Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilsport er kjedelig!!!?

NYTT TEMA
atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2332
14.11.09 01:52

La meg først understreke at det jeg skriver her kun er basert på hva jeg tenker og føler om motorsport i skrivende stund. Jeg har fulgt med F1 siden starten av 90-tallet og WRC siden Colin McRae Rally kom til playstation i..tjaa 1998 (?). Er ellers også over gjennomsnittlig interessert i MotoGP og bilsport generelt. Motorsportsvogner, NASCARs, formelbiler, motorsykler, rallybiler, 24timers eller touringcars, bring it on, i like it!! I like it A LOT!!!

Men: jeg må dessverre innrømme at ikke lenger henger med på notene. Kartleseren er 47 svinger foran meg i løypa. Det er flere grunner til dette.

1) Betal-TV. Dette gjelder først og fremst den gjeveste serien, Formel 1. F1 vises ikke på gratis-tv lengre, og som følge av dette har jeg ikke peiling med hva som skjer der nå for tiden. Braun har herjet i år og jeg aner ikke hvorfor selv om jeg har lest de få men korte artiklene som legges ut på nettet i de største norske nettavisene. Hva faen har skjedd med McLaren og Ferrari i år? Hakke peil. Skulle likt å vite, men jeg har ikke tilgang til tv-kanalene og føler at produktet ikke lengre er verdt å betale for, se pkt 2.

WRC har heller ikke samme dekningen som i glansdagene for 4-5 år siden da NRK viste en halvtime etter hver kjøredag. Ser ikke så mye på tv for tiden så hva som har blitt vist i år har jeg ikke helt oversikten over.

2) Fargeløse sjåfører. Både F1 og WRC har mistet en rekke toppførerer de siste årene. Min favoritt i F1 var Villeneuve, og førere som Schumacher, Coulthard og Hakkinen var med på å hause opp stemningen for min del. Nå sitter vi igjen med pappfigurer som Reikkonen, Hamilton, Vettel og Alonso. Har prøvd å finne en ny favoritt men klarer ikke å finne noen som er enten så lovende, fargerik i sine uttalelser eller har en så heseblesende kjørestil at jeg blir revet med. Jeg var begeistret for Button da han slo gjennom som en av de da yngste i F1, han var teamkompis med Villeneuve og i år vant han. Likevel, jeg lar meg ikke rive mer med enn at jeg tar en tommer'n opp..

Selvfølgelig følger jeg med de norske i rally men det er ikke like spennende når vi ikke får friske kommentarer fra en en peivende Grönholm, bilder av en nesten alltid like vinglende og bredtkjørende Colin McRae i farta eller hissige spanske kommentarer fra matadoren Carlos Saenz.

3) VGD-motorsport ligger i ruiner. Har påpekt dette før men ble da kontant bedt om å ta meg en bolle eller tre. Jeg sjekket ofte inn på forumet her på vgd for 3-4 år siden. Siden da har tippe-konkurransene formert seg som sprengkåte kaniner. Et mylder av konkurranse-tråder a la "Tipp hvilken farge Kimi har på trusa" har tatt helt overhånd og fullstendig utkonkurrert de gode og svært ofte lærerrike trådene som brukte å være essensen her tidligere. I skrivende stund kan ikke-konkurranse-tråder på forsiden i vgd-motorsport telles på en halv hånd. Det er for dårlig folkens!

4) Fabrikkteam ute av dansen i WRC. Dette trenger jeg vel ikke å utdype. Tapet av fabrikkteamene koster for rallysporten. Forhåpentligvis vil de store bilmerkene igjen se verdien av å være med i WRC. Jeg savner merker som Peogeot, Toyota og Subaru og synes sporten var mye mer fengende slik den var før bilmerker som disse trakk seg ut.

Velvel, det var det jeg giddet å klimpre ut akkurat nå, det er muligens flere grunner til at jeg nesten har gitt opp hele greia, men dette er nok hovedårsakene.

Slik det er nå er motorsport er nå kun for de spesielt interesserte. Dessverre. Hva kan vi gjøre for å skape entusiasme rundt sporten? Hvordan kan vi engasjere ungdommen som formelig drukner i stoff om Man Utd og Barcelona men som ikke vet forskjellen på en F1-bil og en touringcar? Vil F1 igjen bli tilgjengelig for folket?

Noe må gjøres. Motorsporten er i ferd med å dø og jeg nekter å godta det.

(Innlegget ble redigert 14.11.09 01:58)

Freitas
FreitasInnlegg: 17449
14.11.09 03:26
atomic_ant: Jeg sjekket ofte inn på forumet her på vgd for 3-4 år siden. Siden da har tippe-konkurransene formert seg som sprengkåte kaniner. Et mylder av konkurranse-tråder a la "Tipp hvilken farge Kimi har på trusa" har tatt helt overhånd og fullstendig utkonkurrert de gode og svært ofte lærerrike trådene som brukte å være essensen her tidligere.

Jeg tror du bør slappe av denne gangen også. Det er nøyaktig like mange konkurransetråder i dag som det var den gang, og eksempelet du kommer med er det rene skjære sludder, noe du vet hvis du har tatt deg bryet med å se etter. Kom på banen med noen informative innlegg om motorsport i stedet, hvis du sitter på den kunnskapen du gir uttrykk for. Surt oppgulp gjør ikke forumet bedre.

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2332
15.11.09 02:25
Freitas: Det er nøyaktig like mange konkurransetråder i dag som det var den gang, og eksempelet du kommer med er det rene skjære sludder, noe du vet hvis du har tatt deg bryet med å se etter. Kom på banen med noen informative innlegg om motorsport i stedet, hvis du sitter på den kunnskapen du gir uttrykk for. Surt oppgulp gjør ikke forumet bedre.

La meg først bare understreke at jeg ikke er ute etter å "ta noen" eller å skape kvalme men spis meg gjerne levende likevel. I mitt hode har jeg bare positive intensjoner med denne tråden. Og nei, jeg er ingen motorsport-guru som sitter på tonnevis med unik kunnskap om temaet.

Jeg skrev at konkurransetrådene begynte å flomme over for 3-4 år siden men om det er 4 år siden eller 8 år siden har jeg problemer med å si nøyaktig. Men i gode gamle dager var det ingen konkurransetråder. Forøvrig mener jeg å ha et vagt minne om at jeg ble nr 2 i WRC-konkurransen første året den gikk av stabelen men det må tas med en habil klype salt. Mitt poeng er at det er for mange konkurranse-tråder, hvorfor kan man ikke f.eks. samle alle F1-konkurranser i en tråd per år? Det ville rydda fint opp her inne.

Selvfølgelig er eksemplet mitt med Kimis undertøy bare svada, men av og til må man sette ting på spissen.

Freitas
FreitasInnlegg: 17449
15.11.09 11:54

Jeg er enig at det er mange konkurransetråder som dominerer på førstesida, men det skyldes vel at det ikke er stor nok interesse for alskens annet? Det er bare 5 konkurranser i året, hvorav den en bare varer kort tid (F1 sommercup). Men å samle alle i en felles tråd vil bli en komplett uoversiktlig tråd med tett oppunder 1000 innlegg i løpet av sesongen, håpløs å forholde seg til for både deltakere og vi som regner resultater.

Someone
SomeoneInnlegg: 24863
16.11.09 16:21

Det er ikke for mange konkuransetråder, men for få andre tråder

victor_hugo_2
victor_hugo_2Innlegg: 761
07.12.09 15:27
atomic_ant: Slik det er nå er motorsport er nå kun for de spesielt interesserte. Dessverre. Hva kan vi gjøre for å skape entusiasme rundt sporten? Hvordan kan vi engasjere ungdommen som formelig drukner i stoff om Man Utd og Barcelona men som ikke vet forskjellen på en F1-bil og en touringcar? Vil F1 igjen bli tilgjengelig for folket?

Mange grunner til det du tar opp og er forsåvidt enig i essensen: økt interesse for motorsport.

For å gå på et micronivå, så tar jeg den lokale "klubben" i rallybygda Spydeberg? Så i ei bygd med 5000 innbyggere, 2 av verdens beste rallysjåfører og en veldig god asfalt sjøfør (Stian Sørlie) så har vi ikke:

- Noen former for baner, vel med unntak av en RC bane.

- Ingen lokal klubb hvor "heltedyrkelsen" kan brukes å øke entusiasmen.

Når entusiasmen er så laber i ei lita bygd, men med så mange kjente utøvere, så skjønner jeg at det blir problemer andre steder. Desverre.

Det snakkes om å bygge en hovedbane på røyken, vel og bra det, men for å øke antall aktive utøvere trengs det baner, mange baner ikke en stor og flott som hvermannsen kan kanskje få prøvd på en åpen dagen en gang i halvåret.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester