Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

GET-ligaen 2018/2019

NYTT TEMA
RoyHod
RoyHodInnlegg: 5499
23.03.19 09:18
Bilvrag: Og ang. hvem som sutrer; Stavanger Ishockey, Oilers, Olja eller Søpla, velg det som passer, er landets desidert største ishockeyklubb. Det er langt flere som bryr seg om Oilers enn f.eks Storhamar, ergo får man mye mer oppmerksomhet fra supportere. Jeg tipper at Ringerikes supportere også blir frustrerte i ny og ne, men de er så få at man ikke legger merke til dem.

Dere sutrer uansett så lenge dere taper, og dommerene er alltid i fokus. Mot Sparta klarte dere til og med å sutre over at dommerne dømte riktig fordi de pleier å dømme feil.

Hvorfor kan dere ikke sutre før kampen hvis dere mener at noe er feil da? Hvis dere var uenig i oppsettet hadde det vel vært greit å si noe før kampen?

Madlaveien
MadlaveienInnlegg: 952
23.03.19 09:59

Du klarer ikke å ta poenget Roy. Sparta spilte langt over grensen flere stygge taklinger som skada spillere. Så vidt jeg fikk med meg så ble vel ingen Sparta spillere kvestet på samme måte. Ja da klager vi.

Men generelt er dommerstanden revva. Det er så mye svakt at det er blitt et problem for hele Get ligaen. 

RoyHod
23.03.19 10:18
Madlaveien: Du klarer ikke å ta poenget Roy. Sparta spilte langt over grensen flere stygge taklinger som skada spillere. Så vidt jeg fikk med meg så ble vel ingen Sparta spillere kvestet på samme måte. Ja da klager vi.

Sparta spiller fysisk hockey som går over grensen av og til, akkurat som Stavanger gjorde under Thoresen. Men da mente dere jo at det er slik hockey skal spilles. Sparta med Tommy og Didrik er ikke spesielt mye styggere på banen enn hva Stavanger var med Tommy og Soares. 

SnekkerTom
SnekkerTomInnlegg: 13
23.03.19 10:24

Må være deilig å være Storhamarsupporter, ikke bare har de verdensbeste lag. Men de har tydeligvis ene rett på sannheten også.

Vi fra Stavanger får bare ta notater og takke for opplæringen vi får fra den kanten. Både på og av isen.

(Innlegget ble redigert 23.03.19 10:32)

TAdams6
TAdams6Innlegg: 36735
23.03.19 10:41
RoyHod: Dere sutrer uansett så lenge dere taper, og dommerene er alltid i fokus. Mot Sparta klarte dere til og med å sutre over at dommerne dømte riktig fordi de pleier å dømme feil.

Når man aksepterer middelmådighet så blir man aldri bedre.

Man kan gjerne være en "dårlig" dommer, men dømmer man på en linje alle forstår og som er lik begge veier så er det greit. Da vet man hva man forholder seg til. Slik det er nå er det jo-jo avgjørelser fra kamp til kamp og fra situasjon til situasjon.

Det trengs noen som skriker litt opp her, for alt for mye idioti er godtatt, "slik skal det bare være". Men å si seg fornøyd med dette gjør at hockeyen ikke går framover.

At man aksepterer at det er hjemmedommer i en sluttspillskamp og synes det er greit sier bare at det må røskes opp skikkelig hos forbundet, for når det er godkjent av supportere av ulike lag så har det gått alt for langt. 

Uten at vi fra Stavanger sier ifra, så hadde det ikke blitt forbedringer. For forbedringer er det nødt til å bli etter dette.

Disse sakene setter egentlig bare enda mer fart i ønsket om en profesjonell liga. For slik det er nå er så amatør som det går an å bli.

(Innlegget ble redigert 23.03.19 10:41)

clavin
clavinInnlegg: 31721
23.03.19 11:11

Skal Roy Stian Hansen fra Storhamar dømme også morgendagens oppgjør i Stavanger? Har det klikket for enkelte?

At dommere dømmer egen klubb BURDE vært siste utvei, men her har man altså bevisst gått for denne løsningen, til tross for at både andre dommere er tilgjengelige og man kunne byttet dommere med det andre oppgjøret.

Hansen kommer til å bli satt overfor et stort press i morgen, uansett hvilken vei han dømmer. Dette er noe man advarer om i stort monn på alle arenaer i samfunnet. Hvis en person er inhabil så erklærer vedkommende seg som dette, ikke nødvendigvis fordi han/hun tror at vedkommende ikke klarer å opptre nøytralt og rettferdig, men for å unngå at noen skal stille spørsmål om dette. Her tildeler altså forbundet helt ukritisk oppgaven å dømme en Storhamar-kamp til en STORHAMAR-dommer? Hvor er vettet og gangsynet egentlig?

For øvrig er all kritikk dette dusteforbundet får helt fortjent. De klarer ikke å løfte sporten overhode, og at man tror at løsningen på ligaens problemer med dårlig kvalitet ligger i å senke utlendingskvoten for at mer eller mindre talentfulle unge spillere skal få flere sjanser forteller det meste. 

For øvrig er det ingen som har stilt spørsmål ved hockeypresidentens habilitet. Etter å ha fulgt litt med på twitringen hans før han kom inn i styret i forbundet kan jeg i hvert fall fastslå to ting: 1) Han har sterke VIF-sympatier, 2) Han er veldig anti-Oilers. Ingenting av dette er isolert sett "feil", men jeg stiller likevel spørsmål om prioriteringen til forbundet er at sporten skal utbres i landet eller at den skal ytterligere konsentreres til Østlandet. 

barba
barbaInnlegg: 3245
23.03.19 11:31
clavin: 1) Han har sterke VIF-sympatier, 2) Han er veldig anti-Oilers.

Punkt 1 er helt forkastelig

clavin
23.03.19 11:54
barba: Punkt 1 er helt forkastelig

Folk som i tidligere liv har uttrykt støtte til Mao, Pol Pot, Nasjonal Front og andre ekstremistgrupper vil jo risikere å bli konfrontert med sin fortid når de kommer i diverse posisjoner. Hvorfor har presidenten her sluppet så billig unna?

clavin
23.03.19 11:57
TheBracket: Tommy Johansen legger opp.

Innebærer dette at Sander Berg får en større rolle i laget neste sesong?

...
...Innlegg: 36
23.03.19 12:05

Repeterer meg selv fra tidligere innlegg. Klubbene vedtok for 6 år siden på hockeytinget at man ønsker lokale dommere for å spare kostnader. Det er klubbene som lønner dommerne, og de er sånn sett «sjefen» i denne diskusjonen. 

Slik har det vært i 6 år, uten noe problem. Så er jeg selvfølgelig enig i at prinsippet ikke er bra, men slutt og klag på forbundet! Klag på din egen klubbrepresentant som har vedtatt dette. Dette er noe man naturligvis kan endre på, men forbundet gjør jo bare som klubbene selv vil.. 

clavin
23.03.19 12:08
...: Klubbene vedtok for 6 år siden på hockeytinget at man ønsker lokale dommere for å spare kostnader.

Hvor mye ekstra koster det å sende en annen enn Roy Stian Hansen til Stavanger for å dømme hockey?

Som andre har vært inne på er det også forskjell på vanlig seriespill og en semifinale.

(Innlegget ble redigert 23.03.19 12:09)

Bilvrag
BilvragInnlegg: 16305
23.03.19 12:15
RoyHod: Dere sutrer uansett så lenge dere taper, og dommerene er alltid i fokus. Mot Sparta klarte dere til og med å sutre over at dommerne dømte riktig fordi de pleier å dømme feil.
Hvorfor kan dere ikke sutre før kampen hvis dere mener at noe er feil da? Hvis dere var uenig i oppsettet hadde det vel vært greit å si noe før kampen?

Og dere sutrer alltid på andre supportere, de andre supporterne er alltid i fokus. Selv etter en knusende seier, så er det supporterne på det andre lag som er i fokus. For å generalisere videre.

Jeg sjekker ofte lineup før kamp, ikke alltid hvem som dømmer. Hadde jeg vært klar over at det var en hjemmedommer, så hadde jeg selvsagt reagert på dette også før kamp. Og jeg hadde reagert på dette om vi hadde grisebanket Storhamar.

Jeg skjønner at det at en reagerer på at det er en Storhamardommer som dømmer Storhamar hjemme i Amfiet, blir oppfattet som sutring. Det er jo slik dere er lagd.

Men om det ikke går an å diskutere det rimelig kontroversielle valget å la en Storhamardommer dømme Storhamar, uten å bli kalt en sutrepave og å skylde på dommeren for tapet, da skjønner jeg at det er bekmørkt.

Og jeg bryr meg ikke om det er Storhamar, Oilers eller forbundet som har sagt ja til at Hansen dømmer denne semifinaleserien. Uansett hvem det er, så er det fryktelig unødvendig og helt hinsides på trynet. Og nei, han er sikkert ikke partisk og han er sikkert blant de beste dommerne. Igjen, det er på siden av problemet.

Som Clavin skriver, Hansen kommer til å få et unødvendig voldsomt press på seg fremover. Hvert eneste pipeblås kommer til å få et større fokus enn nødvendig, fordi han representerer den ene klubben som spiller i denne semifinalen.

Om du åpner det forutintatte sinnet ditt bare bittelitt, så tror jeg også at du ser at det ikke er så patetisk og latterlig at enkelte Stavangere finner det merkelig at det faktisk er en Storhamardommer i denne semien.

(Innlegget ble redigert 23.03.19 12:18)

...
23.03.19 12:37

Klagingen på PSF bærer også forøvrig frukter - Både Svensson og Lane innrapportert til disiplinærutvalget. Det er vel tiden nå for nok en gang statuere et eksempel da det har vært rolig på kontoret i det siste... 

Disse to hendelsene skal selvfølgelig ikke få karantene. 

Spahob
SpahobInnlegg: 9902
23.03.19 12:55
Bilvrag: Legg denne supportersutringa til sides, bare en sjelden gang, og ta opp tema istedet for å gå rett i forsvarsposisjon. Jeg vet at det er en vanskelig øvelse, men prøv da i det minste.

Forsvarsposisjon? Jeg er i angrepsposisjon så det holder. Rett i angrep på den overveldende klaginga fra Stavanger over dommere, som jeg synes har eskalert i årets sluttspill.

Spørsmålet du stiller om bruken av lokale dommere er helt legitimt. Du har jo også fått forklaringen som foreligger, nemlig at klubb og forbund er helt overens om denne praksisen og at den har pågått i mange år uten at dette har skapt noen større kontrovers. Så skal Edvardsen skaffe klikk på sida til bettingselskapet han fronter, og DA er det plutselig et ENORMT problem i Stavanger.

Uansett, det er ikke den diskusjonen jeg reagerer på, for den synes jeg gjerne kan tas på nytt. Og selv om du i første rekke skriver om akkurat den diskusjonen, så er det da virkelig ikke der fokuset ligger hos de fleste av dine medsupportere. Alle steder hockey diskuteres så flommer det over av klaging på alt og ingenting. Det er bare å se på kristwic her inne så ser man hvor lista ligger: "Trist at dommerne ødelegger det allerede på 0-0". Kampen var tydeligvis ødelagt pga en svak avgjørelse etter ca 30 sek. Hvor er logikken? Fordi Svensson ikke fikk minutter så måtte Mostue hive pucken opp på tribuna ett minutt etterpå og Stavanger-spillerne måtte slutte å gå på skøyter?

Dere lider jo av dyp forfølgelsesvanvidd. Nagel twitrer at alle er mot dere, TAdams8 (som jeg opplever som rimelig oppegående) smeller til med: "Har ikke sett kampen, men er Hansen fra Storhamar?. Det forklarer mye de siste årene."

Dere er selvsagt ikke alene om å sutre over dommerne. Det gjøres fra alle supportere, min egen klubb absolutt inkludert. Men nå begynner det å bikke helt over borte i vest...

Madlaveien
23.03.19 13:15

Lane og Svensson innrapportert? Blir spennende å se hva det fører til. Lane sin takling er ikke mot hode så det kan ikke bli karantene. Svensson sin fikk jeg ikke med meg. Er det den på Mauldin? Det er i så fall ikke mer enn en 2 minutter. Ikke noe PSF trenger å se på. 

Bilvrag
BilvragInnlegg: 16305
23.03.19 13:34
Spahob: Forsvarsposisjon? Jeg er i angrepsposisjon så det holder. Rett i angrep på den overveldende klaginga fra Stavanger over dommere, som jeg synes har eskalert i årets sluttspill.
Spørsmålet du stiller om bruken av lokale dommere er helt legitimt. Du har jo også fått forklaringen som foreligger, nemlig at klubb og forbund er helt overens om denne praksisen og at den har pågått i mange år uten at dette har skapt noen større kontrovers. Så skal Edvardsen skaffe klikk på sida til bettingselskapet han fronter, og DA er det plutselig et ENORMT problem i Stavanger.
Uansett, det er ikke den diskusjonen jeg reagerer på, for den synes jeg gjerne kan tas på nytt. Og selv om du i første rekke skriver om akkurat den diskusjonen, så er det da virkelig ikke der fokuset ligger hos de fleste av dine medsupportere. Alle steder hockey diskuteres så flommer det over av klaging på alt og ingenting. Det er bare å se på kristwic her inne så ser man hvor lista ligger: "Trist at dommerne ødelegger det allerede på 0-0". Kampen var tydeligvis ødelagt pga en svak avgjørelse etter ca 30 sek. Hvor er logikken? Fordi Svensson ikke fikk minutter så måtte Mostue hive pucken opp på tribuna ett minutt etterpå og Stavanger-spillerne måtte slutte å gå på skøyter?
Dere lider jo av dyp forfølgelsesvanvidd. Nagel twitrer at alle er mot dere, TAdams8 (som jeg opplever som rimelig oppegående) smeller til med: "Har ikke sett kampen, men er Hansen fra Storhamar?. Det forklarer mye de siste årene."
Dere er selvsagt ikke alene om å sutre over dommerne. Det gjøres fra alle supportere, min egen klubb absolutt inkludert. Men nå begynner det å bikke helt over borte i vest...

Angrep er det beste forsvar. Jeg er helt enig i at det er altfor stort fokus på dommerne. Det gjelder fra alle leire. All time high fra vest? Jeg vet ikke. Da Sparta gikk 52-0 i antall PPs mot Oilers en periode her for noen år siden, da var det også ganske høylytt. Men med rette. Og det har da vært mye å diskutere, både i kampen i går og i kvarten.

Ingen ødela noe etter 30 sekunder. Men logikken du leter etter, kan jeg trolig forklare. Mostus utvisning var håpløs. Av Mostue. Det er bøter for slike 2-minuttere som Mostue tok. Poenget er at hadde dommerne gjort jobben i forkant, så hadde Oilers spilt overtall og da hadde trolig ikke Mostue fått sjansen til å dumme seg ut. Alt henger sammen. Dette var en forklaring på logikken, ingen unnskyldning eller noe. Jeg så ikke engang episoden, så jeg er ikke kvalifisert til å mene noe som helst.

Du bringer frem enkeltpersoner, jeg kan ikke svare for dem. Nagel er jo meget kvalifisert til å mene noe om dette tema, da han sto mitt oppi det hele. Har han noe å fare med? Jeg vet ikke.

Oilers var pengedopet, vi kom inn i en østlandsserie og pisset på hele østlandet. Hockeyen var østlandets, og hadde alltid vært det. Du må gjerne si at hockeyen tok varmt i mot oss, men det var ikke alle som var like glade for at Stavanger plutselig dominerte hele hockeyØstlandet. Noen var nok (er nok) mer paranoide enn man burde, men noe av paranoiaen var nok også helt på sin plass. 

Absolutt ALT Oilers gjorde var feil. Ga vi bamser til sykehus, så hadde vi ikke vasket bamsene godt nok, og Oilers utgjorde en trussel mot alle sykehusbarna i Stavanger. Veldedighet ble sett på som egoistisk og at det eneste man ønsket var oppmerksomhet. Supporterne var talentløse, kulturløse, kunnskapsløse, rett og slett gift for Norsk Ishockey.

Tilbake til dommersutring; det sytes alt for meget. Både i vest og i øst. Men det som nå virkelig tar av, det er sytinga på dommeryting. For hver Oilerssupporter som klager på en dommeravgjørelse, så er det 4 supportere av andre lag som klager på Oilerssuporterens dommerklaging. Og der er Storhamar kanskje verst i klassen. For et håpløst fokus. Denne sutringa har tatt helt av.

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 44630
23.03.19 14:13
RoyHod: Dette oppsummerer deg på en god måte egentlig. Når Forsberg hopper på Josephs så forsvarer han en lagkamerat og da er det greit, når Dahlstrøm hindrer Lane i å gå inn i situasjonen igjen er det ett overfall. Det er rett og slett bekmørkt.
Hva med JJ sin utvisning helt på slutten? Var det og ett overfall? Det var jo en litt voldsommere utgave av det Dahlstrøm gjorde.

Ikke vær på det nivået, vær så snill..  

Men skal komme med et rent ønske i resten av denne serien: Hold fokuset borte fra de 3 eller 4 klovnene i sebrafarger og la fokus være på de som skal ha fokus. 2 gode lag med mye tilskuere, det meste er tilrettelagt for gode kamper og da bør ikke dømmingen være det som kommer i fokus.

(Innlegget ble redigert 23.03.19 14:16)

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 44630
23.03.19 14:14
Madlaveien: Lane og Svensson innrapportert? Blir spennende å se hva det fører til. Lane sin takling er ikke mot hode så det kan ikke bli karantene. Svensson sin fikk jeg ikke med meg. Er det den på Mauldin? Det er i så fall ikke mer enn en 2 minutter. Ikke noe PSF trenger å se på.

Ser det er en Storhamar fan som sier den til Lane er en fin hockeytakling, det er jeg enig i. Svensson sin ikke like ille som jeg trodde, men det er en 2 min.

Madlaveien
23.03.19 14:35

Da er det bra gjort at det innrapporteres...... 

Spahob
23.03.19 14:41

Mens jeg lever meget godt med det som skjer fra dommere på isen, sånn i stort, så har jeg større problemer med det som skjer i DISU. Der sliter jeg med å se en rød tråd. Jeg blir derfor ikke forundret dersom begge disse taklingene ender med karantene. 

...
23.03.19 15:53

Det skal være følelser og det er innenfor å rope på dommer og være uenig. Det jeg lar meg provosere av - og her er Oilers fans i fullstendig særklasse - er manglende respekt for dommere og forbund, og det at man nærmest på forhånd har bestemt seg for at dommerne er dårlig og vil ødelegge kampene. Oilers skal jo stå i bresjen for å utvikle sporten i landet, men hva hjelper dette? 

Kampen i går rakk ikke å bli et minutt gammel før det ble meldt at kampen var ødelagt. Selv kampen i morgen er på twitter allerede ødelagt, og det meldes om at supportere må la telefonen ligge hjemme for at ikke følelsene skal ta overhånd. Og det er ikke snakk om 1 person, som det er påpekt foregår det i alle fora. 

Terskelen for å ytre «nå er vi i gang igjen» finnes ikke en gang, og selv en simpel 2 minutter setter fullstendig fyr i teltet. Folk går jo helt mann av huse av den minste situasjon. 

Skjerpings, kom med konstruktiv kritikk og støtt Norsk hockey på sitt beste. Analyse av Oilers kommer som et PS: i sjette linje, resten handler om dommere og forbund. 

Madlaveien
23.03.19 16:15

Igjen kritiseres Oilers supportere. Klarer dere ikke å ta av dere supporter brillene 2 minutt, og erkjenne at dommerne jevnt over ikke holder mål? 

clavin
23.03.19 16:25
...: Det skal være følelser og det er innenfor å rope på dommer og være uenig. Det jeg lar meg provosere av - og her er Oilers fans i fullstendig særklasse - er manglende respekt for dommere og forbund, og det at man nærmest på forhånd har bestemt seg for at dommerne er dårlig og vil ødelegge kampene. Oilers skal jo stå i bresjen for å utvikle sporten i landet, men hva hjelper dette?

Jeg vil bare si at dette er skrevet av en bruker som opprettet nick av en eneste grunn, og det var å klage på at denne tråden inneholdt for mange innlegg som dreide seg om Oilers.

Du vil ikke at vi skal skrive om Oilers i en offentlig tråd som omhandler Get, og du klager på at vi klager på dommeren. Er det mer du vil kritisere mens du ennå er i gang? Hva med bruken av klappere, bør dette forbys? Hva med ølservering? Hva med Higson og Tore C, bør disse avvikles?

Er det andre ting vedrørende Oilers du mener deg berettiget til å legge deg opp i?

https://vgd.no/sport/ishockey/tema/1818919/tittel/getligaen-2015-2016-chl-2015/innlegg/44428150#post44428150

(Innlegget ble redigert 23.03.19 16:28)

...
23.03.19 16:45

Basert på dette 3 år gamle innlegget tatt ut av sammenheng kan jeg altså ikke få lov til å kritisere noe rundt Oilers, uten å indirekte mene at alt som gjøres der borte er galt? 

barba
barbaInnlegg: 3245
23.03.19 17:18
clavin: Hva med bruken av klappere, bør dette forbys?

Ja!

Det beste med Oilers er ølservering, fantastisk hall og yngres avdeling, ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen..

(Innlegget ble redigert 23.03.19 17:19)

clavin
23.03.19 17:49
barba: Ja!

Jeg liker heller ikke klappere. Det blir en kunstig og stygg lyd av det. Om dere Østlendinger også finner det irriterende kan jeg dog godta det som et kompromiss.

Spahob
23.03.19 18:08

Da ble det rask behandling av både Lane og Svensson sine forseelser og heldigvis ble det 0 kamper på begge.

Madlaveien
23.03.19 18:17

Fornuftig. 

clavin
23.03.19 18:40
Madlaveien: Fornuftig.

Ikke vær FOR medgjørlig nå!

Det må da være NOE vi her kan kritisere!

RoyHod
23.03.19 18:47
Madlaveien: Igjen kritiseres Oilers supportere. Klarer dere ikke å ta av dere supporter brillene 2 minutt, og erkjenne at dommerne jevnt over ikke holder mål?

Dommerne gjør en helt grei jobb i forhold til betingelsene de har. Mange kommer rett fra jobb/skole og skal dømme, da sier det seg selv at det ikke er optimalt i forhold til å prestere best mulig. Jeg er rimelig sikker på at dommerne vil bli bedre hvis de får bedre betingelser. Så får det være opp til klubber og forbund om de ønsker å øke betalingen og satsningen på dommere.

Klikk for å gå tilbake til toppen