Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Petter Solber ferdig i Subaru ?

NYTT TEMA
illusjonen
illusjonenInnlegg: 479
22.09.06 23:17
Jeg skal innrømme at jeg ikke følger så godt med på denne sporten, og skal da heller ikke begi meg inn på tekniske sider av hvorfor det går dårlig for Solberg.

Men:

Det jeg har lagt merke til gjennom de få klipp som har vært vist på TV sporten er en Petter Solberg som helt åpenbart har problemer i forhold til sine omgivelser, dvs. teamet.
Greit når det går ok, bare fryd og gammen og alle er kjempekule.

Men i motsatt fall ser man en Solberg mer og mer ute av balanse. Han snakker i full offentlighet dritt om teamet som (etter hans mening) ikke presterer, kort sagt er alt utenom han selv galt.

Hvor lenge kan et team leve med en slik fører ? Ikke lenge tror jeg, han fremstår som en nedbrytende kraft i teamet, ikke noe team som skal fungere kan ha en slik spiller som ikke takler motgang, det er nettopp dette som skiller de gode fra de middelmådige.

Dette er en ting, men det som egentlig får meg til å stille spørsmålet var hendelsen i går hvor han raste bort til teltet hvor toppledelsen i Subaru hold til og skjelte dem ut etter noter.
De som kjenner til Asiatisk kultur vet hva jeg snakker om. Respekt. Respekt for andre, og respekt for andre som også står høyere enn deg både i kraft av person, alder og stilling. Respekt for din arbeidgiver. Respekt for deg selv.

Ved sin opptreden har Petter Solberg grovt brutt alle de uskrevne regler og verdier som asiater setter høyt og som er helt grunnleggende for dem.
Han har gjort så disse topplederne mistet ansikt, noe som er særdeles alvorlig i deres kultur, og ikke minst i deres posisjon. Han har i tillegg mistet ansikt og respekt selv ved å heve stemmen og vise at han ikke kan beherske seg i motgang.

Han står igjen uten ære og respekt fra de som betaler ham. Dette alene tror jeg er nok til at han vil forsvinne. De vil nok la ham slippe ydmykelsen det vil være for ham å sparke ham, men at han forsvinner i løpet av ikke alt for lenge er jeg overbevist om.
pitbull007
pitbull007Innlegg: 20917
22.09.06 23:34
"Hvor lenge kan et team leve med en slik fører ?"

Tenker vi snur litt på dette, hvor lenge kan en fører leve med et slikt team. Ikke mye PS får gjort når det til stadighet er noe galt med denne kjærra han kjører. Når det ikke er et eneste løp uten problemer hadde nok noen og en hver blitt oppgitt og forbanna.

Jeg mener Subaru bør trekke seg fra årets VM og heller bruke tid på bilen ut året.

pitbull007
gulehjul
gulehjulInnlegg: 2878
22.09.06 23:47
Må si meg enig med pitbull her.
For å sammenligne litt. Tenk deg om Ronaldinho fikk sko som det var noe feil med. Tenk deg om Lance Armstrong fikk en sykkel som ikke holdt helt inn. Tenk deg om Krogvold fikk et kamera med fokuseringsfeil. Hvem ville du kjeftet på utøveren eller produsenten.
Nei, jeg synes Petter må kunne si ifra. Jeg skjønner godt poenget ditt med respekt og annen kultur, men det er faktisk også av respekt for jobben og oppgavene han har at han er forpliktet til å si ifra. Både Subaru og Petter er der for å vinne. Å vinne veier derfor tyngst.

illusjonen
23.09.06 00:29
pitbull007 skrev:
"Hvor lenge kan et team leve med en slik fører ?"

Tenker vi snur litt på dette, hvor lenge kan en fører leve med et slikt team. Ikke mye PS får gjort når det til stadighet er noe galt med denne kjærra han kjører. Når det ikke er et eneste løp uten problemer hadde nok noen og en hver blitt oppgitt og forbanna.

Jeg mener Subaru bør trekke seg fra årets VM og heller bruke tid på bilen ut året.
-------------------------------------------------

Det er stor forskjell på å være oppgitt og forbanna på en konstruktiv måte eller en nedbrytende måte.

Det er et team. Hvor ofte har du hørt at et teammedlem snakker om 'jeg' og 'dem' på denne måten ?

Et eksempel: Formel1 og Ferrari. Det har gått dritt i store deler av sesongen inntil nylig. Kan du gi ett eneste eksempel på at Schumacher har snakket jeg/dem ? Han har tvert imot vist seg som en teambygger og sagt 'vi' må forbedre oss, 'teamet har gjort hva vi kan men vi er ikke der vi skal være' osv.. En oppbyggende holdning, ingen fordeling av skyld, tvert imot en backing av teamet som gjør alle fokusert på å yte maksimalt og ingenting annet. Og det samme når det går godt, æren deles med teamet på en troverdig måte. Dette er den viktigste grunnen til at Ferrari er der de er idag.

PS viser med all tydlighet at han er en medgangsmester. Det vil være vanskelig å få Subaru (eller hvem som helst andre) tilbake i toppen med en slik sentral, nedbrytende kraft.

Ingen er sterkere enn det svakeste ledd.
illusjonen
23.09.06 00:45
gulehjul skrev:

Nei, jeg synes Petter må kunne si ifra. Jeg skjønner godt poenget ditt med respekt og annen kultur, men det er faktisk også av respekt for jobben og oppgavene han har at han er forpliktet til å si ifra. Både Subaru og Petter er der for å vinne. Å vinne veier derfor tyngst.
-----------------------------------------------------------------
Klart han skal si ifra, det er fremgangsmåten jeg stiller spørsmålstegn ved.

Det er forøvrig helt uten betydning hva vi i vår vestlige kultur ser som naturlig med hensyn til oppførsel, det er ikke verd noen ting.

Faktum er at han har vanæret gutta med pengesekken på det groveste. De har trolig ikke sovet siden. Selv med min begrensede kjennskap til asiatisk kultur ser jeg klart at dette ikke vil føre noe godt med seg. Vi kan synes det er dumt og hinsides fornuft, men slik er det.

Illusjonen - som synes det var tåpelig at han mistet en god avtale i østen fordi han ikke var nybarbert i møtet og derved ikke ble betraktet som seriøs.
convall
convallInnlegg: 35
23.09.06 09:21
Jeg er helt enig med Ilusjonen. Petter dummer seg ut gang på gang og til slutt vil det vise seg å være lite gjenomtenkt. Nå tror ikke jeg at Petter er den smarteste eller mest taktiske føreren i WRC. Tvertom, han har nok hatt sine glansdager dessverre men hadde han vært lit smartere så hadde han fortsatt vært i toppen. Folk er lei av sytingen hans og det blir for mye. Media har fremstilt det som om hans problemer i år bare har vært utstyrsrelatert men flere ganger har han selv gjort førerfeil og det pga at han er stressa. Skal liksom få til ALT på en gang og da går det galt. Sån som det ser ut nå er han snart ferdig. Psyken hans holder ikke, det ser vi tydelig beviser på ved hans opptreden og DA er han ferdig. Er det noe som må være på plass i denne sporten så er det det. Jeg tror vi snart har en annen nordman på toppen og det er en med betydelig mere styrke, det også ser vi tydleig på skjermen. Etter han står det flere unge gutter for tur og holder de den samme standarden som idag så blir det noe flere norske stjerner.
Brakar10
Brakar10Innlegg: 683
23.09.06 09:27
Petter Solberg har alltid vært en type som skylder på noe annet når han gjør det dårlig, det skjer aldri han innrømmer det er han som gjør feil.
Han må jekke ned egoet sitt litt og forstå at han for øyeblikket erlangt i fra de beste kjørerne i verden.
Dette året er det bilen han skylder på, for et par år siden var det dekkene, hva med å se på sin egen kjøring i forhold til Loeb?

Loeb er så mye mye bedre at jeg tror aldri Petter kommer til å ta han igjen.
ostgote
ostgoteInnlegg: 4140
23.09.06 12:37

Utrolig mye trøbbel med den Subarubilen. Håper de finner ut av alle problemene snart så Petter igjen får muligheten til å vise hvem som kan kjøre raskest.
LuckyLuke_2U
LuckyLuke_2UInnlegg: 179
23.09.06 12:42
Petter ligger milevis bak(for å bruke et biluttrykk... ;-) ) S.Loeb i førerferdigheter.
Hadde griseflaks da han ble verensmester, men hans kjørestil er vesentlig mer "uryddig"/tøff for utstyret, og da tror jeg alle produsenter vil slite med å skaffe en bil/deler som tåler håndteringen til Mr.Hollywood.

Ser man på inboard-cam'et fra WRC, så ser man tydelig hvor mye roligere Loeb behersker bilen...

Håper H.Solberg får vist hva han er god for denne sesongen.

Good luck fellas!!
jenova
jenovaInnlegg: 959
23.09.06 13:20
At noen av dere misliker Petter for uttalelsene hans får så være, men ikke betvil hans evne til fortsatt å kjøre fort. Han er rask som alltid, men bilen i år er en katastrofe.
Sett dere skikkelig inn i saken.

Petter var krass i uttalelsen sin i det innslaget vi så forrige dagen, men kosepraten tar alltid slutt ved et punkt. i subaru ble det punktet passert for lenge siden.

i 2005 kom han på andreplass i totalen.

2005 plasseringer:
Monte: krasjet ut.
Swe: 1
Mex: 1
NZ: 3
ITA: 2, med motorproblemer
Kypros: ut pga elektriske problemer.
Tyrkia: 2, med tekniske problemer.
Acropolis: 9, krasj + tekniske problemer
Argentina: 3, lå på andre før bremseproblemer.
Finland: 4
Tyskland: 7
GB: 1, lå på andre før Markkos ulykke. Loeb trakk seg.
Japan: ut, ledet klart før den berømte steinen som lå midt i svingen.
Corsica: 3
Catalunia: 13
Australia: ut, ledet klart før kenguruen stoppet ferden.

Ikke en dårlig liste dette. I asfaltløpene er de bortimot sjanseløse uansett med Pirelli.

Loeb er god, og fortjener all ros, men ryddig kjørestil går ikke hvis bilen ikke lystrer. Loeb kunne heller ikke kjørt Subaruen effektivt og fort med en "ryddig" kjørestil. Xaraen er en drømmebil å kjøre.
Lapinkulta
LapinkultaInnlegg: 247
23.09.06 18:32
jenova er tydeligvis en som har lest og fulgt med på litt mer enn vgnetts overskrifter, i motsetning til de fleste andre her. Dette er ikke noe RBR eller CMR spill hvor bilene er likt bygd og satt opp. Merk det jenova sier om kjørestilen til Loeb kontra Petter.
Hurra for jenova og Petter.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg