Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nye Jordal Amfi - pengesluk?

NYTT TEMA
den12mann
den12mannInnlegg: 9676
08.10.15 09:12

Knut Audun Sørensen, sivil­økonom og oppmann i ungdoms­idretten, har skrevet et lengre innlegg i dagens Dagens Næringsliv. Siden det er en betalingsartikkel så tar jeg med noen sitat her istedet for å lenke. 

"Til en pris på 625 millioner kroner vil nye Jordal Amfi ishockeyhall nødvendigvis bli et stort tapssluk for skattebetalerne. Man kan få ti enkle isanlegg for prisdifferansen mellom Nye Jordal Amfi (630 millioner kroner) og DNB ishockey arena (220 millioner kroner). Alternativt kan man få OL-anlegget Valle Hovin skøytehall samtidig som Jordal Amfi."

"Ifølge Vålerenga ishockeys Jan Tore Kjær (Aftenposten 3. juli) skal 80 prosent av istiden benyttes til barn og ungdom. Brutt ned kan 504 millioner kroner tilordnes breddeidrett, og kun 126 millioner kroner henføres til eliteidrett.

Ingen tror på dette. Her skyves hensynet til barn og ungdom foran som fikenblad.

Anlegget vil gi næringsinntekter til klubben, fremsettes det videre som argument. Inntektene burde vel i så fall tilfalle eierne av hallen"

Til dere som følger klubben og kjenner detaljer fra prosessen. Hvorfor må det bygges så himla dyrt? Kan en ikke klare seg med noe mindre ekstravagant? Eller må det være sånn?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51941
08.10.15 09:21
den12mann: Til dere som følger klubben og kjenner detaljer fra prosessen. Hvorfor må det bygges så himla dyrt? Kan en ikke klare seg med noe mindre ekstravagant? Eller må det være sånn?

Det er vel kommunen som vil ha det sånn, ingen grunn til at klubben skal ønske seg noe mindre når man får dette servert.

Får ta med at Jordal Amfi kanskje har verdensrekord i etterbruk, ble bygget til OL i 1952, så det er sånn sett ikke så ille at Oslo kommune bygger en ny hockeystorstue etter nesten 70 år.

den12mann
08.10.15 09:28

Det er ikke ille å bygge ny, men må den koste 400 mill mer enn DNB Arena?

KingKongHalvor
08.10.15 09:57
den12mann: Det er ikke ille å bygge ny, men må den koste 400 mill mer enn DNB Arena?

Har rett og slett ikke satt meg inn i detaljer i planene. Beløpet dekker nok mer enn bare selve arenaen. Er kanskje litt som da det var Ski-VM, og folk trodde det kostet 1800 millioner å bygge ut Holmenkollbakken. 

norball
norballInnlegg: 3339
14.10.15 22:35

Mye har med beliggenhet å gjøre. Arenaen ligger vanskelig til, ikke på en åpen og flat tomt, slik DNB Arena gjør. Legg til at det er dyrere å bygge i Oslo, at den gamle arenaen skal rives og at hele konseptet er noe mer omfattende enn det DNB Arena er. Å finne en "billigløsning" på alt dette er tilsynelatende umulig.

Det er derimot godt at det bygges skikkelig og at politikerne har vist stor vilje til å investere betydelig i håkkien. Jeg regner med at jeg hadde synes likedan om andre klubbers prosjekter, selv om jeg har kraftige Enga-briller.

Artikkelen kan forøvrig leses her.

ross
rossInnlegg: 6821
15.10.15 14:36
KingKongHalvor: Får ta med at Jordal Amfi kanskje har verdensrekord i etterbruk, ble bygget til OL i 1952,

Relativt viktig tilleggsinformasjon er at hallen ble betydelig pusset opp til VM på hjemmebane i 99.

KingKongHalvor
15.10.15 22:33
ross: Relativt viktig tilleggsinformasjon er at hallen ble betydelig pusset opp til VM på hjemmebane i 99.

Enda viktigere er at den fikk tak på begynnelsen av 70-tallet. Men fortsatt hovedarena for hockey etter 70 år.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4934
25.05.18 09:07

Leser at isflaten er for liten til landslagsspill. Privat/treningskamper er mulig. Internasjonalt krav er 60 ganger 30 meter isflate.

Ikke at hockey er min store lidenskap, men hvordan er det mulig å planlegge en ny arena med 26 ganger 60 meter der eksempelvis VM-kvalik ikke blir tillatt?

Stemmer dette, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

LINK. 

norball
25.05.18 18:08
Hansaguden: Leser at isflaten er for liten til landslagsspill. Privat/treningskamper er mulig. Internasjonalt krav er 60 ganger 30 meter isflate. Ikke at hockey er min store lidenskap, men hvordan er det mulig å planlegge en ny arena med 26 ganger 60 meter der eksempelvis VM-kvalik ikke blir tillatt? Stemmer dette, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Den er ikke for liten til landslagsspill. DNB Arena har samme rinkstørrelse, og den har arrangert flere landskamper.

Den er derimot for liten til å arrangere VM og OL (muligens OL-kvalikk også). 

VM er vi allerede kvalifisert for gjennom at vi ikke rykket ned i år.

(Innlegget ble redigert 25.05.18 18:08)

Hansaguden
25.05.18 21:57
norball: Den er derimot for liten til å arrangere VM og OL (muligens OL-kvalikk også).

OK. Da hadde jeg bare delvis rett.

Men hvorfor bygge en arena i Oslo som ikke tilfredsstiller OL kravene med tanke på et mulig fremtidig OL?

Roggbiff
RoggbiffInnlegg: 858
25.05.18 22:03
Hansaguden: Men hvorfor bygge en arena i Oslo som ikke tilfredsstiller OL kravene med tanke på et mulig fremtidig OL?

"Vålerenga ønsker dette og har fått støtte fra Norges Ishockeyforbund. Oslo kommune har bare etterkommet deres ønske."

Helt sinnsykt at det er mulig...

Randmael
RandmaelInnlegg: 2
25.05.18 22:10

Det var opprinnelig Vålerenga som ønsket smal bane. Les mer her: https://www.vg.no/sport/ishockey/i/VRl7xd/hockeyprofiler-rister-paa-hodet-av-banestoerrelsen-i-nye-jordal-amfi-helt-haaploest

norball
26.05.18 00:26
Hansaguden: Men hvorfor bygge en arena i Oslo som ikke tilfredsstiller OL kravene med tanke på et mulig fremtidig OL?

det er ikke en OL-arena. Om det skal arrangeres OL får de bygge 1-2 nye arenaer.

Hansaguden
26.05.18 09:10
norball: det er ikke en OL-arena. Om det skal arrangeres OL får de bygge 1-2 nye arenaer.

Og om det skal arrangeres et OL i Oslo-området så hadde det vel vært fint om en av de 2, som du skriver, hadde stått ferdig allerede?

Komunista
KomunistaInnlegg: 10004
26.05.18 09:30
Hansaguden: Og om det skal arrangeres et OL i Oslo-området så hadde det vel vært fint om en av de 2, som du skriver, hadde stått ferdig allerede?

Ja slik går det når politikekre skal styre idretten:

"Første forsinkelse ble varslet i fjor høst. Anlegget ville ikke bli klart til seriestart 2018, men 2019. Årsaken: Hovinbekken. Den går i kulvert, altså en tunnel, under området, og arenaen må tilpasses dette. Det ble også kjent at areaen blir for liten for landslaget, selve isbanen er ikke prosjektert til å holde internasjonale mål...."

Halvorsens konditori all over again.

norball
26.05.18 10:30
Hansaguden: Og om det skal arrangeres et OL i Oslo-området så hadde det vel vært fint om en av de 2, som du skriver, hadde stått ferdig allerede?

Ser at Vancouver fikk dispensasjon til å bruke NHL-rink i 2010. Halifax og Quebec City fikk dispensasjon til det samme under VM i 2008.

(Innlegget ble redigert 26.05.18 10:39)

norball
26.05.18 10:43
norball: Ser at Vancouver fikk dispensasjon til å bruke NHL-rink i 2010. Halifax og Quebec City fikk dispensasjon til det samme under VM i 2008.

Uten at jeg dermed tror at det skal holdes noe VM/OL i Oslo med det første. Denne arenaen ble planlagt etter OL-avslaget i 2013.

Hansaguden
26.05.18 15:19

Jeg tenker som så, at selv om det ikke ble noen OL-søknad ved siste korsvei, så er det utrolig dumt å bygge en arena med for liten isflate. Dersom vi ved en senere anledning, innen 20-30 år skulle bli tildelt OL, så blir det for dumt å måtte basere seg på dispensasjoner. Trist forresten at det ikke ble noen søknad, da IOC nærmest tryglet oss om å søke. 

stjerta
stjertaInnlegg: 715
09.08.18 10:14

Helt enig. Bygg etter IIHF banestandard.  Så kan de eventuelt ha en hybridbane på 28 meter bredde på isflate to. Jeg forstår ikke den fasinasjonen for "tennishockeyen" som spilles på Nordamerikanske 26 meter baner. Svært bedre teknisk hockey relativt ift nivå på spillere selvsagt. Og når mye av det fysiske er fjernet så må det vel være morsommere å se flott spill kontra ekstremt hurtig nord sør "tennis"hockey. 

stjerta
stjertaInnlegg: 715
09.08.18 10:18
Hansaguden: tildelt

Eller et VM eller OL kvallik på ett mye tidligere tidspunkt.  Håper virkelig Stjernen bygger etter internasjonale mål.(om det blir realisert) Tar gjerne en OL kvallik fra Oslo.

(Innlegget ble redigert 09.08.18 10:22)

den12mann
06.09.18 14:40

VG idag:

Vålerengas sportssjef Espen Knutsen (46) må slutte å drømme om å flytte inn i sin nye hjemmearena før jul 2019. Entreprenør NCC står fast på at den ikke vil være klar til bruk før sommeren 2020.

den12mann
10.09.18 19:52

Teknisk Ukeblad:

Jordal Amfi: Tidsskjemaet og budsjettet har sprukket forlengst. Nå sprekker nabohusene

Skadene knyttes til byggeprosjektet.

norball
10.09.18 20:37

Nå sprekker nabohusene også. Dette må være kødd. Sikker på at det er skjult kamera et eller annet sted.

elbarca86
elbarca86Innlegg: 33445
10.09.18 20:51

Tipper dette er en del av planen. Husene rundt sprekker. De rives, vips så har man parkeringsplass. Well done, well done. 

clavin
clavinInnlegg: 30384
12.09.18 14:40

Det anslås at det tok 23 år å bygge Kheopspyramiden. Kan Jordal Amfi overgå dette?

TK80
TK80Innlegg: 31
12.09.18 19:42

Stupetårnet på Hamar tok vel 4-5 år å få bygget. Jordal Amfi er vel et nesten like omfattende og dyrt prosjekt

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg