Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stavanger Oilers [Klubbtråd]

NYTT TEMA
tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 10333
13.01.18 23:02

Ellers er naturligvis altfor sent å sparke PG nå. Styret, eller dvs først og fremst TC har tatt en beslutning og nå er det uansett altfor sent for en ny trener å komme inn. TC og styret er på mange måter den/de som er ansvarlig for at dette har fått holdt på så lenge som det har gjort. 

Alle som kjenner Oilers fra innsiden er fullstendig klar over at det sitter forferdelig langt inne å sparke en kamerat som PG er for både TC og PH. I tillegg er det helt klart et prestisjenederlag om PG må sparkes. Nå ser man risikoen med å ansette en som har så nære bånd til den sportslige ledelsen.

Den tullete uttalelsen til TC om at de ikke har gitt PG det han vil ha gjør at jeg vrir meg i frustrasjon. Laget, både det som startet sesongen og det som er her nå er absolutt godt nok på papiret til å gjøre en langt bedre sesong enn det man har gjort til nå.

Ja det er mange som ikke presterer og det er mange spillere som jeg mener ikke burde vært hentet og jeg ser at laget har mangler, ja t.o.m. store mangler. Men dette forklarer uansett ikke hvorfor laget har hatt det enormt store fallet de har hatt denne sesongen. Fallet er rett og slett så ekstremt at det ikke lar seg forklare med at man har bommet med noen spillere. Til det er grunnstammen altfor bra.

Og om TC og PH ikke klarer å se det....tja, jeg lar det bli med det.

Madlaveien
MadlaveienInnlegg: 153
14.01.18 10:23

Det kan ikke være snakk om men når PG sparkes. Kanskje de lar han få muligheten til å trekke seg etter sesongen. Samme kan det være. Han må bort.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 33005
14.01.18 10:46

Sesongen er som den er og blir. Nedtur uten sidestykke.

Higson uttalte i intervju at han aldri har hentet en spiller treneren ikke vil ha. Han utdypet at det selvfølgelig er vanskelig for treneren å alltid vite mye om spillerne, men han hentet typer treneren ønsket. Det var alltid et samarbeid der.

Det ble sagt når Gulbrandsen tok over at nå skulle vi spille underholdende hockey. Han skulle utvikle hockeyen til Oilers. Første året startet fantastisk, allikevel ble det sagt at det ville bli bedre når Gulbrandsen fikk inn typene han trengte for sin type hockey. Høsten var fantastisk, spørsmålet er selvfølgelig om det var Gulbrandsen sin inntreden eller at man fortsatte i sporet etter Thoresen, noe som er naturlig. Normalt vil jeg påstå at det er 2.året man ser hva som bor i en trener. Da har man satt laget og fått påvirke laget i den retning man ønsker.

Man så allerede i desember i fjor at ting ikke gikk som vi ønsket. Forferdelig hockey å se på og elendige resultater. Nystrom kom og vi fikk ei 1.rekke som var på et nivå som er langt høyere enn Get ligaen. Den rekka vant the double alene. Uten den rekka hadde vi aldri vunnet byttå.

Jeg håpte da at Gulbrandsen ville tilpasse seg og få fram en hockey som ville fungere når vi startet ny sesong. Vi mistet mange viktige og vi hentet nye. Før sesongen startet mente jeg at vi var styrket defensivt og bittelitt svekket offensivt. Men at totalen med sammensetning av laget slik Gulbrandsen ønsket ville gjøre at vi kom styrket ut av endringene. Så feil tok jeg. Så mye på villspor var Gulbrandsen.

Vi har framstått svakere defensivt enn jeg kan huske. Vi har ingenting å tilby offensivt. Før var vi best i PP, nå er vi elendige. Vi er jo ikke gode til noenting lenger. Selv om vi har en god del av de samme spillerne.

Det ble sagt at det å beholde kontinuiteten i garderoben er viktig og man har noen spillere der som har vært med lenge, men det holder ikke. Forrige sesong var det Nystrom som måtte komme og ta grep på og av isen. 

Skal det være slik at treneren er avhengig av ei superrekke som vinner kamper alene mens de 3 andre rekkene omtrent ikke produserer. Under Thoresen hadde vi 2 og noen sesonger 3 rekker som virkelig leverte. De byttet på å ha dagen, vi var utrolig vanskelige å stå imot fordi vi hadde alltid noen nye som tok ansvar.

Nå har vi ikke ei veldig god rekke engang. Mot Lørenskog viste 1.rekka godt igjen, men mot god motstand har de ennå ikke vist godt nok spill.

Skal Oilers fortsette å få fram unge spillere fra egne rekker så må vi ha et lagmaskineri som jobber på og som gjør at det å komme inn i laget blir enklere.

Dette er året der ingenting stemmer. Der Tore Christiansen og Pål Higson virkelig har gått i veggen. Dette er året de må lære, ta lærdom og endre for å komme tilbake på rett kurs igjen. Tore Christansen har mange ganger sagt at de ikke skal gjøre samme feilene som Viking gjorde. Men nå er de faktisk på vei til å gjøre det. Utrolig kjedelig hockey, dårlige resultater og ingen profiler. Mindre folk på kampene og man bruker penger i håp om å endre det i stedet for å gjøre endringen der den må tas. I Viking tok man grep alt for sent for mange ganger, det må handles og det må handles riktig.

Denne sesongen er over. Ikke vits i å hente flere spillere. Bygg for neste sesong. Utrolig frustrerende å se en handlingslammet klubb.

TAdams6
14.01.18 10:57

Dette skrev jeg 5.januar 2017, litt over 1 år siden

"Flaut og fylt fortjent til Frisk Asker. Hva er galt. Er det innstillingen, måten vi spiller på, er vi ute av form fysisk, viljen. Hva er problemet. Det har vært mye dårlige kamper fra Oilers lenge nå, men de har greid å hente seg inn og ta poeng når de ikke fortjener det. Men nå virker det som om det rakner enda mer. Nå Pål Gulbrandsen må du vise hva som bor i deg, for dette må snus og det må snus nå. Sluttspillet er ikke så langt unna og Lørenskog kommer fort bakfra"

Før Nystrom kom. Dette var faktisk etter 1-5 tap mot Frisk Asker. 

(Innlegget ble redigert 14.01.18 10:59)

clavin
clavinInnlegg: 29675
14.01.18 11:32

Tidligere var DNB-Arena (og Siddishallen) et fort, men i 2017 og 2018 har vi sett resultater som forteller det motsatte. Da Oilers tapte 1-5 mot Frisk på nyåret i fjor var man "sjokkskadet", men tenkte likevel at slike arbeidsuhell kan skje, og at det var ingen grunn til å reflektere særlig mer over det. Da de på høsten tapte med samme sifre mot Lillehammer føltes det mer eller mindre "normalt". Laget taper vel nesten annen hver kamp hjemme likevel, og ofte med gode marginer.

Torsdagens kamp mot Lørenskog og gårsdagens mot Frisk er egentlig systematisk for sesongen. Man får en god prestasjon som gir folk håp om at nå har man våknet, bare for å få realitetene i øyene påfølgende kamp hvor man er nede på bunnivået igjen. Laget klarer aldri å komme i flytsonen, og hva tilsier egentlig at dette skal skje til sluttspillet?

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Det er rart at Pål G, som har arbeidet tett sammen med Norges beste trener i mange år, føler behov for å "utvikle sin egen stil". Hvorfor gjorde han ikke det eneste fornuftige, nemlig å blåkopiere suksessformelen til det som burde vært læremesteren hans? For Oilers sin del så kunne de også satset på et mer erfarent kort når det ikke var av kontinuitetsgrunner man gjorde sitt valg, men fordi en ny trener skulle praktisere "egne" ideer.

Oilers må rydde opp her. Hvis dette får utvikle seg til å bli en middelmådighetskultur så kan det bli svært vanskelig å bryte dette. Årets resultater bør enkelt og greit vurderes som totalt uakseptable, og hoder må rulle etter sesongen.

clavin
14.01.18 11:47

Fra og med Sparta-kampen helt på slutten av 2016 har Oilers spilt 27 hjemmekamper i serien. 14 har endt med seier og 13 med tap.

Jeg skal ikke ta alt for mye fra Pål G når det gjelder seieren i sluttspillet 2017. Kvartfinalene var likevel mot Stjernen, som endte på 7. plass. Semifinalene var mot Sparta, som hadde hatt en hard reise i kvartfinalene, mens finalen var mot Frisk, som måtte spille mesteparten av serien med en urutinert keeper i mål. Jeg tror Frisk ville vunnet om de hadde hatt Dahlberg i mål.

Jeg tror ikke de får like mye "flaks" denne sesongen.

Madlaveien
14.01.18 11:51

Kunne ikke vært mer enig...det som undrer meg mest er å se hvor handlingslammet klubben har blitt. 

De burde gått rett ut og sagt at PG ikke har gjort en god nok jobb, ikke pakke det inn i at stallen ikke har vært god nok denne sesongen. Det er bare tull den stallen vi har skal være god nok til en topp 4 plassering i serien. Men hva hjelper det når trenerne ikke får ut maks potensialet. Undrer meg stort over hva som skjer med eksempelvis Humphries. En skygge av seg selv. 

TrondLFC
TrondLFCInnlegg: 3938
14.01.18 14:44

Mye av problemet er slik jeg ser det at det er så forbanna forutsigbart det Oilers foretar seg. Spiller på det trygge i egen sone med lavt tempo før man bare lemper pucken inn i motstanderens sone og håper det beste. Jeg kan ikke tro noe annet enn at spillerne selv synes at dette er frustrerende for jeg nekter å tro at de plutselig er blitt dårlige hockey spillere. Greit at det har vært en del utskiftninger men likefullt er dette spillere som med god margin skal kunne holde til en topp fire plassering, som allerede nevnt.

MacanT
MacanTInnlegg: 10128
15.01.18 12:44
tomlarsen: Unge Rødne er en spiller som må få mer spilletid. Med en gang han kom på isen i tredje periode så holdt han på å score og laget klarte faktisk å sette litt trykk på FA.

Unge Rødne hadde tidligere på dagen spilt U-20 kamp mot Frisk der Oilers vant 4-0. Rødne scoret 1, hadde en assist og fikk sikkert mye spilletid. Allikevel fremtrer han som den med mest vilje og mest sprut i beina når senere på dagen spiller på A-laget.

Noe er fundamentalt galt med dette Oilers laget. 

(Innlegget ble redigert 15.01.18 12:44)

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 40812
15.01.18 13:18
MacanT: Noe er fundamentalt galt med dette Oilers laget.

Cornet og Rapuzzi prøver.. Resten er ikke i nærheten. 

Madlaveien
15.01.18 18:37

Sveum fikk sagt det i RA: Enten får folk begynne å skjerpe seg eller så er det bedre å holde seg unna. Vi er faktisk der nå...

Når jeg først så at de ville hente inn nye spillere tenkte jeg at det kanskje kan gå, men nå går klokka veldig fort her og serien er snart slutt, laget skal samspilles i en jekla fart om dette skal gå bra. Vi er rett og slett avhengige av at de nye holder et så høyt nivå at de driver lekestue med de andre lagene. Alle skjønner at dette er svært usannsynlig, dette er ren bingo, kan gå alle veier...mest sannsynlig tidlig ut i kvarten. Da skal det bli artig å se hva det skyldes på, kanskje da fingeren pekes mot trenerteamet?

MacanT
15.01.18 18:53
Madlaveien: Da skal det bli artig å se hva det skyldes på, kanskje da fingeren pekes mot trenerteamet?

Da sier man vel bare at det må foretas en grundig evaluering. Så håper man på at alt er glemt og neste sesong blir så mye bedre.

Problemet er vel at dette prøvde Viking i en årrekke og nå er de nede i OBOS :)

clavin
15.01.18 19:31

Oilers-ledelsen har vært svært bra i mange år nå, altså i medgang. Når motgangen kom vil jeg gi dem stryk. 

Det er INGENTING som tyder på at man ville vært like tålmodig med en trener utenfra som det man har vært overfor Pål G, og da blir det feil i mine øyne. Man har her latt hjertet trumfe hjernen, til tross for at rasjonalitet en kjernefaktor til suksess.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at de sparket Reed og Romano, da det fantes grunner for å gjøre dette. Jeg stiller likevel spørsmål til argumentasjonen som hele tiden har vært brukt, nemlig at det er feil å skylde på en person (treneren) alene for de dårlige resultatene. Hvorfor var det da riktig å la to enkeltspillere ta konsekvensene når mer eller mindre hele spillergruppa sviktet?

Man holder sin hånd over treneren på en måte jeg finner uforståelig. Han har nå hatt nesten hele seriesesongen på seg til å sette laget, men er ikke i nærheten av å ha fått tilfredsstillende resultater og spill. Hva er det egentlig som tilsier at han skal klare det i den lille delen av sesongen som gjenstår? Hadde man klart å være objektiv ville ledelsen sett dette senest i desember, da det var mulig å fortsatt redde sesongen.

Madlaveien
15.01.18 19:52

Reed forstår jeg han hadde allerede hodet i en annen liga. Romano stusser jeg mer over, tror han kunne bidratt mer enn han fikk vist. Selvsagt med forbehold om noe utenomsportslig som ligger bak.

clavin
15.01.18 19:56
Madlaveien: Romano stusser jeg mer over, tror han kunne bidratt mer enn han fikk vist. Selvsagt med forbehold om noe utenomsportslig som ligger bak.

Det er vel ting som tyder på at han satte seg selv høyere enn laget. Det tar seg ikke helt ut når hans bedre(?) halvdel kritiserer Pål G på twitter for måten han brukte Romano på. Uansett hvor uenig man er med treneren skal ikke slike ting som bare undergraver trenerens autoritet skje.

TAdams6
15.01.18 20:01
clavin: Det er vel ting som tyder på at han satte seg selv høyere enn laget. Det tar seg ikke helt ut når hans bedre(?) halvdel kritiserer Pål G på twitter for måten han brukte Romano på. Uansett hvor uenig man er med treneren skal ikke slike ting som bare undergraver trenerens autoritet skje

Det er helt sant, men hvorfor brukte ikke Pål Gulbrandsen Romano i sin foretrukne rolle, det lurer jeg på. 

Men personligheter som Romano, som snakker høyt og utfordrer Pål sine beslutninger har vi hatt før. Det ender ikke godt og det er ikke godt for gruppa. Slike personer har ikke noe i en sammensveiset gruppe å gjøre. 

Var vel en spiller som ble sparket, det var aksjoner og man skulle stille opp på kamp i Siddishallen og vise støtte til denne spilleren. Jeg sto like ved, tror det var 4 stk som kom sammen med spilleren. På nettet før kamp var det flere hundre som støttet spilleren, men disse kom ikke. Husker ikke navnet, det gjør sikkert dere.

Madlaveien
15.01.18 20:09

Var ikke klar over det med twitter kona :)....i beste fall komisk.

Noen som har hørt noe nytt angående spillere inn?

clavin
15.01.18 20:55

Jeg ser at en på twitter lanserer Gedig som den dårligste import-backen Oilers har hatt. Hvordan er dette egentlig mulig? På EP så florerer minusene til Oilers-spillere. Gedig er dermot best av alle med +17, og kun Rokseth er i nærheten her med +14. Poengmessig er han nummer to, etter Soares.

Dette er de to viktigste statistikkene, og han er langt framme på begge. Hvorfor er så mange skeptiske til Gedig? Jeg vet for så vidt at han spiller på risiko, men statsen viser da at "ulempene" her ikke overstiger "fordelene".

http://www.eliteprospects.com/team.php?year0=&status=stats&team=845

Madlaveien
15.01.18 20:57

ER mer skeptisk til Humphries, vet ikke eksakt tallene hans men viser 0 interesse.

TAdams6
15.01.18 21:03
clavin: Jeg ser at en på twitter lanserer Gedig som den dårligste import-backen Oilers har hatt. Hvordan er dette egentlig mulig? På EP så florerer minusene til Oilers-spillere. Gedig er dermot best av alle med +17, og kun Rokseth er i nærheten her med +14. Poengmessig er han nummer to, etter Soares.
Dette er de to viktigste statistikkene, og han er langt framme på begge. Hvorfor er så mange skeptiske til Gedig? Jeg vet for så vidt at han spiller på risiko, men statsen viser da at "ulempene" her ikke overstiger "fordelene"

Problemet med Gedig er alle hans pucktap som skaper kontringer imot, han er til tider fæl å se på. Statistikken taler for seg selv, han har bidratt i år og det taler selvfølgelig til hans fordel. 

Men han har ikke gjort nok til å få kontrakt neste år. Jeg er der at han egentlig ikke er god nok til å være import. Men vi får se når sluttspillet kommer. Det er da de gode importene går fra å være gode til å være sykt gode. Det må og sies at ingen av våre backer har vært gode nok i år, Gedig er ikke alene om det.

TAdams6
15.01.18 21:04
Madlaveien: ER mer skeptisk til Humphries, vet ikke eksakt tallene hans men viser 0 interesse

Nok en utenlandsk back som ikke viser godt nok spill. Det jeg savner fra Humphries er at han får "sin" plass i PP. I fjor var han dødelig i PP. I år får han ikke stå på samme plass, hvorfor endre noe som fungerer, det forstår jeg ikke.

clavin
15.01.18 21:07
Madlaveien: ER mer skeptisk til Humphries, vet ikke eksakt tallene hans men viser 0 interesse.

Han har +7, som er noenlunde habilt, situasjonen tatt i betraktning. Habilt er derimot ikke det Strøm, Solberg og Mostue har vist. De to førstnevnte har -8, mens Mostue har - 9. Jeg kan legge til at Johannessen med begrenset kamper har +6.

Det varierer med andre ord fra minus 8 og 9, til pluss 14 og 17. Jeg synes dette er vel stor variasjon.

clavin
15.01.18 21:09
TAdams6: Det må og sies at ingen av våre backer har vært gode nok i år

Jeg synes da at Johannes og Rokseth har vært positive.

Madlaveien
15.01.18 21:34

Uff og uff...en kan bli deppa av mindre. Vi snakker om backer, men Saltsten, Søberg? Hvor er de blitt av?

TAdams6
15.01.18 22:35
clavin: Jeg synes da at Johannes og Rokseth har vært positive.

Joda, spesielt Johannes er veldig bra. Regnet ikke med han siden han har vært her så kort tid. Men han er klasse.

TAdams6
15.01.18 22:36
Madlaveien: Uff og uff...en kan bli deppa av mindre. Vi snakker om backer, men Saltsten, Søberg? Hvor er de blitt av?

Du kan så si. Lorentzen har også vært anonym. Djupvik Løvlie og Børresen har vært skuffende. 

Pål Gulbrandsen har ikke fått ut det beste i veldig mange spillere.

tomlarsen
tomlarsenInnlegg: 10333
16.01.18 00:08
TAdams6: Problemet med Gedig er alle hans pucktap som skaper kontringer imot, han er til tider fæl å se på. Statistikken taler for seg selv, han har bidratt i år og det taler selvfølgelig til hans fordel.  Men han har ikke gjort nok til å få kontrakt neste år. Jeg er der at han egentlig ikke er god nok til å være import. Men vi får se når sluttspillet kommer. Det er da de gode importene går fra å være gode til å være sykt gode. Det må og sies at ingen av våre backer har vært gode nok i år, Gedig er ikke alene om det.

Jeg ser det samme som deg. Med korttidshukommelse så klarer jeg i farten ikke å komme på en dårligere importback på mange år.

River meg i håret til tider over alle feilvalgene, pucktapene og hasardiøse spillestil. +/- statistikken som clavin henviser til forteller forsåvidt normalt sett en del om spillerens bidrag, men i dette tilfellet våger jeg å påstå at den lyver ganske mye.

Kan aldri tenke meg at vi ser han her til neste sesong med mindre han plutselig skulle vise en helt annen side av spillet sitt.

Strøm og Mostue holder ikke nivået. Solberg har vært overraskende svak med tanke på at han gjennom en årrekke har hatt betegnelsen som kanskje den beste defensive backen i get ligaen. Humphries ikke like god som sist sesong, men ikke krisedårlig. Rokseth helt ok. Johannesen med rufsete start etter comebacket men har spilt seg stort opp. Sveum for lite tid etter sitt comeback til å sette en karakter. Myreng har imponert.

Vi har slitt voldsomt offenvist, men vi har jaggu meg ikke vært spesielt gode defensivt heller denne sesongen.

MacanT
16.01.18 00:39
TAdams6: Nok en utenlandsk back som ikke viser godt nok spill.

Ja det er sørgelige greier dette. Ikke mye som minner om f.eks. Kurt Davies, Nick Schaus eller Plastino for og nevne noen.

Må heller ikke glemme en av mine favoritter Paul Traynor, mannen med tidenes sluttspillskjegg :)

I år kommer de vel knapt å få 3mm stubb før det hele er over :)

(Innlegget ble redigert 16.01.18 00:44)

TAdams6
16.01.18 15:39
MacanT: for og nevne noen

Bina, Lehtonen, Niskavaara, Vannelli, Kunes, Kinley, Kaunismaki, Davis, Traynor, Schaus, Ehrhardt, Bäärnhielm, Plastino, Veideman, Matheson, Sertich, Bruneteau, Humphries, Macaulay, Gedig, 

Dette er de utenlandske backene vi har hatt siden 2009 etter hva jeg kan se. Gedig er ikke dårligst her, langt ifra. Det er noen jeg husker dårligere enn andre. Men generelt har Higson vært flink å finne backer som har gjort jobben og noen har strålt utenpå de andre. Er vel Baarnhielm og Niskavaara som er de 2 dårligste.

clavin
16.01.18 16:04
TAdams6: Nok en utenlandsk back som ikke viser godt nok spill.

Igjen, statistikken viser at i hvert fall Gedig og for så vidt også Humphries ikke har gjort SÅ dårlig sesong.

Når man sammenligner med tidligere årganger må man også ta i betraktning at årets backer spiller på et lag som ikke fungerer, og det er da vanskeligere å hevde seg med positive fortegn. Selvsagt er Gedig og Humphries en del av spillerstallen, og således kan de påvirke resultatene, men jeg synes som sagt ikke at det er disse som utgjør problemet til Oilers. Jeg tror også at mange av de tidligere "storhetene" på backsiden ville slitt mer med å få aksept blant folk enn det de gjorde da de tilhørte gode lag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg