Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NHL - Sesongtråd - 2018/2019

NYTT TEMA
Jorge86
Jorge86Innlegg: 18640
15.10.18 17:50
jofl: Hurricanes har vært bra i mange år, har dominert kamper jevnt over de siste tre sesongene (topp ti i Corsi hele veien). Problemet deres har hovedsaklig vært elendig keepere, noe som fortsatt ikke er løst. Men Hamilton/Ferland-robberiet og tre meget gode rookies gjør de opplagt til ett av østs beste lag.

Darling hadde gode tall som backup i Chicago, men det er noe helt annet å være førstekeeper og han sleit forrige sesong. Nå har Canes også henta McElhinney og Mrazek, uten at jeg helt ser noen av dem som en frelser. Og som du er inne på hjelper det ikke med god corsi hvis keeperne ikke stopper pucker.

De slapp Jeff Skinner i sommer. Ikke allverdens return, men han ville vært UFA neste sommer og de følte vel at noe måtte gjøres etter den skuffende sesongen de hadde i fjor. 30+ mål i tre av sine åtte sesonger i Hurricanes, blant annet rookie-sesongen hvor han vant Calder. Noen må erstatte de målene, men de har en del prospects som kan være klare for å ta over pinnen.

Jeg synes ikke traden med Flames var noe ran med mindre Adam Fox blir skikkelig god. Han vet jeg ingenting om, men å få to unge 5th overall-picks med greie NHL-sesonger i bagasjen for Hamilton og Ferland er ikke å bli rana i min bok.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 731
15.10.18 18:30
Jorge86: eg synes ikke traden med Flames var noe ran med mindre Adam Fox blir skikkelig god. Han vet jeg ingenting om, men å få to unge 5th overall-picks med greie NHL-sesonger i bagasjen for Hamilton og Ferland er ikke å bli rana i min bok.

Enig, på papiret en ganske jevn trade. I praksis kan det selvsagt bli forskjeller på hvem som slår til hvor. Hamilton er god, men det er Hanifin óg. Jeg hadde tatt Lindholm over Ferland. Det er jo en grunn til at Carolina fikk en tredje spiller og ikke Calgary, så spørs det som du sier hvor god Adam Fox blir.

Den største forskjellen ligger nok i kontraktene og cap hit. Lindholm fikk ny kontrakt nå i sommer, etter traden, med 4,85 millioner i cap hit i seks år. Hanifin tegnet også ny kontrakt etter traden, pålydende 4,95 millioner per år i seks år. Motsatt er Ferland inne i sitt site år av en kontrakt verdt 1,75 millioner i året, og Hamilton har tre år igjen med 5,75 millioner årlig.

Carolina byttet med andre ord bort to spillere på utgått ELC som til sammen ville kostet dem nær 10 millioner per år. To gode spillere, men de har i hvert fall fått en god spiller i retur i Hamilton, pluss litt større handlingsrom fremover.

Jorge86
15.10.18 19:42
Sevens7ar: Enig, på papiret en ganske jevn trade. I praksis kan det selvsagt bli forskjeller på hvem som slår til hvor. Hamilton er god, men det er Hanifin óg. Jeg hadde tatt Lindholm over Ferland. Det er jo en grunn til at Carolina fikk en tredje spiller og ikke Calgary, så spørs det som du sier hvor god Adam Fox blir. Den største forskjellen ligger nok i kontraktene og cap hit. Lindholm fikk ny kontrakt nå i sommer, etter traden, med 4,85 millioner i cap hit i seks år. Hanifin tegnet også ny kontrakt etter traden, pålydende 4,95 millioner per år i seks år. Motsatt er Ferland inne i sitt site år av en kontrakt verdt 1,75 millioner i året, og Hamilton har tre år igjen med 5,75 millioner årlig. Carolina byttet med andre ord bort to spillere på utgått ELC som til sammen ville kostet dem nær 10 millioner per år. To gode spillere, men de har i hvert fall fått en god spiller i retur i Hamilton, pluss litt større handlingsrom fremover.

Selvsagt. Jeg sjekka ikke kontraktene, og de har naturligvis veldig mye å si når man vurderer en trade. Jeg tok bare utgangspunkt i spillerne, og det går egentlig ikke hvis man skal gjøre en skikkelig vurdering. Jeg ble kanskje litt blind på at traden ble kalt et robbery, da tenkte jeg kun på ferdighetene som gikk hver vei.

Hva som skjer med Ferland til sommeren kan kanskje gi oss et bedre svar på hvem som vant traden. Jeg tror ikke han spiller seg til en kontrakt verdt 4 mill for Hurricanes fra 19/20, så handlingsrommet til Carolina har nok blitt større uansett. For Calgarys del synes jeg kontraktene til Lindholm og Hanifin virker kurrante, og for meg går ikke denne traden inn som et ran på høylys dag. Iallfall ikke foreløpig.

Det er ikke akkurat Martin Erat og Michael Latta for Filip Forsberg.

Sevens7ar
15.10.18 20:55

Jeg tipper både Carolina og Calgary var fornøyde, og da kan man vel si det var en god handel. For begge har det vært mye "nesten" uten å bli det helt store så de måtte iallfall foreta seg noe i sommer for å få det til å løsne.

Calgary har mange spillere på lange kontrakter, viktigst av alt Monahan og Gaudreau, og hadde sånn sett god nok kontroll på cap space og spillerstall de kommende sesongene til å kunne signere Hanifin og Lindholm til deres første ordentlige kontrakter etter ELC uten at de får svi for det om et år eller to.

I Carolina er det derimot mange free agents neste sommer, bl.a. Aho og Teräväinen, som antagelig blir dyre, og litt lenger frem i tid Svesjnikov, så de foretrakk vel å ofre Lindholm (og Skinner i en annen trade) for litt fremtidig handlingsrom.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 36718
16.10.18 07:38

Matthews og Toronto er skikkelig i fyr og flamme. Er dette året de går helt til topps? Matthews tar rekorder så tidlig i sesongen,  imponerende

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 3261
16.10.18 13:17

Montreal - Detroit,

Vanek får 2 minutter for slashing med 5:48 igjen av 1. periode.

Lurer virkelig på om det kvalifiserer til utvisning og er terskelen for utvisninger lavere? Har sett et par eksempler i noen av kampene hittil og har inntrykk av det skal lite til...!

Jorge86
17.10.18 17:25

Oilers har scoret ti mål. McDavid har ni poeng. OT-winneren mot Jets i natt er det eneste målet de har scoret som McDavid ikke har vært med på. Å ha poeng på et lags ni første mål i sesongen er rekord (Adam Oates hadde den gamle med sju for Red Wings.)

Det sier en del om McDavid, men det sier dessverre mye mer om resten av Oilers. Noen andre må bidra hvis de skal komme langt i playoff (jeg holdt på å skrive "komme til playoff", men jeg er ikke så sikker på at McDavid ikke klarer å fikse det på egenhånd.)

norball
norballInnlegg: 3767
17.10.18 17:53

Hvor lenge gidder McDavid Edmonton? Har hatt tre år på å bygge rundt McDavid nå

TheUnitedWay
TheUnitedWayInnlegg: 9282
17.10.18 18:00

Signerte ikke McDavid ny kontrakt? 

norball
17.10.18 19:17
TheUnitedWay: Signerte ikke McDavid ny kontrakt?

jo, åtteårskontrakt som løper fra denne sesongen. Han er fortsatt ung, for all del, men alle lag med en så vanvittig spiller bør være tittelutfordrer.

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 3261
17.10.18 19:28
norball: jo, åtteårskontrakt som løper fra denne sesongen. Han er fortsatt ung, for all del, men alle lag med en så vanvittig spiller bør være tittelutfordrer.

Hvorfor signerte han videre for Edmonton...?

Med hans talent, "C.V" og potensiale kunne han jo sikkert velge&vrake i tilbud og har han sportslige ambisjoner, er pengene det viktigste eller har han dårlig rådgivning/managment...?!

norball
17.10.18 19:41
InsVerderben: Hvorfor signerte han videre for Edmonton...?

lønna hjalp litt, kanskje? :D

Men i utgangspunktet ser det jo ok ut. Draisaitl, feks., er en spiller som kan gi Oilers en one-two punch (lignende det Pittsburgh har i Crosby/Malkin).

Det er bare det at helheten burde sett bedre ut!

Juventuss
JuventussInnlegg: 3306
18.10.18 09:35
InsVerderben: Med hans talent, "C.V" og potensiale kunne han jo sikkert velge&vrake i tilbud og har han sportslige ambisjoner, er pengene det viktigste eller har han dårlig rådgivning/managment...?!

Edmonton har jo rettigheter i ganske mange år så spillere har lite å slå i bordet med mot laget som drafter de. Han kunne selvfølgelig tatt en kortere kontrakt og slikt. Edmonton signerte han vel også etter de hadde en ganske god sesong.

Så er det jo vanskelig å bli god når man drafter dårlig og gjør dårlige trades. Er jo potensiale i Edmonton, men da trenger de at Puljujarvi begynner å slå til etter hvert. Så har man jo en forferdelig kontrakt i Lucic i mange år til. Klefbom, Larson og Nurse er alle brukbare, men forhåpentligvis kan Bouchard bli en ordentlig nummer 1 dman. Akkurat nå har vel Edmonton kun tre spillere som er første- til andrerekke materiale i McDavid, Draisatl og Nugent Hopkins.

Toronto mangler jo en av sine beste spillere som ikke har signert kontrakt enda denne sesongen. Nylander er ikke akkurat fri til å signere hvor han vil. Forståelig at han holder ut for han vet om han tar rabatt eller en kort kontrakt så vil nok det meste han ga slipp på gå til Matthews og Marner til neste år og det blir vanskelig for han å få noe mer neste gang han skal forhandle.

Jorge86
18.10.18 17:12
Juventuss: Edmonton har jo rettigheter i ganske mange år så spillere har lite å slå i bordet med mot laget som drafter de. Han kunne selvfølgelig tatt en kortere kontrakt og slikt. Edmonton signerte han vel også etter de hadde en ganske god sesong. Så er det jo vanskelig å bli god når man drafter dårlig og gjør dårlige trades. Er jo potensiale i Edmonton, men da trenger de at Puljujarvi begynner å slå til etter hvert. Så har man jo en forferdelig kontrakt i Lucic i mange år til. Klefbom, Larson og Nurse er alle brukbare, men forhåpentligvis kan Bouchard bli en ordentlig nummer 1 dman. Akkurat nå har vel Edmonton kun tre spillere som er første- til andrerekke materiale i McDavid, Draisatl og Nugent Hopkins. Toronto mangler jo en av sine beste spillere som ikke har signert kontrakt enda denne sesongen. Nylander er ikke akkurat fri til å signere hvor han vil. Forståelig at han holder ut for han vet om han tar rabatt eller en kort kontrakt så vil nok det meste han ga slipp på gå til Matthews og Marner til neste år og det blir vanskelig for han å få noe mer neste gang han skal forhandle.

Er det mer enn ett år etter ELC? Nylander som er RFA nå, blir ikke han UFA til sommeren hvis han ikke signerer ny kontrakt? Når det er sagt er det ekstremt sjeldent at spillere, særlig first rounders, ikke signerer med laget som drafta dem. Jeg trodde det var en slags gentlemans agreement/takk for at dere tok sjansen på meg, men hvis de har rettighetene langt utover ELC'en stiller det seg annerledes.

Jeg husker det var litt styr rundt Tim Erixon, men han signerte vel aldri noen NHL-kontrakt med Flames (som drafta han) og da blir det noe annet. Når tre år hadde gått og Flames var klare for å gi han kontrakt ville han heller til storbyen New York. Fikk 18 kamper for Rangers før han ble tradet til Blue Jackets. Welcome to Ohio. Haha.

Apropos Nylander tror jeg han kan være ferdig i Leafs. Signeringa av Tavares kan fort ha vært kroken på døra for Nylander. Han er jævlig god, men jeg ville heller gått for Matthews og Marner hvis jeg måtte valgt, og det kan se ut som Leafs må ta det valget nå. Dubas mente at de skulle ha råd til alle fire, men det spørs om ikke laget kan bygges bedre enn å gi Nylander en caphit på 8+ mill for et lag som har Tavares, Matthews og Marner på like/dyrere kontrakter.

Det hjelper ikke Nylander at Kapanen skinner med Matthews og Marleau heller, akkurat. Lønnskravet hans må jo synke med 200k for hver kamp Kapanen spiller sånn som han spiller nå.

At Leafs lot Nylander debutere i februar i 15/16 og ga han mer enn 9 kamper (22) i en sesong der de var dårligst i hele ligaen, allerede hadde Marner i OHL og visste at de med stor sannsynlighet ville få Matthews eller Laine i den neste draften er så jævlig rævva at jeg ikke kan forstå det. Hadde de begrensa Nylander til 9 kamper hadde ikke ELC'en kicka inn før 16/17, og han hadde spilt for 895k denne sesongen også. Årets Leafs-utgave inkludert Nylander med 11 mill i capspace hadde vært større favoritt enn Tampa er nå.

Sevens7ar
18.10.18 19:26
Jorge86: Dubas mente at de skulle ha råd til alle fire, men det spørs om ikke laget kan bygges bedre enn å gi Nylander en caphit på 8+ mill for et lag som har Tavares, Matthews og Marner på like/dyrere kontrakter.

Toronto har vel hatt noen runder med spillerne for å selge inn sjansen de har til å bygge et historisk godt lag og få dem til å velge den muligheten fremfor markedsverdi på kontraktene de inngår. Jeg antar at det var sånn Dubas mente de skulle få råd til alle.

Juventuss
19.10.18 10:46
Jorge86: Er det mer enn ett år etter ELC?

Han har jo vært på ELC kontrakten. Nå er han jo RFA (Restricted free agents). Så i teorien kan alle lag tilby han kontrakt og han kan akseptere, men lagene må gi kompensasjon etter hvor høy kontrakten er. Kompensasjonen blir høyere jo dyrere kontrakten er og opp til fire 1st round picks.

Så har jo stort sett alle tilbud av de få som har vært blitt matchet.

Er også noen år til Nylander blir unrestricted free agent så Toronto har kontroll, Khabibulin holdt vel ut i nesten to år før han ble tradet:

A player may only declare himself to be an unrestricted free agent if he is over the age of 27 or has played in the league for a minimum of 7 years. 

Jorge86
20.10.18 00:40
Sevens7ar: Toronto har vel hatt noen runder med spillerne for å selge inn sjansen de har til å bygge et historisk godt lag og få dem til å velge den muligheten fremfor markedsverdi på kontraktene de inngår. Jeg antar at det var sånn Dubas mente de skulle få råd til alle.

Det tror jeg i så fall handla mest om Nylander, kaaanskje også Marner. Matthews får ikke en dollar under 10 mill i caphit, det er jeg ganske sikker på. 84 mill over 8 år er det siste jeg leste.

Jo lengre det drøyer med Nylander, jo mer grådig framstår han. "It's about securing my future." Framtida di er ganske trygg hvis du tar 6 mill dollar i året framfor 8. 61 poeng på 81 kamper i 16/17 og 61 poeng på 82 kamper i 17/18, begge sesongene i rekke med Matthews (som for øvrig hadde 69 poeng på 82 kamper i 16/17 og 63 poeng på 62 kamper i 17/18) er liksom ikke heeeeelt sjukt heller. Til sammenligning hadde Pastrnak 70 poeng på 75 kamper i 16/17 og tok 40 mill dollar over 6 år (6,66 mill i caphit) i Boston. Jeg ser ikke helt hvorfor Nylander fortjener noe mer enn det.

Jorge86
20.10.18 00:43
Juventuss: Han har jo vært på ELC kontrakten. Nå er han jo RFA (Restricted free agents). Så i teorien kan alle lag tilby han kontrakt og han kan akseptere, men lagene må gi kompensasjon etter hvor høy kontrakten er. Kompensasjonen blir høyere jo dyrere kontrakten er og opp til fire 1st round picks. Så har jo stort sett alle tilbud av de få som har vært blitt matchet. Er også noen år til Nylander blir unrestricted free agent så Toronto har kontroll, Khabibulin holdt vel ut i nesten to år før han ble tradet: A player may only declare himself to be an unrestricted free agent if he is over the age of 27 or has played in the league for a minimum of 7 years.

Ja, jeg er klar over hvordan RFA fungerer. Jeg trodde bare at man ble UFA fortere enn det du beskriver i det siste avsnittet.

Ingen kommer til å røre Nylander for fire 1st-rounders. Og det blir prisen hvis han får det han krever. En trade er nok det mest sannsynlige akkurat nå.

Jorge86
20.10.18 00:47

Andersen being Andersen i kampen mot Pens i natt. Derfor vinner ikke Leafs Stanley Cup med han i buret. Utifra condensed highlights kjører Toronto kampen, Tavares-rekka farlig frampå i omtrent hvert bytt virker det som. Men Andersen slipper inn et skudd fra død vinkel når Malkin ikke har andre farlige alternativer enn å skyte, og med hjelp av en god Matt Murray rir Penguins unna og scorer to i tom kasse.

Alle keepere har noen brølere i blant, men jeg har inntrykk av at Andersen har flere enn mange andre. Det kan jo også være fordi jeg alltid legger merke til det nå, men for meg er han ikke en goalie som tar Leafs hele veien.

Ducks9
Ducks9Innlegg: 860
20.10.18 22:49
Jorge86: Alle keepere har noen brølere i blant, men jeg har inntrykk av at Andersen har flere enn mange andre. Det kan jo også være fordi jeg alltid legger merke til det nå, men for meg er han ikke en goalie som tar Leafs hele veien.

Fulgte Andersen tett i Ducks og fikk samme oppfatning der. Med Gibson på vei opp og frem håpet jeg at vi skulle trade Andersen og satse på Gibson. 
Andersen leverer bra men føler ikke at han kommer helt opp mot de beste.
Og traden med Toronto ga oss et 1 og et 2 round pick som ble brukt på Sam Steel og Maxime Comtois + at Gibson ble vår klare nr. 1.

Ser ut som en veldig bra trade hittil :-)

Jorge86
21.10.18 01:03
Ducks9: Og traden med Toronto ga oss et 1 og et 2 round pick som ble brukt på Sam Steel og Maxime Comtois + at Gibson ble vår klare nr. 1.

Det førsterundevalget var opprinnelig Pittsburgh sitt (en del av Kessel-traden) og bekrefta som 30th overall når Andersen-traden gikk gjennom, så det kunne aldri blitt et høyere pick.

Men med Gibson i bakhånd kunne Ducks tatt seg dårligere betalt for Andersen og fortsatt gjort en bra deal. Så den avtalen de fikk i stand var veldig bra, ingen tvil om det.

hipsterfrosken
hipsterfroskenInnlegg: 501
28.10.18 23:26

Kings med fin snuoperasjon der de går fra 0-2 til 3-2. Rangers med 1 seier siste 5. Ålreit med disse tidlige kampene. :) 

Jorge86
29.10.18 16:31

Hvor mange kamper suspensjon bør Pontus Åberg få for det han gjorde mot Ryan i natt? Nasty shit.

Link

norball
29.10.18 16:49
Jorge86: Hvor mange kamper suspensjon bør Pontus Åberg få for det han gjorde mot Ryan i natt? Nasty shit.

Ryan bør ihvertfall få et par kamper i AHL for den prestasjonen der

norball
TAdams6
05.11.18 09:16

LA Kings gjør endringer etter en dårlig start på sesongen, fra NHL.com

"John Stevens was fired as coach of the Los Angeles Kings on Sunday.

Willie Desjardins was named his replacement for the remainder of this season. Assistant Don Nachbaur was also fired and replaced by Marco Sturm, though Sturm will not join the Kings until after the Deutschland Cup concludes next week to fulfill his obligations as coach of Germany."

(Innlegget ble redigert 05.11.18 09:17)

TAdams6
08.11.18 09:04

Tar en liten status rapport etter 14-15 kamper. Florida har bare spilt 11 kamper mens Anaheim har spilt 17 kamper. Men de fleste ligger på 14-15-16 kamper sålangt.

Nashville er laget som har tatt flest poeng og har flest seire. 12 seire på 15 kamper, imponerende start. Like bak kommer Tampa med 11 seire på 15 kamper.

Tampa har scoret flest mål, 55 på 15 kamper. Men det er jevnt nedover

Arizona har sluppet inn færrest mål. 29 mål på 13 kamper er en fin statistikk. Boston har sluppet inn 31 mål på 14 kamper, Nashville 31 mål på 15 kamper, så Nashville har vel den fineste statistikken. Men sterkt av de 3 laga her. De aller fleste har fra 40 baklengs og oppover.

Nashville har den desidert beste målforskjellen. +20 etter 15 kamper. Nr 2 er Tampa med +15 i målforskjell.

Nashville har virkelig åpnet sesongen forrykende. De vinner, de scorer mye og de slipper inn veldig lite.

Nashville har vunnet alle sine 7 bortekamper sålangt. Toronto har vunnet alle sine 6 bortekamper. Sykt imponerende.

Pastrnak og Ovechkin er toppscorere med 12 mål hver på 14 kamper

Mikko Rantanen har hele 19 assist sålangt i sesongen. 

Liten tvil om at Nashville Predators fortsetter den gode trenden fra fjoråret. Da var de beste lag i seriespillet, nå har de igjen fått en forrykende start og vært det beste laget.

Sevens7ar
09.11.18 22:21

Nashville og Tampa Bay var kanskje de to største favorittene før sesongstart og man kan vel trygt si at de ikke har svekket favorittstempelet så langt.

De største positive overraskelsene til nå må være Islanders, Vancouver og ikke minst Montreal. De største skuffelsene så langt er St. Louis og Florida.

St. Louis er kanskje ikke helt uventet med tanke på alle endingene før denne sesongen, og da er det ingen automatikk i at alt sitter fra første dropp.

Florida er iallfall for min del mer uventet. De åpnet fryktelig svakt også foregående sesong, men var et av ligaens aller beste lag mot slutten og havnet utenfor sluttspillet med minst mulig margin. Jeg hadde forventet at de skulle fortsette denne sesongen der de slapp, men den gang ei.

Barkov er en personlig favoritt som etter min mening er topp 20 i NHL så jeg må si jeg synes det er ganske synd at han må gjemmes bort i Florida og spille for knapt nok halvfulle tribuner på et lag som underpresterer. 

(Innlegget ble redigert 09.11.18 22:23)

Juventuss
12.11.18 08:15
Sevens7ar: Florida er iallfall for min del mer uventet. De åpnet fryktelig svakt også foregående sesong, men var et av ligaens aller beste lag mot slutten og havnet utenfor sluttspillet med minst mulig margin. Jeg hadde forventet at de skulle fortsette denne sesongen der de slapp, men den gang ei. Barkov er en personlig favoritt som etter min mening er topp 20 i NHL så jeg må si jeg synes det er ganske synd at han må gjemmes bort i Florida og spille for knapt nok halvfulle tribuner på et lag som underpresterer.

Florida hadde jo fryktelig få kamper når du skrev dette. Hovedproblemet er jo at Luongo har vært skadet og Reimer ikke er bra nok. Nå med Luongo i mål har de vunnet 4 på rad (Reimer har stått en av de). De har mange kamper tilgode pga rart kampoppsett siden de har vært i Finland. De kan jo passere lag som Washington og komme likt med Pens. Med seiere i kampene de har tilgode er de jo på wild card plass så ser ikke så verst ut. 

Så var jo alle kampene de tapte jevne i starten og Reimer tapte flere som de burde vunnet. 6 av 7 tap på de 9 første var med 1 mål eller i OT/SO. Så lenge Luongo holder seg skadefri bør de klare playoff.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg