Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NHL 2019/2020

NYTT TEMA
Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 742
02.10.19 16:40

I natt droppes sesongens første pucker så da er det på tide med en sesongtråd.

Årets terminliste ligger her, og en kontinuerlig oppdatert «trade tracker» ligger her.

Vi får forsøke et aldri så lite forhåndstips:

ATLANTIC virker ganske gitt på forhånd. Her går Tampa Bay LightningToronto Maple Leafs og Boston Bruins til sluttspill som sist, og omsider kan  fantastiske Barkov og hans kraftig forsterkede Florida Panthers slå følge.

METROPOLITAN består av åtte lag som alle med en viss rettmessighet mener de er playoff-lag. Det føles som fullstendig bingo i en divisjon der alle kan nå sluttspillet og hvem som helst havne utenfor uten at det vil være noe stort sjokk. Jeg elle-meller meg frem til Washington CapitalsPittsburgh PenguinsCarolina Hurricanes og Philadelphia Flyers.

CENTRAL er nesten like uforutsigbar som Metropolitan, og proppfull av lag som kan gå hele veien. Her er ingen sjanseløse, men aller sterkest synes jeg Colorado AvalancheDallas StarsNashville Predators og St. Louis Blues er. Så kan det selvsagt bli fem lag fra Central i sluttspillet og i så fall er gjerne Winnipeg inne i varmen og kan fort finne på å vinne hele greia.

PACIFIC skal være grei skuring for Vegas Golden KnightsSan Jose Sharks og Calgary Flames. I tillegg tipper jeg at Arizona Coyotes sanker mange nok poeng til at Central ikke stikker av med begge «wild card»-plassene.

(Innlegget ble redigert 02.10.19 16:45)

Jorge86
Jorge86Innlegg: 18682
02.10.19 18:45

Jeg tror både Devils og Blue Jackets havner foran Flyers. Særlig spent på NJD, med noen spennende signeringer i off-season (Subban, Simmonds, Gusev), Jack Hughes inn på laget og forhåpentligvis Taylor Hall skadefri. Usikkerhet på keeperplass, men det står ikke noe bedre til i Flyers. Buffalo kan også være en liten dark horse i WC-racet.

Ellers enig i det meste. Jeg håper som alltid at Oilers skal få til noe, men det ser ikke særlig bra ut denne sesongen heller. Jets uten minimum én solid back til (hvis Byfuglien legger opp, Morrissey er den klart beste backen de har og det er et lite gap ned til den nest beste) kommer neppe til sluttspill. Kommer noen av Kings, Ducks, Canucks, Wild eller Blackhawks til playoff blir jeg overraska. Det samme gjelder Oilers, men de har to mann som kan klare det. Klarer de å passere de fem jeg nevnte i tillegg til Yotes og Jets er de med.

Sevens7ar
02.10.19 21:13

Absolutt enig når det gjelder New Jersey. Hvis Hall får en skadefri sesong og Schneider finner tilbake til gammel storhet så er de brått i sluttspillet. Det siste poenget var det som vippet dem utenfor for min del. Philadelphia har Carter Hart. Ung, ja, men for et talent!

Med tanke på hvem Columbus har mistet, er det ganske utrolig at de, i hvert fall på papiret, likevel har et ganske godt lag fremdeles. Som nevnt er det åtte lagt i Metro som alle har et berettiget mål om sluttspill. Det vil ikke overraske meg om New Jersey og New York x2 blir blant de fire beste heller. Det eneste jeg føler meg forholdsvis sikker på i denne divisjonen er at Washington ikke ender utenfor playoff.

Jorge86
02.10.19 22:56

Islanders har vel ganske likt lag som i fjor? Mista Lehner, men fikk inn Varlamov. Lehner var god forrige sesong, men det var Greiss også. Og Penguins ser svakere ut nå enn i april, og da ble de swept av Islanders som også havna foran i RS. Det frister å tippe WSH, NJD og NYI som topp 3. CAR og PIT like bak med CBJ litt bak de igjen. Flyers nummer 7 for meg.

Og Rangers skal det være for tidlig for. Lundqvist er på hell, en blanding av ungt og rart på D og en spennende førsterekke, men ellers tynt. De har også $5,4M i dead space denne sesongen (pga buuoits) og $7,5M neste sesong. De kommer sikkert til å gjøre et hederlig forsøk på playoff, men laget ser for svakt ut. Og det passer dem veldig bra å være dårlige denne sesongen og få et høyt førsterundepick (og kanskje flere senere i første runde via trades) i den neste draften, for ved sesongstart i 21/22 bør de ha klart å sette sammen et lag som ser ut som en klar contender. De har mange fæle kontrakter (Lundqvist, Staal, Smith) som går ut i 2021, så jeg tror 20/21 blir for tidlig også.

guru
guruInnlegg: 11696
03.10.19 11:03

Skal bli spennende å se hvordan Zucca takler sin første storkontrakt, og der det forventes at han skal være en av lagets ledende stjerner.

Vil jo ikke være i nærheten av å kunne vinne SC med Wild, så jeg skjønner fortsatt ikke bæret av at han valgte Wild foran Dallas som er en seriøs contender til SC. Han ville tjent seg søkkrik i Dallas også.....

Men, valget er tatt, og vi vil jo selvsagt følge han i Wild også. Håper virkelig han lykkes der.

(Innlegget ble redigert 03.10.19 11:06)

TAdams6
TAdams6Innlegg: 36813
03.10.19 15:42

Trouba og Lemieux mot Pionk og Heinola
Rangers mot Jets
Ekstremt spent foran første kampen. Jets er så uforutsigbare som det går an. Mye ukjent og uprøvd. Møter et hardtsatsende Rangers, men ingen tvil om at dette er et lag Jets bør slå hvis de ønsker å komme til sluttspillet.

De har nok kost seg de som satte opp 1.runde av den nye sesongen når de valgte nettopp Rangers hjemme mot Jets.

TAdams6
04.10.19 15:42

4-6 tap mot Rangers for Jets. Stygt resultat, men skal vi tro rapportene så var Jets veldig gode og vant skuddstatistikken klart. Hellebuyck får skylda for tapet. Har ikke sett verken kamp eller høydepunkter, men å slippe inn 6 mål mot Rangers virker ikke lovende. Supporterne derimot er optimistiske og likte det de så offensivt. 

Jorge86
04.10.19 16:07

Tror dere Crosby takker ja til å spille for Canada i VM neste år? Penguins kommer ikke til sluttspill i hvert fall. Jeg vet at det er tidlig, men det er så mye mediokert i lineupen nå. Ikke en gang Malkin og Crosby klarer ikke å dra dette laget til playoff.

Kanskje på tide å bygge på nytt. Å se hva man kan få for Malkin neste sommer bør stø høyt på to-do-lista.

elbarca86
elbarca86Innlegg: 34015
04.10.19 16:52
Jorge86: Tror dere Crosby takker ja til å spille for Canada i VM neste år?

Dette er vel close til rekord for å sage eget lag tidlig i sesongen :) 

Sevens7ar
05.10.19 08:50

Selvsagt altfor tidlig og ganske tabloid å konkludere etter sesongens første kamp, men dersom Jorge86 skulle komme til å få rett, vil det være langt fra noen overraskelse.

Trenden har, naturlig nok, vært ganske markant nedadgående i Pittsburgh etter dobbel-Stanley; det har ligget i luften en stund at det kan bli bråstopp hvis man ikke får til noe helt spesielt med alle de dårlige kontraktene man har samlet opp.

Nå er dessuten Metropolitan kanskje den divisjonen med kortest avstand mellom topp- og bunnlagene, og alle åtte har som sagt et berettiget mål om sluttspill. Når jeg tipper at Pittsburgh blir et av lagene som når dette målet, er det kanskje mer med hjertet enn hodet. Samtidig tror jeg det er veldig lite som skiller et Penguins-lag som ender som nummer syv eller åtte i Metro og et Penguins-lag som går inn i sluttspillet som en av de største favorittene i øst.

Jeg mener man fikk til OK løsninger med Määttä og Kessel, men så ga man Tanev en million for mye og la sånn sett til en ny, litt dårlig konktrakt etter å ha trimmet bort to. Fremtiden avhenger nok i stor grad av at man får til byttehandler som involverer Jack Johnson, Patric Hörnqvist, Erik Gudbranson og Bryan Rust som er OK+. Hvis ikke kan man snarlig stå overfor et fullt nybygg der ingen av stjernene kan fredes.

(Innlegget ble redigert 05.10.19 08:59)

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 2446
06.10.19 11:31

Bare spilt ett par kamper men begynner allerede skinne gjennom at Zuccarello valge Wilds kun for pengene.

Håper jeg kan bli motbevist men tviler...

guru
09.10.19 08:12
cruisecontrol: Bare spilt ett par kamper men begynner allerede skinne gjennom at Zuccarello valge Wilds kun for pengene.

Personlig tror jeg ikke det. I Dallas hadde han tjent omtrent det samme netto på den kontrakten han ble tilbudt der (5M i 4 år) som i Wild (6M i 5 år), p.g.a. skattereglene i USA. I Texas er det omtrent ingen skatt. Mener jeg så noen som regnet på dette, og totalt ville nettoen hans endt opp på omtrent det samme.

Alt tyder på at han valgte Wild fordi de var "på" med en gang, og tilbudte han umiddelbart en 5 årskontrakt, noe han var på jakt etter, og han følte seg dermed mer ønsket i Wild enn i Dallas. Tipper han ble foret med mye lovende ord om de lovende unge spillerne, at Minnesota var "The State of Hockey", norske aner etc. Mye av dette har han langt på vei innrømmet selv også; han ble så smigret av dem at han bet på.....

Synes det er veldig synd. Han virket å skli makaløst godt inn i Dallas, og tror han kunne blitt en kjempesuksess der sammen med Seguin, Benn, Hintz og co.

Så får vi bare håpe at vår skepsis blir motbevst, og at hans år i Wild blir en suksess. Kanskje man bør håpe på et par elendige sesonger så kanskje de kan få muligheten til å drafte høyt de neste par årene. Alexis Lafreniere neste år hadde vært bra for laget.

(Innlegget ble redigert 09.10.19 08:13)

TAdams6
09.10.19 14:23

Jets har unnagjort 4 bortekamper allerede. 2 seire og 2 tap. Ujevnt men også oppløftende.  Mange spillere ute, mange nye og urutinerte. Har ikke gått på skinner men masse potensial vises. Av de nye er det Pionk og Heinola som har stått mest fram.

Jorge86
09.10.19 17:36
guru: Personlig tror jeg ikke det. I Dallas hadde han tjent omtrent det samme netto på den kontrakten han ble tilbudt der (5M i 4 år) som i Wild (6M i 5 år), p.g.a. skattereglene i USA. I Texas er det omtrent ingen skatt. Mener jeg så noen som regnet på dette, og totalt ville nettoen hans endt opp på omtrent det samme.

Det samme i året? Eller det samme totalt? Det er ganske mange kroner i forskjell. Høres sykt ut hvis $20M i Texas gir samme nettoen som $30M i Minnesota. Men det høres ganske sykt ut at $20M i Texas gir samme nettoen som $24M i Minnesota, som er worst case scenario her hvis det du sier stemmer.

Wild var et rart valg, men hvis det bare sto mellom de og Dallas kan det jo være så enkelt som at han ikke trivdes noe særlig i Texas eller i garderoben i Dallas. Jeg aner ikke, men det er veldig enkelt å se seg blind på penger og muligheter for å vinne SC uten å tenke på alt det personlige utafor isen når man tenker på hvorfor han valgte det ene eller det andre.

Jorge86
09.10.19 17:41

Brayden Schenn med 8-årskontrakt i Blues som starter neste år. $52M, caphit på $6,5M. Greit nok nå, men det spørs hvor god han er når han bikker 35 mot slutten av kontrakten.

Alex DeBrincat, som er i sitt siste år på ELC har signert tre nye år i Blackhawks til $6,4M i året.

Og ikke uventa er Patrick Marleau tilbake i Sharks. 1 år, $700k.

Jorge86
09.10.19 17:44

James Neal med 4 mål i natt. Han er dermed oppe på 6 mål for Oilers etter tre kamper, like mange mål som Lucic hadde på 79 forrige sesong. Forskjellige roller, men Lucic fikk sine muligheter med McDavid og Draisaitl uten å ta vare på dem.

InsVerderben
InsVerderbenInnlegg: 3282
09.10.19 19:05
guru: Synes det er veldig synd. Han virket å skli makaløst godt inn i Dallas, og tror han kunne blitt en kjempesuksess der sammen med Seguin, Benn, Hintz og co. Så får vi bare håpe at vår skepsis blir motbevst, og at hans år i Wild blir en suksess.

Enig.

Forsto ikke hans valg da Dallas fremsto/fremstår som et atskillig bedre lag der han (som du sier) gled rett inn og fikk en perfekt rolle!

Jeg skjønner noe, vet lite, kan spå minimalt og håper på "Zuccsess" selv om jeg begynner å tvile...!

(Innlegget ble redigert 09.10.19 19:05)

Zwei_Minuten_Strafe
Zwei_Minuten_StrafeInnlegg: 1332
10.10.19 10:28

Ser ut som at Buffalo har noe på gang i år, de viste også fremgang i fjorårets sesong og har startet veldig bra i år åsså. Spillere som Eichel og Dahlin har fått en god start.

(Innlegget ble redigert 10.10.19 10:29)

guru
11.10.19 12:15
Jorge86: Det samme i året? Eller det samme totalt? Det er ganske mange kroner i forskjell. Høres sykt ut hvis $20M i Texas gir samme nettoen som $30M i Minnesota. Men det høres ganske sykt ut at $20M i Texas gir samme nettoen som $24M i Minnesota, som er worst case scenario her hvis det du sier stemmer. Wild var et rart valg, men hvis det bare sto mellom de og Dallas kan det jo være så enkelt som at han ikke trivdes noe særlig i Texas eller i garderoben i Dallas. Jeg aner ikke, men det er veldig enkelt å se seg blind på penger og muligheter for å vinne SC uten å tenke på alt det personlige utafor isen når man tenker på hvorfor han valgte det ene eller det andre.

Flere stater har særdeles høy skatt, og Texas har vel null? Skal ikke ta dette for god fisk, men hvis Minnesota har 20-30 prosent skatt og Texas null er man ikke langt unna.

Uansett tror jeg han lett ville fått flere år i evt. Dallas om han hadde levert. Du har jo et poeng at det er mange faktorer som spiller inn, men Mats sa i et av intervjuene etter at valget var tatt, at han også trodde det kom bil å bli Dallas, men det skinte litt igjennom at han var litt frustrert over at de ikke ville tilby han 5 år, og rett etterpå signerer de 35 år gamle Joe Pavelski til en 3-årskontrakt til 7M i året. Tror det irriterte han noe voldsomt at de ikke ville gi han det siste året, og mye handlet nok om prinsipper og det å "være ønsket" nok.

Så til det sportslige;

Wild sliter noe voldsomt i sesongåpningen. 3 kamper. 3 tap. Riktinok bortekamper alle sammen. Mot lag som har hatt sin første hjemmekamp for sesongen. Wild ligger sist i hele NHL, med 6 scoringer.....

Zucca med 0 poeng og -5. Tidlig enda, men han har etter rapportene vært særdeles usynlig. I nattas kamp ble han flyttet til rekke med Zucker og Koivu, uten at det hjalp veldig.

Første hjemmekamp for året mot Pittsburgh natt til søndag.

(Innlegget ble redigert 11.10.19 12:20)

guru
11.10.19 12:18
Jorge86: James Neal med 4 mål i natt. Han er dermed oppe på 6 mål for Oilers etter tre kamper, like mange mål som Lucic hadde på 79 forrige sesong. Forskjellige roller, men Lucic fikk sine muligheter med McDavid og Draisaitl uten å ta vare på dem.

Spent på hva Oilers får til i år. Det er rimelig spesielt at et lag med såpass solide talenter har vært så dårlig. De har kanskje verdens beste spiller på laget, men han kan ikke løfte et lag alene.

En kjempegod start i år, så får vi se om de holder helt inn.

Vil vi oppleve at McDavid kommer med en trade-request om ikke Oilers kjemper om cupen innen at par år?

(Innlegget ble redigert 11.10.19 12:23)

TAdams6
11.10.19 17:52

Patrik Laine får masse ros. 3 mål og 7 assist på 5 kamper. Før var han one trick pony. Nå framstår han som en ny spiller.

Maurice reiste til Finland i sommer og hadde en samtale om hva som måtte til. Så sendte Jets en trener til Finland der Laine fikk trene på det som trengtes. Han etterspurte også dette. Forrige sesong ble Laine matchet for å lære og utvikle seg. Det gikk utover alt og forrige sesong var svak. Men kan se ut som om han har lært. Forrige sesong pluss spesialtrening i sommer har satt sine spor. 

Wheeler sier at innen han legger opp skal han være med og gjøre Laine til en reell kandidat som beste spiller i NHL. Vi får se hva som skjer, men utrolig kjekt at Laine er på gang 

Jorge86
11.10.19 22:22
guru: Uansett tror jeg han lett ville fått flere år i evt. Dallas om han hadde levert. Du har jo et poeng at det er mange faktorer som spiller inn, men Mats sa i et av intervjuene etter at valget var tatt, at han også trodde det kom bil å bli Dallas, men det skinte litt igjennom at han var litt frustrert over at de ikke ville tilby han 5 år, og rett etterpå signerer de 35 år gamle Joe Pavelski til en 3-årskontrakt til 7M i året. Tror det irriterte han noe voldsomt at de ikke ville gi han det siste året, og mye handlet nok om prinsipper og det å "være ønsket" nok.

Jeg heller mer og mer mot at han ikke ville bli værende i Dallas, kanskje fordi han ikke var ønsket nok i form av rollen han ville fått i laget eller et eller annet off-ice. Det er jo ikke noe han ville gått ut med hvis det var tilfelle. Det virker rart at det siste året skulle være så viktig når det er snakk om 4 eller 5 (og ikke 1 eller 2), og med tanke på den paycuten han tok i Rangers på sin forrige kontrakt har jeg vanskelig for å se for meg at han er så veldig opptatt av akkurat det. Summene det er snakk om utgjør ingen forskjell ift å måtte jobbe etter endt karriere.

TAdams6
12.10.19 17:08

Har et spørsmål. Ville Heinola imponerer og spiller hver kamp. Men mange nevner hva som vil skje ved kamp 9. Hva menes med dette? Spørsmålet er om Jets fortsetter å bruke han eller sender han til Finland.

Jorge86
12.10.19 20:14

Kontrakten starter ikke før man har spilt 10 kamper. Så Jets brenner ikke det første året av Entry Level-kontrakten til Heinola hvis han spiller 9 kamper eller mindre. 

Jorge86
12.10.19 21:41

Oilers snur 0-1 til 4-1 mot Rangers og blir det første laget i NHL-historien til å vinne de fem første kampene av sesongen etter å ha ligget under.

Ducks9
Ducks9Innlegg: 870
12.10.19 23:13
TAdams6: Har et spørsmål. Ville Heinola imponerer og spiller hver kamp. Men mange nevner hva som vil skje ved kamp 9. Hva menes med dette? Spørsmålet er om Jets fortsetter å bruke han eller sender han til Finland.

Maxime Comtois spilte 10 kamper for Ducks i fjor før han ble sendt ned til juniors.
En helt ubegripelig feil av Ducks som kan få store konsekvenser under expansion draften til Seattle i 2021.

Som Jorge86 skriver så brenner ikke Jets 1 år av Entry Level-kontrakten til Heinola ved 9 kamper. 
Vel vi lot Comtois spille 10 og brukte opp 1 år....

Jorge86
13.10.19 00:04
Ducks9: Vel vi lot Comtois spille 10 og brukte opp 1 år....

Det er nesten på nivå med hva Leafs gjorde med Nylander.

TAdams6
13.10.19 12:26

Takker for svar. Var som jeg trodde. Nå sto Heinola over nattens kamp mot Calgary. Men tror det er mer hvile enn noe annet. 6 kamper på kort tid er mye for en 18 åring

TrondLFC
TrondLFCInnlegg: 4394
14.10.19 19:53

Zuccarello skadet, noen som vet hvor lenge han er ute ?

Jorge86
14.10.19 20:19
TrondLFC: Zuccarello skadet, noen som vet hvor lenge han er ute ?

Lower Body Injury, ikke med på roadtripen. Ute minst tre kamper.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg