig skøyterink, har vi en ås, skog, eller slette.

Om dette er årsaken til Norges svake ishockeyprestasjoner, er det i såfall en sprø teori!
7thSon

7thSon
02.04.02 12:09
Hei
Er det noen som vet hvor mange ishaller som finnes i Sverige...???
Ser kjelkehockey bli nevnt, artig....
mrlik

mrlik
02.04.02 12:20
Tror nok personlig at ikke det største problemet er mangelen på haller, selv om det også er et moment i det store og hele.

Et av de større problemene tror undertegnede er det at folk her i landet mest mener at man MÅ drive i en hall, og at man MÅ kun drive gravalvorlig trening for å kunne hevde seg. Det er en av mytene jeg håper folk snart vil gi slipp på, siden det er den hockeyen som man spiller på utebaner. Det være seg ordentlig lagte baner, eller om noen gjør det enkelt, og tar vannslangen og sprøyter hagen så det blir is der. Det er jo også ofte slik at det ikke er treningen i seg sjøl som gir resultater, men det å ha det morsomt med det man driver på med.

MrLIK
Som husker han gikk på skøyter i timesvis i -20 grader en gang i tiden...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg