Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

SHL 2017/18

NYTT TEMA
norball
norballInnlegg: 3136
22.09.17 15:52

En ny sesong er i gang.

I år er det ni norska i SHL: http://www.eliteprospects.com/player_nationalities_in_league.php?LeagueID=SHL&startdate=2017&NationID=5

og ti i Allsvenskan: http://www.eliteprospects.com/player_nationalities_in_league.php?LeagueID=Allsvenskan&startdate=2017&NationID=5

Noen spillere å se opp for: Rasmus Dahlin (Frölunda), Elias Pettersson (Växjo), Rasmus Asplund (Färjestad), David Kase (Mora), Isac Brännström (HV71), Lias Andersson (Frölunda), Jesper Boquist (Brynäs), Felix Sandström (Brynäs). Et par av disse drar sikkert til NHL i løpet av sesongen. Med norske øyne er det verdt å merke seg Almtunas Kristian Røykås Martinsen, som ble valgt av Washington Capitals i sommerens NHL-draft. 

Noe som ikke er så hyggelig er at Ole Kristian Tollefsen sliter med ettervirkninger av hjernerystelsen han pådro seg forrige sesong, og det er usikkert om han kommer tilbake på isen.

(Innlegget ble redigert 22.09.17 15:55)

notlob
notlobInnlegg: 34218
24.09.17 21:37

Der hadde du fått ordnet den. Flott!

Du har jaggu faen god oversikt over mange lovende og spennede spillere, skal jeg hilse og si.

Kanskje ikke minst når det gjelder førstnevnte. Må være et av de absolutt største talentene svenskene har hatt de siste årene – kanskje også totalt sett. Og det sier i så fall sitt. Skal bli spennende å følge utviklingen hans denne sesongen, og ikke minst om han kan gå etta i draften til neste år. Det er det vel bare Sundin som har maktet, hvis jeg ikke roter nå.

Og apropos Tollefsen: Tror han kanskje først som sist bør få innstilt hodet på at karrieren er over (og det er godt mulig han har), dessverre – bare å se på de plagene Holtet har hatt, og vel fremdeles har, de siste årene, etter gjentatte hodesmeller. Man skal jo tross alt leve mesteparten av livet etter at spillerkarrieren er over.

notlob
24.09.17 23:25

Planen var egentlig å komme meg over torsdag og få med meg SAIK mot Färjestad, men nå gikk det nå ikke slik. Men ble nå i det minste (som jo slett ikke er verst) Coop Arena enda en gang og Luleå mot Djurgården lørdag kveld. Nå var nå sånn sett planen at jeg skulle få med meg denne matchen.

En litt halvkjip og småkjedelig kamp de to første periodene. Bortelaget best i 1. og hjemmelaget best i 2. Hjemmelaget i føringen halveis i 3. periode, før bortelagets Bourque satte en fin utligning i nettaket under to minutter før slutt. Forlengning og straffer som Luleå vinner og tar med seg bonuspoenget på.

norball
25.09.17 17:15
notlob: Men ble nå i det minste (som jo slett ikke er verst) Coop Arena enda en gang og Luleå mot Djurgården lørdag kveld. Nå var nå sånn sett planen at jeg skulle få med meg denne matchen.

Bra stemning? Er Luleå-fansen like bra som sitt rykte?

notlob
25.09.17 21:23

Hmm, vet nesten ikke hva jeg kan svare på det, da jeg vel sånn sett ikke har hørt noe spesielt om det verken den ene eller andre veien.

Det jeg imidlertid kan si, det er at det opplagt er stor forskjell fra sesongpremiere og til bare 2. hjemmekamp. I fjor og i -15 var jeg jo på åpningskampen, og da var det nesten ellevilt bra. Spesielt i 2015. Jeg hadde da plass på den nest nærmeste seksjonen, cirka på høyde med blueline, til der hvor supporterne står, og det var et helt ånds lydnivå da. Så jækla kult når de de to ytterste delene av feltet hopper opp og ned i takt, og den midterste motsatt.

Mener de har rundt 1200 ståplasser på den kortsiden, og det var nærmest kul på det feltet for to år siden. Nå i helga var jeg ikke akkurat like imponert – både en god del færre, samt mindre lyd. Man blir vel mer 'laddad' når det er åpningskamp, opplagt. Det var også veldig bra i fjor, om ikke helt på høyde med året før.

Tre treningshaller vegg-i-vegg med hovedarenaen. Det er vel flere haller enn det er totalt i Nord-Norge. Helt sykt.

notlob
05.10.17 23:10

Tror Färjestads signering av Michael Lindqvist, fort kan bli årets beste. Kan vel nesten knappest kalles en Late bloomer, men gjorde det veldig bra i AIK i fjor, selv om det var på nest høyeste nivå. Har gjort poeng i alle Färjestads kamper så langt i år. Blir spennende å følge med på videre.

PS! Luleå måtte ut i forlegning IGJEN. Femte kamp av sju mulige.

norball
26.10.17 23:39

Frölunda tapte 7-3 for Växjö. Elias Pettersson med hatrick og fem poeng. 

Ellers har Olimb x2 kommet godt i gang. I kveld hadde de begge to poeng. Gustav Wilmann Borvik fikk forøvrig SHL-debut for Luleå.

notlob
27.10.17 18:15
norball: Elias Pettersson med hatrick og fem poeng.

En ganske spinnvill prestasjon. Har ikke statistikk på det, men må vel kanskje være første gang at en 18-åring gjør fem poeng i en match i toppserien. Inkludert folk som Sundin, Forsberg og Sedins.

Har ikke helt oversikt over hvordan de tidlige årene til Kenta Nilsson og Håkan Loob så ut.

notlob
18.11.17 19:17

Elias Pettersson fortsetter å øse inn poeng for Väkjö. Tre i dag, og har gått helt til topps i poengligaen. Skal bli morsomt å se hva dette supertalentet etter hvert kan få til på vestkysten av Canada. Nettopp fylt 19 år.

notlob
18.11.17 20:02

Olimb-gutta har for øvrig hadd en ganske produktiv periode den senere tiden; senest i gårsdagens nedsabling i Jönköping, hvor begge hadde ett mål og en assist hver.

notlob
08.03.18 23:21

Morsomt å lese kommentarene inne på Canucks-forumet etter kveldens oppvisning fra Pettersson da han tok juniorrekorden fra Kent Nilsson, med to mål og to assist og en total på 55 poeng. Helt sjukt bra prestasjon av en spiller som for ikke så mange måneder siden fylte 19 år! Og fremdeles er det én serierunde av grunnserien til å pynte ytterligere på det.

Han skal bli så jævla spennende å følge videre.

(Innlegget ble redigert 08.03.18 23:24)

norball
09.03.18 17:30
notlob: Han skal bli så jævla spennende å følge videre.

Større talent enn Dahlin? Jeg tror det

notlob
09.03.18 20:02
norball: Større talent enn Dahlin? Jeg tror det

Ja det kan godt hende. Selv om jeg synes de er litt vanskelig å vurdere opp mot hverandre. I hvert fall brennsikkert at Sundsvall/Timrå har fostret det soleklart største talentet siden Henrik Zetterberg.

Ellers: De der Canucks-supporterne er virkelig noen dedikerte sjeler; tråden hans har allerede godt over 7000 (!) innlegg siden i juni. Selv om jeg antar at det har vært godt med avsporinger i den tråden.

notlob
21.04.18 17:46
norball: Større talent enn Dahlin? Jeg tror det

Jeg går i fra å være usikker, til å si et rungende ja nå. Han er helt vill. Åtte poeng på tre finalematcher mot SAIK, og Växjö leder 3-0 i matcher og har elleville 15-1 i målforskjell. Dette må være totalt kjørt nå.

notlob
22.04.18 16:46

Nå har han to ganger i løpet av halvannet minutt i 2. periode snurret rundt med Skellefteå og gjort to mål. Begynner nesten å bli latterlig. 19 sluttspillpoeng på 13 kamper, noe som er rekord for en junior. Skulle nesten bare mangle at han skulle ta den også. Og fremdeles er det 20 minutter igjen.

Til sammenligning satte "Shampo" rekord for Djurgården (den er senere slått flere ganger) med 21 poeng på 13 kamper for 18 år siden. Men han var tross alt en voksen mann på 28 år, og som også hadde erfaring fra NHL. Her prater vi om en tenåring. Helt sjukt!

Hadde faktisk aldri trodd at Växjö skulle bli dominerende i finalerunden.

norball
22.04.18 17:28

Han har hatt show i hver kamp i sluttspillet. Canucks, gled dere!

norball
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg