Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

OL 2018

NYTT TEMA
norball
norballInnlegg: 3191
23.01.18 18:47

Norges kamper i gruppespillet (norsk tid!):

15. februar kl. 08.40: Sverige - Norge
16. februar kl. 13.10: Finland - Norge
18. februar kl. 04.10: Tyskland - Norge

Norges tropp kommer i morgen.

Eliteprospects sin side med gruppeoppsett og foreløpige tropper. Ingen NHL-spillere, altså.

Gruppe A:
Canada
Tsjekkia
Sveits
Sør-Korea

Gruppe B:
Russland
USA
Slovakia
Slovenia

Gruppe C:
Sverige
Finland
Tyskland
Norge

(Innlegget ble redigert 23.01.18 18:52)

Diego71
Diego71Innlegg: 926
24.01.18 01:10

Hvilke forventninger har hockeyekspertisen her inne til det norske laget? 

norball
24.01.18 13:20

VG mener vi kan håpe på bronse

Simmonds
SimmondsInnlegg: 64
24.01.18 15:54

Da et troppen klar!

Ishockey:
Målvakter: Lars Haugen (Färjestad), Henrik Haukeland (Timrå), Henrik Holm (Stavanger).

Backer: Aleksander Bonsaksen (Iserlohn), Stefan Espeland (Klagenfurt), Jonas Holøs (Fribourg), Johannes Johannesen (Stavanger), Erlend Lesund (Mora), Mattias Nørstebø (Frölunda), Daniel Sørvik (Litvinov), Henrik Ødegaard (Frisk Asker).

Løpere: Anders Bastiansen (Frisk Asker), Kristian Forsberg (Stavanger), Ludvig Hoff (University of North Dakota), Tomm Kristiansen (Sparta), Ken André Olimb (Linköping), Mathis Olimb (Linköping), Mats Rosseli Olsen (Frölunda), Aleksander Reichenberg (Sparta Praha), Niklas Roest (Sparta), Martin Røymark (Modo), Eirik Salsten (Stavanger), Patrick Thoresen (SKA St. Petersburg), Steffen Thoresen (Storhamar), Mathias Trettenes (Krefeld).

Noen som kan svare på hvorfor Steffen Thoresen er med fremfor Thomas Valkvæ Olsen eller Sondre Olden? Den synes jeg er vanskelig å forstå selv.

barba
barbaInnlegg: 2900
24.01.18 16:25
Simmonds: Noen som kan svare på hvorfor Steffen Thoresen er med fremfor Thomas Valkvæ Olsen eller Sondre Olden? Den synes jeg er vanskelig å forstå selv.

Rollespiller. Steffen bra i en fjerderekke samt undertall. Kan også spille overtall og krige foran keeper. Steffen er bedre enn begge disse defensivt, og det er eneste grunnen. 4. rekka skal spise tid og holde unna, de to du nevner måtte inn i andre rekker og der var det nok opptatt. De har nok ikke konkurrert om samme plassene. 

På Hamar settes Dahlstrøm opp mot Steffen, og det er nok mer reell konkurranse. Og da er det Steffens gode utvikling som nok har slått ut. Vært veldig god siste 2 -3 måneder og stadig vært Storhamars beste spiller i kampene.

elbarca86
elbarca86Innlegg: 33388
24.01.18 16:35

Viktig å ha med familien på tur. Trivsel og slikt vet du. 

ross
rossInnlegg: 6744
24.01.18 16:49

Skandale! 

barba
24.01.18 17:24
ross: Skandale!

Fordi?

Simmonds
24.01.18 17:49

Men med de argumentene(bl.a. god utvikling den siste tiden) kunne man tatt ut andre.. M.E. Pedersen blant annet, er jo blitt komplimert for sine gode defensive ferdigheter samtidig med utmerkede tekniske egenskaper. Lukter gutteklubben grei lang vei.

barba
24.01.18 18:00
Simmonds: Lukter gutteklubben grei lang vei.

Lett å tenke slik, med temmelig mange "sønner" på laget. Petter driter en lang marsj i det. 

Men tilbake til Steffen. Hvor mange Storhamars beste han har vunnet siden november vet jeg ikke, men det er ikke få. Til stadighet hentet fram etter kamp og vunnet disse fantastiske premiene. Kan vel kjøre på ski i Trysilfjellet en sesong snart. (husker forresten ikke hva som er premien lenger) 

Selv trodde jeg Dahlstrøm gikk foran.

norball
24.01.18 18:07

Salsten tenkt som rollespiller? 

barba
24.01.18 18:22
norball: Salsten tenkt som rollespiller?

Mer skeptisk her, hadde nok foretrukket Valkvæ Olsen her. Salsten har heller ikke hatt noe særlig god trend, spesielt i produksjonen. Men har spilt bra i de landskampene han har spilt og skal nok heller ikke inn i de to første rekkene.

clavin
clavinInnlegg: 29947
24.01.18 18:56

Jeg skjønner godt at det er diskusjoner omkring både S. Thoresen, Salsten og Hoff. Thoresen er en spiller som har vært med siden "steinalderen", uten å egentlig være noen seriøs kandidat i VM- og OL-tropper. Når han i en alder av 32 blir tatt ut må man tåle at det spekuleres rundt familiebånd. Nå heller jeg likevel i retning av at uttaket kan forsvares i dette tilfellet. Salsten har vært inne i varmen i et par år nå, og dette har nok avgjort til tross for manglende produksjon den seneste tida. Også her forstår jeg kritikerne, og heller i retning av at det finnes bedre alternativer i forhold til den rollen han sannsynligvis får i laget. Når det gjelder Hoff stiller jeg med blanke ark både i forhold til spilleren og ligaen han spiller i, men tilsier dette likevel landslagsuttak? Jeg tviler.

Ellers er vel uttaket greit.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 23257
24.01.18 18:58
norball: VG mener vi kan håpe på bronse

Høres ikke veldig sannsynlig ut. Vil være en stor prestasjon å nå kvartfinale. Slett ikke dårlige tropper selv om NHL-spillerne er med. Canadas lag består for eksempel av bare spillere som har vært i NHL og ale er over 25 år. Så ikke snakk om noe collegelag, verken hos Canada eller USA.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2971
24.01.18 20:43

Korrupt norsk uttak 

PeterCroucdh
PeterCroucdhInnlegg: 5569
24.01.18 21:38
barba: Rollespiller. Steffen bra i en fjerderekke samt undertall. Kan også spille overtall og krige foran keeper. Steffen er bedre enn begge disse defensivt, og det er eneste grunnen. 4. rekka skal spise tid og holde unna, de to du nevner måtte inn i andre rekker og der var det nok opptatt. De har nok ikke konkurrert om samme plassene. På Hamar settes Dahlstrøm opp mot Steffen, og det er nok mer reell konkurranse. Og da er det Steffens gode utvikling som nok har slått ut. Vært veldig god siste 2 -3 måneder og stadig vært Storhamars beste spiller i kampene.

Uansett spesielt at man kan unnvære målscorer nr.1 i Allsvenskan Thomas Valkvæ Olsen som skytterkung med 20 mål.

Nivået der i Allsvenskan er betydelig bedre enn i Get ligaen.

norball
barba
29.01.18 14:57
PeterCroucdh: Uansett spesielt at man kan unnvære målscorer nr.1 i Allsvenskan Thomas Valkvæ Olsen som skytterkung med 20 mål.
Nivået der i Allsvenskan er betydelig bedre enn i Get ligaen.

Nok en gang. Du sammenligner epler og pærer. Valkvæ Olsen konkurrerer med P Thoresen, Olimbs, Basse, Rosseli og Reichenberg. Han går nok bak alle disse, og da er vi fort nede i tredjerekka og den og fjerderekka har helt andre oppgaver.

Han kunne nok, kanskje burde, vært en form for back up for disse, men det ble gjort noen prioriteringer som førte til en ekstra back siden et par stk der hangler litt eller har vært skadet en stund.

barba
29.01.18 19:42

Siden tråden heter OL 2018 tillater jeg å poste her. Norges idrettsforbund har trange tider og sender derfor bare en person til OL. Og den uttatte er idrettspresident Tom Tvedt. Trange tider + bruke lite penger = Tom Tvedt. Her snakker vi tvilsomt uttak.

clavin
clavinInnlegg: 29947
29.01.18 19:49
barba: Og den uttatte er idrettspresident Tom Tvedt. Trange tider + bruke lite penger = Tom Tvedt. Her snakker vi tvilsomt uttak.

Nå er nok dette en kultur som Tvedt har arvet, og således var han uheldig som kom inn akkurat da pressen begynte å interessere seg for problemstillingen. Han har likevel ansvaret, for all del.

Enda litt OT er jo at jeg husker godt Tvedt som en relativt god håndballspiller i sine velmaktsdager. Han spilte stort sett på venstrekanten for daværende beste lag i Norge, SIF.

ms_8
ms_8Innlegg: 6507
29.01.18 19:53
barba: Siden tråden heter OL 2018 tillater jeg å poste her. Norges idrettsforbund har trange tider og sender derfor bare en person til OL. Og den uttatte er idrettspresident Tom Tvedt. Trange tider + bruke lite penger = Tom Tvedt. Her snakker vi tvilsomt uttak.

Han er leiar og derfor er det forventa at han stiller. Vi får håpe at dette blir det siste OL han leder og at vi får inn eit styre ved neste ting som kan få troverdigheten opp i Norsk idrett.

Samstundes er det flott å sjå at man kniper igjen og ikkje sender heile styret til OL. Det tyder på at man har forstått deler av kritikken og det skal dei Tvedt og styret få ros for tenker eg

TimoBlomqvist
TimoBlomqvistInnlegg: 150
08.02.18 15:16
Diego71: Hvilke forventninger har hockeyekspertisen her inne til det norske laget?

Nå skal jeg ikke akkurat kalle meg for ekspert. Til det følger jeg for dårlig med. Min første innskytelse er vel at de store favorittene denne gang sender B-lag. Min andre innskytelse er dessverre at disse B-lagene likevel er tre hattenummer større enn Norge.

Det kan være fornuftig å vektlegge det empiriske faktum at vi historisk har slitt mer i OL enn i A-VM.

Under følger en sammenstilling over de norske deltagelser:

1952 - Oslo  - Format: 8 lag i èn serie. Norge taper samtlige åtte kamper (aggregert målscore 15 - 46) . Hederligste tap kommer i siste kampen mot Polen ( 3-4 ).

1964 - Innsbruck - Format: 16 lag deler seg i en A og B-pulje etter innledende kvalikkamper. Norge trekker Sveits og taper 5-1 i avgjørende kvalikk. Norge ut døra og til B-pulja...

1968 - Grenoble - Format: 14 lag deler seg i en A og B-pulje etter innledende kvalikkamper. Norge trekker DDR og taper 3-1 i avgjørende kvalikk. Norge ut døra og til B-pulja...

1972 - Sapporo - Format: 11 lag deler seg i en A og B-pulje etter innledende kvalikkamper. Norge trekker Finland og taper 13-1 i avgjørende kvalikk. Norge ut døra og til trøsterunden....

1980 - Lake Placid - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i den BLÅ divisjonen , og taper fire av dem (aggregert målscore 15 - 46). Trøsten er en uavgjort mot Romania ( 3- 3 ), etter å ha ligget under 3 - 1 med 80 sekunder igjen. Morten Sethereng reduserer 58:39, Rune Molberg utligner 59:31. 

Fotnote: Etter en periode ledet vi 1 - 0 over de berømte Yanks ( Geir Myhre) .TV-selskapet ABC sensurerte vekk hans mål, ja ja  https://www.youtube.com/watch?v=jxXtcktdwfU

1984 - Sarajevo - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe B, og taper fire av dem (aggregert målscore 15 - 43). Trøsten var en hederlig uavgjort mot USA ( 3 - 3 ). Der ledet vi sågar 3 - 1 en stund.

Fotnote: Vi taper 16 - 2 fro Finland. Vårt største tap nånsinn, i alle sammenhenger (?)

1988 - Calgary -  Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe B, og taper fire av dem (aggregert målscore 11 - 32). Trøsten var en uavgjort mot Østerrike ( 4 - 4 ). I det norske målet stod selveste Vern Mott. Han ble aldri helt norsk !

1992 - Albertville - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe B, og taper alle fem(aggregert målscore 7 - 38) . 

Fotnote: Norge tar dog 9'de plass etter trøstturneringen. Beseirer både Sveits og Italia med sifrene 5 - 3.

1994 - Lillehammer - Format: 12 lag fordelt på to likeverdige grupper. Norge spiller fem kamper i Gruppe A, og taper alle fem (aggregert målscore 5 - 19) .

Fotnote: Norge tar the Wooden Spoon i trøstturneringen, etter 3- 1 over Italia.

2010 - Vancouver   - Format: 12 lag fordelt på tre likeverdige grupper. Norge spiller tre kamper i Gruppe A, og taper alle tre (aggregert målscore 5 - 19) . Ett av tapene var OTL mot Sveits ( 5 - 4). I Åttendelsfinalen ble det tap mot Slovakia ( 4 - 3).

2014 - Sotsji   - Format: 12 lag fordelt på tre likeverdige grupper. Norge spiller tre kamper i Gruppe B, og taper alle tre (aggregert målscore 3 - 12) . Hederligste tap var mot Canada ( 3 - 1). I Åttendelsfinalen ble det igjen tap, Russland ( 4 - 0).

Summerte norske prestasjoner gjennom elleve olympiske turneringer:

Vi har spilt til sammen 44 kamper av avgjørende betydning (jeg ser da helt bort fra plasseringsspill/ trøsteurneringer). Disse har gitt oss 41 tap, 3 uavgjort, og fortsatt etter 66 år jakter vi that first elusive victory....

Ingen grunn til ikke å være superoptimister m.a.o. Kommer den første seier'n denne gang skal jeg si meg svært tilfreds.
I så fall kommer den nok mot Tyskland, eller i Åttendedelsfinalen.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 15:28)

PeterCroucdh
PeterCroucdhInnlegg: 5569
08.02.18 18:48
TimoBlomqvist: Vi har spilt til sammen 44 kamper av avgjørende betydning (jeg ser da helt bort fra plasseringsspill/ trøsteurneringer). Disse har gitt oss 41 tap, 3 uavgjort, og fortsatt etter 66 år jakter vi that first elusive victory....

Det var ingen god statistikk. Med unntak av førsterekka så ser det tynt ut særlig fremover. Veldig få som kan produsere noe poeng. Synes vi så bedre ut i 2010, da var det ganske godt spill.

Muligheten vår ligger i å slå Tyskland, og få en ok trekning i åttendelsfinalen.Taper vi for Tyskland så møter vi et godt lag i åttendelsfinalen.

Seier mot Tyskland så møter vi kanskje lag som Slovenia og Sør Korea i sluttspill. Da har vi en fair sjanse. Med full klaff, og god trekning så blir det maksimalt kvartfinale. Realistisk så taper vi for tyskland og møter russland eller Canada i åttendelsfinalen og blir slått ut.

TimoBlomqvist
TimoBlomqvistInnlegg: 150
09.02.18 10:49
PeterCroucdh: Seier mot Tyskland så møter vi kanskje lag som Slovenia og Sør Korea i sluttspill. Da har vi en fair sjanse. Med full klaff, og god trekning så blir det maksimalt kvartfinale

Ja, hvordan er oppsettreglene for bracketen denne gangen da ? Er de som i de siste turneringer ?

Skulle vi altså (mot formodning, for all del) snike oss til en vinst mot Tyskland, og la oss like gjerne si at den kommer i regulation (etter 60 minutter). Da vil vi trolig stå igjen som gruppens treer, med tre poeng. Jeg forutsetter altså 2 x tombola mot våre to naboer.

Men vil tre poeng rekke til å bli ranka 5 - 8 ? Med andre ord, er tre poeng tilstrekkelig til å unngå å 9'de plassen, svakeste treer ?

Jeg har minne tvil. Tror at både Canada, Tsjekkia, Sveits, Russland, USA og Slovakia fra A og B-gruppa når 4 poeng.

Tre av de fire slaktofferplassene i åttendedelsfinaler går nok til Sør-Korea, Slovenia og Norge. Tyskland har med tre poeng mot Norge, større kapasitet til å få med seg "noe" fra de to andre matchene, og dermed gli over i seedet gruppe (plassene 5-8).

(Innlegget ble redigert 09.02.18 10:55)

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13490
09.02.18 15:37
Simmonds: Målvakter: Lars Haugen (Färjestad), Henrik Haukeland (Timrå), Henrik Holm (Stavanger).

Hadde vært bedre å hatt med Lars Volden. Selv om han ikke har hatt en super sesong i Tsjekkia, så har heller ikke Holm hatt den beste i Norge. Da ville jeg hatt med den fra et bedre nivå.

hipsterfrosken
hipsterfroskenInnlegg: 444
11.02.18 12:07

Ser ut til at Norge tapte sin treningskamp i morgentimene i dag mot Sveits. Norge ledet 1-0 etter scoring i power play, men tapte til slutt 4-2. Mål av Kenna og Ødegaard (!). 39-21 i skudd favør Sveits. 

Simmonds
13.02.18 00:53

Petter Thoresen om treningskampen: "– Vi er bra dei siste 30 minutta, men scorar ikkje nok mål, seier landslagssjef Petter Thoresen til NRK."

bra han tok med seg spillere som har for vane å putte i mål da...

Sarella
SarellaInnlegg: 11573
14.02.18 12:55

Da er det snart klart for Slovakia - OAR, skal bli interessant å se hvor godt dette russiske laget er.

Sarella
14.02.18 15:06

Hahaha, russerne i trøbbel :)

Sarella
14.02.18 15:27

To merkelige resultater, Slovakia slår OAR og Slovenia slår USA, ville gitt skyhøye odds.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg