Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nedtelling til wrc kandidatløp i Norge.

NYTT TEMA
Retur
ReturInnlegg: 952
05.11.05 22:01
Det er 96 dager igjen til Norge skal arrangere wrc kandidatløp 10-11 febr. 2006 !
Retur
05.11.05 22:03
Får ta med link til rallynorway også da :
http://www.rallynorway.no
wheelnut
wheelnutInnlegg: 2955
06.11.05 09:11
Det bare må jeg på. Håper det blir bra med parkeringsplasser.
Retur
06.11.05 21:06
Har en mistanke om at det kommer til å bli folksomt der den helga, ja. En fordel å beregne gooood tid til det meste da ;-)
Ellers, 95 dager igjen....
LesPaul68
LesPaul68Innlegg: 3950
07.11.05 21:45
Jeg kan på det varmeste anbefale og skaffe seg en lavvo, finne seg en etappe som kjøres to ganger på en dag, reis ut i skogen kvelden før - og da helst mens det ennå er lyst. Rigg dere til med bål og mat og alt som hører med, og sug til dere de misunnelige blikkene til alle som møter opp i skauen og som ikke var like smarte.

Ingenting er kjipere enn å stå i kø med bilen, måtte parkere tre km fra start eller mål og gå i løssnø og kø for å finne seg en dårlig plass.

Da er det langt bedre å kjøre utstyret inn til en fet plass kvelden i forveien:)
Da kan du også sove til safetycar 2 har kjørt, stå opp av posen, døtte trynet ut av teltåpningen og se Petter komme i 200 km:))

Jeg har praktisert dette under svenskerally i nesten ti år, og jeg må bare anbefale det på det varmeste.
Retur
09.11.05 20:35
Jepp, får vel vurdere om jeg skal ta frem det lille jeg kan om teltkamping utendørs, vinterstid.
Rett og slett ta en helg i de svenske skoger (og muligens i de norske skoger helga etter ! ).
Nå er det "bare" 92 dager igjen til kandidatløpet i Norge !
LesPaul68
09.11.05 21:06
Til de som ikke har all verdens erfaring i vintercamping vil jeg anbefale en bok som Lars Monsen har skrevet som heter "Villmarksboka". Her står ALT man trenger å vite. Les spesielt det som står om bekledning og bålfyring. Har man kontroll på de to tingene så garanterer jeg en kjempeopplevelse.
Ikke kjøp det dyreste utstyret i de siste hightech matrialene som finnes. De funker sjelden best i norsk vinterkulde allikevel. Bruk ull! Og vindtett yttertøy. Mors gamle hjemmestrikka ullsokker og lusekofta er ofte langt bedre enn fleeceting til tusenvis av kr. Fleece varmer heller ikke i våt tilstand, uansett pris - det gjør ull.

Jeg vil også anbefale for de som vil gjøre det på denne måten og tenke litt på hvor man plasserer seg i løypa. Hårnåler kan i utgangspunktet virke spennende, men er det sjeldent. Finn heller en lang slette med noen små krøn eller i utgangen av en høyhastighetsving.
All erfaring tilsier at det er langt mer action på sånne steder.

Det ultimate er selvsagt et digert hopp a'la "Colins crest" i Sverige, men her er det ofte mye folk - men også mye festing:)))

Det fine med å kjøre inn i løypa dagen før er at man kan finne seg sin egen lille fete plass!!

Men tenk på sikkerhetsoner før man slår opp teltet. Det er kjipt å bli vekket av løypemannskaper kl 6 på morran med beskjed om å flytte teltet. Da er det bedre å ha tenkt så langt selv.

Og når det gjelder bålfyring så er det lov å brenne trær som har blåst ned eller av en annen naturlig forklaring ligger nede, så motorsag er sinnsykt smart å ta med:)
Men ikke skjær ned gamle tørre trær som fremdeles står oppreist. Disse er klekkeplasser for mangeforskjellige fuglearter, så vis respekt for naturen. Det er heller ikke lov å skjære de ned.

God tur:))
Retur
09.11.05 21:36
Takker for opplysningene.
Satser på å få tak i " Villmarksboka " til Lars Monsen i morgen. Det han ikke vet om uteliv i skog og villmark, det er kanskje ikke verdt å vite ? ;-)
Det hadde vært fint om folk kunne bidra med litt tips og råd, hvis de har noen.
Kanskje det er flere som fristes til å bli " Villmarkens sønner/døtre" til vinteren ;-)
LesPaul68
09.11.05 23:09
Har du stor bil når du skal avgårde så vil jeg anbefale deg å ta med deg et par - tre halmballer. Det blir nemlig en utrolig feit sofa:)) Og så brenner de jævlig bra så du slipper å dra dem med deg hjem igjen. Gode campingstoler med reinsdyrskinn i funker også greit men de har en lei tendens til å synke ned i snøen.

Og i lavvoen så anbefaler jeg å få tak i en ovn som hører til. Man kan fint fyre bål i lavvoen også, men det krever gjerne en del trening og riktig ved for å unngå å bli røykforgiftet. Ovnen er dessuten fin til å holde bra lunk i teltet med gjennom natta. Og steike fin å koke kaffe på.

For den avanserte typen så er jo et lite stillegående strømaggregat tingen å dra med seg. Da kan du sitte i teltet å spille playstation mellom etappene og når det ikke skjer stort!

Når alle andre som også har tatt turen til skogs på morran står og hutrer og fryser og slår floke for å holde varmen, gjennomvåte av svette etter all gåinga, så er det rett og slett morro og komme ut av teltet i bare t-skjorta med drinken i handa og slå av en prat med de som står og hutrer mens man tørker svetten og klager over hvor varmt det er i teltet:)
Har fått mange misunnelige blikk i en sånn situasjon. Og så er det verdens enkleste sak å fylle teltet med de folka du vil ha der(i mitt tilfelle - de fineste damene i nærheten! Ikke nå lenger da for nå har jeg dame selv, men før:))

Vi er tre kompiser som har sett svenskerally og mange andre vinterrally i Norge på denne måten. Vi kjører med en Toyota Hiace kombi og får med oss alt vi trenger.

Det er forresten tre jobber som må deles rettferdig: Å kjøre TIL rallyet, kjøre bilen ut av løypa og gå tilbake til teltet og å kjøre hjem.
Jeg syns at den beste jobben av disse tre er den i midten. Det er nemlig mye bedre å gå en tur på stille vintervei enn å slå opp telt og etablere leirplass.
Når man skal hente bilen igjen så er det som regel så mye trafikk på veien at man får sitte på med noen ut.

Og helt tilslutt: Husk hodelykt. Ikke disse bittesmå med 5 diodepærer. De er helt verdiløse i en slik sammenheng. Kjøp en som lyser bra! Vi bruker Silva lykter maken til de lyktene som brukes av de som løper nattorientering. Muligens litt overkill det, men en helt uvurderlig investering ved camping vinterstid.

Og du har rett.....Det Lars Monsen ikke vet om friluftsliv trenger du ikke vite:)
Lapinkulta
LapinkultaInnlegg: 247
10.11.05 01:58
Enig at det virker fristende med lavo løsningen. Vi har vurdert det hvert år. Men vi er 10-11 mann som reiser sammen, så da må man jo ha en tålig stor lavo for å få plass til alt og alle. Har du kanskje noe å anbefalle LesPaul68? Tipper vi har møttes i skogen et par ganger... har skålet litt med noen nordmenn i lavo ;-)
Sier du har opplevd misunnelige blikk, men du verden så deilig det er å reise tilbake til rommet vårt og ta en varm dusj og vorse litt før vi drar til Hagfors eller Karlstad for å ta en pizza og noen øl. Damene bli litt lettere på tråden når man lukter litt annet enn bål og svette :-)
Men uansett om man står og sover oppetter en buske eller ligger på suite, så er Svenske rally en fantastisk opplevelse år etter år. Bare vi kunne få det til i Norge og........
Lapinkulta.
LesPaul68
10.11.05 02:24
Ta med to lavvoer da vel!! Og si fra til meg hvor dere ligger, så blir vi en hel indianerlandsby:)) Med et digert bål i midten!! Fett å hatt hjemmebrentapparatet stående på bålet! Ikke at jeg drikker så mye himkok, men gøy å bekrefte det synet svenskene har på oss "Norrbaggare";) Da kommer vi garantert på TV også:)

Pils i Hagfors, Karlstad eller Torsby er dig det, men det blir så jævlig mye pes når man skal ut i skauen på morran.

Vårt motto er at "er vi på rally, så er vi på rally. Feste kan vi gjøre alle andre helger i året"!!

Heng med!!
Retur
25.11.05 23:51
Det er nå 76 dager, 7 timer og 15 min. igjen....
wheelnut
08.12.05 07:41
Leste på NRK tekst-tv i går at Petter Solberg ikke blir med i Rally Norway. Han mangler bil. Er det noen som vet om det skal delta noen store "kanoner" i kandidatløpet, f.eks. Colin McRae, Carlos Sainz, Henning Solberg, Marko Märtin etc?

wheelnut, som kommer til å droppe Rally Sweden til fordel for Rally Norway neste år.
Lapinkulta
08.12.05 09:22
Henning skal etter planen være med. Og at Petter ikke har bil å kjøre med er jo svada. Noen som har tittet i garasjen til Prodrive?
Og wheelnut, droppe sverige til fordel for norge? Det er jo ikke samme helg :-)

Lappen.
LesPaul68
08.12.05 13:38
Petter trenger ikke gå lenger enn ut i sin egen garasje for å finne en bil han kunne brukt!
Han har flere Impreza WRC'er stående der.

Dette er dårlig gjort av Petter ovenfor det publikummet som har støttet han i tykt og tynt gjennom mange år!!
wheelnut
08.12.05 15:42
Lapinkulta skrev:
Og wheelnut, droppe sverige til fordel for norge?

Jeg har dessverre ikke anledning til å dra på begge, derfor prioriterer jeg Norge.:)
Retur
09.12.05 01:25
Det må jeg si.... imponerende..... Får håpe Petter har en troverdig forklaring på hvorfor han ikke deltar da !
Om han ikke får lov til å kjøre så burde han i det minste være til stede !
Time will tell....

63 dager igjen....
Lapinkulta
10.12.05 14:31
Blir nok vanskelig for Petter å komme med en troverdig forklaring uten å fortelle sannheten. Men den vil skade han og Rally Norway mer enn han vil.........

Lapinkulta.
Retur
13.01.06 18:29
Bare drar opp denne tråden litt :
27 dager igjen.
Destruktor
DestruktorInnlegg: 23875
13.01.06 19:54
Kommer Henning til å kjøre samme bil her, som det han skal bruke i WRC?
ImprezaWRC
ImprezaWRCInnlegg: 578
13.01.06 19:55
Noen som vet hvordan det ligger ann med snøforholdene i områdene hvor det skal kjøres?
Retur
13.01.06 23:04
Destruktor:
På startlista til Rally Norway står Henning oppført med Peugeot 307, så han skal vel kjøre samme bilen, ja.
Lapinkulta
13.01.06 23:39
Destruktor skrev:
Kommer Henning til å kjøre samme bil her, som det han skal bruke i WRC?

Ja.. verdens mest synlige rallybil kommer til Rally Norway *S*

Lapinkulta.
Lapinkulta
13.01.06 23:45
ImprezaWRC skrev:
Noen som vet hvordan det ligger ann med snøforholdene i områdene hvor det skal kjøres?

Fra rallynorway.no.:
"Forholdene er optimale – vinterveier overalt, bra med snø, høye brøytekanter, og i dag, på dagen én måned før start, snør det i Rally Norway-området" .(10.01.06)
PompelPilt
PompelPiltInnlegg: 253
03.02.06 00:58
Det er bare 7 dager og 6 timer igjen til kandidatløpet !

Har dere hørt om han som skulle opptre, men som ikke våknet før halv fire ?

Reparere, revidere, sublimere, reversere...

Klikk for å gå tilbake til toppen