Nå skal jeg ikke akkurat kalle meg for ekspert. Til det følger jeg for dårlig med. Min første innskytelse er vel at de store favorittene denne gang sender B-lag. Min andre innskytelse er dessverre at disse B-lagene likevel er tre hattenummer større enn Norge.
Det kan være fornuftig å vektlegge det empiriske faktum at vi historisk har slitt mer i OL enn i A-VM.
Under følger en sammenstilling over de norske deltagelser:
1952 - Oslo - Format: 8 lag i èn serie. Norge taper samtlige åtte kamper (aggregert målscore 15 - 46) . Hederligste tap kommer i siste kampen mot Polen ( 3-4 ).
1964 - Innsbruck - Format: 16 lag deler seg i en A og B-pulje etter innledende kvalikkamper. Norge trekker Sveits og taper 5-1 i avgjørende kvalikk. Norge ut døra og til B-pulja...
1968 - Grenoble - Format: 14 lag deler seg i en A og B-pulje etter innledende kvalikkamper. Norge trekker DDR og taper 3-1 i avgjørende kvalikk. Norge ut døra og til B-pulja...
1972 - Sapporo - Format: 11 lag deler seg i en A og B-pulje etter innledende kvalikkamper. Norge trekker Finland og taper 13-1 i avgjørende kvalikk. Norge ut døra og til trøsterunden....
1980 - Lake Placid - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i den BLÅ divisjonen , og taper fire av dem (aggregert målscore 15 - 46). Trøsten er en uavgjort mot Romania ( 3- 3 ), etter å ha ligget under 3 - 1 med 80 sekunder igjen. Morten Sethereng reduserer 58:39, Rune Molberg utligner 59:31.
Fotnote: Etter en periode ledet vi 1 - 0 over de berømte Yanks ( Geir Myhre) .TV-selskapet ABC sensurerte vekk hans mål, ja ja https://www.youtube.com/watch?v=jxXtcktdwfU
1984 - Sarajevo - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe B, og taper fire av dem (aggregert målscore 15 - 43). Trøsten var en hederlig uavgjort mot USA ( 3 - 3 ). Der ledet vi sågar 3 - 1 en stund.
Fotnote: Vi taper 16 - 2 fro Finland. Vårt største tap nånsinn, i alle sammenhenger (?)
1988 - Calgary - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe B, og taper fire av dem (aggregert målscore 11 - 32). Trøsten var en uavgjort mot Østerrike ( 4 - 4 ). I det norske målet stod selveste Vern Mott. Han ble aldri helt norsk !
1992 - Albertville - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe B, og taper alle fem(aggregert målscore 7 - 38) .
Fotnote: Norge tar dog 9'de plass etter trøstturneringen. Beseirer både Sveits og Italia med sifrene 5 - 3.
1994 - Lillehammer - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe A, og taper alle fem (aggregert målscore 5 - 19) .
Fotnote: Norge tar the Wooden Spoon i trøstturneringen, etter 3- 1 over Italia.
2010 - Vancouver - Format: 12 lag fordelt på tre likeverdige grupper. Norge spiller tre kamper i Gruppe A, og taper alle tre (aggregert målscore 5 - 19) . Ett av tapene var OTL mot Sveits ( 5 - 4). I Åttendelsfinalen ble det tap mot Slovakia ( 4 - 3).
2014 - Sotsji - Format: 12 lag fordelt på tre likeverdige grupper. Norge spiller tre kamper i Gruppe B, og taper alle tre (aggregert målscore 3 - 12) . Hederligste tap var mot Canada ( 3 - 1). I Åttendelsfinalen ble det igjen tap, Russland ( 4 - 0).
Summerte norske prestasjoner gjennom elleve olympiske turneringer:
Vi har spilt til sammen 44 kamper av avgjørende betydning (jeg ser da helt bort fra plasseringsspill/ trøsteurneringer). Disse har gitt oss 41 tap, 3 uavgjort, og fortsatt etter 66 år jakter vi that first elusive victory....
Ingen grunn til ikke å være superoptimister m.a.o. Kommer den første seier'n denne gang skal jeg si meg svært tilfreds.
I så fall kommer den nok mot Tyskland, eller i Åttendedelsfinalen.