Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Formel 1 danket ut Tour de France

NYTT TEMA
wheelnut
wheelnutInnlegg: 2955
26.07.05 19:31
Ingen tvil om hva som er mest populært av F1 og sykling i Tyskland.

Gjennomsnittlig 7,6 millioner tyskere fulgte Tyskland GP på RTL, noe som gir en markedsandel på 44,1 %.

En parallell overføring av siste etappe av Tour de France på ZDF, en annen tysk TV-stasjon, samlet "bare" 3 millioner foran skjermene, hvilket betyr en markedsandel på 18,9 prosent.

(F1.Total.com)

Hadde det bare vært slik i Norge.:)

egoster
egosterInnlegg: 2382
27.07.05 03:11
Var vel ingen bombe med Ullrich så langt bak og ingen Zabel med, og i tillegg var det Tyskland GP. Med Formel 1 er vel større uansett i Tyskland. Personlig har jeg spart formel 1 løpene til kveldsendingene og sett touren live de siste søndagene. Formel 1 er en fin fin sport, men Tour de France tar kaka.

P M Østen
preben_oesten@hotmail.com
"Rallymester vgd 2004"
wheelnut
27.07.05 13:55
Jeg er enig med deg, egoster. Både Tour de France og F1 er bra. Godt vi har TV2/TV2Extra som sender begge deler direkte, og t.o.m. F1-løpet i sin helhet i opptak senere på kvelden. Der er det vel ingen som er bedre enn TV2/Extra. Der fortjener
kanalen virkelig ros.
Someone
SomeoneInnlegg: 24810
27.07.05 14:15
Ja for min del ble det en del zapping mellom kanalene for å prøve å få med meg begge deler, med begrenset success riktignok pga Lørdags kveldens handlinger. Heldigvis var innspurten i Touren så man fikk sett hele den itillegg til F1
Ribba
RibbaInnlegg: 35113
27.07.05 15:35
Formel 1 er vel fortsatt større enn TdF på verdensbasis også? Det er vel bare i Norge og i Frankrike at TdF kan matche og overgå Formel 1.
egoster
27.07.05 18:57
Jeg vil ta inn et råtips her og påstå at også i U.S.A er touren større enn formel 1.

P M Østen
"Rallymester vgd 2004"
Ribba
27.07.05 19:19
Kanskje det blir lik interesse mellom TdF og Formel 1 i USA til neste år nå som Formel 1 har drette på draget og Lance har lagt opp?
wheelnut
28.07.05 15:14
egoster skrev: jeg vil ta inn et råtips og påstå at også i U.S.A. er touren større enn formel 1.

Tour de France er visst ingen stor TV-begivenhet i USA, men det er vel heller ikke F1, i hvert fall ikke etter årets flopp.:)
Azevedo
AzevedoInnlegg: 509
30.07.05 18:27
Kan i alle fall si at TdF er verdens tredje største idrettsarrangement etter fotball-VM og sommer-OL. Samt at sykling er den tredje største TV-idretten, etter fotball og tennis.

Jeg for min del holder en knapp på syklingen, selv om jeg gjerne også får med meg F1.
Ribba
31.07.05 03:23
Azevedo skrev:
""""Kan i alle fall si at TdF er verdens tredje største idrettsarrangement etter fotball-VM og sommer-OL. Samt at sykling er den tredje største TV-idretten, etter fotball og tennis.

Jeg for min del holder en knapp på syklingen, selv om jeg gjerne også får med meg F1.""""

Det tviler jeg sterkt på at TdF kan matche Formel 1. Trossalt er TdF stor kun i Vestlige land. Formel 1 er stor, om ikke større bare i de vestlige landene. Og når Formel 1 i tillegg å stor både i India, Kina, Japan og østen forøvrig, så trur jeg ikke TdF er noe match for Formel 1. Formel 1 har vært det tredjestørste sportsarangementet lenge (bak sommer OL og Fotball VM for menn) og jeg tviler på at TdF har klart å matche Formel 1. Men nå har jeg ikke sett tallene for 2004 og 2005, men tidligere år, så har Formel 1 vært størtst. Etter min bekjentskap, så når TdF ut til "kun" ca en milliard TV-sere. Og da snakker vil om absolutt alle potensielle TV-sere. Formel 1 derimot har et beregnet seertall på 800 millioner pr Grand Prix. Så det vil si at over 80 av alle potensielle TV-sere må sitte å se på TdF for å matche Formel 1, og det ser jeg som meget usannsynlig.

Men som sagt, jeg har ikke sett tallene for 2004 og 2005, så det hadde vært fint om du kan dokumentere påstanden din.
Rufs
RufsInnlegg: 18748
31.07.05 09:14
Azevedo skrev:
Kan i alle fall si at TdF er verdens tredje største idrettsarrangement etter fotball-VM og sommer-OL. Samt at sykling er den tredje største TV-idretten, etter fotball og tennis.

Jeg for min del holder en knapp på syklingen, selv om jeg gjerne også får med meg F1.

-----------------------------------------------------------------------
Leste faktisk at det er stor uenighet om akkurat dette.
Fotball-EM, Rugby World Cup (du leste riktig), F1 og TdF påberoper seg alle å være den 3.de største idrettsarrangementet. Skulle gjerne sett en liste over ti på topp, men uansett holder jeg en knapp på F1 som VERDENS 3de største. Tror ikke sykling fenger like bra i Asia som F1
Exos
ExosInnlegg: 475
30.09.05 17:07
Tror helt sikkert at Formel 1s interesse i verden er sterkt overdrevent. Neppe mange tv-seere i Kina ser på F1, og ikke mange som kjenner sporten i U-landet som KINA er. Og potensielle tv-seere av F1 - er noe helt annet enn det reele seerantallet. Selvsagt vil ALLE arrangører skryte av stor publikumsinteresse, det er jo et bra salgsargument ovenfor bl.a. sponsorer.
Spennende i år - hvor Schumi ikke har vært bra, men F1 har vært kjedelig i mange år, og kan neppe dra mange seere bortsett i fra f.eks. i Frankrike, Spania og GB.
Exos

Ribba
30.09.05 17:38
Exos skrev:
""""Neppe mange tv-seere i Kina ser på F1, og ikke mange som kjenner sporten i U-landet som KINA er.""""

F1 intressen i Kina har eksplodert etter at Kina fikk et eget løp. Og selv om Kina har veldig mange innbyggere som kanskje ikke har samme moderne levestandarden som vi er vant med, så er det fortsatt sinsykt mange mennesker som faktisk har det. Så selv om det kun er kanskje bare en halv prosent som hadde sett på formel 1 i Kina, så hadde jo fortsatt det vært flere TV-sere i Kina enn det er innbyggere i Norge. India har også hatt stor økning i interessen i år med at Narain Karthikeyan har deltatt. Spania har interessen eksplodert. Så som mange andre idretter er det at en nasjon har egne deltakere eller på en eller annen måte deltar (f-eks det å ha et GP), så øker det interessen. Se bare på Norge og WRC. Har jo økt veldig. Samme med TdF.

Og ser at du ikke nevner Tyskland og Italia som kanskje de landene der F1-interessen er høyest. Japan er også interessen forholdvis høy. Og det er pussig hvor for folk glemmer sesongen 2003. Det av vi nå har hatt to utrolig spennende sesonger på 3 år, ser ut til at folk ikke vil ta til seg. Typisk resultat av noen som egentlig ikke følger med, men fortsatt mener at de ser nok til å dømme.

Lurer også på hvor motorsport hadde havnet om man hadde slått det sammen som en "samlepott" for å se hvor mye TV-seere det ville ha samlet.
egoster
30.09.05 19:15
Dette du referer til som "U-landet" Kina skal om to år arrangere det dyreste og største sportsarrangementet som finnes, sommer OL. I tillegg har landet verdens raskest voksende økonomi. Og det er større sjanse for at de følger Europas interresse for formel 1. De har jo allerede egen runde, og slikt, som det nevnes her, øker interessen enormt.
Formel 1 er stort, det er bare å se på tallene. At det ikke har tatt helt av i U.S.A. er ganske naturlig. Der møter sporten knallhard konkuranse som tradisjonelle NASCAR og Indy cart. Er ikke uvanlig at U.S.A. har særegne interesser innen idrett som skiller seg fra Europa og Asia.

P M Østen
"Rallymester vgd 2004"
"VGD F1 Sommer cup vinner 2005"
Exos
ExosInnlegg: 475
01.10.05 17:33
U-land var i klemme. Kina er fortsatt et knallhardt diktatur - tro det eller ei - og for Kina er Ol og F1 - naturlignok - et fantastisk utstillingsvindu mot verden. Som gamle Sovjet, så vil en diktaturisk stat som Kina, bruke alle tenkelige statlige ressurser for å lage slike sportsshow. Skal uansett bli spennende å se hvor Kina er om 10-15 år. Mange kan - kanskje - føle seg truet på det ene og andre vis av den "gulehorde"..
I mitt første innlegg - Tyskland er store innen F1 - og ikke minst Italia.
Tabbe av meg å uteglemme Italia. Hvorfor jeg sa kjedelig om F1 de siste årene - er at Schumi i mange år var suveren, og de av oss som ikke bare kun er opptatt av F1, har gått noe lei. Vi kan endel om F1, men ikke alle detaljene og fagordene. F1 på sitt beste, er utvilsomt enorm underholdning. Hadde bare Norge hatt en med i det sirkuset!
Helloween
HelloweenInnlegg: 3881
27.10.05 18:24
De 3 størrste idrettsarrangementene er:

1. Fotball VM
2. Sommer OL
3. Fotball EM

Dette er fakta
Reaper
ReaperInnlegg: 9844
28.10.05 14:01
Årets F-1 sesong har da vært den beste på en del år nå etter min mening.
Selv om førermesterskapet ble avgjort ganske tidlig, så var fortsatt fabrikkmesterskapet åpent til siste løp.
gulehjul
gulehjulInnlegg: 2878
28.10.05 15:35
Nei Helloween, det er ikke fakta

Egentlig en ganske dum og meningsløs diskusjon, men her er slik jeg tror det er:

1 Sommer OL
2 Fotball VM
3 ?? Usikker
4 Rugby World cup
...
......Fotball EM
....Tour de France
wheelnut
28.10.05 17:39
Helloween skrev:
De 3 største idrettsarrangementene er:

1. Fotball VM
2. Sommer OL
3. Fotball EM

Kommer an på hva du mener med "største idrettsarrangement", men når det gjelder antall tv-seere på verdensbasis er det ingen som slår F1. F1 har over 40 milliarder tv-tittere
årlig gobalt.

"Formula one has the biggest gobal audience of any spectator sport."

Kilde: http://www.johann-sandra.com/popular.htm
wheelnut
28.10.05 17:50
Det snek seg inn en trykkfeil i det forrige innlegget mitt. Det skal være: F1 har over 40 milliarder tv-tittere årlig globalt. (Ikke gobalt .:))

"Formula one has the biggest global audience of any spectator sport."
gulehjul
28.10.05 22:06
He he
40 milliarder tv tittere. Den var god
Vanis666
Vanis666Innlegg: 2239
28.10.05 22:16
TdF har vært verdens tredje idrettsARRANGEMENT i mange år, det blir jo noe annet i TV-sport, som jeg tror F1 slår TdF i.
Men nå er det vel ingen sport i hele verden som kan slå TdF i antall tilskuere.
gulehjul
28.10.05 22:16
Ribba skrev:
Formel 1 derimot har et beregnet seertall på 800 millioner pr Grand Prix. Så det vil si at over 80 av alle potensielle TV-sere må sitte å se på TdF for å matche Formel 1, og det ser jeg som meget usannsynlig.
---
Synes det brukes svært usannsynlige tall her.
Tenk dere om da. 80% av samtlige verdens tv apparater.

wheelnut
29.10.05 16:26
Her er mer dokumentasjon på F1s popularitet:

Sitat: "F1 is the world's biggest regular spectator sport. It's TV audience figures are
surpassed only by the Olympics and the football World Cup, events which happen but once every 4 years."

Link: http://news.bbc.co.uk/sport1/low/motorsport/937392.stm
Ribba
10.11.05 16:08
gulehjul skrev:
""""Synes det brukes svært usannsynlige tall her.
Tenk dere om da. 80% av samtlige verdens tv apparater. """"

Poenget er at mens TdF kun når ut til 1 milliard seere, så har Formel 1 ca 800 millioner TV-seere som ser en eller flere ganger på Formel 1 i løpet av en sesong. Altså vil det tilsi at 80% av de 1 milliardere potensielle TdF-seere må faktisk følge med. Og trur du virkelig at det er et realistisk tall? ca 13% av verdens befolkning derimot, ser på Formel 1.

At TdF er det tredjestørste idrettsarangementet kan nå så være. Det er jo trossalt en hel nasjon satt på hode omtrent, så det er stort. Formel 1 er dermed ikke så stor pga av at det er jo veldig begrenset med tanke på at de har forskjellige arangører for hvert løp.

Og 40 milliarder blir litt vel høyt, selv om man tar med både kvalifiseringer og treninger. Mer realistisk er vel rundt 12-14 milliarder tv-seere i løpet av en sesong. Men Formel 1 er en TV-sport nesten uten sidestykke. Det er ikke uten grunn at sponsorer er villig til å bruke sinsykt store beløp på noe som egentlig er utrolig kort TV-tid eksponering (eller hva det nå heter).
Ribba
03.01.06 11:17
Ser at jeg har husket tallet feil ganske grovt (tallet var nok riktig, men satt i feil sammenheng). Det 800 millioner tallet skulle nok ikke være potensielle TV-seere pr løp, men den totalte seermengen pr sesong. Men det setter utansett Formel 1 langt foran TdF. I 2005 var nemelig Canada GP den 3.meste sette idrettsarangementet i hele verden, kun overgått av Super Bowl og CL finalen mellom Liverpool og Milan. 51 millioner seere så kun på dette ene løpet. Om man tar det som et referansetall, så vi det totalte tallet havne på rundt 969 millioner TV-seere. Men siden det nok ikke var like mange TV-seere pr løp som, så er nok tallet mer rundt 800 millioner.

Men hvor mange potensielle TV-seere Formel 1 har, vil nok fortsatt være langt høyere enn det
Ribba
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester