Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vålerenga til KHL?

NYTT TEMA
Zwei_Minuten_Strafe
Zwei_Minuten_StrafeInnlegg: 1303
06.12.13 19:37

Link til artikkel:

http://www.dagbladet.no/2013/12/06/sport/ishockey/hockey/valerenga/antanas_sakavickas/30694317/

Med allerede dårlig økonomi og med et Jordal som råtner på rot, så kan vi vel skjønne at dette er ganske interessant for Kjær og co.?

(Innlegget ble redigert 06.12.13 19:38)

guru
guruInnlegg: 11099
06.12.13 21:06

Hm. Hadde jo vært morsomt med et norsk lag i KHL, men hvorfor ikke Stavanger Oilers der de allerede har en flunkende ny og topp moderne arena?

Canucks
CanucksInnlegg: 74136
06.12.13 21:09
guru: Hm. Hadde jo vært morsomt med et norsk lag i KHL, men hvorfor ikke Stavanger Oilers der de allerede har en flunkende ny og topp moderne arena?

Kortsiktig er nok Stavanger uten tvil bedre, men en bra hall i Oslo, om de planlegger det, så er nok det bedre i det lange løp.

Lang vei frem uansett til noe sånt skjer.

Pathiic
PathiicInnlegg: 171
07.12.13 03:16
guru: Hadde jo vært morsomt med et norsk lag i KHL

Laget hadde vært norskt. Men spillere + trenere hadde ikke vært norske, det er garantert.

Zwei_Minuten_Strafe
07.12.13 13:26
Pathiic: Laget hadde vært norskt. Men spillere + trenere hadde ikke vært norske, det er garanter

Fra dagens VIF: Olden og Søberg?

Tror ikke det er noen flere som hadde taklet KHL spill.

palskogen
palskogenInnlegg: 1
17.12.13 22:17

Kjær har snakket litt mer om det i dag. De ser visst blant annet for seg å hente "hele" landslaget for å spille i KHL.

http://www.tv8norge.no/Video/7681/2013/12/17/V%C3%A5lerenga-kan-havne-i-KHL 

tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 10384
17.12.13 22:48

Kjær skaper jo en ganske stor fallhøyde om det ikke blir noe av dette. Virker som han har vært i kontakt med de fleste landslagsspillerne som spiller utenlands for å få de med på det nye laget. Hadde sikkert ikke vært dumt å ligge litt lavere i terrenget inntil det begynner å konkretisere seg noe mer.

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13527
18.12.13 00:18

Burde helle lage et helt nytt lag som hele Oslo kan forholde seg til. Det meste av Oslo enten misliker Vålerenga eller har ikke noe forhold til Vålerenga.

Lag heller et lag med egne drakter som heter Oslo et eller annet. 

quentez
quentezInnlegg: 21233
18.12.13 01:35

Beklager, men jeg er realist. Jeg kan bare ikke se at dette skal fungere overhodet rent kommersielt. Hockeyinteressen i Norge er ganske lav, og VIF har i dag et tilskuersnitt på 2000. Et potensielt norsk KHL-lag basert fra Oslo vil være ganske identitetsløst, og jeg tror bare en brøkdel av de 2000 tilskuerne som til vanlig besøker Jordal kommer til å følge dette nye KHL-laget slavisk. Og det er ikke akkurat slik at KHL-stjerner kommer til å dra nøytrale nordmenn til kampene. I sum betyr dette lave tilskuertall i en arena som er bygd i 1952 med et lag som sannsynligvis kommer til å ha verre poengsnitt enn hva Sabres opplever i NHL nå.

Men Kjær kan jo selvsagt tro at det kommer til å bygges en ny norsk superishall i Oslo i en fei slik han antyder i det intervjuet. Og jeg tror julenissen kommer på besøk hos meg om én uke.

(Innlegget ble redigert 18.12.13 01:36)

Jonaz
JonazInnlegg: 11944
18.12.13 03:17

Dette virker jo helt livsfjernt.

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
18.12.13 09:23

Oilers fikk visstnok tilbud, men takket nei pga tidsperspektivet. Jeg synes det er helt absurd å skulle stable dette på beina foran kommende sesong. Det er en oppskrift til katastrofe. Og jeg er en av de som er pro-KHL, men jeg tenkte fem-ti år nedover. Kanskje. 

Ranger_danger
Ranger_dangerInnlegg: 1336
18.12.13 09:51

Jeg hadde heller ikke hatt troen på dette dersom det var Kjær som sto bak, men etter å ha lest meg litt opp på hvem det er som står bak så tror jeg det er en mulighet. Tror heller ikke hovedplanen til denne gruppen (arenasports) er hockeylaget Vålerenga, men heller det å bygge og drive en arena i Oslo. Hockeylaget vil isåfall være for en fast attraksjon i denne nye arenaen å regne. De vil og tjene penger på andre måter som næringseiendom, konserter ol, og andre former for utleie.

Hva gjelder tilskuere så tror jeg det er mulig dersom man har et ordentlig lag. Kjær nevnte selv at det bor ca 40k+ med Svensker i Oslo, det bor ca 15 000 Latviere, Slovakere og Tsjekkere her også. Dette i tillegg til at Norske landslagsspillere ordentlig nivå samt bra fasiliteter (etterhvert) kan bidra til å trekke "vanlige" folk samt normalt sports interesserte mennesker.  

Ranger_danger
18.12.13 10:06
Fygaren: Oilers fikk visstnok tilbud, men takket nei pga tidsperspektivet. Jeg synes det er helt absurd å skulle stable dette på beina foran kommende sesong. Det er en oppskrift til katastrofe. Og jeg er en av de som er pro-KHL, men jeg tenkte fem-ti år nedover. Kanskje.

Der er jeg enig med deg. De burde tatt seg bedre tid, men det er vel heller KHL som bestemmer og det er nok snakk om en nå eller aldri greie. 

AvalancheSioux
AvalancheSiouxInnlegg: 7242
18.12.13 16:50
Ranger_danger: Tror heller ikke hovedplanen til denne gruppen (arenasports) er hockeylaget Vålerenga, men heller det å bygge og drive en arena i Oslo. Hockeylaget vil isåfall være for en fast attraksjon i denne nye arenaen å regne. De vil og tjene penger på andre måter som næringseiendom, konserter ol, og andre former for utleie.

De vil altså være KHLs svar på Florida Panthers.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 19427
18.12.13 18:01
Ranger_danger: Hva gjelder tilskuere så tror jeg det er mulig dersom man har et ordentlig lag. Kjær nevnte selv at det bor ca 40k+ med Svensker i Oslo, det bor ca 15 000 Latviere, Slovakere og Tsjekkere her også. Dette i tillegg til at Norske landslagsspillere ordentlig nivå samt bra fasiliteter (etterhvert) kan bidra til å trekke "vanlige" folk samt normalt sports interesserte mennesker.

Typisk ønsketenkning. Viser bare at man ikke skjønner mekanismene rundt slike ting.

Zwei_Minuten_Strafe
18.12.13 18:48
quentez: et lag som sannsynligvis kommer til å ha verre poengsnitt enn hva Sabres opplever i NHL

Nå er det Kazakhstanske laget Barys Astana på en 2.plass i den østre delen av ligaen (de ledet også en stund). Og Kazakhstan, de er ikke akkurat "world beaters" for å si det sånn.

Så å konkludere med at et Norsk lag garantert hadde blitt et bunn-lag synes jeg er litt drøyt.

Som @tomlarsen skriver her, med tanke på at Kjær går ut i media på den måten han gjør så er fall høyden ganske så stor. Altså han må jo føle seg rimelig sikker på at noe vil skje ellers hadde han nok vært en smule mer forsiktig i sine uttalelser.

Tror ikke han hadde gått bak ryggen på KHL president Medvedev og sagt ting i media han ikke skulle på det nåværende tidspunkt, med tanke på at de forhandler seg i mellom.

(Innlegget ble redigert 18.12.13 18:51)

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
18.12.13 19:29
Zwei_Minuten_Strafe: Altså han må jo føle seg rimelig sikker på at noe vil skje ellers hadde han nok vært en smule mer forsiktig i sine uttalelser.

Det er Jan Tore Kjær vi snakker om. 

Ranger_danger
18.12.13 19:37
Rockets_AA: Typisk ønsketenkning. Viser bare at man ikke skjønner mekanismene rundt slike ting.

Hva slags mekanismer ? Dette har jo aldri vært prøvd før i noen idrett i Norge. Det nærmeste man kommer er Oilers og der har de klart å fenge ganske bra til tross for at man er et semi-pro lag uten noen historie å snakke om.

Jeg står ved mitt og tror at med ett bra lag og bra fasiliteter så har man en mulighet til å trekke bra med tilskuere i Oslo. Og jeg tror at dette vil være noe som er interessant for mange av de arbeidsinnvandrerne man har i Oslo så lenge det er kvalitet. Husk og at størsteparten av kampene til dette eventuelle KHL laget vil være mot Jokerit, Lev Praha, Slovan Bratislava og Dinamo Riga. 

Husk og at dette laget vil være eid av en buisness gruppe ledet av en av verdens rikeste menn.

(Innlegget ble redigert 18.12.13 19:39)

SirKillalot
18.12.13 23:52
Zwei_Minuten_Strafe: Nå er det Kazakhstanske laget Barys Astana på en 2.plass i den østre delen av ligaen (de ledet også en stund). Og Kazakhstan, de er ikke akkurat "world beaters" for å si det sånn. Så å konkludere med at et Norsk lag garantert hadde blitt et bunn-lag synes jeg er litt drøyt.

Nå har de "kun" 7 Kazakstanske spillere på laget. Og kun Antropov er noe å snakke om.

I utgangspunktet er de ikke så gode at de skal være helt der oppe, men de har noen bra spillere:

http://en.khl.ru/clubs/barys 

thoves82
thoves82Innlegg: 519
19.12.13 01:33
SirKillalot: Nå har de "kun" 7 Kazakstanske spillere på laget. Og kun Antropov er noe å snakke om.

FEIL!

De har 19 Kazakstanske spillere. Men 9 av disse har dobbelt statsborgerskap.

#1  Pavel Poluektov (G) 21 1992-01-20 Serov, RUS180 76 L 13/14  (har dobbelt)
#31  Vitali Yeremeyev (G) 38 1975-09-23 Ust-Kamenogorsk, KAZ 184 92 L 13/14  (har dobbelt)

#55  Yevgeni Blokhin (D)   34 1979-05-29 Ust-Kamenogorsk, KAZ 189 94 L 14/15 (har dobbelt)
#73  Vladimir Grebenschikov (D) 21 1992-08-14 Temirtau, KAZ 182 77 L 15/16
#70  Vladislav Kolesnikov (D) 29 1984-07-27 Ust-Kamenogorsk, KAZ 180 86 R 14/15
#87  Artemi Lakiza (D) 26 1987-07-02 Barnaul, RUS176 80 L 14/15  (har dobbelt)
#5  Alexei Litvinenko (D) 33 1980-03-07 Ust-Kamenogorsk, KAZ 195 105 L 14/15
#2  Roman Savchenko (D) 25 1988-07-28 Ust-Kamenogorsk, KAZ 189 93 L 14/15  
#7  Maxim Semyonov (D) 29 1984-02-09 Ust-Kamenogorsk, KAZ 182 82 L 14/15        

#80  Nikolai Antropov (C) 33 1980-02-18 Ust-Kamenogorsk, KAZ 198 110 L 14/15 (har dobbelt)
#33  Andrei Gavrilin (RW)  35 1978-07-24 Karaganda, KAZ 188 94 L 13/14  
#18  Fyodor Polischuk (LW/C) 34 1979-07-04 Kolodistoe, UKR 174 78 L 14/15  (har dobbelt)
#81  Konstantin Pushkaryov (LW/RW) 28 1985-02-12 Ust-Kamenogorsk, KAZ 181 84 #79  Mikhail Rakhmanov (RW) 21 1992-05-27 Ust-Kamenogorsk, KAZ 175 70 L 13/14 #85  Konstantin Romanov (RW) 28 1985-03-14 Moskva, RUS 184 83 L 14/15  (har dobbelt)
#34  Konstantin Rudenko (LW) 32 1981-07-23 Ust-Kamenogorsk, KAZ 180 85 (har dobbelt)
#48  Roman Starchenko (C) 27 1986-05-12 Ust-Kamenogorsk, KAZ 178 88 L 15/16   #36  Dmitri Upper (LW/C)   35 1978-07-27 Dmitrievka, KAZ 186 92 R 13/14 (har dobbelt)
#8  Talgat Zhailauov (C) 28 1985-07-07 Ust-Kamenogorsk, KAZ175 89 R 14/15                             

(Innlegget ble redigert 19.12.13 01:46)

thoves82
19.12.13 01:49

Sportslig sett tror jeg ikke et norskt lag ville ligget langt oppe, men noe særlig dårligere enn Zagreb, Novokuznetsk, Amur, Podolsk etc. bør vi ikke ha vært.

Men da avhenger det av at Haugen, Olimb, Holøs, Bastiansen, Holtet, Thoresen, Tollefsen etc hadde spilt der + ca 8-10 utlendinger.

(Innlegget ble redigert 19.12.13 01:50)

SirKillalot
19.12.13 17:57
thoves82: FEIL! De har 19 Kazakstanske spillere. Men 9 av disse har dobbelt statsborgerskap.

Såpass ja. Da er det egentlig utrolig at de er så høyt oppe på tabellen.

thoves82
19.12.13 21:23

Ja, er egentlig ganske utrolig. Men de har gode lokale spillere som gjør grovjobben i vantene, og tar en del av smellene. Disse jobber mest på pur innsats. 

Mens målene gjøres av 1.rekka med utlendingene Boyd, Bochenski og Dawes. Pluss den lokale stjerna Antropov.

Tror mye av grunnen er at Barys i en liga hvor spillere skifter klubb ganske så mye har beholdt hele 1.rekka fra ifjor, og i det store og hele hatt en stor dose med kontinuitet. 

De spiller en offensiv hockey, og har gode backer bakover i Lundin og Barker som stopper en del.

Dette er en del av fasiten også for et evt Oslo-lag. Norske spillere som gjør en kjempeinnsats i 2-3-4.rekka uten å være misfornøyd med at de ikke får overskriftene. God moral og høy innsats.

Pluss et par GODE importbacker, og ei GOD førsterekke. Helst med amerikanere, som er fornøyde med å være stjerner i KHL og Oslo. Og som ikke drar for å spille andre fiolin i et litt bedre KHLlag tvert sjansen byr seg.

osloblade
oslobladeInnlegg: 4212
19.12.13 22:11

Hmm, veldig usikker på hva som eventuelt vil bli av dette og om det er mulig å etablere et lag i Oslo, men er samtidig veldig sikker på at det blir en kamp eller flere på meg dersom det skjer!

guru
guruInnlegg: 11099
20.12.13 10:36

Hva tenker VIF-fansen egentlig om dette? Vil det bli en "identitetskrise"? Det er jo noget spesielt at man skal ha ett lag i toppserien i Norge som i realiteten vil fungere som et slags rekruttlag for KHL-laget. Hvilket lag vil fansen følge? Begge? Vil et seriemesterskap og bøtta henge like høyt for spillerne, eller vil hovedmålet være å spille seg inn på KHL-laget?

Det er vel hevet over en hver tvil at det er svært få norske spillere som holder nivået i KHL, og at et norsk KHL-lag i hovedsak bør bestå av utlendinger og norske landslagsspillere. Riktignok er det jo en del dårlige lag i KHL, men man blir jo ikke med i en slik liga bare for å delta. Man bør jo ha visse ambisjoner. Faktisk vil jeg si at hvis man først blir med i KHL, så må det langsiktige målet være å nå sluttspillet.

Ideen er god, og det kan være gull verdt for norsk ishockey, men det kan også ende med gedigent magaplask.

(Innlegget ble redigert 20.12.13 10:37)

Waliser
WaliserInnlegg: 1369
07.01.14 12:47

http://www.tv2.no/2014/01/07/sport/ishockey/khl/valerenga/5204782#.Usv1t_1efwJ

Roy Johansen er ihvertfall for dette. Mener det vil styrke nivået på Get-Ligaen og få frem flere unge norske spillere. 

Finske Jokerit skal jo også spille i KHL fra 2014/2015 sesongen.

Noe jeg heller kunne tenke meg var at VIF ble med i den svenske ligaen. Da vil de få matching på ett bedre nivå, samtidig som det ikke blir altfor lang reise for spillere og supportere. 

clavin
clavinInnlegg: 30510
07.01.14 12:56
Waliser: Noe jeg heller kunne tenke meg var at VIF ble med i den svenske ligaen.

Hva er det som får deg til å tro at svenskene vil ha med VIF?

Forøvrig håpløst opplegg hele greia, som ikke vil styrke norsk hockey, men regelrett rasere hele fundamentet.

Waliser
WaliserInnlegg: 1369
07.01.14 13:27
clavin: svenskene vil ha med VIF

Nå har jeg aldri sagt at svenskene vil ha med VIF, men at jeg synes det ville være en bedre ide enn å drar til KHL.

Det optimale ville såklart vært å finne andre måter å styrke norsk hockey på, spesielt gjennom å få med flere unge norske og matche de tidlig. Å minske kvotaen på utlendinger for eksempel, gjør at klubber må se mer til norske spillere. Man kan jo også prøve å eksportere flere spillere til f.eks KHL og NHL. Når det er sagt, så må man jo tenke om man vil styrke GET-ligaen eller norske landslaget.

De vil nok aldri være på samme nivå som f.eks. Sverige men det kan man jo forklare med statistikk.

jofl
joflInnlegg: 8325
07.01.14 13:44
clavin: Forøvrig håpløst opplegg hele greia, som ikke vil styrke norsk hockey, men regelrett rasere hele fundamentet.

Ikke at jeg har særlig peiling på norsk ishockey, men hadde det vært så ille med litt lett risting av fundamentet? Virker som om det stort sett går i dårlig økonomi, mangel på anlegg og liten sportslig utvikling.

Bodde i Riga ett lite halvår, og når Dynamo spilte KHL-kamp var det en stor happening. De ble sett på som ett landslag, og fikk støtte av nesten alle. 

Tror KHL hadde vært bra sportslig sett, og kanskje man kunne fått ett spark i ræva når det kommer til å få bygd en hall eller to i Oslo også.

clavin
clavinInnlegg: 30510
07.01.14 13:46
Waliser: Å minske kvotaen på utlendinger for eksempel, gjør at klubber må se mer til norske spillere. Man kan jo også prøve å eksportere flere spillere til f.eks KHL og NHL. Når det er sagt, så må man jo tenke om man vil styrke GET-ligaen eller norske landslaget.

Om man minsker kvoten av utlendinger så betyr dette at norske spillere spiller med og mot dårligere spillere. Hvordan dette skal gjøre norsk hockey bedre skjønner jeg ikke. En kvote på sju spillere betyr at man kan ha 15 norske, og hva er problemet når vi ikke har mange nok gode spillere til å fylle opp de "norske" plassene?

Når det gjelder eksport av norske spillere så er det slik at alle de som utenlandske klubber vil ha og hvor spilleren vil ut, faktisk blir eksportert. Grunnen til at det er få nordmenn som reiser ut er at nordmenn ikke har et godt nok rykte ute, samt at få faktisk er gode nok. Hva vil da en deltakelse for VIF i KHL hjelpe? Jeg vil anta at VIF i denne situasjonen må ha et lag nærmest utelukkende bestående av utlendinger, evt at man samler de beste norske som nå spiller i Sverige i klubben. På hvilken måte vil likevel dette heve norsk hockey? Utlendinger som spiller for VIF i KHL vil ikke kunne brukes av landslaget, mens nordmenn som i dag spiller i Sverige tross alt allerede spiller på et høyt nivå, og for deres del er saken "grei".

Om man skal gjøre GET til en annenrangs serie, hva vil dette ha å si for den norske interessen for hockey? Det er greit nok at mange mener at ligaen i dag er en "kokkos-liga", men på hvilken måte vil dette bedre seg om man fjerner siste rest av legitimitet som en liga for Norges beste lag? Hvor stor interesse er det eksempelvis omkring landets nest beste lag, enten det er i fotball, hockey eller håndball?

Hvorfor vil folk egentlig synes at VIF i KHL er "spennende"? "Ingen" nordmenn har noe som helst forhold til lagene derfra, og har ingen preferanser til Øst-Europa, og tall fra kamper i Europa både i fotball og hockey viser forholdsvis laper interesse. Et VIF-lag vil kun favne deres egne tilskuere, og spørs om selv disse synes tanken på å tape de fleste kampene er særlig forlokkende. Det er en grunn til at vinter-OL er større i Norge enn sommer-OL, at kvinnehåndball er mer "in" enn herrehåndball, til tross for at nivået er langt høyere i sistnevnte. Grunnen er rett og slett at den jevne nordmann liker å vinne. Hvordan skal VIF vinne noe som helst i KHL?

VIF har ingenting i KHL å gjøre. Det er bare å se på et Europa-kart, så ser man straks hvorfor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester